2770
Sök

Får jag som är under 18 och saknar körkort köra på is?

160 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
som rubrik löd: får jag som är under 18 och saknar körkort köra på is?

dvs att någon med körkort kör ut bilen på isen och sen sätter jag mig bakom ratten, är det lagligt? vad är det som gäller?smile

obs, vill endast veta om jag får köra. vet redan att försäkring icke gäller och bil ej behöver vara skattad/bess

Varför hatar alla svenssons mig? :)

Självlärd
3 083 Inlägg
4 februari 2012
Nej eftersom det inte är inhägnat område. Förresten så vet jag inte om man ens får köra bil på inhägnat område om man inte har körkort. Och föresten så är väl inte iskörning lagligt alls om jag inte minns fel

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

160 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
jaha, då kan jag lika gärna köra ändå om de är helt olagligt big_smile

192 Inlägg
4 februari 2012
iaf i finland så sa polisen att man behöver vara 16 o de va nog de enda kravet. (pappa har ringt o frågat förra vintern)

5 198 Inlägg
4 februari 2012
hengxel skrev:
iaf i finland så sa polisen att man behöver vara 16 o de va nog de enda kravet. (pappa har ringt o frågat förra vintern)

Fast nu bor vi i Sverige cool

13 Inlägg
4 februari 2012
KBK Daniel !

192 Inlägg
4 februari 2012
gamlingen skrev:
hengxel skrev:

Fast nu bor vi i Sverige cool

borde de int vara nästan samma lagar i EU ? cool

KHRacing
4 februari 2012
Volvo142_73a skrev:
Nej eftersom det inte är inhägnat område. Förresten så vet jag inte om man ens får köra bil på inhägnat område om man inte har körkort. Och föresten så är väl inte iskörning lagligt alls om jag inte minns fel

Skriv inte om du inte vet till 100%.

Inhägnat området som du nämner behöver inte ha staket, endast en avspärrning, ibland inte ens det, ibland räcker det med flaggvakter.
Finns liksom 16åringar som tävlar i RALLY i Sverige lagligt.

Svenska polisen / kommunernas regler är följande;:

16år
ej skattat
ej besiktigat
ej påställt.
trafikförsäkrningen på bilen gäller dock om man som förare har kontrollerat isen innan man kör ut.
Många komunner har regler som förbjuder iskörning då de allra flesta sjöarna är kommunalägda.

Men inte alla har dessa reglerna, då är det fritt fram - så länge man ej stör omgivningen & för oväsen/spräkaar ner.

Folk som åker längskidor/skridskor har företräde på isen.

mvh Kristian

160 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
okej, så om kommunen tillåter att man får köra på sjön så får jag köra om någon kör ut min bil åt mig ? smile

Självlärd
3 083 Inlägg
4 februari 2012
KHRacing skrev:
Volvo142_73a skrev:

Skriv inte om du inte vet till 100%.

Inhägnat området som du nämner behöver inte ha staket, endast en avspärrning, ibland inte ens det, ibland räcker det med flaggvakter.
Finns liksom 16åringar som tävlar i RALLY i Sverige lagligt.

Svenska polisen / kommunernas regler är följande;:

16år
ej skattat
ej besiktigat
ej påställt.
trafikförsäkrningen på bilen gäller dock om man som förare har kontrollerat isen innan man kör ut.
Många komunner har regler som förbjuder iskörning då de allra flesta sjöarna är kommunalägda.

Men inte alla har dessa reglerna, då är det fritt fram - så länge man ej stör omgivningen & för oväsen/spräkaar ner.

Folk som åker längskidor/skridskor har företräde på isen.

mvh Kristian

Nehe de menar du inte? Men då har dom licens. Rätt knepigt o få licens för o privat köra på is. Men för övrigt så stämmer ju det du säger.

KHRacing
4 februari 2012
Daniieel skrev:
okej, så om kommunen tillåter att man får köra på sjön så får jag köra om någon kör ut min bil åt mig ? smile

Det kan man enkelt säga ja, men det skadar inte heller att ringa räddningstjänsten o påtala att ni kommer köra på "den" sjön vid "den" tiden.

KHRacing
4 februari 2012
Volvo142_73a skrev:
Nehe de menar du inte? Men då har dom licens. Rätt knepigt o få licens för o privat köra på is. Men för övrigt så stämmer ju det du säger.

Du. chilla den sura attityden va. Du hade fel o jag hade rätt, varför skriva som du gör. du hade ju uppenbarligen totalt fel i vad du skrev.

O nej- men behäver INTE licens för att köra på isen, inte en försäkrning & lägsta tillåtna ålder efter kontroll hos Sveriges polismyndiget är 16år.

Trevlig lördagskväll på dig smile

Självlärd
3 083 Inlägg
4 februari 2012
KHRacing skrev:
Volvo142_73a skrev:

Du. chilla den sura attityden va. Du hade fel o jag hade rätt, varför skriva som du gör. du hade ju uppenbarligen totalt fel i vad du skrev.

O nej- men behäver INTE licens för att köra på isen, inte en försäkrning & lägsta tillåtna ålder efter kontroll hos Sveriges polismyndiget är 16år.

Trevlig lördagskväll på dig smile

Det vet jag också.

Detsamma *skål*

Tekniker
8 Inlägg
22 januari 2013
Så det är alltså lagligt att köra avställd oskattad och obesiktad bil på isen ?
Om man nu transporterar den på släp till isen?
Vill inte torska kortet om länsman skulle dyka upp!

mvh

KHRacing
22 januari 2013
Polisen i Örkelljunga kommun kräver dock försäkrade fordon på isen, efter överläggningarmed dem förra vintern

Tekniker
8 Inlägg
22 januari 2013
Så ifall man försäkrar bilen så är man safe ?
Har garageförsäkring på den nu men vad ska man ha för försäkring ?
Känns onödigt att betala närmare 2000kr i skatt osv för att köra med skrothögen på isen.

Polisen har aldrig varit närvarande sjön vi åkt på förövrigt.
Senast redigerat av Pkkz (22 januari 2013)

KHRacing
22 januari 2013
Pkkz skrev:
Känns onödigt att betala närmare 2000kr i skatt osv för att köra med skrothögen på isen.

Olika kommuner olika krav, ring din kommun & din polisstation o fråga så får du veta hur DE ser på saken :-)

Tekniker
8 Inlägg
22 januari 2013
Får göra det.
Vad kan det blir för följder av att åka på isen ifall länsman skulle dyka upp ?

1 160 Inlägg
22 januari 2013
Pkkz skrev:
Får göra det.
Vad kan det blir för följder av att åka på isen ifall länsman skulle dyka upp ?

du får låta han sladda av sig lite bör väl räcka!!!!!!!!!!!!!!!

12 086 Inlägg
22 januari 2013
KHRacing skrev:
Pkkz skrev:

Olika kommuner olika krav, ring din kommun & din polisstation o fråga så får du veta hur DE ser på saken :-)

Kommunen och polisen är inte överens i Motala iaf smile
Länsstyrelsen gav skriftligt godkännande att åka på tokern för några år sedan, polisen fick åka hem efter att man visat lappen.

Sök