2918
Sök

Gamla VS nya hemmaförstärkare

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
24 januari 2012
steifan skrev:
Är väl inget särskilt tryck i billiga hemmabiorecievers, jämför med motsvarande stereoförstärkare istället wink

Helt klart!
Men jag får ut tillräckligt ur min Yamaha RX-V2500 så klagar verkligen inte! Den har rätt ordentligt med kräm för vara en 7 kanalare smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Smålänning
7 883 Inlägg
24 januari 2012
Min AKAI från -80 talet har drivit allt jag provat.

Förr mättes allt i 8 ohm med alla kanaler drivna.

Högtalarna jag kör nu är på 4 ohm, något förstärkaren hanterar som ingenting.

Men det roligaste du kan köpa billigt av det gamla är Technics, mer stryktåliga förstärkare finns inte.
Har en, 2*50W, från 80-talet, en Dual-mono receiver med massa hi-tech lysdioder.
Den ramlade av ett lastbilsflak, så radiodelen är kass, men har kopplat ner förstärkardelen i 2 ohm, har t.om kopplat kortis (av misstag) och förstärkardelen håller! 

Drev på en fest 4 stycken golvhögtalare med totalt 4 8" baselement, 4 stycken 10" plus mellan och diskant, utan att det lät särskilt dåligt.

En ny Onkyoreceiver gick in i protectläge innan man hann röra volymratten...

Så vill du ha tvåkanal är gamla prisvärd. Många nya tvåkanal saknar dessutom phono-ingång för vinylskivspelare, och dom som har brukar inte ingången vara skärmad. Men flerkanal skulle jag köpa nytt, mest för HDMI-kompatibilitet och sådant.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Dr Snuggles
956 Inlägg
24 januari 2012
Thunderbird88 skrev:
steifan skrev:
Är väl inget särskilt tryck i billiga hemmabiorecievers, jämför med motsvarande stereoförstärkare istället wink

Helt klart!
Men jag får ut tillräckligt ur min Yamaha RX-V2500 så klagar verkligen inte! Den har rätt ordentligt med kräm för vara en 7 kanalare smile

Klart det går att få bra kräm med en flerkanalare också smile
Hade en Denon AVR-3808 innan, som aldrig tappade ork oavsett hur högt man nu ville spela, och bra lät det! smile
Men jämför man 2-kanalsljud mellan den och min nuvarande NAD C356BEE så briljerar NADen helt klart.

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

3 929 Inlägg
24 januari 2012
Racso skrev:
Thunderbird88 skrev:
steifan skrev:

Helt klart!

Hade en Denon AVR-3808 innan, som aldrig tappade ork oavsett hur högt man nu ville spela, och bra lät det! smile
Men jämför man 2-kanalsljud mellan den och min nuvarande NAD C356BEE så briljerar NADen helt klart.

Får se sen om man byter till 2 kanalare då wink Kör endast 2 kanal. Tycker surround är onödigt när man istället kan ha extremt högt big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Dr Snuggles
956 Inlägg
24 januari 2012
Thunderbird88 skrev:
Racso skrev:
Thunderbird88 skrev:

Helt klart!

Får se sen om man byter till 2 kanalare då wink Kör endast 2 kanal. Tycker surround är onödigt när man istället kan ha extremt högt big_smile

Jo, jag menar det. Använder du ändå inte alla kanaler så finns det ingen som helst anledning att köra med en flerkanalare.
Låter mycket bättre i 2-kanal med en riktig 2-kanalsförstärkare smile

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

3 929 Inlägg
24 januari 2012
Racso skrev:
Thunderbird88 skrev:
Racso skrev:

Jo, jag menar det. Använder du ändå inte alla kanaler så finns det ingen som helst anledning att köra med en flerkanalare.
Låter mycket bättre i 2-kanal med en riktig 2-kanalsförstärkare smile

Fast sen kan man dock diskutera mina högtalare roll
Dynavoice M-85. Inga Hi-Fi högtalare precis lol
Men dom duger bra som fan till min musik, hörs på långt avstånd enligt min broder när jag haft fönstret öppet bara några mm smile
Senast redigerat av Thunderbird88 (24 januari 2012)

175 Inlägg
24 januari 2012
twin_cam skrev:

Men det roligaste du kan köpa billigt av det gamla är Technics, mer stryktåliga förstärkare finns inte.
Har en, 2*50W, från 80-talet, en Dual-mono receiver med massa hi-tech lysdioder.
Den ramlade av ett lastbilsflak, så radiodelen är kass, men har kopplat ner förstärkardelen i 2 ohm, har t.om kopplat kortis (av misstag) och förstärkardelen håller! 

Drev på en fest 4 stycken golvhögtalare med totalt 4 8" baselement, 4 stycken 10" plus mellan och diskant, utan att det lät särskilt dåligt.

Så vill du ha tvåkanal är gamla prisvärd. Många nya tvåkanal saknar dessutom phono-ingång för vinylskivspelare, och dom som har brukar inte ingången vara skärmad. Men flerkanal skulle jag köpa nytt, mest för HDMI-kompatibilitet och sådant.

Kan med rekommendera en gammal technics. Körde mina VE 12F med farsans gamla Technics, jävlar va den drev dem bra lol
Blev dock riktigt glapp så införskaffade en NAD C356BEE, bättre stärkare, visst. Men undrar om den var värd sitt pris kontra Technics rolllol

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
24 januari 2012
En kul grej att jämföra är vikten på förstärkarna..

Hur man än vrider på det fall man ska ha en effektstark så gäller det att drivsteg med mera klarar att konstant levera effekten utan att börja tappa ork. Stora spolar och kondingar är ofta något som väger endel.

Jämför vikten på en billig och lite dyrare stärkare så ser man rätt fort ett mönster smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

1 570 Inlägg
24 januari 2012
http://www.jordanacoustics.co.uk/php/resources/images/924785024.jpg

Smålänning
7 883 Inlägg
24 januari 2012

Den va snygg!

Lite får få knappar bara...

En sån här har jag hos föräldrarna kopplade till ett par Scheider smile

http://www.classic-hifi.net/wp-content/uploads/products/pro/1268360074151.jpg
Det är HIFI-porr big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

huh?
10 427 Inlägg
24 januari 2012
twin_cam skrev:

Den va snygg!

Lite får få knappar bara...

En sån här har jag hos föräldrarna kopplade till ett par Scheider smile

http://www.classic-hifi.net/wp-content/ … 074151.jpg
Det är HIFI-porr big_smile

Ooh nice smile Farsan har en Pioneer-anläggning i liknande look, från 1982 eller så, som man har
lekt med genom tiderna wink Lite bättre än dagens grejer när man kanske eventuellt har ett
vred i aluminium och resten i plast på förstärkare i normal prisklass roll

141 Inlägg
25 januari 2012
Mcintosh är riktigt grymma och jävla snygga!

Mvh
Jacob "Jackoo" Sandström
Nöjd kund hos Waarwest.se & Blekingebilradio.se samt JAWS motorsport!

3 120 Inlägg
25 januari 2012
Jackoo skrev:

Men kanske lite över ts budget tongue

Hade gärna tagit emot ett par MC-2Kw med tillhörande spänningsdel smile

Förstärkaren (62kg/st)

http://www.upgradecompany.com/components/com_virtuemart/shop_image/product/McIntosh_MC_2Kw__4e489209efeec.jpg

Spänningsdelen (71kg/st)

http://www.mcintoshlabs.com/Assets/Images/Products/MC2KW/XL_MC2KW_front2.jpg
Senast redigerat av viccoA (25 januari 2012)

2 035 Inlägg
25 januari 2012
Trådstartare
Roligt med många svar! Många verkar gilla dem gamla förstärkare om man jämför med nya hemmabiorecievers.

Jag ska leta på myrorna och se om man hittar nåt fynd, för på tradera går dem ofta upp till 700-900:-.

Å den jag har nu kostade 225:- Skantic.

Som nån sa innan så får man nog gå på vikten för att kunna veta om den är kraftfull eller inte.

Hade en riktigt fet AKAI innan men den gick sönder efter några års spelande, men den var urstark. Så det var synd att den mulade. Har inte hittat någon sådan igen.

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
25 januari 2012
Trådstartare
http://www.tradera.com/dux-vintag-am-fm … _147530238

Vad tycker ni om denna? Bäst i test och tydligen mycket effektstark. 2x53w rms 8 ohm. Dock är det ju DUX men det ska väl vara philips som gör dem =P Har en mindre dux som fungerar finfint.

Ska man slå till om den blir billig?

Biljudsveteran sen 1984!

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
25 januari 2012
twin_cam skrev:

inte konstigt att en nya stärkare slår av
den har kretsar som skyddar förstären och stänger av den om du tex lastar ner den för lågt
medans en gammal stereo spelar tills den går sönder

men rent allmänt låter oftast äldre förstärkare bättre

märkt det när man håller på med bilstereo
det kvittar om förstärkaren är digital och är på 1000watt
endå har jag inte lyssnat på ett bättre steg än mitt gamla Lanzar optidrive 50c på helt otroliga 2*25watt vid 4ohm stereo stabilt ner till 0.25ohm stereo och 0.50ohm mono

vet inte varför det är så tekniken borde gå framåt inte bakåt?!

Kör fort så hinner inget hända...

1 570 Inlägg
25 januari 2012
Det fanns väl inte så många sätt att skära ner produktionskostnaderna förr i världen, varken i material och val av tillverkningsländer. Det byggdes rejälare saker förr, även i mellanprissegmentet. Min teori iaf. Sen tror jag hifi-världens peak nåddes redan under 1990-talet. Framstegen mot bättre ljud blir mindre idag än då.
Senast redigerat av M103 (25 januari 2012)

1 638 Inlägg
25 januari 2012
Körde själv med en 80-tals Harman/Kardon PM 650 som var ett riktigt as när den var ny. Poppade satan med allt jag testade att koppla in. Nu har dock ett steg pajat och HK vill ha 9000:- för ett nytt yikes

Kommer dock definitivt satsa på en begagnad HK igen. Måste ju poppa ordentligt i garaget big_smile

Så kolla efter en sådan. Riktigt fina grejjer som brukar kunna hittas till bra priser på blocket.

141 Inlägg
25 januari 2012
viccoA skrev:
Jackoo skrev:

Men kanske lite över ts budget tongue

Hade gärna tagit emot ett par MC-2Kw med tillhörande spänningsdel smile

Förstärkaren (62kg/st)

http://www.upgradecompany.com/component … 9efeec.jpg

Spänningsdelen (71kg/st)

http://www.mcintoshlabs.com/Assets/Imag … front2.jpg

Har kört dubbla Mcintosh steg i bilen som jag ångrar att jag bytte bort!

Mvh
Jacob "Jackoo" Sandström
Nöjd kund hos Waarwest.se & Blekingebilradio.se samt JAWS motorsport!

110 Inlägg
25 januari 2012
Förra setupen man hade var, 2 st Nad C272 som gav 300 NAD W st i bryggat läge smile, Försteget var ett NAD C114, och en NAD cd-spelare också, högtalarna jag lirade detta med var Dali Lektor 8.

Tror inte jag hört något i den ljudvägen än sålänge iallafall smile

Nu kör man H/K 5.1... surt när man vill tillbaka till 2 kanals igen hmm
Senast redigerat av jensen__ (25 januari 2012)

Sök