3784
Sök

Volvo V70 -97 förbrukar för mycket kylarvätska och motorolja.

32 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej, jag har en Volvo V70 -97:a som har gått 25 000 mil. Jag har ett problem, det är att den drar ganska mycket motorolja, vilket en bil i dagsläget inte ska göra. Den drar ungefär 1 liter/månad och då kör jag i princip varje dag. Sen har den även för någon vecka sedan börjat dragit kylarvätska, vet dock inte hur mycket, men har fyllt på 1liter två gånger på 3 veckor.

Bilen står under nätterna i ett garage och på golvet ligger varken kylarvätska eller motorolja, så jag tror inte att det läker något. Har även kollat på slangarna, där man fyller på kylarvätska, men inget läckage.

Har frågat några kompisar angående detta, de säger att det kan vara topplockspackningen som är dags att bytas, men är inte säker, så vore tacksam för svar!

//Fredde


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
31 januari 2012
#2
Jadu, om inte vätskan rinner ut så rinner den in!
Och vanligt är ju att packningen går, eftersom det är en rätt utsatt del med mkt att göra.

Ett par tips som kan hjälpa dej avgöra

*lukta i kylvätskeburken - luktar det avgaser?
*kolla på oljestickan/lyft på oljelocket - ser oljan ut som den ska?

Ett kompprov kan hjälpa mkt - Men det finns även testare för att kolla efter spår utav avgaser i kylarvätskan
Senast redigerat av LeafBox (31 januari 2012)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

32 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
#3
LeafBox skrev:
Jadu, om inte vätskan rinner ut så rinner den in!
Och vanligt är ju att packningen går, eftersom det är en rätt utsatt del med mkt att göra.

Ett par tips som kan hjälpa dej avgöra

*lukta i kylvätskeburken - luktar det avgaser?
*kolla på oljestickan/lyft på oljelocket - ser oljan ut som den ska?

Ett kompprov kan hjälpa mkt - Men det finns även testare för att kolla efter spår utav avgaser i kylarvätskan

Gjorde som du sa och luktade på kylarvätskeburken, den luktar som den ska, däremot luktade jag även i oljetanken, där luktade det mycket avgaser, ska det göra det? Oljan tyckte jag såg ut som den skulle.

//Fredde


3 235 Inlägg
1 februari 2012
#4
är ändröret svart och sotigt? En motor som inte är helt frisk kan förbränna en del olja. Kolla stiften, det säger en hel del om skicket på motorn.


1 062 Inlägg
1 februari 2012
#5
Fredde321 skrev:
Hej, jag har en Volvo V70 -97:a som har gått 25 000 mil. Jag har ett problem, det är att den drar ganska mycket motorolja, vilket en bil i dagsläget inte ska göra. Den drar ungefär 1 liter/månad och då kör jag i princip varje dag. Sen har den även för någon vecka sedan börjat dragit kylarvätska, vet dock inte hur mycket, men har fyllt på 1liter två gånger på 3 veckor.

Bilen står under nätterna i ett garage och på golvet ligger varken kylarvätska eller motorolja, så jag tror inte att det läker något. Har även kollat på slangarna, där man fyller på kylarvätska, men inget läckage.

Har frågat några kompisar angående detta, de säger att det kan vara topplockspackningen som är dags att bytas, men är inte säker, så vore tacksam för svar!

//Fredde

en tänkte bara, luktar de glykol inne i bilen? mycke dimma på rutorna som är svårt att få bort?

32 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
#6
Har precis hittat att det har bildats en pöl längst in i garaget, det luktade inget men tog man ett papper och torkade, så vart pappret grönt. Tänkte testa kylarcement ifrån biltema, kan ju hoppas att det inte är allt för stort hål.

Oljan ser bra ut i allmänhet, men det luktar väldigt mycket avgaser i motorn och oljestickan, detta är kanske inte så bra?


32 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
#7
Ifall att det var någon som undrade hur det gick. Kylarcement fungerade inte så bytte jag hela kylaren (inga slangar). Och nu läcker det inte. Dock drar den fortfarande olja, typ 1 L/månad med körning typ varje dag. Funderar på att rengöra vevhusventilationen och byta toplockspackningen.


Avstängd
1 418 Inlägg
3 april 2013
#8
Fredde321 skrev:
Har precis hittat att det har bildats en pöl längst in i garaget, det luktade inget men tog man ett papper och torkade, så vart pappret grönt. Tänkte testa kylarcement ifrån biltema, kan ju hoppas att det inte är allt för stort hål.

Oljan ser bra ut i allmänhet, men det luktar väldigt mycket avgaser i motorn och oljestickan, detta är kanske inte så bra?

häll för fan inte i kylarcement!!!!!

32 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
#9
Johan85 skrev:
Fredde321 skrev:
Har precis hittat att det har bildats en pöl längst in i garaget, det luktade inget men tog man ett papper och torkade, så vart pappret grönt. Tänkte testa kylarcement ifrån biltema, kan ju hoppas att det inte är allt för stort hål.

Oljan ser bra ut i allmänhet, men det luktar väldigt mycket avgaser i motorn och oljestickan, detta är kanske inte så bra?

häll för fan inte i kylarcement!!!!!

Är det så illla? Bytte i alla fall ut all kylarvätska då jag bytte kylaren.


4 822 Inlägg
3 april 2013
#10
ja, den skiten sätter sig i kylkanaler inne i motorn och på andra ställen där man inte vill ha det så därför ska man aldrig aldrig i helvete hälla i sån skit när kylet läcker bara för att man är för snål för att byta.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

32 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
#11
Christian S skrev:
ja, den skiten sätter sig i kylkanaler inne i motorn och på andra ställen där man inte vill ha det så därför ska man aldrig aldrig i helvete hälla i sån skit när kylet läcker bara för att man är för snål för att byta.

Okej, tack! Då vet jag till nästa gång.


Avstängd
1 418 Inlägg
4 april 2013
#12
Fredde321 skrev:
Johan85 skrev:
Fredde321 skrev:
Har precis hittat att det har bildats en pöl längst in i garaget, det luktade inget men tog man ett papper och torkade, så vart pappret grönt. Tänkte testa kylarcement ifrån biltema, kan ju hoppas att det inte är allt för stort hål.

Oljan ser bra ut i allmänhet, men det luktar väldigt mycket avgaser i motorn och oljestickan, detta är kanske inte så bra?

häll för fan inte i kylarcement!!!!!

Är det så illla? Bytte i alla fall ut all kylarvätska då jag bytte kylaren.

kylarcement är som däck på burk står du mitt i ingenstans så kan det hjälpa dig att komma hem

6 Inlägg
9 april 2013
#13
en tänkte bara, luktar de glykol inne i bilen? mycke dimma på rutorna som är svårt att få bort?

Det problemet har jag i min s70, imma som är svår att få bort, men min toppackning är slut, är det därför?

Min bil säger vroooom pssssscch

85 Inlägg
9 april 2013
#14
vira hushålls/toapapper runt allt med vatten i i motorrummet ....och under instrumentbrädan
ett varv och knyt .... eller håll fast det med buntband ... eller tunn eltråd...

se bara till att det inte tänder eld ....

kylvattenläcka färgar pappret grönt o du har hittat felet

kör motorn på tomgång och ta av locket på och titta i expansionskärlet ... kommer det luftbubblor ....
kan troligen topplockspackningen inte hålla förbränningen i schack .... utan den släpper ut avgaser i kylvattnet

trycket i kylsystemet kan vara förhöjt upp till 10 kilo .... och topplockspackningen är då rejält trasig

man kan köra bilen med löst påsatt lock till expansionskärlet .... för att minska trycket och påkänningarna på slangar och vattenkomponenter

observera att temperaturmätaren inte fungerar bra utan vatten .... dvs höjs motortemperaturen pga brist på vatten så ökar inte utslaget på intrumentet i bilen förrän det är aldeles för sent ...
detta gäller volvo B18 - B230 motorer vad jag vet

häll aldrig kallt vatten i en varm motor ..... häll i kokande vatten



Sök