3527
Sök

Sugtrimmning av b230

87 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
#1
Ja, jag tycker att det skulle vara kul att ha en motor att pula lite med när man känner fört(eller har tid övers).
Så varför inte börja med något man reder ut? En b230 tycker jag känns passande. Har även ett sådant block liggandes.

Tanken är väl att jag ska leta efter lite godis, te.x 531-topp, nån go kam, extraktor och eventuellt weber 36/36 eller nåt.

Kanske provar på att porta lite, har en sprucken 530 att öva i.
Lämna iväg svänghjulet på lättning, eller köpa ett skelett-svänghjul.

Aah jag vet inte riktigt, vad tycker ni att jag ska göra med den ?
Ska jag satsa på förgasare, eller insprut?

Vilken effekt bör jag sikta på och vad ska jag göra för att nå den ?
Vad kommer det att kosta?

Egentligen vill jag väl bara ha lite goa tips på vad man kan göra med en gammal b230.
Jag har väl målat upp en rätt bra bild av vad jag vill göra men jag kanske har missat något ?


Forummoderator
26 361 Inlägg
3 februari 2012
#2
Låter bra det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

87 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Låter bra det.

Va du ironisk eller menade du att det jag skrev verkade vettigt ?


Pim_Pim
3 februari 2012
#4
Har du gått om cash så är det ju bara att sätta igång och värsting sugtrimma ! smile

87 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
#5
Pim_Pim skrev:
Har du gått om cash så är det ju bara att sätta igång och värsting sugtrimma ! smile

Detta ska vara ett snikbygge om man nu kan kalla de det. Har ändå ingen bil att stoppa motorn i nu, så jag har inte bråttom. Ska leta efter delar som jag tycker passar min budget.

Och att det kostar pengar är jag medveten om. Vill bara prova på iallafall:P

Vad får man ge för en marinvev begagnat ? smile


379 Inlägg
3 februari 2012
#6
Extraktor, större ventiler, mira säten, portad, planad, E85, trattat Insug, ventilfjädrar, räkna på allt och varva 8500rpm.. Så kan du kanske kanske få ut 200hk ungefär.. Känns rått meningslöst tongue Vill du ha nått kul å pula med och det är tid du har men inte pengar så ta en 24ventilers 6a av nått slag. Tex En BMW M50, mycket fin maskin! Och billig! Eller varför inte en V8a, dom finns det mycket att göra med för små pengar! En sur 8v 4a är ingen hitt.
Senast redigerat av Webrex (3 februari 2012)

87 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
#7
Webrex skrev:
Extraktor, större ventiler, mira säten, portad, planad, E85, trattat Insug, ventilfjädrar, räkna på allt och varva 8500rpm.. Så kan du kanske kanske få ut 200hk ungefär.. Känns rått meningslöst tongue Vill du ha nått kul å pula med och det är tid du har men inte pengar så ta en 24ventilers 6a av nått slag. Tex En BMW M50, mycket fin maskin! Och billig! Eller varför inte en V8a, dom finns det mycket att göra med för små pengar! En sur 8v 4a är ingen hitt.

Jag har en Opel omega 2.6 med dual ram insug som jag haft i vinter. Tänkte ställa av den eller sälja den snart.
Vet inte riktigt vad man kan göra med en sån motor, samt att det känns lite mer komplicerat. En b230 finns det ju liksom ventiler kammar toppar kolvar chipp vevar och allt. Vet inte vad man har för alternativ på en opel-motor.


379 Inlägg
3 februari 2012
#8
Som sagt BMW så finns de ju lika mycket till. Jag mappade nyligen en B23a med extraktor, vass kam, större ventiler, höjt komp och E85 Gick den nå bra? Nää.. Från 6000-7500 drog den väl lite.. Väldigt tråkig karaktär och hade åkt på pisk av en standard turbo B230. Blir så jävla dyrt oxå att sugtrimma en så liten motor. Du får ju lägga närmare 1000kr per hästkraft om du skall upp i eller över 200hk. En större motor, typ en V8a däremot, så ger ju varje uppdatering så mycket mer effekt. Så där är de värt de.

5 111 Inlägg
3 februari 2012
#9
prokid skrev:
Webrex skrev:
Extraktor, större ventiler, mira säten, portad, planad, E85, trattat Insug, ventilfjädrar, räkna på allt och varva 8500rpm.. Så kan du kanske kanske få ut 200hk ungefär.. Känns rått meningslöst tongue Vill du ha nått kul å pula med och det är tid du har men inte pengar så ta en 24ventilers 6a av nått slag. Tex En BMW M50, mycket fin maskin! Och billig! Eller varför inte en V8a, dom finns det mycket att göra med för små pengar! En sur 8v 4a är ingen hitt.

Jag har en Opel omega 2.6 med dual ram insug som jag haft i vinter. Tänkte ställa av den eller sälja den snart.
Vet inte riktigt vad man kan göra med en sån motor, samt att det känns lite mer komplicerat. En b230 finns det ju liksom ventiler kammar toppar kolvar chipp vevar och allt. Vet inte vad man har för alternativ på en opel-motor.

Nog finns det rätt gott om prylar till Opel CIH också för den delen. cool


87 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#10
Volvo544special65 skrev:
prokid skrev:
Webrex skrev:
Extraktor, större ventiler, mira säten, portad, planad, E85, trattat Insug, ventilfjädrar, räkna på allt och varva 8500rpm.. Så kan du kanske kanske få ut 200hk ungefär.. Känns rått meningslöst tongue Vill du ha nått kul å pula med och det är tid du har men inte pengar så ta en 24ventilers 6a av nått slag. Tex En BMW M50, mycket fin maskin! Och billig! Eller varför inte en V8a, dom finns det mycket att göra med för små pengar! En sur 8v 4a är ingen hitt.

Jag har en Opel omega 2.6 med dual ram insug som jag haft i vinter. Tänkte ställa av den eller sälja den snart.
Vet inte riktigt vad man kan göra med en sån motor, samt att det känns lite mer komplicerat. En b230 finns det ju liksom ventiler kammar toppar kolvar chipp vevar och allt. Vet inte vad man har för alternativ på en opel-motor.

Nog finns det rätt gott om prylar till Opel CIH också för den delen. cool

Jo de e klart. Men jag är inte så intresserad av opel. Men är det lätt att kräma ut lite pulver ur en gammal opel-motor ?


Adrenaline Junkie
264 Inlägg
6 februari 2012
#11
prokid skrev:
Ja, jag tycker att det skulle vara kul att ha en motor att pula lite med när man känner fört(eller har tid övers).
Så varför inte börja med något man reder ut? En b230 tycker jag känns passande. Har även ett sådant block liggandes.

Tanken är väl att jag ska leta efter lite godis, te.x 531-topp, nån go kam, extraktor och eventuellt weber 36/36 eller nåt.

Kanske provar på att porta lite, har en sprucken 530 att öva i.
Lämna iväg svänghjulet på lättning, eller köpa ett skelett-svänghjul.

Aah jag vet inte riktigt, vad tycker ni att jag ska göra med den ?
Ska jag satsa på förgasare, eller insprut?

Vilken effekt bör jag sikta på och vad ska jag göra för att nå den ?
Vad kommer det att kosta?

Egentligen vill jag väl bara ha lite goa tips på vad man kan göra med en gammal b230.
Jag har väl målat upp en rätt bra bild av vad jag vill göra men jag kanske har missat något ?

max 140hk får du ut om ens de.. och weber 36/36 är den sämsta skiten som finns smile


77 Inlägg
21 mars 2012
#12
Webrex skrev:
Extraktor, större ventiler, mira säten, portad, planad, E85, trattat Insug, ventilfjädrar, räkna på allt och varva 8500rpm.. Så kan du kanske kanske få ut 200hk ungefär.. Känns rått meningslöst tongue Vill du ha nått kul å pula med och det är tid du har men inte pengar så ta en 24ventilers 6a av nått slag. Tex En BMW M50, mycket fin maskin! Och billig! Eller varför inte en V8a, dom finns det mycket att göra med för små pengar! En sur 8v 4a är ingen hitt.

Man får långt mer än 200 hästar vid bara 7000 RPM med rätt kam och ventiler, runtomkring 250 med 50 mm insugsventil och en fet kam.
Senast redigerat av 3CSi (21 mars 2012)


Sök