Tjo gott folk!
Har fortsatt på mitt projekt & turbo konvertera e39án.
Ni som har följt bygget har nog märkt att jag gillar att tillverka det mesta själv till bilen, som t.ex bakspoilern, sidokjolar, mättarhållaren i dörren för att nämna lite.
Hade jag haft till gång till en ordentlig CNC fräs hade jag nog tillverkat fälgarna själv oxå =P.
Så grenröret till turbon ska jag tillverka hade jag tänkt.
Använder original grenrör & vänt på det så det pekar framåt istället.
Här ser man lite hur det ser ut. Har en del jobb framför mig
.
Har funderat lite på placeringen av turbo idag. Prövade lite olika alternativ.
Ett alternativ är mellan däcket och frontspoilern, där finns ett rätt stort utrymme man skulle kunna placera den. Då hade man sluppit dra avgassystemet över ventilkåpan och förbi ABS enheten och ner under bilen.
Får kolla så oljereturen får en rätt lutning tillbaka till motorn bara.
Sista veckan bilen va påställd förra året så gav ACén upp.
AC pumpen sitter på högersidan. Man ser liten av den på kortet.
Man skulle kunna montera bort den och placera turbon där, fast under en varm sommar dag så är det rätt gött att ha en fungerade AC.
Eller så blir det den traditionella placeringen mellan motorn, hjulhuset & framlampan. Problemet är bara att det blir väldigt trångt, fast snyggare på utställningar.