2992
Sök

Golf mk1 -82 något mysko hände idag!

Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
2 322 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
#1
Något hände under dagen idag..

idag så startade jag upp bilen och körde 50 meter till garaget.. pallade upp den bytte bär arm på min golf mk1 -82

när allt var klart så vred jag om nyckeln, klick klick inget hände.. trodde först batteriet var slut så upp laddade upp de.
inget hände samma klick klick.. har inte rört motorn eller något alls.. startmotorn har aldrig varit något fel på heller..


vad är det som har hänt ???????????? det går att bogsera igång bilen utan problem.

snälla hjälp!


333 Inlägg
28 januari 2012
#2
låter som jord fel eller start tänd kontakten som siter bakom tändnings låset. wink kolla jord punkten på växellådan till chassi och från chassi till batteri.tongue


Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
2 322 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
#3
Blondie1 skrev:
låter som jord fel eller start tänd kontakten som siter bakom tändnings låset. wink kolla jord punkten på växellådan till chassi och från chassi till batteri.tongue

start tänd kontakten  bakom rattlåset, menar du då att den har hoppat loss eller något ? ska kika på det imorgon, såg inte så mkt  ute idag  därav frågar jag  smile

"kolla jord punkten på växellådan till chassi och från chassi till batteri" var exakt sitter kablarna ? växellåda till chassi dvs
Senast redigerat av mingan77 (28 januari 2012)


333 Inlägg
28 januari 2012
#4
start tänd kontakten brukar kunna bli sliten o bli glapp.
kablarna sitter från minus på batteriet ner till chassit bakom batteriet och sen från den chassi punkten ner till växellådan inte så svårt o se när man väl har tittat lite noga tongue


Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
2 322 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
#5
Blondie1 skrev:
start tänd kontakten brukar kunna bli sliten o bli glapp.
kablarna sitter från minus på batteriet ner till chassit bakom batteriet och sen från den chassi punkten ner till växellådan inte så svårt o se när man väl har tittat lite noga tongue

"start tänd kontakten brukar kunna bli sliten o bli glapp."  är det själva  "handsken som bör bytas ut då ? har aldrig behövt plocka med det förrän nu så  lika bra o fråga så pass mkt som möjligt innan jag börjar, för då  går det mkt smidigare sen när man vet vad man ska göra tongue


333 Inlägg
28 januari 2012
#6
svårt o förklara men är i själva kontakten där dom rörliga delarna sitter som blir slitet smile  men kolla jordkablarna först brukar oftast vara dom smile


Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
2 322 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
#7
Blondie1 skrev:
svårt o förklara men är i själva kontakten där dom rörliga delarna sitter som blir slitet smile  men kolla jordkablarna först brukar oftast vara dom smile

ah ska kika på de där  big_smile tackar så hemskt mkt för hjälpen.. man kan ju tro att det är startmotorn man  tänker först ju tongue
har ett litet problem till , se om du kan svara på de tongue
ännu ett problem.. fan dom bara kommer en efter en, men iaf.. ojämn tomgång vid tomgång,, sen går den ojämnt vanligt med tomgång, först  ligger den högt sen går den ner sen upp o bland  efter de så dör den, går perfekt när jag kör , men släpper jag gasen när jag kör och har växel i så hugger den sig fram.Vad kan de beror på av dessa 2 saker ?


35 Inlägg
28 januari 2012
#8
testa en start kabel mellan minus på batteri och motorblock för ute sluta jordfläta, mät även ev till slag till start från tändningslås se så du har ström ut.


Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
2 322 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
#9
Herman80 skrev:
testa en start kabel mellan minus på batteri och motorblock för ute sluta jordfläta, mät även ev till slag till start från tändningslås se så du har ström ut.

ska kika på de med big_smile tack tobbe smile


356 Inlägg
28 januari 2012
#10
Fick samma junk på min A3a ett tag, fick rulla igång den. Farsan misstänkte startmotorbyte eller att jordflätan va dålig. Men räckte med att motionera startmotorn. Alltså bara vrida på nyckeln tills den gick. Helskumt smile
Men kolla upp jordningen till startmotorn först smile

Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
2 322 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
#11
nu när jag var ute med hunden så  testade jag o starta igen..  när jag vred om tändningen så klickade bara i start motorn.. men de kan ju vara som ni säger dock ska prova imorgon och se o skruva loss sakerna


265 Inlägg
29 januari 2012
#12
Bränt en cell i batteriet kanske? Provat med ett annat batteri?

Mvh

Enya och Milo Johansson, pappas hjärtan.

Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
2 322 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
#13
gnytt skrev:
Bränt en cell i batteriet kanske? Provat med ett annat batteri?

Mvh

är det så pass så det inte ska kunna gå runt när jag vrider på nyckeln?  fast jag har laddat det ?


9 117 Inlägg
29 januari 2012
#14
Tändplattan är det som Blondie1 är ute efter tror ja. Man får plocka bort ratten, kåpan runt rattstången och sen tändningslåset som sitter med plombering fast det går att skruva bort dom ändå med en stockholmare.
Kan ge väldigt konstiga fel på en VW den där....


Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
2 322 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
#15
Putteliten skrev:
Tändplattan är det som Blondie1 är ute efter tror ja. Man får plocka bort ratten, kåpan runt rattstången och sen tändningslåset som sitter med plombering fast det går att skruva bort dom ändå med en stockholmare.
Kan ge väldigt konstiga fel på en VW den där....

aj fan är det så pass.... kanske bättre jag fixar en annan från en mk1a men om den e kass så går det väl inte o fixa ?


9 117 Inlägg
29 januari 2012
#16
mingan77 skrev:
Putteliten skrev:
Tändplattan är det som Blondie1 är ute efter tror ja. Man får plocka bort ratten, kåpan runt rattstången och sen tändningslåset som sitter med plombering fast det går att skruva bort dom ändå med en stockholmare.
Kan ge väldigt konstiga fel på en VW den där....

aj fan är det så pass.... kanske bättre jag fixar en annan från en mk1a men om den e kass så går det väl inte o fixa ?

Vet inte hur det är till MK1, men till MK3 kostade den 250:- på V.A.G.  Det är ju inga jättepengar det handlar om....


Livsnjutare (ibland å på helgerna)
228 Inlägg
29 januari 2012
#17
provat å knacka på startmotorn med hammare lr dyl, fått gjort det på div fordon..

4x4 is tha shit!

265 Inlägg
29 januari 2012
#18
James skrev:
gnytt skrev:

    Bränt en cell i batteriet kanske? Provat med ett annat batteri?

    Mvh

är det så pass så det inte ska kunna gå runt när jag vrider på nyckeln?  fast jag har laddat det ?

Jo om en cell är bränd, kvittar det hur mycket du laddar det, prova och sätta startkablar till en annan bil, kan du starta den på nyckeln som vanligt är det batteriet annars kan du utesluta det problemet smile

Enya och Milo Johansson, pappas hjärtan.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
29 januari 2012
#19
eftersom det klickar i startmotor kan man utesluta startrosen iallfall

nog startmotorn som segar på en så gammal bil brukar startmotorn försöka dra hur dåligt batteriet än är
bara moderna bilar som inte ens drar runt startmotorn när spänningen är för låg

Kör fort så hinner inget hända...

Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
2 322 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
#20
jag ska ta o kika idag på alla sakerna smile börja med de lätta tongue
tack för all hjälp



Sök