3527
Sök

Volvo 740 -86 Blöddrig/Ryckig

53 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
#1
Hallå.

Köpte en Volvo 740 -86 med en B230A motor i veckan. Fin bil men har dock ett problem.

Den går blöddrigt/ryckigt. Om jag bara gasar lite grann 1500-2000varv så går den fint men sen när jag gasar på lite grann blöddrar den till och sen efter nån sec så kommer "effekten".

Tycker även den går ryckigt i stort sett hela tiden när jag ger/släpper gas. Om jag ligger efter en raksträcka i samma växel/hastighet så går den hur fint som helst.

Någon som vet vad felet kan vara? Kan tillägga att jag inte är bra på bilar.

Tack på förhand!

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)

53 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
#2
Kan samtidigt säga att den nog drar mer soppa än den ska (vet inte tankstorlek, eller hur mycket jag tanka) men tankade fullt för nån dag sen och har kört ca 25mil, har nu reserven kvar ungefär.
Senast redigerat av makkii (29 januari 2012)

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)

337 Inlägg
29 januari 2012
#3
Att bilen går lite "ryckigt" och inte svarar på gas på en gång, Kan vara bränsle filtret. Nytt kostar typ 150 på Mekonomen

53 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
#4
Tack! Ska testa byta och skriver sen om det hjälpte eller inte. Något speciellt jag ska tänka på vid byte? Har i stort sett aldrig skruvat i bilar...
Senast redigerat av makkii (30 januari 2012)

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)

53 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
#5
Hjälpte till en vissdel, dock inte det som är "grundproblemet" skulle jag gissa. Visst är den rätt väg nu? Tänkte pilen visa upp mot förgasaren men bör vara rätt?http://img406.imageshack.us/img406/718/img0169dv.jpg

Mer tips om var felet kan vara?
Senast redigerat av makkii (30 januari 2012)

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)

7 Inlägg
30 januari 2012
#6
kolla så att inte choken ligger på annars skruva isär förgasare för att kontrollera membranet som oftast går sönder när  man gör såkallade avgasknallar.

53 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
#7
Okej. Hur kollar man om choken ligger i? (skäms) Är det bara att skruva isär förgasaren som man gör på ex. en skoter? Inga konstigheter utan bara plocka isär, rengöra, kolla och skruva ihop igen?

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)

7 Inlägg
30 januari 2012
#8
när du drar i choken i bilen är det en arm på förgasaren som rör sig kontrollera att den går tillbaka hela vägen när du tryker in den igen.

om du ska plocka ner förgasaren se till att köpa en renoveringssats först kostar ca 200kr då kommer förgasaren att bli som ny igen.

53 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#9
Okej, tackar. Ska kolla upp det! smile Men "bränslefiltret" jag bytte var inte det Eric91 menade, eller? När jag läser runt ska det finnas ett bränslefilter ungefär under förarstolen och den jag bytte är bara nån "extra" ?

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)

199 Inlägg
31 januari 2012
#10
makkii skrev:
Okej, tackar. Ska kolla upp det! smile Men "bränslefiltret" jag bytte var inte det Eric91 menade, eller? När jag läser runt ska det finnas ett bränslefilter ungefär under förarstolen och den jag bytte är bara nån "extra" ?

Den som sitter under förarstolen har du inte på din, eftersom du har förgasare. endast insprutare som har det bränslefiltret smile

53 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#11
Aha, okej! :) Det är bara den lilla då? Får väll kolla upp förgasaren, hoppas jag lyckas med det ^^
Senast redigerat av makkii (31 januari 2012)

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)

199 Inlägg
31 januari 2012
#12
makkii skrev:
Aha, okej! smile Det är bara den lilla då? Får väll kolla upp förgasaren, hoppas jag lyckas med det ^^

Japp det är bara den lilla smile kolla så det kommer upp rikligt med soppa i det filtret också, kan vara pumpen som är dålig , var så på en kompis bil. Den pumpen är mekanisk och sitter precis innan filtret på motorn smile Men kika över förgasaren

53 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#13
kiorf skrev:
Japp det är bara den lilla smile kolla så det kommer upp rikligt med soppa i det filtret också, kan vara pumpen som är dålig , var så på en kompis bil. Den pumpen är mekanisk och sitter precis innan filtret på motorn smile Men kika över förgasaren

Okej, tack! smile Hur mycket är rikligt? När jag kollat är den ungefär halvfull, om pumpen är dålig får bilen för lite soppa då? Tänkte eftersom den drar mycket soppa enligt mig så skulle det va konstigt?

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)

199 Inlägg
31 januari 2012
#14
makkii skrev:
kiorf skrev:
Japp det är bara den lilla smile kolla så det kommer upp rikligt med soppa i det filtret också, kan vara pumpen som är dålig , var så på en kompis bil. Den pumpen är mekanisk och sitter precis innan filtret på motorn smile Men kika över förgasaren

Okej, tack! smile Hur mycket är rikligt? När jag kollat är den ungefär halvfull, om pumpen är dålig får bilen för lite soppa då? Tänkte eftersom den drar mycket soppa enligt mig så skulle det va konstigt?

den ska ungefär vara halvfull smile då är nog pumpen utesluten redan, men kika över förgasaren alternativt få tag på en annan förgasare, kika även över tänddelarna.

Edit : såg nu på bilden att pumpen ser spritt ny ut wink
Senast redigerat av kiorf (31 januari 2012)

53 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#15
Okej smile Ev. lite mindre än halvfull, kanske 1/3 full. Ska kika på förgasaren. Om jag byter förgasare, vad kan jag då byta till? Ingen koll alls, ska jag läsa vad det är för modell på den jag har nu och köpa en likadan?

Hur blir det när jag skruvar isär förgasaren, är det inte massa "inställningar" jag måste kunna göra sen?

Tack!

Mvh/Markus
Senast redigerat av makkii (31 januari 2012)

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)

199 Inlägg
31 januari 2012
#16
makkii skrev:
Okej smile Ev. lite mindre än halvfull, kanske 1/3 full. Ska kika på förgasaren. Om jag byter förgasare, vad kan jag då byta till? Ingen koll alls, ska jag läsa vad det är för modell på den jag har nu och köpa en likadan?

Hur blir det när jag skruvar isär förgasaren, är det inte massa "inställningar" jag måste kunna göra sen?

Tack!

Mvh/Markus

tyvärr kan jag inte svara på om förgasaren, har inte skruvat förgasare själv hmm det får någon annan ta med dig smile

53 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#17
kiorf skrev:
tyvärr kan jag inte svara på om förgasaren, har inte skruvat förgasare själv hmm det får någon annan ta med dig smile

Okej! smile Kanske ska kolla lite tänddelar och så först, fast kan dock inget om det heller hmm Kan det vara rotorn som strular och ska man då köpa en ny med eller utan varvtalsbegränsning?

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)

199 Inlägg
31 januari 2012
#18
makkii skrev:
kiorf skrev:
tyvärr kan jag inte svara på om förgasaren, har inte skruvat förgasare själv hmm det får någon annan ta med dig smile

Okej! smile Kanske ska kolla lite tänddelar och så först, fast kan dock inget om det heller hmm Kan det vara rotorn som strular och ska man då köpa en ny med eller utan varvtalsbegränsning?

Kolla stiften hur dom ser ut, tändkablar, rotor och fördelarlock. om du tar bort fördelarlocket så kan du se 4 stycken pillar av metall i hörnen inuti, dom kan vara skadad eller massa sot på dom , bara ta en kniv och skrapa lite på dom, sen på rotorn så har du en metallbit längst ut , skrapa den med en kniv också. alt köpa nytt och sätta dit.

53 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#19
kiorf skrev:
Kolla stiften hur dom ser ut, tändkablar, rotor och fördelarlock. om du tar bort fördelarlocket så kan du se 4 stycken pillar av metall i hörnen inuti, dom kan vara skadad eller massa sot på dom , bara ta en kniv och skrapa lite på dom, sen på rotorn så har du en metallbit längst ut , skrapa den med en kniv också. alt köpa nytt och sätta dit.

Okej. Hur "ska" tändkablar se ut? Eller är det något man får chansa och byta ut?

Tack så mycket för tips & hjälp!

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)

199 Inlägg
31 januari 2012
#20
makkii skrev:
kiorf skrev:
Kolla stiften hur dom ser ut, tändkablar, rotor och fördelarlock. om du tar bort fördelarlocket så kan du se 4 stycken pillar av metall i hörnen inuti, dom kan vara skadad eller massa sot på dom , bara ta en kniv och skrapa lite på dom, sen på rotorn så har du en metallbit längst ut , skrapa den med en kniv också. alt köpa nytt och sätta dit.

Okej. Hur "ska" tändkablar se ut? Eller är det något man får chansa och byta ut?

Tack så mycket för tips & hjälp!

Det går att ohm mäta dom, men vet inte riktigt hur värdena ska vara tongue


Sök