2496
Sök

Hastighetsmätare visar 3 gånger för mycket!! :S

31 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#1
Tja har nu sökt runt i flera dar utan å hitta någon med samma fel. :S
Min hastighetsmätare visar helt galet för mycket. 1.an 50km/h 2.an 100km/h 3.an 140km/h å så vidare.
då kör jag som man ska, jag varvar INTE ut växlarna som en tok som man skulle kunna tro då dessa siffror visas.

Har bytt mätarhus 3ggr å samma fel dyker upp. Bakaxeln är original den är inte bytt.
Och givaren har jag bytt som sitter på klumpen.
Obs: Hastighetsmätaren fungerar precis som vanligt bara att den visar 3 - dubbla för mycket.

Vad ska jag göra? All hjälp uppskattas grymt!!! big_smile

mvh

Pim_Pim
4 februari 2012
#2
Vilken bil gäller det ?

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
4 februari 2012
#3
fel mätarhus så klart..

finns några olika men i det viktiga är att hålla koll på årgångarna

det tidigare som sitter från 84?!85-88A

och sen det senare 88B-98

dessutom ska du inte vara allt för säker på att du har rätt bakaxel heller

men det går att kolla genom att plocka ner locket på bakaxeln

du skriver lite för lite för att man ska kunna gissa något

vad är det förbil?
jag förutsätter att det är en 740

men mycket mer kan man inte gissa skriv vad det är för bil och årgång osv lättare att kunna hjälpa till på ett bra sätt

Kör fort så hinner inget hända...

31 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#4
Ber hemskt mycket om ursäkt för dålig information!

Det är en 740 Glt 88a elektrisk mätare.
Så de kan alltså ändå vara mätarhuset trots att dem andra visar precis samma som detta.
Hastighetsmätarvisaren rycker inte eller nånting i den stilen, utan den går piggt å fint i gämn hastighet upp -
fast visar på tok för mycket. Tripp mätaren går oxå på tok för för fort så går inte å ha kolla på soppan via trippen

Tack för svar. Mvh

31 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#5
Jusste vill bara påpeka att de är de mätarhus med 3 stift elr va man ska säga där man sätter i hastighetskontakten i mätarhuset. Mvh

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
4 februari 2012
#6
kan så lite om just 740 av äldre årsgångar
enda äldre jag haft var en 86:a men det var så länge sen så då fungerade alltid mätarna ..för den hade bara rullat 16.000mil smile

har för mig att det är 4st stift på nyare mätarhuset

så då har du mest troligen en 940 bakaxel

740-940 88b-98
http://i43.photobucket.com/albums/e394/mrniceguy84/740_bakaxelbyte/IMG_2220.jpg

740 upp till 88A
http://i43.photobucket.com/albums/e394/mrniceguy84/740_bakaxelbyte/IMG_2216.jpg

Kör fort så hinner inget hända...

31 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#7
Okey hade varit skönt å haft en 740 som gått såpass lite, btw min har bara gått 28000 knappt inkörd big_smile
Fast jag har ju bara 3stift på mitt mätarhus då borde de väll vara de gamla? smile Mvh

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
4 februari 2012
#8
Stewie skrev:
Okey hade varit skönt å haft en 740 som gått såpass lite, btw min har bara gått 28000 knappt inkörd big_smile
Fast jag har ju bara 3stift på mitt mätarhus då borde de väll vara de gamla? smile Mvh

jo men om axeln är bytt..den är endå 100år gammal kan ha blivit bytt ett par hundra gånger sen den var ny smile

på min gamla 745glt 16v gick det åt 3axlar innan jag var nöjd smile och det gick inte att se att den var utbytt
samma på min nuvarande 740 som jag fick byta axel på pga någon tomte svetsdiffat den smile

det är lättare att byta mätarhus och amaturen till tanken och montera 940 bräda än att byta bakaxel smile
Senast redigerat av Growe (4 februari 2012)

Kör fort så hinner inget hända...

31 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#9
Jo de är helt rätt, men ja pratade lite med han jag köpte den av han sa att den började krångla precis efter besiktningen, Och att klumpen hade han inte bytt. Men man kan ju aldrig vara 100%
Det som är nu är ju de här med hastighetsmätaren sen fungerar inte tempmätaren heller och tankmätaren
har sitt egna lilla party där i hörnet, men klockan och varvmätaren fungerar ju varje fall smile

Men värsta fall får ja lossa kåpan till diffen och jämföra med följande bilder som du skickade å där efter
bekräfta vad som är vad. big_smile Mvh

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
4 februari 2012
#10
räknar man lite lätt antalet kuggar borde den visa 3gånger så mycket med ett 740s gamla mätarhus med nya bakaxeln smile

Kör fort så hinner inget hända...

31 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#11
Okey! tongue Men om sådant är fallet vad tycker du jag ska göra då byta tillbaka till original bakaxel? Tänkte för annars blir de skumt med stiften från nyare mätarhuset då de är 4.a å ja bara har 3. All tips är bra tips big_smile Mvh

31 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
#12
Growe skrev:
kan så lite om just 740 av äldre årsgångar
enda äldre jag haft var en 86:a men det var så länge sen så då fungerade alltid mätarna ..för den hade bara rullat 16.000mil smile

har för mig att det är 4st stift på nyare mätarhuset

så då har du mest troligen en 940 bakaxel

740-940 88b-98
http://i43.photobucket.com/albums/e394/ … G_2220.jpg

740 upp till 88A
http://i43.photobucket.com/albums/e394/ … G_2216.jpg

Jag har denna klumpen som är på bild högst upp ( 740-940 88b-98 ) så ser min klump ut.
Men 740 jag har är ju en Glt år 88. Är de då fel bakaxel eller hur vet jag vilken jag ska ha? :S
När jag lossade på kåpan rann de ut knappt 1dl olja så ska dra iväg å fylla på nu. Kanske börjar funka sen? big_smile MVH

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
5 februari 2012
#13
Stewie skrev:
Growe skrev:
kan så lite om just 740 av äldre årsgångar
enda äldre jag haft var en 86:a men det var så länge sen så då fungerade alltid mätarna ..för den hade bara rullat 16.000mil smile

har för mig att det är 4st stift på nyare mätarhuset

så då har du mest troligen en 940 bakaxel

740-940 88b-98
http://i43.photobucket.com/albums/e394/ … G_2220.jpg

740 upp till 88A
http://i43.photobucket.com/albums/e394/ … G_2216.jpg

Jag har denna klumpen som är på bild högst upp ( 740-940 88b-98 ) så ser min klump ut.
Men 740 jag har är ju en Glt år 88. Är de då fel bakaxel eller hur vet jag vilken jag ska ha? :S
När jag lossade på kåpan rann de ut knappt 1dl olja så ska dra iväg å fylla på nu. Kanske börjar funka sen? big_smile MVH

kolla din lmm vad det står på den borde stå 007 på dom sista siffrorna om jag gissar rätt

felet är att du har den nya bakaxel och din bil är en 88:A och då blir det så fel som du beskriver att du har smile

så antingen byta bakaxel eller byta mätarhus till ett nyare

hade jag varit dig hade jag skaffat en 940 bräda med mätarhus och bytt tankamaturen till en från 88a-98 och fått en snyggare bräda på köpet

fast det är klart inte det lättaste i alla lägen smile

Kör fort så hinner inget hända...

Drive It Like You Hate It
334 Inlägg
5 februari 2012
#14
Byta bräda gör man ju inte på en handvändning direkt;) Hade nog bytt axel isf=) Men de är ju jag de...

Growe skrev:
Stewie skrev:
Growe skrev:
kan så lite om just 740 av äldre årsgångar
enda äldre jag haft var en 86:a men det var så länge sen så då fungerade alltid mätarna ..för den hade bara rullat 16.000mil smile

har för mig att det är 4st stift på nyare mätarhuset

så då har du mest troligen en 940 bakaxel

740-940 88b-98
http://i43.photobucket.com/albums/e394/ … G_2220.jpg

740 upp till 88A
http://i43.photobucket.com/albums/e394/ … G_2216.jpg

Jag har denna klumpen som är på bild högst upp ( 740-940 88b-98 ) så ser min klump ut.
Men 740 jag har är ju en Glt år 88. Är de då fel bakaxel eller hur vet jag vilken jag ska ha? :S
När jag lossade på kåpan rann de ut knappt 1dl olja så ska dra iväg å fylla på nu. Kanske börjar funka sen? big_smile MVH

kolla din lmm vad det står på den borde stå 007 på dom sista siffrorna om jag gissar rätt

felet är att du har den nya bakaxel och din bil är en 88:A och då blir det så fel som du beskriver att du har smile

så antingen byta bakaxel eller byta mätarhus till ett nyare

hade jag varit dig hade jag skaffat en 940 bräda med mätarhus och bytt tankamaturen till en från 88a-98 och fått en snyggare bräda på köpet

fast det är klart inte det lättaste i alla lägen smile

___ Life´s A Bitch Then You Die ____

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
5 februari 2012
#15
_XeoN_ skrev:
Byta bräda gör man ju inte på en handvändning direkt;) Hade nog bytt axel isf=) Men de är ju jag de...

Growe skrev:
Stewie skrev:

Jag har denna klumpen som är på bild högst upp ( 740-940 88b-98 ) så ser min klump ut.
Men 740 jag har är ju en Glt år 88. Är de då fel bakaxel eller hur vet jag vilken jag ska ha? :S
När jag lossade på kåpan rann de ut knappt 1dl olja så ska dra iväg å fylla på nu. Kanske börjar funka sen? big_smile MVH

kolla din lmm vad det står på den borde stå 007 på dom sista siffrorna om jag gissar rätt

felet är att du har den nya bakaxel och din bil är en 88:A och då blir det så fel som du beskriver att du har smile

så antingen byta bakaxel eller byta mätarhus till ett nyare

hade jag varit dig hade jag skaffat en 940 bräda med mätarhus och bytt tankamaturen till en från 88a-98 och fått en snyggare bräda på köpet

fast det är klart inte det lättaste i alla lägen smile


nej det tar säkert 2timmar att skruva ur den gamla och montera den nya +lite elmodd
smile
fast jag är skadad när det gäller 940 så det räknas nog inte
men jag ogillar att vara under bilar
fast jag har tillgång till lyft osv

lyfte ur brädan på min 740 i slutet av sommarn och det tog 20minuter att få ur den så det är inget jätte jobb men det underlättar att veta vad man hålls med smile

Kör fort så hinner inget hända...

31 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#17
Det blir till å byta instrumentpanelen till nyare, men hur bygger jag om från 3 stift till 4.a? smile
Tankamaturen är den likadan istort sett eller är det myck jocks å bygga om den med? tongue

mvh

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
6 februari 2012
#18
Stewie skrev:
Det blir till å byta instrumentpanelen till nyare, men hur bygger jag om från 3 stift till 4.a? smile
Tankamaturen är den likadan istort sett eller är det myck jocks å bygga om den med? tongue

mvh

använder du den nyaste som sitter  95-98 så måste slangaran förlängas lite inte mycket jobb alls smile
den tidigare ska passa rakt i

borde finnas guider hur man konveterar om mätarhuset så det passar

ett tips se till att ha en bit kabel till alla kontakter på baksidan av mätarhuset smile

Kör fort så hinner inget hända...

31 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#19
Okey, smile Vet du vilken modell jag kan använda mig av annars typ 960 går inte elr?
Är de skillnad på automat och manuell elr är de same shit? tongue

Hur ser 88b ut egentligen? Som jag fatta de hela rätt så är året 88 ett år dem gjorde förändring 88A och 88B..
Borde de inte gå å byta hastighetsmätaren bara till jusst 88b å få mätaren å röra sig normalt eftersom jag har
bakaxeln som är 88b. Jag kanske är helt ute å cyklar nu men de är just därför ja frågar smile

Mvh

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
6 februari 2012
#20
du kan använda vilken mätare du vill från 88b-98 bortsätt att 760 och 960 så blir varvmätaren fel smile

men med ett 88b mätarhus så fungerar hastighetsmätaren men tankmätaren kommer fula sig

det är sprutet som skiljer och lite andra grejer
fast en 88b är en 89:a men pga man fick skatterabbat eller något liknande vid köp av en bil med kat före 89 så blev 89:orna 88b och blev utagna sent 88

enkelt sätt att se skillnaden mellan 88a och 88b på volvosar är att det sitter 007 lmm fram till 88a och 88b-98 sitter det 016 och på 88b har du felkodsavläsaren på fjäderbenstornet något som inte finns på dom som är 88a och äldre

Kör fort så hinner inget hända...


Sök