2177
Sök

Audi a4 startproblem

89 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej, har lite problem med min audi. hållt på ett tag nu hmm

är en Audi a4 1.9tdi -00

Saken är att när jag ska kall starta den. så får den stå och tugga länge på startmotorn tills den tänder lite, sen lite mer och går igång med en väldigt ojämn tomgång. Kommer även väldigt mycket rök från avgasröret.

men sen när man gasar upp lite och får den varm så är det inga som helst problem!



så undrar om någon vet vad det kan vara? roll

tacksam för all hjälp! big_smile


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
4 februari 2012
#2
låter som dåliga tändstift


89 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#3
har dom inte glödstift? jobbiga är att jag är i österrike och ska på onsdag göra en 170 mil resa hem. så inget ja behöver oroa mig för för resan hem?


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
4 februari 2012
#4
visstfan, såg inte att det var diesel wink.
brukar inte skruva diesel särskilt mycket, men glöder du tills lampan slocknat?


89 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#5
haha illa! 
jaa glödgar tills den slocknar och kör ett litet tag sen kör ja igen. för  att inte köra startmotorn för länge :o

kan försöka filma och lägga upp det?


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
4 februari 2012
#6
jag hade ändå kollat över glödstiften.. dom du har klarar nog inte kylan


1 335 Inlägg
4 februari 2012
#7
Men så är de alltid för mig, därför man ska köra me motorvärmare smile Jag tror de inte är nåt onormalt, dvs om du märker nån skillnad mot för tidigare. De ha ju blive allt kallare nu. Men vid kallstarter tycker ja alla dieslar blir så.

B5 #001

89 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#8
ahså? ajo min första diesel så kan säkert vara så dom är, men känns som den får tugga lite väl länge. men e ju som sagt några minus nu så! får köpa motorvärmare big_smile


1 335 Inlägg
4 februari 2012
#9
Jo vi har -26 så de suger att köra en kallstart. Även fast man haft motorvärmarn i så för man göra nåt försök innan den går igång. Och då låter den lite omjämn för att senare gå in i jämn takt. Du har ingen motorvärmare alls? De e ju verkstadsgöra om man vill ha en sån tongue

B5 #001

20 Inlägg
4 februari 2012
#10
byt glödstiften så ska du se den startar:)


89 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#11
Tackar ska göra det! big_smile


Forummoderator
17 996 Inlägg
4 februari 2012
#12
Lundbergarn skrev:
Tackar ska göra det! big_smile

Hur kallt är det? En TDi ska hoppa igång utan svårighet i temperaturer ner mot noll grader. Men visst kan det vara stiften om det är riktig vargavinter hos dig. Att glöda 2-3 gånger innan start kan underlätta. Att den är svårstartad påverkar inte motorn negativt alls i övrig funktion.

Är det manuell så går det att dra igång eller köra på starten med kablar tills den snurrar själv. Den vita röken är oförbränd diesel som kommer från de burkar som inte vill tända. Inget att oroa sig över.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

89 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#13
Den har vart så när det inte är så farligt kallt med. men just nu är det -18 vilket ja vet gör en del men den är nästan lika svår startad annars med! men ska filma det hela så får ni se!  tack för hjälpen annars!


Forummoderator
17 996 Inlägg
4 februari 2012
#14
Lundbergarn skrev:
Den har vart så när det inte är så farligt kallt med. men just nu är det -18 vilket ja vet gör en del men den är nästan lika svår startad annars med! men ska filma det hela så får ni se!  tack för hjälpen annars!

För all del! Men är den lika ovillig när det är några plusgrader ute tror jag inte att byte av glödstift hjälper. Men hoppas på det så klart. Billigt & rätt lätt att byta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

89 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#15
Okej vet någon vilka verktyg som behövs? har rätt begränsat här nere men vore skönt att få det gjort big_smile



Sök