2738
Sök

Vad ska jag köpa för artonårsbil?

42 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
Hej,

Jag är en studerande kille som snart fyller 18. Därför har jag tänkt köpa en bil.

Då jag studerar har jag inte så jättemycket pengar, därför tänkte jag att jag köper en bakhjulsdriven bil som man kan sladda med. Jag har hört att Volvo 740 är bra till detta ändamål då de håller länge och är billiga.

Är det värt det? En 740 drar väl ganska mycket bensin?

Saabifierad
2 031 Inlägg
28 januari 2012
Köp en Sierra, en Omega eller en Volvo 360.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

42 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
Slash skrev:
Köp en Sierra, en Omega eller en Volvo 360.

Vad säger du om jag har tänkt köpa en BMW e30? För- och nackdelar mot dina förslag?

Saabifierad
2 031 Inlägg
28 januari 2012
En bra och rolig bil men brukar bli lite knepig att få tag på vintertid.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

42 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
Slash skrev:
En bra och rolig bil men brukar bli lite knepig att få tag på vintertid.

Jag har tänkt köpa bilen på våren.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
28 januari 2012
Mercedes 190 2.0 är de enda rätt wink

Forummoderator
26 351 Inlägg
28 januari 2012
Jagsugerpabilar skrev:
Hej,

Jag är en studerande kille som snart fyller 18. Därför har jag tänkt köpa en bil.

Då jag studerar har jag inte så jättemycket pengar, därför tänkte jag att jag köper en bakhjulsdriven bil som man kan sladda med. Jag har hört att Volvo 740 är bra till detta ändamål då de håller länge och är billiga.

Med tanke på att det inte bara är en engångskostnad att köpa och äga en bil - vi snackar även service/reservdelar/försäkring/bensin/olja med mera - så kanske en cykel vore lämpligare som färdmedel?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
28 januari 2012
vore jag dig som 18 åring så är de minsta jag skulle orora mig om är soppan då priset stiger hela tiden dyrt och tanka vilken bil ändå.

de som är riktigt dyrt som "snorunge" är försäkringen. spec på bmw. därför många har volvos och skit för de är nästan gratis och försäkra gämfört mot de tyska bilarna

42 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
Team-Adolfsson skrev:

Nej tack, jag tycker de är skitfula. Hur mycket mer bränslesnåla är de än en bmw e30?

42 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
MrEricsson skrev:
vore jag dig som 18 åring så är de minsta jag skulle orora mig om är soppan då priset stiger hela tiden dyrt och tanka vilken bil ändå.

de som är riktigt dyrt som "snorunge" är försäkringen. spec på bmw. därför många har volvos och skit för de är nästan gratis och försäkra gämfört mot de tyska bilarna

Tack, ska kolla runt lite på det där.

Mack skrev:
Jagsugerpabilar skrev:
Hej,

Med tanke på att det inte bara är en engångskostnad att köpa och äga en bil - vi snackar även service/reservdelar/försäkring/bensin/olja med mera - så kanske en cykel vore lämpligare som färdmedel?

Du förstår väl att jag inte kan skita i hur mycket bensin min framtida bil drar när jag är arbetslös?

Forummoderator
26 351 Inlägg
28 januari 2012
Jagsugerpabilar skrev:
MrEricsson skrev:

Mack skrev:
Jagsugerpabilar skrev:
Hej,

Du förstår väl att jag inte kan skita i hur mycket bensin min framtida bil drar när jag är arbetslös?

Eh..du säger ju själv att du studerar och inkomsten inte är den bästa.
Och är inte inkomsten då tillräcklig, så undrar jag vad du ska ha en bil till?
Det är liksom ingen rättighet att ha en bil..inget illa menat.

42 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
Mack skrev:
Jagsugerpabilar skrev:
MrEricsson skrev:

Mack skrev:

Jag bor på landet så jag måste ha bil för att kunna ta mig någonstans, speciellt på helger då det knappt går några bussar.

Min inkomst är tillräckligt hög för att jag ska kunna köpa en billig bil, men då jag inte orkar jobba samtidigt som jag går i skola så måste jag även ha en någorlunda bensinsnål bil.

Forummoderator
26 351 Inlägg
28 januari 2012
Jagsugerpabilar skrev:
Mack skrev:
Jagsugerpabilar skrev:
MrEricsson skrev:

Jag bor på landet så jag måste ha bil för att kunna ta mig någonstans, speciellt på helger då det knappt går några bussar.

Min inkomst är tillräckligt hög för att jag ska kunna köpa en billig bil, men då jag inte orkar jobba samtidigt som jag går i skola så måste jag även ha en någorlunda bensinsnål bil.

Ah, okej.
Då är läget annorlunda. Vill bara att du ska tänka steget längre, det är det jag är ute efter.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
28 januari 2012
Jagsugerpabilar skrev:
Team-Adolfsson skrev:

Nej tack, jag tycker de är skitfula. Hur mycket mer bränslesnåla är de än en bmw e30?

smaken e olika wink
en 2.0a drar ungefär samma som en 318 E30 ska man ha sexan så går bmwn dyrare men fyran duger gott i dom bilarna.

dock va försiktig när du köper e30 dom flesta e slutkörd o upprostade se te o hitta en i bra skick så har du en bil som håller läääänge haft 6 e30 o sjukt roliga bilar

42 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
Team-Adolfsson skrev:
Jagsugerpabilar skrev:
Team-Adolfsson skrev:

smaken e olika wink
en 2.0a drar ungefär samma som en 318 E30 ska man ha sexan så går bmwn dyrare men fyran duger gott i dom bilarna.

dock va försiktig när du köper e30 dom flesta e slutkörd o upprostade se te o hitta en i bra skick så har du en bil som håller läääänge haft 6 e30 o sjukt roliga bilar

Okej, hur ska man ta reda på om motorn är slut? Jag kan inte så mycket om bilar. tongue

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
28 januari 2012
du tar med en polare som KAN bilar och inte bara säger att han kan... eller så kanske du har en far som kan ?

42 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
CHEEVA skrev:
du tar med en polare som KAN bilar och inte bara säger att han kan... eller så kanske du har en far som kan ?

Alltså jag är inte helt lost vad gäller bilar. Jag vet hur en motor fungerar osv, men jag vet inte exakt vad man ska kolla på i motorn för att se att den är okej.

Har läst bilköpsguiden här på garaget, men där står det ingenting om hur man ska se om motorn är i gott skick, förutom att man ska kolla oljan.

Man kan ju höra att motorn går bra, men räcker det?

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
28 januari 2012
skruva bort oljepåfyllningslocket och känn om det blåser( ska inte blåsa) kolla även hur oljan ser ut... de är en enkel grej att kolla. Annars får man väll lyssna efter missljud sen provköra. Kolla även färgen på avgaserna, ska ej va vita eller blå eller svarta utan lite mer grå aktiga

Att veta om en motor är slut eller ej är inte alltid lätt att veta förrens man plockar ner allt, min vr6a gick som en klocka inga missljud eller liknande fram tills kamkedjan började rassla, när jag sen plockade ner den så såg man att den inte var helt frisk.

Edit: hittar du en fräsch rostfri omgea är den enligt mig ett bra köp... bensinsnål och bekväm att åka. En e30 kan bli jävligt rolig men de flesta är sönder körda utav ungdomar, vilket är lite trist. E34 är också bra bilar ... jag sålde dock min då den enligt mig drack för mycket ( 1,2l/mil ), men annars är det kanon bilar ! ljusår bättre än en 740.
Senast redigerat av CHEEVA (28 januari 2012)

42 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
CHEEVA skrev:
skruva bort oljepåfyllningslocket och känn om det blåser( ska inte blåsa) kolla även hur oljan ser ut... de är en enkel grej att kolla. Annars får man väll lyssna efter missljud sen provköra. Kolla även färgen på avgaserna, ska ej va vita eller blå eller svarta utan lite mer grå aktiga

Att veta om en motor är slut eller ej är inte alltid lätt att veta förrens man plockar ner allt, min vr6a gick som en klocka inga missljud eller liknande fram tills kamkedjan började rassla, när jag sen plockade ner den så såg man att den inte var helt frisk.

Edit: hittar du en fräsch rostfri omgea är den enligt mig ett bra köp... bensinsnål och bekväm att åka. En e30 kan bli jävligt rolig men de flesta är sönder körda utav ungdomar, vilket är lite trist. E34 är också bra bilar ... jag sålde dock min då den enligt mig drack för mycket ( 1,2l/mil ), men annars är det kanon bilar ! ljusår bättre än en 740.

Okej, vad betyder det om det blåser luft när man öppnat oljepåfyllningslocket?

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
28 januari 2012
kan va slut uppe i toppen, kassa ventiltätningar bla

Sök