2523
Sök

855 Turbo Vill inte varva mer än ca 2000 RPM

Bad decisions make good stories
86 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#1
Har ett mystiskt fel på min Volvo. Den vill helt enkelt inte varva mer än 2000 rpm...

Märkte det igår morse när jag skulle till jobbet.. kom till macken köpte K-sprit och langa ner i tanken sen fungerade den till jobbet som vanligt.

Så när man skulle hem från jobbet. Samma problem igen.... bara det att nu släppte det inte. Den går som vanligt upp till 2000 RPM sedan blir den helt orkeslös. men går att växla upp den till 4an för att få upp farten lite. På plan mark gick den ca 50-60 km/h. Men i uppförbackar även små gick det trögt som fan och ingen ork alls.

Hörs något konstigt ljud inne från instrumentbrädan när den når 2000 rpm och man fortsätter gasa mer. Typ som något relä eller så som får ström men inte orkar slå till. svårt att förklara ljudet men låter rätt skumt. men släpper man gasen till en nivå som överensstämmer med varvtalet försvinner ljudet.

Turbotryck finns dock lågt, men det beror ju säkert på de låga varvtalen.

Motorn kommer upp i rätt temp.

och alla andra funktioner fungerar i bilen.

Låter inte speciellt konstigt heller från motorn. Har redan missljud från AC kompressorn som inte fungerar men verkar inte vara några nya konstiga ljud.

Någon som vet vad det kan vara för fel??


A.Sörman
1 299 Inlägg
4 februari 2012
#2
inte ovanligt att turbon fryser nu när det är kallt hände mig två gånger senast igår å polarn har samma problem låt den stå på tomgång å gasa lite så ska du se att det släpper eller änu bättre värme garage.

säger inte att det måste va felet men många med 850 t5 har det problemet nu när det är några minus


Bad decisions make good stories
86 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#3
Okej tack för tipset får prova att stoppa in den i ett garage över natten och hoppas på att man lyckas torka ut den lite smile


546 Inlägg
4 februari 2012
#4
känner igen problemet hade samma med min 850 för 2 vintrar sig
så jag ställde in bilen i ett varmgarage CA 1H sen gick den som den skulle igen:)
Senast redigerat av ante123 (4 februari 2012)

Bad decisions make good stories
86 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#5
tror dock inte det är det felet på min nu när jag tänker lite logiskt...

Den betedde sig konstigt på väg från jobbet...

Turbon drivs av avgaserna som är ganska så varva....

Nu när jag fick köra långsamt tog det ca 40 minuter att komma hem från jobbet... Efter 40 minuter med varma avgaser borde det inte finnas mycket till ispluggar kvar i turbon... hela motorrummet borde dessutom hinna bli rätt varmt på den tiden.

Kan det vara typ varvtalsregulator eller eventuellt luftmassemätare som e paj?

Har inga varningslampor som lyser i panelen


904 Inlägg
4 februari 2012
#6
Hände mig med gick dåligt som tusan på min va det luftmassmätaren

AUTOTECH S60 power

230 Inlägg
4 februari 2012
#7
Inte ovanligt att de fryser i intercoolern, så va min iaf när den inte varva ngt:)


94 Inlägg
5 februari 2012
#8
Hände mig med en kall vinter och det visade sig vara en "is propp" i IC:n, kolla det

Bad decisions make good stories
86 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
#9
Aaa skulle kört iväg med den till ett garage precis men nu starta den inte alls tongue

Men det beror nog på att batteriet är dåligt. Mätte upp det för ett tag sen och de var inte så mycket fart på det. Så blir nog ett nytt batteri nu också...


94 Inlägg
5 februari 2012
#10
Okej, men jag hade samma bekymmer med min gamla 855R, ville inte varva mer än 2000 Rpm, tills den kom upp i rätt arbetstemperatur och då släppte allt och den gick som den skulle.
Ca -15 grader vi det tillfället.

Bad decisions make good stories
86 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
#11
Det hjälpte inte riktigt i fredags var ute och körde i 40 minuter. Temp och så kommer ju upp efter ca 5-10 minuter. Men tror det är en isplugg i någon bränsleledning längre bak som aldrig blir varm när man kör.


94 Inlägg
5 februari 2012
#12
Jaha okej.
Kolla bränslefilter osv. Det kan ju vara vad som helst egentligen.

Bad decisions make good stories
86 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
#13
Ja precis lite knepigt nu när batteriet är slut också. Pallrade mig iväg till Mekonomen för att köpa ett nytt här i eftermiddags men det var ju såklart slut.... Många som köper batterier nu tydligen smile


94 Inlägg
5 februari 2012
#14
Ja, kylan tar död på de flesta batterier tyvärr.
Hoppas att det löser sig för dig iaf smile

Bad decisions make good stories
86 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
#15
Det brukar ju lösa sig på ett eller annat sätt till slut bara man lägger ner lite tid smile



Sök