2610
Sök

Turbo konvertering av Bmw e39.

23 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#1
Tjo gott folk!

Har fortsatt på mitt projekt & turbo konvertera e39án.
Ni som har följt bygget har nog märkt att jag gillar att tillverka det mesta själv till bilen, som t.ex bakspoilern, sidokjolar, mättarhållaren i dörren för att nämna lite.
Hade jag haft till gång till en ordentlig CNC fräs hade jag nog tillverkat fälgarna själv oxå =P.
Så grenröret till turbon ska jag tillverka hade jag tänkt.

Använder original grenrör & vänt på det så det pekar framåt istället.
Här ser man lite hur det ser ut. Har en del jobb framför mig smile.

https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88582/88582-32abeb07f528951b2c880b405340a562.jpg

Har funderat lite på placeringen av turbo idag. Prövade lite olika alternativ.
Ett alternativ är mellan däcket och frontspoilern, där finns ett rätt stort utrymme man skulle kunna placera den. Då hade man sluppit dra avgassystemet över ventilkåpan och förbi ABS enheten och ner under bilen.
Får kolla så oljereturen får en rätt lutning tillbaka till motorn bara.

Sista veckan bilen va påställd förra året så gav ACén upp.
AC pumpen sitter på högersidan. Man ser liten av den på kortet.
Man skulle kunna montera bort den och placera turbon där, fast under en varm sommar dag så är det rätt gött att ha en fungerade AC.

Eller så blir det den traditionella placeringen mellan motorn, hjulhuset & framlampan. Problemet är bara att det blir väldigt trångt, fast snyggare på utställningar.


Supraman
2 300 Inlägg
26 januari 2012
#2
Du kan frigöra utrymme genom att flytta abs-enheten. smile

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

23 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#3
Stefan Varberg skrev:
Du kan frigöra utrymme genom att flytta abs-enheten. smile

Själv klart man kan göra det. Men då blir det lite jobb med alla rör som går till den big_smile.... Sen vet jag inte hur folk brukar göra göra med kabel härvan från tändhattarna till databoxen så man inte smälter dom. Får söka & kolla på det.


-Team Moisty Racing-
842 Inlägg
26 januari 2012
#4
Trevligt projekt smile
Ett tips är att göra en projekttråd på PPF då dom har mycket delar och gigantisk kunskap om turbo bmws.


23 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#5
Snofi skrev:
Trevligt projekt smile
Ett tips är att göra en projekttråd på PPF då dom har mycket delar och gigantisk kunskap om turbo bmws.

Yes, funderade på det big_smile... Ska bara orka registrera ett konto där =P


-Team Moisty Racing-
842 Inlägg
26 januari 2012
#6
Det är lätt värt det då den kunskap som folk som hänger där har är sjukt bra smile


23 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#7
Snofi skrev:
Det är lätt värt det då den kunskap som folk som hänger där har är sjukt bra smile

Sant smile


3 235 Inlägg
26 januari 2012
#8
Du har inte funderat på att montera turbon bak istället? Där är det väl betydligt bättre med plats..
http://www.google.no/search?hl=no&c … -VOrPkyK4I


23 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#9
engolf skrev:
Du har inte funderat på att montera turbon bak istället? Där är det väl betydligt bättre med plats..
http://www.google.no/search?hl=no&c … -VOrPkyK4I

Jo tanken har slagit mig. Men är det verkligen så optimalt när man vill ha laddtryck vid ca 2-2500 varv. Borde det inte ta längre tid och få upp laddtrycket med en bak monterad turbo.
Inte så roligt och vara ute och köra om det kommer värsta sky fallet med luftfiltret under bilen =P


3 235 Inlägg
26 januari 2012
#10
Responsen blir nog försenad, med sånt beror också på vilken turbo du kör med.
Angående filtret: man kan avskärma det, tror inte det är den största utmaningen.


Supraman
2 300 Inlägg
26 januari 2012
#11
Winne skrev:
Stefan Varberg skrev:
Du kan frigöra utrymme genom att flytta abs-enheten. smile

Själv klart man kan göra det. Men då blir det lite jobb med alla rör som går till den big_smile.... Sen vet jag inte hur folk brukar göra göra med kabel härvan från tändhattarna till databoxen så man inte smälter dom. Får söka & kolla på det.

Bromsrör e ju en baggis att fixa och du behöver inte flytta den så långt, skulle räcka med att flytta fram den så den hamnar bakom strålkastaren.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

23 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#12
Stefan Varberg skrev:
Winne skrev:
Stefan Varberg skrev:
Du kan frigöra utrymme genom att flytta abs-enheten. smile

Själv klart man kan göra det. Men då blir det lite jobb med alla rör som går till den big_smile.... Sen vet jag inte hur folk brukar göra göra med kabel härvan från tändhattarna till databoxen så man inte smälter dom. Får söka & kolla på det.

Bromsrör e ju en baggis att fixa och du behöver inte flytta den så långt, skulle räcka med att flytta fram den så den hamnar bakom strålkastaren.

Då finns det ingen plats för turbon dess värre. Sätter man turbon där abs enheten sitter kommer jag inte kunna stänga huven =P... Tror mer på isåfall på att flytta bak abs enheten till torpedvägen.


23 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#13
Hitta detta alternativet på nätet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88582/88582-845ace6b5a93e93735a0bc92936f47d5.jpg


23 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
#14
Stefan Varberg skrev:
Winne skrev:
Stefan Varberg skrev:
Du kan frigöra utrymme genom att flytta abs-enheten. smile

Själv klart man kan göra det. Men då blir det lite jobb med alla rör som går till den big_smile.... Sen vet jag inte hur folk brukar göra göra med kabel härvan från tändhattarna till databoxen så man inte smälter dom. Får söka & kolla på det.

Bromsrör e ju en baggis att fixa och du behöver inte flytta den så långt, skulle räcka med att flytta fram den så den hamnar bakom strålkastaren.

Hehe, blev till att flytta ABS enheten till vänster sidan i motor utrymmet. Det räckte inte med att flytta ner ABS enheten eftersom tryckrör & insug ska oxå ska få plats där....
Blir till att ta bort spolarvätskebehållaren oxå, annars lär ju den nog smälta =P
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88582/88582-1255a63db2844cadebbda8dc3076f7a8.jpg
Senast redigerat av Winne (27 januari 2012)


Supraman
2 300 Inlägg
30 januari 2012
#15
Winne skrev:
Stefan Varberg skrev:
Winne skrev:

Själv klart man kan göra det. Men då blir det lite jobb med alla rör som går till den big_smile.... Sen vet jag inte hur folk brukar göra göra med kabel härvan från tändhattarna till databoxen så man inte smälter dom. Får söka & kolla på det.

Bromsrör e ju en baggis att fixa och du behöver inte flytta den så långt, skulle räcka med att flytta fram den så den hamnar bakom strålkastaren.

Hehe, blev till att flytta ABS enheten till vänster sidan i motor utrymmet. Det räckte inte med att flytta ner ABS enheten eftersom tryckrör & insug ska oxå ska få plats där....
Blir till att ta bort spolarvätskebehållaren oxå, annars lär ju den nog smälta =P
http://www1.garaget.org/gallery/images/89/88582/88582-1255a63db2844cadebbda8dc3076f7a8.jpg

risk finns, annars så är värmebandage en bra grej.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

57 Inlägg
1 februari 2012
#16
Ladda nu bara inte mkt mer än 0,5 med m52an..!


23 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
#17
Daniel86 skrev:
Ladda nu bara inte mkt mer än 0,5 med m52an..!

Nix, d ska ja inte gör. Motorn håller inte för mer. Tänkte ligga på 0.4 ladd för att vara på den säkra sidan. Sen nästa år blir det en M50.


23 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#18
Då blev det några timmar nere i garaget igår igen... Märkte att böjarna jag hade inte va tillräckligt böjda, så fick ställa mig och göra nya... Drog ut lite på tiden så kom inte så långt som jag hade hoppas på...
Men fick tagit bort fäst platan som abs enheten satt på.
Tänkte lacka motorutrymmet och huven på insidan blank svart (samma som taket).
Men nästa helg så ska jag nog hinna med mer...

Blir många av och på monteringar av grenröret för att få det att passa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88582/88582-083fe1d3157e53a1bc72482d31a050df.jpg

Vovven vaktar familje räsen och garaget under tiden husse jobbar smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88582/88582-528ec3a9aac781faf744bd070a5c3cb7.jpg

Lite svets jobb kvar =P
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88582/88582-2b2ccdbbb08703166cb8426109d408d3.jpg

Och där får man rostlaga lite...
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88582/88582-c8f8426f43a3476a715224711886906f.jpg
Senast redigerat av Winne (12 februari 2012)


Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
12 februari 2012
#19

så där är ett säkertsätt att få oljan att trycka mängder av olja ur sig smile

agget måste sitta över lägsta nivå på tråget
eller så får man hållas med pumpar och grejer
smile

viktigt som f-n att returen är så rak som möjligt och verkligen inget bakfall smile

Kör fort så hinner inget hända...

23 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#20
Growe skrev:

så där är ett säkertsätt att få oljan att trycka mängder av olja ur sig smile

agget måste sitta över lägsta nivå på tråget
eller så får man hållas med pumpar och grejer
smile

viktigt som f-n att returen är så rak som möjligt och verkligen inget bakfall smile

Ja det känns som ingen bra lösning... Som sagt ska inte ha den där... Den ska sitta där ads enheten satt innan smile



Sök