Adde_e46 skrev:
Hej
Har tittat lite på denna tråden och tänkte dela med mig av våra erfarenheter av att bygga turbo på BMW.
Vi har sedan 14 år tillbaks byggt bilar i olika former och har ju hunnit bli en mindre industri av det hela.
När det gäller att montera turbon under/sidan av motorn enligt denna bild:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 6f47d5.jpg
så är det extremt beroende på hur stor turbo det är (fysiska mått) för att få olje returen i rätt vinkel, rätt diameter och en bit över nivån som ni säger här innan.
Är det en stor turbo som vi tex kör på denna bilen:
http://www.garaget.org/?car=59215&image=2414103så funkar det utmärkt med en catch tank under turbon och en pump för att få upp oljan i tråget igen.
Kör man med mindre turbo (fysiska mått) så kommer det fungera bra utan tank och pump då vinkeln blir minimal och turbon kommer hamna ca 8- 10 cm över olje nivån totalt men detta är som sagt beronde på turbon man använder sig av.
Vi har tex monterat ett X antal schwitzer och mindre garret turbos på detta vis utan några som helst problem med att dom skulle få returen otillräklig eller dra olja.
Vi har som exempel bland annat testat vårat biligaste kit på en M52 för att se hur hårt vi kan köra den innan den rasar, och vi har kört denna på 0,85-0,9 bar övertryck i 6 år utan minsta problem alls, den går dagligen som bruksbil och rullar desutom igenom SBP utan anmärkning varje år.
Så att dessa motorer inte tål nått är enligt mig lite missvisande då 0,85-0,9 övertryck inte är lite enligt mig.
Självklart är dom inte lika tåliga som en M50 men mappar man dom i lung och ro och tar det säkra före det osäkra så har vi inte haft några problem alls som sagt och då har vi ju ett X antal BMW:s ute på vägarna som kör med detta tryck i skrivande stund.
Vill ni se bilder på installationer eller bänkningar på dessa så skall jag försöka få upp ett par olika exempel bilar på min sida.
Hoppas detta kan vara till någon hjälp och att ni får en trevlig helg.