Hej, har en Volvo 740 -90som gick på 3 cylindrar och jag felsökte lite och så småningom så startar den int alls, den går runt men startar inte. jag har kollat och jag har tändning (kollade bara första stiftet) och då jag inte fick bort bränsle slangen som går till bryggan så skruva jag istället bort denna slang:
Om jag inte misstar mig så ska det väll komma soppa här? det är snustort. Förpumpen och pumpen under förarsätet brummar så dom borde fungera.
Det var så att den ganska plötsligt började gå på 3 cylindrar och efter många startförsök så var det snustort i tanken och har nu tankat i 15 liter, kan det vara bränslefiltret som sätter stopp? med tanke på att pumparna går men att det inte kommer någon soppa till returslangen som jag visade högre upp.
okej jag har sj en b230fd så vet hur jävliga dom är att få bort jag fick skära bort min och sen dra ny bensin slang till min det kanske inte är det optimala om du bara ska kolla om du får bränsle till insprutarna
Finns de inga fel på en Volvo så är det heller ingen riktig Volvo
Köp nytt filter och släng det gamla, kostar någon hundralapp bara
För Volvo i tiden Trafikförordning (1998:1276) kap. 3 71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Jag var ut och skruva bort det gamla filtret när jag fick för mig att jag skulle kolla så det kommer fram bensin när den ändå är borta, och det gör det inte! pumpen i tanken böt jag för inte så länge sedan och pumpen under sätet rör på sig men det rinner inget bränsle när jag försöker starta.
Det var inte alls nå mycket bränsle spill när jag tog bort filtret. kan det vara en av pumparna ändå? asså om dom pumpar på för klent?
Har aldrig varit med om att pumparna låter men inte pumpar (Bosch är bra grejer!)
Skit i bränsleledningen? (ovanligt) ta bort pumparna och blås bensinröret/slangen med tryckluft
För Volvo i tiden Trafikförordning (1998:1276) kap. 3 71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Sprang ut lite snabbt och mätte förpumpen, och det tycks nästan som att strömmen är bruten?? jag böt den för 3 veckor sedan för att pumpen inte fungerade, kan det vara något elfel som gör att den går sönder hela tiden?
Spridar relät gick sönder för ett tag sedan så den böt jag, det kan inte ha någon koppling till varandra tro?
Det tror jag inte, drog åt slangklämman ordentligt när jag böt själva pumpen. Om det nu är tankpumpen som gått sönder, kan det bero på någon kortslutning eller hur kan pumparna gå sönder hela tiden?
En Volvo Original (Bosch) eller andra pumpar, typ biltemas ska ju hålla 3 veckor! Men en begagnad från blocket, skroten, hyllan i garaget kan ju gått sönder nu
Testa mata ström direkt på pumpen, för en förklaring kan ju vara att din förra tankpump var hel, bara att den inte fick ström (kabelbrott, ärgigt, glapp o.s.v.) vilket nu också har drabbat den nya pumpen (bara spekulationer och idéer )
För Volvo i tiden Trafikförordning (1998:1276) kap. 3 71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Jag böt till en pump från skroten, först böt jag hela armaturen (nyare helt i plast så fick dra om jordkabeln eftersom den på nyare pumpar sitter i "sockerbiten") så jag jordade den i den där den gamla jorden fanns, och den pumpen fungerade innan jag satt i den, jag prov startade och det var dött, när jag tog bort hela armaturen så såg jag att det var tomt i tanken så jag tänkte att den hade skurit så jag böt till en fungerade pump ytterligare en gång och nu är den lika död, så det tyder ju på att det är någonting som förstör förpumparna:|
Men för att utesluta allting annat, om förpumpen inte fungerar, går bilen ryckigt/bluddrigt ? det var första symptomen som jag fick. Provade också att blåsa med munnen genom filtret och det gick ganska bra, är det något som man kan gå på för att se om filtret är igentäppt?
Mät strömmen du har till pumpen, men skulle den få för mycket borde ju säkringen ha gått
Har du dragit om sladdar så kan du kanske kopplat fel? så pumpen går baklänges
Filtret är inte boven (eftersom du inte ens får fram bensinen dit) men skulle ändå rekommendera att du böt det när du är där och härjar, kostar inte så mycket
För Volvo i tiden Trafikförordning (1998:1276) kap. 3 71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Ska ta och mäta imorgon jag har bara bytt själva pumpen och den ska vara kopplad rätt, börjar dock fundera på lite grann med jorden, den nya armaturen är ju helt i plast och på den så sitter jorden som sakt i själva "sockerbiten" och jag klippte av den svarta kabeln och drog den jorden till det gamla stället, men inte kan väll det påverka något?
Jo tycker också att säkringar borde ha gått.. det är inte så att man skulle kunna direktkoppla pumpen till batteriet med en säkring och en strömbrytare mellan som man slår på varje gång man ska ut och åka? har alltid velat ha en switsh så det känns som en äkta sportbil
Nej det ska inte påverka något, bara det blev bra gjort Lyft upp pumpen och kolla om den pumpar, även om den gör det så mät, kan vara så att den får runt 6v bara p.g.a. någon dålig kontakt
Vet inte om man kan direktkoppla, huvudpumpen på vissa modeller pumpar i pulser vet jag, vet inte hur tankpumpen fungerar, kör på att försöka få det funka som det är tänkt
För Volvo i tiden Trafikförordning (1998:1276) kap. 3 71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P