zorro_ skrev:
Rquired skrev:
zorro_ skrev:
När jag ser en Prius tänker jag bara ''vad är det för b*g j*vel som susar runt i den''..
Så snälla, vad du än gör, köp inte en Prius jag lär inte vara den enda här som tänker i dessa banorna, Prius är för kvinnor.
Dessutom är det bara massa krångel om batterierna laddas ur på möget, vilket mycket väl kan hända då han ska köra så pass lite, speciellt vintertid.
Prius= Skrot... sitter inte ens gott i dem, jämför du med en Volvo V70 så är ljudnivå, säkerhet, komfort, utseende 128 klasser över..
Tror nog knappast en Prius är billig i servicekostnader/reparationer då skiten är fylld med elektronik m.m. trams..
Enda aneldningen till att ni föreslår Prius är för ni bara kan den elbilen, Du kan lika gärna köpa en renault Clio Årsmodell 1996 för ca 15.000-25.000:-, som den åxå är eldriven/bensin, och den kostar 300:- skatt/år och inte i närheten lika mkt som kan krångla på den såkallade riskokaren.
Polarn har en sån Clio, inget fel på den
Toyota Prius är känd för att vara driftsäker och en av världens mest sålda bilmodeller, några problem med att exempelvis batterier som laddar ur är inte känt varken på någon av de tre generationerna Prius eller någon av alla de hybridmodeller Lexus byggt baserad på exakt samma teknik.
Den "avancerade" drivlinan består knappast av framtidsteknik, det är elmotorer med endast en rörlig part, batterier, en styrenhet precis som till en bil med förbränningsmotor och en planetväxel som visserligen är mer avancerad än en vanlig växellåda men nämn en ända Prius med växellådshaveri?
Volvo har för övrigt inte i närheten av samma tillförlitlighet rent statistiskt som Toyota har och D5 har ett känt konstruktionsfel där drivremmen kuggar av och drar av motorns kamrem vilket orsakar totalhaveri.
Toyota Prius (Förra generationen från 2004) fick för övrigt 34 poäng i Euro Ncap´s krocktest vilket innebär dels 5 stjärnor men det är även exakt samma poäng som senaste generationen Volvo V70 (2007 och framåt) fick: En sådan köper man inte för 100.000:-.
Skall han köpa en klumpig, dyr och törstig V70 D5 bara för att få något bättre komfort de 600mil/år han kör och för att du tycker att Prius ser... omanlig ut? För visst en Volvo är verkligen en fräck bil, om vi pratar P1800 men i övrigt har det knappast varit annat än familjebilar sedan dess.
Du måste vara helt såld på den bilen eller så jobbar du på Toyota och har blivit välsignad?
Och jag syftar inte på D5:an utan en vanlig 2,4 bensinare, jobbar på Volvo och har aldrig hört om några problem med deras D5 motor, dagligen kommer det in taxibilar m.m. som har gått 40,000+ mil och de funkar utan några som helst problem i både motor och låda, en prius rasar antagligen efter 15.000 mil?
Men nu ska vi inte hugga mot varann, alla tycker olika.
Om du inte hört om nån Prius som blivit urladdad hör du det ''första'' nu, hade en på jobbet till salu och den blev urladdad av att stå i ca 2 veckor utan att köras, är det bra? Säger du att ''batterierna inte var fulladdade'' så säger jag ''men det ska väl inte hända för det var väl en så bra o pålitlig bil''?
Sen att det är en av världens mest sålda bilmodeller beror Säkerligen på att marknaden till 75% bygger på USA, Japan, Kina. Och de är inte direkt 9 miljoner när det kommer till befolkning, Hur många Prius kan det finnas i Europa? Finna nog fler i bara Japan än i hela Europa, så det med världens mest sålda bilmodell är inget argument här direkt, det kan man ta på andra kontinenter
Jag är generellt inte särskilt glad i Toyota eller andra könlösa japanska bilar utan hade mycket hellre köpt en "bullrig och motorstark" bil men nu var inte trådskaparen intresserad utav en sådan. Jobbar för övrigt inte med något motorrelaterat överhuvudtaget men har ett flertal bekanta som arbetar som bilförsäljare.
Visst V70 2.4, obefintlig prestanda, hög bränsleförbrukning och drygt 2000:- i skatt det blir billigare än en D5 men fortfarande onödigt dyrt och sämre för miljön.
Sedan påstår du att du jobbar på Volvo, men känner varken till problemet med D5 eller att växellådorna i äldre V70/V70N hade en livslängd på 16.000mil enligt tillverkaren och i många fall endast höll något längre?
Angående att batteriet laddat ur känns det helt oväsentligt av två anledningar:
1. Laddar batterierna ur startar förbränningsmotorn och laddar upp dem igen, när du väl slår till tändningen förstås. Startar motorn det gör startbatteriet.
2. Laddar
startbatteriet, exakt samma typ som finns i alla bilmodeller de senaste 70 åren, ur är det en annan sak men det händer med vilken bil som helst. Det är tvärt om välkänt att moderna bilar inte tål att stå längre stunder utan att elektroniken hittar på lite idéer, oavsett om det står Mercedes, BMW, Volvo, Alfa Romeo eller Toyota i fronten. Om det tar två veckor eller ett halvår beror på batteriets skick och inte bilen, så länge bilen inte drar tjuvström men det kan åter igen alla bilar göra och inte endast Prius.
Man får vara bra blind om man inte inser att Prius varit en succé för Toyota, dels för att den har blivit en ikon men samtidigt just för att den visat sig vara så driftsäker. Att modellen är en av världens mest sålda är relevant eftersom flera miljoner av världens mest nöjda bilägare knappast kör runt i en skitbil som rasar efter 15.000mil och laddar ur batterier vilket du påstår...