Mercedes håller inom många områden hög kvalité och 20.000mil är ingen mätarställning som märks på en C-klass om den inte vanvårdats. Nackdelen med Mercedes av senare årsmodeller, C-klass W203 inklusive, är att det också finns områden inom vilka Mercedes kvalité inte är vidare hög utan tvärt om i förhållande till prislappen alldeles för låg.
Främst är rostskyddet och elektroniken sorgebarnen, rostskyddet är svagt enligt vad jag hört på grund av två orsaker. Mercedes misslyckades med att utveckla ett miljövänligt rostskydd enligt nya regler och Mercedes tillverkade plåtkanter och omvikningar på ett sätt som hindrade galvaniseringen från att få ordentligt fäste.
I alla fall har Mercedes ett mycket dåligt rykte inom detta område, jag hade en Mercedes av årsmodell 2003 och denna var mycket känslig. Bilen åtgärdades mycket tidigt för rost, och utbytesdelarna rostade inom två år utöver att mer rost uppkommit på nya ställen. Tyvärr satte Mercedes centralt sig på tvären till sist och nekade ytterligare reparation, på grund av att en oljeservice gjorts ett par hundra mil för sent. Vad ett oljebyte har med rostskyddet att göra fick jag däremot aldrig en förklaring på men man får väl lita på utbildad personal? (Ironi)
Angående elektroniken är det inte något som drabbar Mercedes specifikt utan de flesta moderna och avancerade bilar är känsliga på denna punkt, men Mercedes hör till de värre (Och i rättvisans namn, även till de mer avancerade) modellerna. Ovanstående bil kunde ha lite saker för sig ibland, och även tidiga exemplar av W203 hade problem på denna punkt.
Men man får inte glömma att Mercedes trots allt hör till de absolut mest kompletta bilar man kan köpa, det är helt underbara bilar att äga. Att elektroniken spökar på tio år gamla bilar är ingenting konstigt, och så länge rost inte är något du är närmst allergisk emot är en C200 ett mycket bra köp.