Vad slits på en bil när man sladdar?

Jagsugerpabilar
28 januari 2012 · 42 Inlägg

Den här var ju snygg, men kanske lite väl dyr? http://www.blocket.se/trelleborg/Volvo_ … 11&w=3

Är 244 g/km mycket utsläpp? Hur räknar man om det till L/mil?

JFfoto
28 januari 2012 ·

Jagsugerpabilar skrev:
Som första bil tänkte jag köpa en bil som man mest leker med, sen kanske jag köper något finare.

Problemet är det att om jag köper något skit för 500 kr så kommer den väl knappast genom besiktningen eller så går nånting sönder efter en vecka. Så är det väl?

För 500 får du bara någon resevdelsbil som inte är besiktad, om du inte känner nån snäll släkting eller så..

räkna med 2-4.000 om du ska ha en besiktad bil med diverse fel..

Jagsugerpabilar
28 januari 2012 · 42 Inlägg

Paused skrev:

Jagsugerpabilar skrev:
Som första bil tänkte jag köpa en bil som man mest leker med, sen kanske jag köper något finare.

Problemet är det att om jag köper något skit för 500 kr så kommer den väl knappast genom besiktningen eller så går nånting sönder efter en vecka. Så är det väl?

För 500 får du bara någon resevdelsbil som inte är besiktad, om du inte känner nån snäll släkting eller så..

räkna med 2-4.000 om du ska ha en besiktad bil med diverse fel..

Haha, jag använder euro så jag tänkte lite fel när jag räknade om pengarna!

Självklart menar jag 5000 kr klassen. Är den ok?

Edit: De flesta volvosarna är ju vita, men jag tycker det är skitfult. Är det dyrt att lacka om dom?

Senast redigerat av Jagsugerpabilar (28 januari 2012)

Jagsugerpabilar
28 januari 2012 · 42 Inlägg

Det största problemet är att jag måste tulla in bilen från Sverige till Finland vilket kostar ca 2000 kr. sad

Därför känns det konstigt att köpa en bil som man sen måste tulla in för halva bilens pris.

Pim_Pim
28 januari 2012 ·

Jagsugerpabilar skrev:
Det största problemet är att jag måste tulla in bilen från Sverige till Finland vilket kostar ca 2000 kr. sad

Därför känns det konstigt att köpa en bil som man sen måste tulla in för halva bilens pris.

Finns det inte vinterbilar i Finland ?

gemini78 Jägermeister
28 januari 2012 · 909 Inlägg

Är ju mkt billigare att köpa en färdig besiktad bil i Finland än att börja betala resor, inreggning, infösellskatt, väggskatt, tillfälliga tullskyltar mm.

Osta takavetoinen vanha Lada, niillä on hyvä sutitella = Köp en bahjulsdriven gammal Lada, dom är bra att sladda runt med. smile

En gång är ingen gång...
Jagsugerpabilar
28 januari 2012 · 42 Inlägg

Pim_Pim skrev:

Jagsugerpabilar skrev:
Det största problemet är att jag måste tulla in bilen från Sverige till Finland vilket kostar ca 2000 kr. sad

Därför känns det konstigt att köpa en bil som man sen måste tulla in för halva bilens pris.

Finns det inte vinterbilar i Finland ?

Inte på Åland.

Jag hatar Finland och det tar länge att åka dit, alla finska sidor är sjukt dåliga och man hittar ingenting förutom skit där.

Någon som vet en vettig finsk köp- och säljsida?

Drar alla volvos lika mycket soppa (240, 740 och 940)?

Kanske man ska fundera på en lite bensinsnålare bil?

Senast redigerat av Jagsugerpabilar (28 januari 2012)

Bmw_Bertil Ljud freak !
28 januari 2012 · 928 Inlägg

Jag kör bmw e36 som vinter bil! en 316 sedan går hur bra som helst ! Svetsat axlen med så de spinner på båda wink

Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Jagsugerpabilar
28 januari 2012 · 42 Inlägg

Bmw_Bertil skrev:
Jag kör bmw e36 som vinter bil! en 316 sedan går hur bra som helst ! Svetsat axlen med så de spinner på båda wink

Blir det inte dyrt att ha en sommar- och en vinterbil med tanke på bilskatten och besiktningarna?

Drar en bmw e36 betydligt mindre soppa än en volvo 940?

Victorduvet
28 januari 2012 · 395 Inlägg

Skulle gissa att E36 drar mindre.. men när du sladdar drar dom mycket iallafall.
Men jag skulle lätt köra på en E36. minst 320.
Rätt driftsäker och rolig bil.  Och dom är inte så fula heller smile

BMW 520 (1992)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
28 januari 2012 · 5 650 Inlägg

Jagsugerpabilar skrev:
Den här var ju snygg, men kanske lite väl dyr? http://www.blocket.se/trelleborg/Volvo_ … 11&w=3

Är 244 g/km mycket utsläpp? Hur räknar man om det till L/mil?

du vill ha en bränsle snål bil men du har turbo som förslag en 940 turbo drar minst 1 liter milen med turbo och leker man med dom kommer man fan uppot 2 liter milen om inte mer .

om de ska gå så biligt som möjligt ska man välja bort alla stora motorer turbos osv och gå till snik modellerna
på volvo kallas dom gl
bmw brukar de ha 16 och 18 som slutsiffor

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
qazse
29 januari 2012 · 178 Inlägg

tycker http://www.tori.fi/ funkar ganska bra när man letar bilar i finland

Bmw_Bertil Ljud freak !
29 januari 2012 · 928 Inlägg

Jagsugerpabilar skrev:

Bmw_Bertil skrev:
Jag kör bmw e36 som vinter bil! en 316 sedan går hur bra som helst ! Svetsat axlen med så de spinner på båda wink

Blir det inte dyrt att ha en sommar- och en vinterbil med tanke på bilskatten och besiktningarna?

Drar en bmw e36 betydligt mindre soppa än en volvo 940?

har ju inte båda bilarna på ställda samtidigt ?? Sen är inte dom är så dyra att äga smile

Vinter E36an dra nästan inget ! Men sladdar man så drar alla bilar bensin blir så höga varvtal när man åker runt så smile

Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Jagsugerpabilar
29 januari 2012 · 42 Inlägg

Bmw_Bertil skrev:

Jagsugerpabilar skrev:

Bmw_Bertil skrev:
Jag kör bmw e36 som vinter bil! en 316 sedan går hur bra som helst ! Svetsat axlen med så de spinner på båda wink

Blir det inte dyrt att ha en sommar- och en vinterbil med tanke på bilskatten och besiktningarna?

Drar en bmw e36 betydligt mindre soppa än en volvo 940?

har ju inte båda bilarna på ställda samtidigt ?? Sen är inte dom är så dyra att äga smile

Vinter E36an dra nästan inget ! Men sladdar man så drar alla bilar bensin blir så höga varvtal när man åker runt så smile

Blir det inte dyrt att hålla på avställa bilar för att sedan ta dem i bruk om och om igen?

Eller så kör jag med en e30/e36 året runt?

Bmw_Bertil Ljud freak !
29 januari 2012 · 928 Inlägg

Jagsugerpabilar skrev:

Bmw_Bertil skrev:

Jagsugerpabilar skrev:

Blir det inte dyrt att ha en sommar- och en vinterbil med tanke på bilskatten och besiktningarna?

Drar en bmw e36 betydligt mindre soppa än en volvo 940?

har ju inte båda bilarna på ställda samtidigt ?? Sen är inte dom är så dyra att äga smile

Vinter E36an dra nästan inget ! Men sladdar man så drar alla bilar bensin blir så höga varvtal när man åker runt så smile

Blir det inte dyrt att hålla på avställa bilar för att sedan ta dem i bruk om och om igen?

Eller så kör jag med en e30/e36 året runt?

Nja dyrt å dyrt. Min hobby ! Hobby kostar pengar ! Vill man ha en sommar bil å en vinterbil så får de kosta smile
säger inte att du måste ha 2 bilar, Säger bara de att e36 är roliga å sladda med på vintern ! "även sommarn om du väljer ett mer motorstarkt alternativ"

Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Jagsugerpabilar
29 januari 2012 · 42 Inlägg

Bmw_Bertil skrev:

Jagsugerpabilar skrev:

Bmw_Bertil skrev:

har ju inte båda bilarna på ställda samtidigt ?? Sen är inte dom är så dyra att äga smile

Vinter E36an dra nästan inget ! Men sladdar man så drar alla bilar bensin blir så höga varvtal när man åker runt så smile

Blir det inte dyrt att hålla på avställa bilar för att sedan ta dem i bruk om och om igen?

Eller så kör jag med en e30/e36 året runt?

Nja dyrt å dyrt. Min hobby ! Hobby kostar pengar ! Vill man ha en sommar bil å en vinterbil så får de kosta smile
säger inte att du måste ha 2 bilar, Säger bara de att e36 är roliga å sladda med på vintern ! "även sommarn om du väljer ett mer motorstarkt alternativ"

På sommaren nöjer jag mig med en bil som bara går framåt för en någorlunda billig peng. Behöver inte kunna köra 190 km/h eller sladda på torr asfalt.

Jag undrar bara om bmw:n fungerar bra på sommaren också? Några nackdelar med bakhjulsdrift då?

RearWheelDrive skrev:
Gud vad jag garvar när jag läste alla inlägg.. hahahaaa:lol:

Gud vad jag garvar när jag läser din grammatik. big_smile

Vad syftar du på egentligen?

-Michael :-)
30 januari 2012 · 367 Inlägg

Skall du bara åka framåt på sommaren så behöver du inte kolla på såna sketna svenska holkar.
Tycker du skall rikta in dig på BMW. Vill du åka snålt så är väl den fyrcylindriga motorn rätt okej om du inte är på jakt efter att vinna vid rödljusen.
Är väl 316 och 318 som har den lilla?

Lita inte på mig dock.

Puss

mrpalmer
30 januari 2012 · 796 Inlägg

RearWheelDrive skrev:
Gud vad jag garvar när jag läste alla inlägg.. hahahaaa:lol:

Påminner lite om ett troll på vissa hörn och kanter!

Hemma bra, garaget BÄST!
scorpio_turbo
30 januari 2012 · 107 Inlägg

köp en ford sierra och turbo konvertera den smile rolig både på vintern och sommaren smile

Xhion
30 januari 2012 · 84 Inlägg

Köp den en volvo 740, dom överlever de mesta samt om du är försiktig på gasen så går dom att hålla till en vettig soppa förbrukning. Min 745:a är odödlig, nästan iaf ^^ volvo är de enda som hållt för mig, när de gäller vinter/sladd bilar ^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang