snabb fråga. något roligt att ha till mitt epx2 steg? 6x9? basar? någon idé?
Hur har du kopplat in det du har?
Bästa lösningen för dig borde vara att få alla högtalare fram i bilen kopplade på slutsteg. Jag hade kopplat 6x9orna på huvudenhetens rear-utgångar. Behållt dina basar på EPX2-steget och skaffat ett nytt steg till framsystemet med fyra kanaler. Då kan du koppla så högtalarna spelar rätt frekvenser och får rätt "balans" i ljudet. Dina extra diskanter i mitten ska naturligtvis kopplas bort direkt!
Jag undrar varför du valt 5.25or fram? Där är plats till 6.5 i dörrarna, som gjorda för bra midbas!
Listan här alltså:
- huvudenhet GAS GA500 - Framsystem kicker KS 5.25 kit + kicker 3.5 + 4 diskanter 2 kicker + 2 av random märke som ( dock spelar dem bra ) - Bak : Gas 6x9 inga Specs. - Sub : 2xMutant MT1012 på ett Hertz Epx2 steg ( har även ett MAC AUDIO ZX 1600 ) spelar lika bra på båda.
det som är kvar att göras är att dämpa hela bagaget ( ev tak ) dörrar redan gjorda. sedan ett 2ch kicker steg till 5.25 kittet.
// Gurra BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
saken är den att ja litade blint på en polare som sa jofan de sitter 5.25or i dörrarna på 9-3orna så ja googlade de inte ens ( ja vet dåligt gjort) så ja körde på 5.25orna. har ett 4 kanals steg fram. men när jag snacka med säljaren från dbakuten (när ja köpte dem på elmia i år) så sa han att ja inte skulle ha 3.5orna på ett steg. (4 kanalarn är inte inkpplat utan ja kör ett 2ch från mutant till dörrarna. 6x9orna har ja dock inget slutsteg till. men om ja köra mutantsteg på där bak och slänger in 4kanalarn till framsystemet då? hade dock problem med 4ch steget. för ja fick störningar i de och de tjöt i högtalarna på tädning ( dem gammla högtalarna iaf) ge mig alla tips och råd och rätta mig hejvilt vill lära mig! tack
gurenius skrev:
Qaxo skrev:
snabb fråga. något roligt att ha till mitt epx2 steg? 6x9? basar? någon idé?
Hur har du kopplat in det du har?
Bästa lösningen för dig borde vara att få alla högtalare fram i bilen kopplade på slutsteg. Jag hade kopplat 6x9orna på huvudenhetens rear-utgångar. Behållt dina basar på EPX2-steget och skaffat ett nytt steg till framsystemet med fyra kanaler. Då kan du koppla så högtalarna spelar rätt frekvenser och får rätt "balans" i ljudet. Dina extra diskanter i mitten ska naturligtvis kopplas bort direkt!
Jag undrar varför du valt 5.25or fram? Där är plats till 6.5 i dörrarna, som gjorda för bra midbas!
Listan här alltså:
- huvudenhet GAS GA500 - Framsystem kicker KS 5.25 kit + kicker 3.5 + 4 diskanter 2 kicker + 2 av random märke som ( dock spelar dem bra ) - Bak : Gas 6x9 inga Specs. - Sub : 2xMutant MT1012 på ett Hertz Epx2 steg ( har även ett MAC AUDIO ZX 1600 ) spelar lika bra på båda.
det som är kvar att göras är att dämpa hela bagaget ( ev tak ) dörrar redan gjorda. sedan ett 2ch kicker steg till 5.25 kittet.
skippa 6/9or. satsa pengarna på ett vettigare framsystem. jag själv kanske är för gammal men att höra ljudet bakifrån är bara konstigt. man vill ju att inte att det ska låta som att någon står bakom dig och sjunger
Gör systemet så enkelt som möjligt så blir det bra!
Koppla in din 4-kanalare till framsystemet. Två kanaler till midbasarna i dörrarna (ställ LP-filter på ca 200hz). Två kanaler till 3.5or på brädan (ställ HP-filter på ca 200hz). Har du ett löst, passivt filter mellan 3.5or och diskanter så använder du det.
Koppla ur 6x9orna bak (tillfälligt, tills framsystem och bas låter bra). Sen kan du koppla in dem på stereon igen om du känner för det.
Låt basen vara som den är.
Störningarna i ditt steg försvinner om du kopplar allt rätt och är noga med jordning, signal-kablar etc.
Lyssna och justera nivån mellan midbasar och mellanregister så balansen blir bra! Denna justering gör du på steget för jag antar att du bara har en lågnivå från spelaren.
// Gurra BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
aah störningarna tror ja va för ja hade steget sittandes fram och fick någon störning från en annan kabel. kopplar alltid rätt har filter till 5.25 kittet till dörrarna ( högtalare + diskan ) dock har ja inget filter till 3.5orna i instrumentbrädan. ska ja köa filter eller köra utan?
gurenius skrev:
Gör systemet så enkelt som möjligt så blir det bra!
Koppla in din 4-kanalare till framsystemet. Två kanaler till midbasarna i dörrarna (ställ LP-filter på ca 200hz). Två kanaler till 3.5or på brädan (ställ HP-filter på ca 200hz). Har du ett löst, passivt filter mellan 3.5or och diskanter så använder du det.
Koppla ur 6x9orna bak (tillfälligt, tills framsystem och bas låter bra). Sen kan du koppla in dem på stereon igen om du känner för det.
Låt basen vara som den är.
Störningarna i ditt steg försvinner om du kopplar allt rätt och är noga med jordning, signal-kablar etc.
Lyssna och justera nivån mellan midbasar och mellanregister så balansen blir bra! Denna justering gör du på steget för jag antar att du bara har en lågnivå från spelaren.
vet dock inte va ja ska satsa mer på där fram har kicker ks serien. och den ska la funka. ja tycker 6x9orna inte tar så mycket plats/ljud . iaf inte när man sitter i förarstolen.
robzter skrev:
skippa 6/9or. satsa pengarna på ett vettigare framsystem. jag själv kanske är för gammal men att höra ljudet bakifrån är bara konstigt. man vill ju att inte att det ska låta som att någon står bakom dig och sjunger
aah störningarna tror ja va för ja hade steget sittandes fram och fick någon störning från en annan kabel. kopplar alltid rätt har filter till 5.25 kittet till dörrarna ( högtalare + diskan ) dock har ja inget filter till 3.5orna i instrumentbrädan. ska ja köa filter eller köra utan?
Jadu, då lär det bli total pannkaka av det. Du kan inte spela 5.25 + diskant med filter OCH ha en 3.5:a dessutom. Det blir inget bra alls.
5.25:an måste fungera som ren midbas, inget annat. Annars får du koppla ur 3.5orna! Kanske ska du börja med det?
Alternativt ska du koppla 3.5or med filter till diskant. Men då måste filtret vara anpassat för detta, vilket dina inte är. Vad är det för 3.5or, de kanske funkar utan diskant?
// Gurra BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Diskanterna är Kicker ks 5.25 kittet ( dom man kan bygga till koax ) och med dem e ju filter med. och 3.5 är Kicker KS 3.5or som är kopplade rakt till huvudenhet
Diskanterna är Kicker ks 5.25 kittet ( dom man kan bygga till koax ) och med dem e ju filter med. och 3.5 är Kicker KS 3.5or som är kopplade rakt till huvudenhet
Oj. Du får välja ett set av diskanter.
Jag hade valt att köra med enbart midbasen i dörren och inte använt diskanter eller filter från kitet. På brädan hade jag låtit 3.5orna sitta. Dessa är koaxer och klarar sig fint utan separat diskant.
Båda högtalarparen kopplas på ett 4-kanalsteg, ställ delningarna på ca 200hz.
// Gurra BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
fast du skulle kanske forska lite i "ämnet" INNAN du köpte saker..
ju mer högtalare man har på olika ställen i bilen ju med akustiska problem får man.
yes men med tanke på filterna. så kicker diskanterna borde inte köra på utan låta 3.5orna sköta de jobbet? uräska min okunnighet. man kan inte va bäst på allt