3390
Sök

740 turbo röker som en skorsten

9 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej. Har en 740 turbo från 88.
Den blå röker uta h - vetet.
Vad kan de vara?
Köpte den igår och förra ägaren misstänkte att turbon var slut.
Den går bättre och glappar mindre än min förra 740 turbo men röker nå otroligt.
Luktar bränd olja med.

Någon som kan komma med några tipps?

Pim_Pim
28 januari 2012
#2
Ventil tätningar lr typ igensatt vevhusventilation.
Senast redigerat av Pim_Pim (28 januari 2012)

9 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
#3
jo de har även jag misstänkt men med denna mängd blå rök så måste alla vara åt skogen. de tar knappt 30 sec innan de kommer under huven

Pim_Pim
28 januari 2012
#4
Ojdu.. låter som VÄLDIGT mycket blårök då ju, det läcker inte olja på grenrör lr dylikt ?

9 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
#5
kan inte se nått. de börjar med att komma ut rök bak i turbon som packningen till down pipen skulle vara kas men sen kan man inte riktigt se vart allt kommer i från

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
28 januari 2012
#6
glappheten i turbon är inte samma sak som att turbon kan läcka eller inte

tätningen kan gå utan att turbon är glapp

så det är nog turbon sak du se

om det inte är ett oljebad i motorutrymmet

på min 740 var det en spricka i toppen så olja droppade rakt ner på grenröret men det såg en blind t.o.m vart det kom från

Kör fort så hinner inget hända...

9 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
#7
jo jag vet att det inte bara e glapp som kan vara orsaken.
det e olja i turbon det e de.
kolla de alldeles nyss.
få börja leta ett aggregat till att börja med =/

2 266 Inlägg
28 januari 2012
#8
Kolla över oljereturen till turbon kan ju ha kleggat igen. Körde av en turboaxel på en 740 turbo och då vit rykte den som ett as.

svetsdiff !!!

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
28 januari 2012
#9
PMPerformance skrev:
Kolla över oljereturen till turbon kan ju ha kleggat igen. Körde av en turboaxel på en 740 turbo och då vit rykte den som ett as.

det handlar om vilken sida det börjar läcka

är det på avgassidan brukar det bli vitt
på insugssidan blir det blått

har med om oljan blir förbränd eller ej


satsa på ett komplett 13c paket om du inte är ute efter någon effekt
då med grenrör och alla oljerör och allt

blir en helt annan bil med en modern turbo istället för stenålders skrotet
Senast redigerat av Growe (28 januari 2012)

Kör fort så hinner inget hända...

9 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#10
någon som vet om TURBO T3 (T04E) är något att ha ?


Sök