3674
Sök

Tb-58 på b230 med 16v?

Jävel
2 018 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Bygger en 16v turbo.

Vill ha snabb spool och mellan 350-450 häst

Setup:

Spm kolvar
Spm h-stakar
Balanserad motor
Allting viktat
blocket planat
Oringat
Orginal-toppackning
KL-racing grenrör med extern wg.
Toppen är helt orginal men med nya grejer.



Har fått bra pris på en tb-58 från turbobanditen.
Jag vill inte ha ketchupeffekten vid 5tusen varv utan vill att de ska komma så fort som möjligt.
Är detta rätt turbo för mig?

Tack på förhand. Isac

You got to risk it, to get the biscuit :)

Jävel
2 018 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#2
Förslag på andra turbos i rimlig prisklass? hx35? bw s200 ?

You got to risk it, to get the biscuit :)

179 Inlägg
6 februari 2012
#3
Klart mycket bättre att köra på en hx35 eller bw s200, rejäla båda två samt pallar mycket mer tryck & du får inte segt ladd.

TB-58 är kina och söker du, finner du mycket om denna.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

Jävel
2 018 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#4
phille18 skrev:
Klart mycket bättre att köra på en hx35 eller bw s200, rejäla båda två samt pallar mycket mer tryck & du får inte segt ladd.

TB-58 är kina och söker du, finner du mycket om denna.

Har de bra spool dom med då?
Har läst en del om tb-58 och det verkar trots allt vara övervägande gott betyg om man köpt den hos turbobanditen.

Men började tveka och ska kanske kika vidare efter en hx35 eller dylikt..

You got to risk it, to get the biscuit :)

179 Inlägg
6 februari 2012
#5
Begagnad hx35 / bw s200 är t.o.m billigare.

Spoolar ju riktigt bra på 8v toppen. Finns en hel del byggen med dessa om du bara googlar

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

Jävel
2 018 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#6
Av de jag har läst hitills lutar de åt en bw s200. Lättspolad och gjord för ca 500 kusar.
Tror hursom att ja skippar tb-58an, inte helt säker.. Men nästan
Andra förslag?

You got to risk it, to get the biscuit :)

536 Inlägg
6 februari 2012
#7
Jag har en tb58 som jag kört med innan jag rev motorn.. Med original topp med T kamaxel och original komp på 8:7.1 så hade jag fullt ladd vid 4000 varv.. tongue


Jävel
2 018 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#8
Jonasarvidsson skrev:
Jag har en tb58 som jag kört med innan jag rev motorn.. Med original topp med T kamaxel och original komp på 8:7.1 så hade jag fullt ladd vid 4000 varv.. tongue

Okej smile, känns lite sent för mitt mål.. Men de kanske är skillnad på 16 och 8v?

You got to risk it, to get the biscuit :)

536 Inlägg
6 februari 2012
#9
Plankpojk skrev:
Jonasarvidsson skrev:
Jag har en tb58 som jag kört med innan jag rev motorn.. Med original topp med T kamaxel och original komp på 8:7.1 så hade jag fullt ladd vid 4000 varv.. tongue

Okej smile, känns lite sent för mitt mål.. Men de kanske är skillnad på 16 och 8v?

Du har ju ett annat komp.. Vad har du för effektmål? För vill du plocka lite ponnysar under huven så hade jag valt en annan turbo smile


Jävel
2 018 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#10
Siktar på 350-450 hk.. Bottendelen är byggd för att klara av mycket mer.
Men med orginaltoppen o sugkammar kan man landa däromkring.
Så det tänka jag göra, inte köra på gränsen, utan hålla det hållbart smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

040 RedLine
1 219 Inlägg
6 februari 2012
#11
tb-58:an funkar jävligt bra! Tidigt ladd som fan me tongue

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Jävel
2 018 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#12
BrajjAxx skrev:
tb-58:an funkar jävligt bra! Tidigt ladd som fan me tongue

Nu blev det ju svårare att bestämma sig wink

You got to risk it, to get the biscuit :)

040 RedLine
1 219 Inlägg
6 februari 2012
#13
Plankpojk skrev:
BrajjAxx skrev:
tb-58:an funkar jävligt bra! Tidigt ladd som fan me tongue

Nu blev det ju svårare att bestämma sig wink

den e som gjord för röblockare smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Jävel
2 018 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#14
BrajjAxx skrev:
Plankpojk skrev:
BrajjAxx skrev:
tb-58:an funkar jävligt bra! Tidigt ladd som fan me tongue

Nu blev det ju svårare att bestämma sig wink

den e som gjord för röblockare smile

har läst de jag med.

En vän som jobbar med turbos osv sa att jag borde köpa en garett t3 med cossie-setup. Större kompdel och modifierad turbin..  Vad tror ni?

You got to risk it, to get the biscuit :)

040 RedLine
1 219 Inlägg
6 februari 2012
#15
Plankpojk skrev:
BrajjAxx skrev:
Plankpojk skrev:

Nu blev det ju svårare att bestämma sig wink

den e som gjord för röblockare smile

har läst de jag med.

En vän som jobbar med turbos osv sa att jag borde köpa en garett t3 med cossie-setup. Större kompdel och modifierad turbin..  Vad tror ni?

Hmm, ja ju större kompressordel förhållandevis till turbindel desto tidigare ladd. Men oroar du dig för sent ladd så köp en Twinentry turbo + grenrör. Och ännu bättre o köra på högt komp o E85.

Hade satsat på lite större turbo än tb-58 om du kör med smidd botten o allt, man tröttnar snabbt på effekten.

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Jävel
2 018 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#16
BrajjAxx skrev:
Plankpojk skrev:
BrajjAxx skrev:

den e som gjord för röblockare smile

har läst de jag med.

En vän som jobbar med turbos osv sa att jag borde köpa en garett t3 med cossie-setup. Större kompdel och modifierad turbin..  Vad tror ni?

Hmm, ja ju större kompressordel förhållandevis till turbindel desto tidigare ladd. Men oroar du dig för sent ladd så köp en Twinentry turbo + grenrör. Och ännu bättre o köra på högt komp o E85.

Hade satsat på lite större turbo än tb-58 om du kör med smidd botten o allt, man tröttnar snabbt på effekten.

Har redan grenrör köpt.. hmm

Mjo ja vet att de går att köra me värre grejer. Men har inte råd att modda toppen i år.
Botten o låda har redan kostat nästan 35.

You got to risk it, to get the biscuit :)

162 Inlägg
9 februari 2012
#17
hx35 är ett fint alternativ!! iaf på 8v men är de så stor skillnad? laddet kommer iaf vid 3,200 när jag laddade 1,5 bar och den levererar definitivt dom siffrorna du vill ha!! ett tips, lindman har en hx35 wink

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!

Jävel
2 018 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
#18
940hx35 skrev:
hx35 är ett fint alternativ!! iaf på 8v men är de så stor skillnad? laddet kommer iaf vid 3,200 när jag laddade 1,5 bar och den levererar definitivt dom siffrorna du vill ha!! ett tips, lindman har en hx35 wink

Värt att fundera över smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
10 februari 2012
#19
jag hade inte tagit en tb-58 , en tb-60 med twinentry och extern wg för stabilt ladd, och dela rören hela vägen fram till wg. det ger dig ca 500rpm tidigare ladd smile

borg warner får du väll inte för det priset iallafall? smile


379 Inlägg
10 februari 2012
#20
http://www.garaget.org/video/113680 vi kör motsvarande T3/T4 hybrid oxå kina på våran 16v med 7:1 kilos komp. Och E85
Kammarna står inte 100% rätt, men vi har ändå ett halvkilo ladd runt 3000rpm och fullt strax efter de.

Så jättemycket bättre än så blir de inte på en 2.3L:are som skal upp till 400hästkrafter. Vi har ett helt grymt vrid mellan 4000 och 6500 rpm. de räcker gott att busa med!


Sök