3224
Sök

Vad tror ni jag skulle landa på med denna setupen på en b230?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
26 mars 2012
#41
elgh33 skrev:
vad exakt gör ett chip till styrboxen? bara höjer varvstopp och ställer på soppa vid visst varvtal?  kan väll lika gärna klämma btr?  eller en riktig regulator, förutom att man kanske dränker motorn på låga varv...

förlåt om de börjar bli "bonntrimm" jag pratar om sad

Det justerar samt optimerar tändkurvor och bränsletillförsel på olika varvtal.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

185 Inlägg
26 mars 2012
#42
3CSi skrev:
Weber 45:or klarar max 180 hästar. Eftersom du har Mikuni som saknar spjäll borde dessa vara lika bra som Weber 45:orna eller snäppet sämre. 170 hästar är nog max med dessa förgasare, ungefär vad du kan få med bra portning och din kam. VX3 och 530 topp ger runt 150 hästar med bra portning och K-kammen är vassare samt att 531-toppen är bättre. Sen krävs det ju alltid bra insug och grenrör.

Kan tala om för dig att du vet inte ett skit vad du snackar om! mikuni 38 mm har vi flödestestat och teoretiskt sett klarar dom 238 hk! en 40 mm mikuni klarar ju lätt flöda en b230 som nästan är standard.
Och du kan inte jämföra en mikuni och en weber på det sättet, du får en helt annan effekt kurva med ett par mikuni förgasare på grund av att det inte är något som bryter luftströmmen in i förgasaren.

Skulle gärna vilja se hur du kommit på att det är MAX 180 hk med 45or.

Har knappt en bil med över 2200 cc på jobbet som bromsar UNDER 180 hk när det sitter 45or!


77 Inlägg
26 mars 2012
#43
PHrnfeldt skrev:
strande skrev:
elgh33 skrev:

Men går inte nå 160 häst me LH 2.2? Vad någon sa här..

160 hk är väldigt lite effekt så nej det är inte omöjligt för fem öre, du kommer säkert upp i över 200 om du vill, men man måste ju ha vissa kunskaper för att nå dit utan turbo med en grundeffekt som ligger på ca 115 hk. Sugtrimninng är dyrt och det sliter mer på motorn än turbotrimning.

Men ett alternativ för att komma upp till 160 hk är att köpa en b234 (16v, ligger på 159hk) Billigaste alternativet är nog att köpa en hel bil i det fallet, bara toppen brukar ligga på mellan 1500-3000, fick en hel bil för 2000 och i det fallet kan du ju plocka över styrsystem och kabelstam på en gång. Då kan du dessutom få det lagligt om du regbesiktar med en 16v motor!

Problemet bottnar inte i om de är fysiskt möjligt eller ej. Det bottnar i vad kostnaden uppgår i och vad du får ut utav det. En volvo är en volvo och det krävs rätt mycket för att få en fyrkant att förflytta sej fort, luftmotståndsvärdet utgör en stor del i varför en gammal 240 GL eller 740 GL är så långsam. Jag har själv haft en gammal 740 -90 som jag bytte bl a kamaxel och topplock i, och även om bilen gick bättre så är den ingen match för en M50B20 i en E34, och då är ju kostnaderna för inhandlandet av bilarna ungefär desamma.

Varför jag tidigare tog upp att det blir problem med styrsystemet är just för att det inte finns några utvecklade alternativ som bara är plug and play för dessa bilar. Det går inte att chippa originalstyrenheten till en GL med LH2.2. LH2.4 kan man ju byta ut tänd- och bränslepromen på vilket gör en del, men inga supereffekter. Vettigaste för rätt pengar man kommer är väl MS kanske? Att förgasarkonvertera eller köra mekaniskt insprut finns inte på tapeten om du vill klara besiktningen utan en extra besiktningsmotor.

Kort sagt så är det inte värt problemen samt kostnaden av att trimma en b230f till några herrejösses effekter. Har du alla grejer så stoppa i dem, men utan optimering i bränslesystem och tändsystem så blir det tyngre att verkligen ta det sista. Enklare är ju att köpa sej en donatorbil, ex 940 med b230fk motor, kabelmatta och boxar. Ungefär samma pengar i slutänden som att byta styrsystem, men det ger mer med enkla medel i framtiden.

Köper man ett eftermarknads styrsystem så är B230:n en väldigt bra motor att trimma. Beroende på kam så kan du få väldigt mycket effekt för motorstorleken, runtomkring 270 hästar med värstingtopp. 16v är ännu bättre, du får runt 250 hästar med originalkammar och ventiler vid 7000 varv.

77 Inlägg
26 mars 2012
#44
Tangen_93 skrev:
3CSi skrev:
Weber 45:or klarar max 180 hästar. Eftersom du har Mikuni som saknar spjäll borde dessa vara lika bra som Weber 45:orna eller snäppet sämre. 170 hästar är nog max med dessa förgasare, ungefär vad du kan få med bra portning och din kam. VX3 och 530 topp ger runt 150 hästar med bra portning och K-kammen är vassare samt att 531-toppen är bättre. Sen krävs det ju alltid bra insug och grenrör.

Kan tala om för dig att du vet inte ett skit vad du snackar om! mikuni 38 mm har vi flödestestat och teoretiskt sett klarar dom 238 hk! en 40 mm mikuni klarar ju lätt flöda en b230 som nästan är standard.
Och du kan inte jämföra en mikuni och en weber på det sättet, du får en helt annan effekt kurva med ett par mikuni förgasare på grund av att det inte är något som bryter luftströmmen in i förgasaren.

Skulle gärna vilja se hur du kommit på att det är MAX 180 hk med 45or.

Har knappt en bil med över 2200 cc på jobbet som bromsar UNDER 180 hk när det sitter 45or!

Jag är fullt medveten om att Mikuni är mycket bättre, men det verkar som om jag skrev fel. Spjället och halsringen i Webern stryper väldigt mycket. Effekten varierar från bänk till bänk och ni får tro det eller inte, men om man nu överskrider 180 hästar med 45:orna så är dom en flaskhals. Jag har själv fått effektökningar på nästan 30 hästar på att byta från 45:or till 50:or.

185 Inlägg
26 mars 2012
#45
3CSi skrev:
Tangen_93 skrev:
3CSi skrev:
Weber 45:or klarar max 180 hästar. Eftersom du har Mikuni som saknar spjäll borde dessa vara lika bra som Weber 45:orna eller snäppet sämre. 170 hästar är nog max med dessa förgasare, ungefär vad du kan få med bra portning och din kam. VX3 och 530 topp ger runt 150 hästar med bra portning och K-kammen är vassare samt att 531-toppen är bättre. Sen krävs det ju alltid bra insug och grenrör.

Kan tala om för dig att du vet inte ett skit vad du snackar om! mikuni 38 mm har vi flödestestat och teoretiskt sett klarar dom 238 hk! en 40 mm mikuni klarar ju lätt flöda en b230 som nästan är standard.
Och du kan inte jämföra en mikuni och en weber på det sättet, du får en helt annan effekt kurva med ett par mikuni förgasare på grund av att det inte är något som bryter luftströmmen in i förgasaren.

Skulle gärna vilja se hur du kommit på att det är MAX 180 hk med 45or.

Har knappt en bil med över 2200 cc på jobbet som bromsar UNDER 180 hk när det sitter 45or!

Jag är fullt medveten om att Mikuni är mycket bättre, men det verkar som om jag skrev fel. Spjället och halsringen i Webern stryper väldigt mycket. Effekten varierar från bänk till bänk och ni får tro det eller inte, men om man nu överskrider 180 hästar med 45:orna så är dom en flaskhals. Jag har själv fått effektökningar på nästan 30 hästar på att byta från 45:or till 50:or.

Men prova då att ta bort halsringen helt i weber förgasaren, hur ser då effekt kurvan på bilen ut? det händer ingenting, ingenting, ingenting och sen BANG så har du 200 hk! Halsringen sitter ju där för att luften ska accelerera då den trycks ihop när den kommer till halsringen och är därmed kan mera luft komma in i insuget när den är komprimerad av just halsringen. 

Istället för att du har en fin effekt kurva och en körbar motor. Toppeffekt är inga problem att plocka ur en motor om du sätter på 55 weber på en 2 liter med en kam som lyfter 16 mm så har du 200+ men då går inte bilen att köra under 7000 rpm.

Klart det skiljer från bänk till bänk men du är helt fel ute när det gäller max 180 hk! Skulle gärna vilja köra min 2,1 liters rallycross motor i den bänken du kör dina bilar i.
Senast redigerat av Tangen_93 (26 mars 2012)


1 507 Inlägg
26 mars 2012
#46
K-kammen är nog bland de bästa man kan ha av orginalkammarna till en sugmotor. Skulle tippa på mellan 170 och 180 hk med din setup.

3CI: Tror inte man kan komma upp i de effekterna bara genom att byta styrsystem, inte med orginalkolvarna, med hk-kolvar, en rejäl 16v topp, kammar med runt 300 grader duration och insug med separata spjällhus och e85 mapp kanske man kan komma upp i över 260 hk ur 2,3l.

Mvh
/T


Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
26 mars 2012
#47
Tuggummimannen skrev:
K-kammen är nog bland de bästa man kan ha av orginalkammarna till en sugmotor. Skulle tippa på mellan 170 och 180 hk med din setup.

3CI: Tror inte man kan komma upp i de effekterna bara genom att byta styrsystem, inte med orginalkolvarna, med hk-kolvar, en rejäl 16v topp, kammar med runt 300 grader duration och insug med separata spjällhus och e85 mapp kanske man kan komma upp i över 260 hk ur 2,3l.

Mvh
/T

A-kammen är en bra originalkam också, men kolvar är absolut inga problem, dom klarar mycket effekt och rätt högt cylindertryck, det är stakarna som är svagast, och självklart är kopplingen kass, tryckplattan klarar inte ens 300nm. Och jag kan säga att styrsystemet gör RIKTIGT mycket på effekten, körbarheten och bränsleekonomin, det är inte utan anledning som det sitter insprut på istället för förgasare numera.


1 507 Inlägg
26 mars 2012
#48
strande skrev:
Tuggummimannen skrev:
K-kammen är nog bland de bästa man kan ha av orginalkammarna till en sugmotor. Skulle tippa på mellan 170 och 180 hk med din setup.

3CI: Tror inte man kan komma upp i de effekterna bara genom att byta styrsystem, inte med orginalkolvarna, med hk-kolvar, en rejäl 16v topp, kammar med runt 300 grader duration och insug med separata spjällhus och e85 mapp kanske man kan komma upp i över 260 hk ur 2,3l.

Mvh
/T

A-kammen är en bra originalkam också, men kolvar är absolut inga problem, dom klarar mycket effekt och rätt högt cylindertryck, det är stakarna som är svagast, och självklart är kopplingen kass, tryckplattan klarar inte ens 300nm. Och jag kan säga att styrsystemet gör RIKTIGT mycket på effekten, körbarheten och bränsleekonomin, det är inte utan anledning som det sitter insprut på istället för förgasare numera.

Menar på att det är svårt att få till ett bra kompressionsförhållande med orginalkolvarna. Behövs komphöjande kolvar, och för att dessutom få dit en tillräckligt vass kam för de höga sugeffekterna behövs stora ventiluttag i kolvarna, vilket inte finns i orginalkolvarna. smile Därför är det väldigt svårt att få ut mer än 100hk/1000cc med orgkolvarna. smile

Mvh
/T
Senast redigerat av Tuggummimannen (26 mars 2012)


77 Inlägg
26 mars 2012
#49
Tangen_93 skrev:
3CSi skrev:
Tangen_93 skrev:

Kan tala om för dig att du vet inte ett skit vad du snackar om! mikuni 38 mm har vi flödestestat och teoretiskt sett klarar dom 238 hk! en 40 mm mikuni klarar ju lätt flöda en b230 som nästan är standard.
Och du kan inte jämföra en mikuni och en weber på det sättet, du får en helt annan effekt kurva med ett par mikuni förgasare på grund av att det inte är något som bryter luftströmmen in i förgasaren.

Skulle gärna vilja se hur du kommit på att det är MAX 180 hk med 45or.

Har knappt en bil med över 2200 cc på jobbet som bromsar UNDER 180 hk när det sitter 45or!

Jag är fullt medveten om att Mikuni är mycket bättre, men det verkar som om jag skrev fel. Spjället och halsringen i Webern stryper väldigt mycket. Effekten varierar från bänk till bänk och ni får tro det eller inte, men om man nu överskrider 180 hästar med 45:orna så är dom en flaskhals. Jag har själv fått effektökningar på nästan 30 hästar på att byta från 45:or till 50:or.

Men prova då att ta bort halsringen helt i weber förgasaren, hur ser då effekt kurvan på bilen ut? det händer ingenting, ingenting, ingenting och sen BANG så har du 200 hk! Halsringen sitter ju där för att luften ska accelerera då den trycks ihop när den kommer till halsringen och är därmed kan mera luft komma in i insuget när den är komprimerad av just halsringen. 

Istället för att du har en fin effekt kurva och en körbar motor. Toppeffekt är inga problem att plocka ur en motor om du sätter på 55 weber på en 2 liter med en kam som lyfter 16 mm så har du 200+ men då går inte bilen att köra under 7000 rpm.

Klart det skiljer från bänk till bänk men du är helt fel ute när det gäller max 180 hk! Skulle gärna vilja köra min 2,1 liters rallycross motor i den bänken du kör dina bilar i.

Jag håller delvis med om halsringen, men responsen och lågvarvsegenskaperna hade förbättrats ytterligare med mindre förgasare. I fråga om max effekt är den dock bara en strypning och ingen tillgång på något vis.

77 Inlägg
26 mars 2012
#50
Tuggummimannen skrev:
K-kammen är nog bland de bästa man kan ha av orginalkammarna till en sugmotor. Skulle tippa på mellan 170 och 180 hk med din setup.

3CI: Tror inte man kan komma upp i de effekterna bara genom att byta styrsystem, inte med orginalkolvarna, med hk-kolvar, en rejäl 16v topp, kammar med runt 300 grader duration och insug med separata spjällhus och e85 mapp kanske man kan komma upp i över 260 hk ur 2,3l.

Mvh
/T

Om du har Pipemax kan du själv köra en sån motor i det. Tror att 16v kammarna har 9,3653 mm i maxlyft och med en bra topp får du runt 120% VE, vilket ger runt 250 hästar vid 7000 varv. Jag vet dock inte vad durationen är exakt, fick höra 222 grader men vet inte vad det är mätt vid och inte heller om det stämmer.

266 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
#51
tackar för alla svaren, jag får tror denna tråden kommer hjälpa en del folk faktist smile

såhär ser insugsportarna ut på min 398 topp (530) ser dom ut så orginal? ser lite konstigt ut tycker jag.. denna toppen har suttit på en folkrace bil och man vetju aldrig vad folkraceåkarna  kan hitta på roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/175/174620/174620-dc377b8a759da7632f02b65f2350ee30_large.jpg
Senast redigerat av elgh33 (26 mars 2012)

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
26 mars 2012
#52
elgh33 skrev:
tackar för alla svaren, jag får tror denna tråden kommer hjälpa en del folk faktist smile

såhär ser insugsportarna ut på min 398 topp (530) ser dom ut så orginal? ser lite konstigt ut tycker jag.. denna toppen har suttit på en folkrace bil och man vetju aldrig vad folkraceåkarna  kan hitta på roll

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Både min original 530 och 531a innan jag fräste ur den såg ut så där. Är de portade är hela kanalens längd urfräst.

Edit: ska tillägga att det ser ut som om den är orörd pga fräsningen i ytterkant på kanalen. Svårt att avgöra när det är så mörkt ner.
Senast redigerat av PHrnfeldt (26 mars 2012)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

1 507 Inlägg
26 mars 2012
#53
3CSi skrev:
Tuggummimannen skrev:
K-kammen är nog bland de bästa man kan ha av orginalkammarna till en sugmotor. Skulle tippa på mellan 170 och 180 hk med din setup.

3CI: Tror inte man kan komma upp i de effekterna bara genom att byta styrsystem, inte med orginalkolvarna, med hk-kolvar, en rejäl 16v topp, kammar med runt 300 grader duration och insug med separata spjällhus och e85 mapp kanske man kan komma upp i över 260 hk ur 2,3l.

Mvh
/T

Om du har Pipemax kan du själv köra en sån motor i det. Tror att 16v kammarna har 9,3653 mm i maxlyft och med en bra topp får du runt 120% VE, vilket ger runt 250 hästar vid 7000 varv. Jag vet dock inte vad durationen är exakt, fick höra 222 grader men vet inte vad det är mätt vid och inte heller om det stämmer.

Vet inte vilka erfarenheter eller källor du har till ditt snack... med det är ju kemiskt omöjligt att få 250hk ur 2,3l 16v volvomaskin utan turbo med allt orginal utom sprutet... tongue

I min bmw hade jag 2,5l 24v m50 med vass topp, 260 graders kammar med 9,6mm lyft, extraktorgrenrör, ommappat styrsystem och optimerad för 98oktan och fick ut mellan 230 och 240 hk lixom. smile
Mvh
/T
Senast redigerat av Tuggummimannen (26 mars 2012)


266 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
#54
hmm har en  tanke till, angående sprutet...

svetsa i spridar hylsor i ett k-jet sprut, altså bara använda  kjets "hals" sen sätta spjället och spridarna från lh? ser ut som att de kan va gött flöde i dom "halsarna"?  eller kan man änns göra så? smile

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 mars 2012
#55
elgh33 skrev:
hmm har en  tanke till, angående sprutet...

svetsa i spridar hylsor i ett k-jet sprut, altså bara använda  kjets "hals" sen sätta spjället och spridarna från lh? ser ut som att de kan va gött flöde i dom "halsarna"?  eller kan man änns göra så? smile

Det kan du och jag tror det har gjorts förr med bra resultat.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 mars 2012
#56
Tuggummimannen skrev:
3CSi skrev:
Tuggummimannen skrev:
K-kammen är nog bland de bästa man kan ha av orginalkammarna till en sugmotor. Skulle tippa på mellan 170 och 180 hk med din setup.

3CI: Tror inte man kan komma upp i de effekterna bara genom att byta styrsystem, inte med orginalkolvarna, med hk-kolvar, en rejäl 16v topp, kammar med runt 300 grader duration och insug med separata spjällhus och e85 mapp kanske man kan komma upp i över 260 hk ur 2,3l.

Mvh
/T

Om du har Pipemax kan du själv köra en sån motor i det. Tror att 16v kammarna har 9,3653 mm i maxlyft och med en bra topp får du runt 120% VE, vilket ger runt 250 hästar vid 7000 varv. Jag vet dock inte vad durationen är exakt, fick höra 222 grader men vet inte vad det är mätt vid och inte heller om det stämmer.

Vet inte vilka erfarenheter eller källor du har till ditt snack... med det är ju kemiskt omöjligt att få 250hk ur 2,3l 16v volvomaskin utan turbo med allt orginal utom sprutet... tongue

I min bmw hade jag 2,5l 24v m50 med vass topp, 260 graders kammar med 9,6mm lyft, extraktorgrenrör, ommappat styrsystem och optimerad för 98oktan och fick ut mellan 230 och 240 hk lixom. smile
Mvh
/T

en vass topp å så snälla kamaxlar gör ju ingen nytta.... på min snälla turbomaskin har jag vassare kammar....


One Man Clan
4 287 Inlägg
27 mars 2012
#57
elgh33 skrev:
hmm har en  tanke till, angående sprutet...

svetsa i spridar hylsor i ett k-jet sprut, altså bara använda  kjets "hals" sen sätta spjället och spridarna från lh? ser ut som att de kan va gött flöde i dom "halsarna"?  eller kan man änns göra så? smile

hade jag varit du å velat haft mest bang for the buck.

Plana toppen.
stoppa i k / H kamaxel, eller värre eftermarknadskamaxel, dom kostar runt 900kr. de tar dom flesta för ORG kammar 15 år gammla...
Ställ på tändningen 3-6 grader.
öka på soppatrycket något.
Org grenrör funkar hyffsat, fixa resten av avgasystemet.
ev porta insuget lite,
ev porta toppen lite.
plocka bort kamaxeln.

tuta å kör.... de borde kunna lämna 140-160 hästar.


2 656 Inlägg
27 mars 2012
#58
Xuri skrev:
elgh33 skrev:
hmm har en  tanke till, angående sprutet...

svetsa i spridar hylsor i ett k-jet sprut, altså bara använda  kjets "hals" sen sätta spjället och spridarna från lh? ser ut som att de kan va gött flöde i dom "halsarna"?  eller kan man änns göra så? smile

hade jag varit du å velat haft mest bang for the buck.

Plana toppen.
stoppa i k / H kamaxel, eller värre eftermarknadskamaxel, dom kostar runt 900kr. de tar dom flesta för ORG kammar 15 år gammla...
Ställ på tändningen 3-6 grader.
öka på soppatrycket något.
Org grenrör funkar hyffsat, fixa resten av avgasystemet.
ev porta insuget lite,
ev porta toppen lite.
plocka bort kamaxeln.

tuta å kör.... de borde kunna lämna 140-160 hästar.

fast plockar man bort kamaxlen lär det inte bli många hästar alls


266 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
#59
ekelund88 skrev:
Xuri skrev:
elgh33 skrev:
hmm har en  tanke till, angående sprutet...

svetsa i spridar hylsor i ett k-jet sprut, altså bara använda  kjets "hals" sen sätta spjället och spridarna från lh? ser ut som att de kan va gött flöde i dom "halsarna"?  eller kan man änns göra så? smile

hade jag varit du å velat haft mest bang for the buck.

Plana toppen.
stoppa i k / H kamaxel, eller värre eftermarknadskamaxel, dom kostar runt 900kr. de tar dom flesta för ORG kammar 15 år gammla...
Ställ på tändningen 3-6 grader.
öka på soppatrycket något.
Org grenrör funkar hyffsat, fixa resten av avgasystemet.
ev porta insuget lite,
ev porta toppen lite.
plocka bort kamaxeln.

tuta å kör.... de borde kunna lämna 140-160 hästar.

fast plockar man bort kamaxlen lär det inte bli många hästar alls

kanske går framåt på startmotorn iallafall wink öka soppa tryck genom att klämma btr eller riktig regulator?

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

1 507 Inlägg
28 mars 2012
#60
Xuri skrev:
en vass topp å så snälla kamaxlar gör ju ingen nytta.... på min snälla turbomaskin har jag vassare kammar....

Klart det gör, de är ju vassare än orginal. Avgasvärdena blir problem vid besiktning om man har vassare. Du har ju bara en kam, alltså två ventiler per cylinder, då har du naturligt mer lyft, tror det är runt 9,5mm orginal, och det är ganska lite för att vara 8v. Hade det varit 16v så hade det varit mycket mer, då har du ju två ventiler som öppnar så mycket lixom... Sen att du har turbokam gör att din nockvinkel är större och därmed överlappningstiden kortare. Därför går din motor mycket renare på lägre varv än min och du får inte samma problem vid besiktningen  smile.

Mvh
/T



Sök