3234
Sök

Mercedes-Benz C 200 Kompressor Bra begagnatköp?

Limnolog
170 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
#1
Som frågan lyder, har suttit ooch kollat på dessa bilar då jag funderar på en snygg och välfungerande kombi. För om man ändå köper bil så kan den ju lika gärna se trevlig ut. MEN jag har ingen kunskap om dessa bilar. Då pengapungen är rätt liten så har jag främst kollat på bilar från 01-02. Vad är de svaga punkterna, hur långt går dessa bilar. Är en fullservad bil som gått 15-20 tusen snart ett vrak eller finns det många mil kvar?Jag behöver helt enkelt goda råd från alla er här på Garaget som har kunskap och erfarenheter av dessa bilar.
Mvh
Robert

Ljuset i tunneln kan vara ett mötande tåg.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 februari 2012
#2
Mercedes håller inom många områden hög kvalité och 20.000mil är ingen mätarställning som märks på en C-klass om den inte vanvårdats. Nackdelen med Mercedes av senare årsmodeller, C-klass W203 inklusive, är att det också finns områden inom vilka Mercedes kvalité inte är vidare hög utan tvärt om i förhållande till prislappen alldeles för låg.

Främst är rostskyddet och elektroniken sorgebarnen, rostskyddet är svagt enligt vad jag hört på grund av två orsaker. Mercedes misslyckades med att utveckla ett miljövänligt rostskydd enligt nya regler och Mercedes tillverkade plåtkanter och omvikningar på ett sätt som hindrade galvaniseringen från att få ordentligt fäste.

I alla fall har Mercedes ett mycket dåligt rykte inom detta område, jag hade en Mercedes av årsmodell 2003 och denna var mycket känslig. Bilen åtgärdades mycket tidigt för rost, och utbytesdelarna rostade inom två år utöver att mer rost uppkommit på nya ställen. Tyvärr satte Mercedes centralt sig på tvären till sist och nekade ytterligare reparation, på grund av att en oljeservice gjorts ett par hundra mil för sent. Vad ett oljebyte har med rostskyddet att göra fick jag däremot aldrig en förklaring på men man får väl lita på utbildad personal? (Ironi) wink

Angående elektroniken är det inte något som drabbar Mercedes specifikt utan de flesta moderna och avancerade bilar är känsliga på denna punkt, men Mercedes hör till de värre (Och i rättvisans namn, även till de mer avancerade) modellerna. Ovanstående bil kunde ha lite saker för sig ibland, och även tidiga exemplar av W203 hade problem på denna punkt.

Men man får inte glömma att Mercedes trots allt hör till de absolut mest kompletta bilar man kan köpa, det är helt underbara bilar att äga. Att elektroniken spökar på tio år gamla bilar är ingenting konstigt, och så länge rost inte är något du är närmst allergisk emot är en C200 ett mycket bra köp.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Limnolog
170 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
#3
Ok, så om bilen i fråga ser hyggligt rostfri ut så vågar man kanske chansa på en långmilare trots allt. Vet du vilka elektronikfel som är vanligast? Jag menar, det finns ju stora och små fel. vart brukar rosten dyka upp först? Tack förresten för ett så utförligt svar smile

//R

Ljuset i tunneln kan vara ett mötande tåg.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 februari 2012
#4
Molinari skrev:
Ok, så om bilen i fråga ser hyggligt rostfri ut så vågar man kanske chansa på en långmilare trots allt. Vet du vilka elektronikfel som är vanligast? Jag menar, det finns ju stora och små fel. vart brukar rosten dyka upp först? Tack förresten för ett så utförligt svar smile

//R

Elektronikfelen beror ofta på styrboxar som bråkar, och resultatet kan bli allt från att antisladdsystemet lägger av till att bilen inte startar eller att den elektriskt justerbara förarstolen (Om en sådan finns) glömmer bort inställningarna. Oftast är det inga avancerade problem, utan det svåra kan som alltid med elektronik vara att hitta vad som är orsaken.

Angående rost är det tråkiga med Mercedes att detta kan dyka upp i princip vad som helst eftersom det är rostskyddet i sig som är svagt och inte en specifik punkt, men baserat på vad jag har sett brukar rosten oftast komma först i skärmkanter, i nederkant av dörrar, runt grillen framtill eller i nederkant av eller runt handtaget på bakluckan. Det bör nämnas att skyddet på underrede och bärande delar inte är svagt, rosten på Mercedes är alltså främst endast ett skönhetsfel!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Limnolog
170 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
#5
Har du någon uppfattning om servicekostnader? Har de kamrem eller kedja? Jag lämnar ju inte in till märkesverkstad men man vill ju ändå hålla service intervallen.

Ljuset i tunneln kan vara ett mötande tåg.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 februari 2012
#6
Molinari skrev:
Har du någon uppfattning om servicekostnader? Har de kamrem eller kedja? Jag lämnar ju inte in till märkesverkstad men man vill ju ändå hålla service intervallen.

Underhållsfri kamkedja har dem, jag har tyvärr ingen koll på kostnaden för service idag men Mercedes har alltid legat kring medelbilen på den punkten. Som en Volvo och SAAB ungefär, undviker du sedan märkesverkstad finns chansen att service blir klart billigare än medelbilen eftersom det är en enkel bil att jobba med och en allbils-verkstad inte debiterar samma höga timlön som Mercedes själva gör. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

535 Inlägg
6 februari 2012
#7
Ring runt och kolla lite hur priset på service ligger på dina närmsta mercedes återförsäljare. Det skiljer något otroligt mycket!

Jag gjorde just detta, min bil kostade 20 tusen att serva i Stockholm, 10 tusen att serva i Falun och 4,5 tusen att serva i Avesta som ligger 8 mil bort för mig.

Detta inför samma service på auk mercedesverkstäder.


Limnolog
170 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#8
Ok! Verkar som att detta kan vara ett bra kombi alternativ får kolla vidare. Tack så hemskt mkt för alla tips.

Ljuset i tunneln kan vara ett mötande tåg.


Sök