3700
Sök

Momentstag/stege från bakaxel.se

85 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej blev lite sugen på att skaffa mig ett momentstag från bakaxel.se till min 16v turbo och då är frågan är det så bra som dom påstår att det ska vara ? känns ju sådär att lägga 3 lapp på de om de skulle va sådär hmm nån som har haft eller vet ?
Mvh smile


402 Inlägg
21 mars 2012
#2
busk74016v skrev:
Hej blev lite sugen på att skaffa mig ett momentstag från bakaxel.se till min 16v turbo och då är frågan är det så bra som dom påstår att det ska vara ? känns ju sådär att lägga 3 lapp på de om de skulle va sådär hmm nån som har haft eller vet ?
Mvh smile

Tja, jag har det på min 940 turbo. Jag själv tycker det gör sitt jobb men det kan klonka/smälla i bakaxelupphängningen vid kraftigare motorbroms eller om man ska dra i handbromsen när man kör.
Sen får det en konstig effekt på bilen vid kraftig acceleration, bilen reser sig i "arslet" istället för att sätta sig. vet inte om det gör något men det känns ju lite skumt.
Senast redigerat av Hedlisch (21 mars 2012)

85 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
#3
Okej hm borde ju tekniskt sett va bättre om den går ner o reser sig fram ? men får du bort hjulstuds o sånt helt med den eller o spinner de mindre va du tänkt på ? smile


402 Inlägg
22 mars 2012
#4
busk74016v skrev:
Okej hm borde ju tekniskt sett va bättre om den går ner o reser sig fram ? men får du bort hjulstuds o sånt helt med den eller o spinner de mindre va du tänkt på ? smile

Nja hjulstuds försvinner inte helt o specielt inte om du har dåliga bussningar i bärarmarna.
Spinner gör det ju i vilket fall beroende på hur hårda fjädrar, kränghämmare o vilken sorts diff man kör me.
Jag körde med svetsat o den spann för glatta livet på 1 och 2s växel med ca 300hk. 18" och 225 däck.

Jag får ut min bil på gatan igen om ca 2 veckor o då har jag bytt till uniballs i hela bakvagnen så får se då hur det är med hjulstuds då.
Hoppas få bort det för det suger verkligen.

85 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#5
Okej frågan är om de är värt att köpa ett stag då hmm de är ju hjulstudset ja vill få bort sad
kanske skulle köpa värre bussningar till bärarmarna i så fall. Är de dom som sitter runt axeln du menar då eller som kan va dåliga ?


402 Inlägg
22 mars 2012
#6
busk74016v skrev:
Okej frågan är om de är värt att köpa ett stag då hmm de är ju hjulstudset ja vill få bort sad
kanske skulle köpa värre bussningar till bärarmarna i så fall. Är de dom som sitter runt axeln du menar då eller som kan va dåliga ?

Nja polurytanbussningar i hela bakvagnen och förstärka orginal vaggan istället kanske skulle vara en ide. Men du får ta ner hela vaggan o svetsa på plåtar på sidorna. Det ser man när man tar ner den.
Nej jag menade dom bussningarna som sitter där bärarmarna skruvas fast i karossen.
Men vill du ha hårdare bussningar där man klämmer fast bakaxeln också så säljer Finess nylonbussningar till det. Men då kommer det bli väldigt mycke oljud in i bilen kan jag tänka mig. Har satt det på min bil men har inte hunnit testa än tongue

One Man Clan
4 287 Inlägg
22 mars 2012
#7
hjulstuds löses billigast med bättre däck eller mer effekt.

hårdare bussningar osv löser delvis problemet men har man lite halvdumt grepp lär de hoppa lite i alla fall.

hårdare fjädrar å stötdämpare tror jag löser de bättre. och bakvagnen blir inte bättre än svagaste länken.


8 250 Inlägg
22 mars 2012
#8
Har man bekymmer med att hjulen hoppar och bör man även fundera på om man har rätt fjädrar / stötdämpare / däck / fälgar med, även om nya bussningar är en bra grej med.


One Man Clan
4 287 Inlägg
22 mars 2012
#9
som marlboroman säger... lågprofil tex är reda döden för dom flesta bakvagnsupphänningar å drivaxlar.


85 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#10
Har förstått de köpte ju ett sett med nya mk18 med 215/35-18 kan va de då de är ju as snyggt att åka med men eftersom de spinner på gaspådrag på 3 utan problem som är de tråkigt att åka med skulle ju kunna köra feta slicks bak då lär de ju inte bli nåt men de blir ju inte de goa stuket på bilen då men är en sak bra så förstör de oftast på nån annan grejj hmm


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
28 mars 2012
#11
vi har montera bakaxels stag på polarens 945:a och tycker det är bra skillnad.
vi har inga problem med hjulstuts
vi har bättre grepp nu är innan vid race och då är den inte riktigt in justerad än

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

85 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
#12
Okej märkt att bilen lyfter chassit bak när ni provkört med som ovan är skrivet ? smile


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
28 mars 2012
#13
busk74016v skrev:
Okej märkt att bilen lyfter chassit bak när ni provkört med som ovan är skrivet ? smile

vad menar du med att chassit lyfter bak ????

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

402 Inlägg
28 mars 2012
#14
turboforssen skrev:
busk74016v skrev:
Okej märkt att bilen lyfter chassit bak när ni provkört med som ovan är skrivet ? smile

vad menar du med att chassit lyfter bak ????

Det var jag som skrivit tidigare i tråden att bilen gör så. Min 940 reser hela karossen bak när jag accelerar kraftigt. Det känns inte så jättemycket men det syns utifrån. Har även sett en annan 940 med detta stag som beter sig likadant.
Vet inte om det är något negativt men det känns ju lite skumt.

8 250 Inlägg
28 mars 2012
#15
Frågan är ju om inte pinjongvinkeln är feljusterad i så fall. För om karossenlyfter över hjulen är något fel.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
28 mars 2012
#16
Hedlisch skrev:
turboforssen skrev:
busk74016v skrev:
Okej märkt att bilen lyfter chassit bak när ni provkört med som ovan är skrivet ? smile

vad menar du med att chassit lyfter bak ????

Det var jag som skrivit tidigare i tråden att bilen gör så. Min 940 reser hela karossen bak när jag accelerar kraftigt. Det känns inte så jättemycket men det syns utifrån. Har även sett en annan 940 med detta stag som beter sig likadant.
Vet inte om det är något negativt men det känns ju lite skumt.

har inte tänkt på det
får väl tänka på det nästa gång jag tar en tur.

men som marlboroman säger lär va nå fel på pinjongvinkeln.
jag har justerat denna så att kardan ligger typ rak i linje med pinjongen när den sätter sig vid gaspådrag.

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
28 mars 2012
#17
Annars tar man å svetsar sig ett eget Momentstag som funkar lika bra wink

...........Team T-Röd Racing.............

85 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
#18
De är tanken från början att bygga ett har måttat ett så bara byggandet kvar så går man inte minus på nåt om de inte funkar som jag vill ha de tongue


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
28 mars 2012
#19
busk74016v skrev:
De är tanken från början att bygga ett har måttat ett så bara byggandet kvar så går man inte minus på nåt om de inte funkar som jag vill ha de tongue

Då tycker ja du ska göra eget cool

...........Team T-Röd Racing.............

402 Inlägg
29 mars 2012
#20
turboforssen skrev:
Hedlisch skrev:
turboforssen skrev:

vad menar du med att chassit lyfter bak ????

Det var jag som skrivit tidigare i tråden att bilen gör så. Min 940 reser hela karossen bak när jag accelerar kraftigt. Det känns inte så jättemycket men det syns utifrån. Har även sett en annan 940 med detta stag som beter sig likadant.
Vet inte om det är något negativt men det känns ju lite skumt.

har inte tänkt på det
får väl tänka på det nästa gång jag tar en tur.

men som marlboroman säger lär va nå fel på pinjongvinkeln.
jag har justerat denna så att kardan ligger typ rak i linje med pinjongen när den sätter sig vid gaspådrag.

Okej, har försökt att få piniongen litelite neråt. Har du upplevt att det klonkar/smäller vid hårda motorbromsningar efter att du bytt till detta stag?


Sök