2523
Sök

Turbo konvertering av Bmw e39.

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
12 februari 2012
#21
Winne skrev:
Growe skrev:

så där är ett säkertsätt att få oljan att trycka mängder av olja ur sig smile

agget måste sitta över lägsta nivå på tråget
eller så får man hållas med pumpar och grejer
smile

viktigt som f-n att returen är så rak som möjligt och verkligen inget bakfall smile

Ja det känns som ingen bra lösning... Som sagt ska inte ha den där... Den ska sitta där ads enheten satt innan smile

mm såg det dock är det ämne som bör tas upp vid alla tillfällen då mängder av folk här på garaget monterar retur ledningen fel och använder för tunna grejer

Kör fort så hinner inget hända...

23 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#22
Growe skrev:
Winne skrev:
Growe skrev:

så där är ett säkertsätt att få oljan att trycka mängder av olja ur sig smile

agget måste sitta över lägsta nivå på tråget
eller så får man hållas med pumpar och grejer
smile

viktigt som f-n att returen är så rak som möjligt och verkligen inget bakfall smile

Ja det känns som ingen bra lösning... Som sagt ska inte ha den där... Den ska sitta där ads enheten satt innan smile

mm såg det dock är det ämne som bör tas upp vid alla tillfällen då mängder av folk här på garaget monterar retur ledningen fel och använder för tunna grejer

Så sant så smile


1 271 Inlägg
12 februari 2012
#23
Ska följas big_smile å att ha turbon så neråt är de många som kör med .har sett en e36 med 900hk å turbon så. Orkar inte leta upp länk nu

7 275 Inlägg
12 februari 2012
#24
Growe skrev:
Winne skrev:
Growe skrev:

så där är ett säkertsätt att få oljan att trycka mängder av olja ur sig smile

agget måste sitta över lägsta nivå på tråget
eller så får man hållas med pumpar och grejer
smile

viktigt som f-n att returen är så rak som möjligt och verkligen inget bakfall smile

Ja det känns som ingen bra lösning... Som sagt ska inte ha den där... Den ska sitta där ads enheten satt innan smile

mm såg det dock är det ämne som bör tas upp vid alla tillfällen då mängder av folk här på garaget monterar retur ledningen fel och använder för tunna grejer

Det stämmer helt och hållet!
Men annars så finns det en pump på biltema som faktiskt fungerar för det ändamålet. Minns inte om det var en liten extern vattenpump eller något.
Kostar inte många kronor. En kompis kör med en sån på sin turbohoj med framgång och har även sett någon här på garaget använda det på sin bil smile


1 271 Inlägg
12 februari 2012
#25

23 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#26
-stoffe- skrev:
http://www.garaget.org/?car=78105&image=782226 där har vi en tex

Fin fina grejer det smile


Meck
51 Inlägg
17 februari 2012
#27
Hej

Har tittat lite på denna tråden och tänkte dela med mig av våra erfarenheter av att bygga turbo på BMW.
Vi har sedan 14 år tillbaks byggt bilar i olika former och har ju hunnit bli en mindre industri av det hela.

När det gäller att montera turbon under/sidan av motorn enligt denna bild:

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 6f47d5.jpg

så är det extremt beroende på hur stor turbo det är (fysiska mått) för att få olje returen i rätt vinkel, rätt diameter och en bit över nivån som ni säger här innan.

Är det en stor turbo som vi tex kör på denna bilen:

http://www.garaget.org/?car=59215&image=2414103

så funkar det utmärkt med en catch tank under turbon och en pump för att få upp oljan i tråget igen.

Kör man med mindre turbo (fysiska mått) så kommer det fungera bra utan tank och pump då vinkeln blir minimal och turbon kommer hamna ca 8- 10 cm över olje nivån totalt men detta är som sagt beronde på turbon man använder sig av.

Vi har tex monterat ett X antal schwitzer och mindre garret turbos på detta vis utan några som helst problem med att dom skulle få returen otillräklig eller dra olja.

Vi har som exempel bland annat testat vårat biligaste kit på en M52 för att se hur hårt vi kan köra den innan den rasar, och vi har kört denna på 0,85-0,9 bar övertryck i 6 år utan minsta problem alls, den går dagligen som bruksbil och rullar desutom igenom SBP utan anmärkning varje år.

Så att dessa motorer inte tål nått är enligt mig lite missvisande då 0,85-0,9 övertryck inte är lite enligt mig.

Självklart är dom inte lika tåliga som en M50 men mappar man dom i lung och ro och tar det säkra före det osäkra så har vi inte haft några problem alls som sagt och då har vi ju ett X antal BMW:s ute på vägarna som kör med detta tryck i skrivande stund.

Vill ni se bilder på installationer eller bänkningar på dessa så skall jag försöka få upp ett par olika exempel bilar på min sida.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp och att ni får en trevlig helg.

man bygger inte Rom på en dag så borta bra men verkstan bäst..

23 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
#28
Adde_e46 skrev:
Hej

Har tittat lite på denna tråden och tänkte dela med mig av våra erfarenheter av att bygga turbo på BMW.
Vi har sedan 14 år tillbaks byggt bilar i olika former och har ju hunnit bli en mindre industri av det hela.

När det gäller att montera turbon under/sidan av motorn enligt denna bild:

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 6f47d5.jpg

så är det extremt beroende på hur stor turbo det är (fysiska mått) för att få olje returen i rätt vinkel, rätt diameter och en bit över nivån som ni säger här innan.

Är det en stor turbo som vi tex kör på denna bilen:

http://www.garaget.org/?car=59215&image=2414103

så funkar det utmärkt med en catch tank under turbon och en pump för att få upp oljan i tråget igen.

Kör man med mindre turbo (fysiska mått) så kommer det fungera bra utan tank och pump då vinkeln blir minimal och turbon kommer hamna ca 8- 10 cm över olje nivån totalt men detta är som sagt beronde på turbon man använder sig av.

Vi har tex monterat ett X antal schwitzer och mindre garret turbos på detta vis utan några som helst problem med att dom skulle få returen otillräklig eller dra olja.

Vi har som exempel bland annat testat vårat biligaste kit på en M52 för att se hur hårt vi kan köra den innan den rasar, och vi har kört denna på 0,85-0,9 bar övertryck i 6 år utan minsta problem alls, den går dagligen som bruksbil och rullar desutom igenom SBP utan anmärkning varje år.

Så att dessa motorer inte tål nått är enligt mig lite missvisande då 0,85-0,9 övertryck inte är lite enligt mig.

Självklart är dom inte lika tåliga som en M50 men mappar man dom i lung och ro och tar det säkra före det osäkra så har vi inte haft några problem alls som sagt och då har vi ju ett X antal BMW:s ute på vägarna som kör med detta tryck i skrivande stund.

Vill ni se bilder på installationer eller bänkningar på dessa så skall jag försöka få upp ett par olika exempel bilar på min sida.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp och att ni får en trevlig helg.

Hej...
Tackar för all info... All info som man kan få e tacksam... Du får jätte gärna skicka bilder på installationer och bänkningar...
MVH Christopher



Sök