Tjenna Har nu börjat riva ner motorn för allmän övergång, desvärre upptäckte jag en mindre rolig grej. Ena vevstaken var lätt blåanlöpt i storänden, både överfall å stake. Inget märkvärdigt slitage på lager eller inga missljud när motorn gick sist. Antagligen någon som kört ras vid ett tidigare skede eller kan detta uppkoma utan att lager osv skadas?
Skall mäta upp staken å kolla så den inte är oval, frågan är då, även om inte staken är oval har styrkan i staken försvagast och vågar man fortsätta köra på en sådan stake? skal förhoppningsvis plocka ur närmare 500hk.
Bilen i frågan är en evo 5:a med brian crower stakar.
Alla är inte lite blå då? Tänker på om det är spår efter härdningen...
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
När jag körde ras i min motor blev staken blå av det. Det hade säkert gått att byta lager o sätta dit den igen, men jag köpte nya iaf. Kan ju vart nån som inte kände att pengarna fanns o bara plockade ihop den o sålde den?
har lämnat iväg staken idag till en kompis som är mycket duktig på motorer, han skall mäta upp den under morgon dagen och kolla så allt står rätt till. Vi såg även att staken varit honad, så möjligt att tidigare ägare kört ras renoverat staken och sen stoppat tillbaka den. Angående det med härdning, påstog kompisen att stakar inte ens är härdade pågrund av att man inte vill ha för sprött material. Häldre att dom sviktar än går av.
Stakarna är defformationshärdade genom smidningen skulle jag tro. Om dom inte normaliaeras efteråt. Har staken blivit blå har den varit mycket varm. Det kan ha orsakat förändrade material egenskaper. Jag hade definitivt bytt en stake som har synliga skador så.