Magisterns projekttråd.
Jag har i många år vart sugen på att trimma rejält och att bygga en riktigt snabb gatbil. Mina 200hk som jag tvingade ur min b230 i 940in räckte inte längre. Ja bestämde mig helt sonika för att ta tag i saken och bygga en rejäl jävla motor. Volvofrälst som man är så blev det en B230 8v, mycket för att jag är bekväm med att meka med maskinen. Jag hade redan innan en enligt mig fräsch 940, som såg bra ut. Fattig student som man är så fick brukisen bli objekt för projektet. Tanken är att bilen skall vara en riktig sleeper men med schysst stuk. Nog snackat om det.
Målet är 500whp.
Jag har blivit tjatad på i typ 1 år nu att jag ska slänga upp en projekttråd. Men med plugg, jobb, rep med band, tid i garaget och flickvännen så blir det inte mycket tid över. Men Nu har jag iaf fått tummen ur.
Ni känner säkert igen en B230 Fb.
Jag tjackade senare ett block FT block med oljekylda kolvar. Jag vill mest åt 531 toppen.
Jag beställde senare kolvar och stakar från SPM många har risat och rosat dem. Men jag tänkt att jag skiter i vad folk säger och testar själv. Motorn är tänkt att gå på E85. Så kompet blev 8:8:1. Det blir bra det!
Jag hade dessa två turbos på hyllan en Holset HX50 som jag senare sålde, Och en Garrett GT3782 mod för scaniabuss. Jag körde på garretten då den tydligen skall ge snabb spool osv.
Jag lämnade iväg block, vev, kolvar, stakar, koppling remskivor osv. till birka motorrenoveringar, där de borrade, toppdeckade och oringade blocket. Såhär fint blev det när det kom hem igen och ihopsatt.
Kopplingen blev en 2 skivig tilton monterade på ett bmwsvänghjul. Vägde 7kg så det var lätt o bra. Den här kopplingen pallar en jävla massa mos.
Lämnade iväg toppen till Tommy Luhr på overboostracing(.se) Han var trevlig som fan och har vart mycket hjälpsam under hela projektet så tack och bock. Toppen är portad, 46, 38 ventiler och en vass kamm 284grader dur, 114nock 12,2 lyft. Toppen flödade 231,5 CFM på insug. Kommer ej i skrivande stund ihåg avgas.
Monterade toppen och provmonterade grenrör och turbo. Ser fett ut.
En annan bild där jag kommit lite längre. Den feta slangen till vänster är slangen till oljereturen. Jag gängade och satten en anslutning i blocket och en på returen från turbon och sedan den feta slangen som oljeretur. Blev bra som fan.
Bilder på punktad oljeretur från turbo.
Besiktiga bilfan skulle jag göra också men först passade jag på att riva ner hela bakvagnen och renovera och byta till polyeruetanbussningar. Dubbla krängare ställbart panhardstag och förstärkt momentbrygga.
Fixade med småpill och började bygga insuget.
Började fixa insuget på allvar och byggde även om orginalfuelrailen.
Lindade grenröret i avgasbandage.Biltemas.
Köpte på mig en ZFlåda. Dom ska ju tydligen palla det mesta…
En bild på motorn när den ska fraktas till garaget. Byggde den hemma i cykelförrådet.
Rev ur gamla motorn…
Lyfte i nya motorn igår 5/2-12. Bild på min IC också..
Jag ska till garaget på onsdag och börja installera bränsleledningar och lite sånt sam koppla in batteriet som är flyttat till skuffen. När jag mekade med elen i motorrummet och skulle dra in det överflödiga innanför torpeden märkte jag att det var blött under mattan på förarsidan. Förbannade värmekran… Så den ska bytas.
Väntar även på soppapumpar och sprutet. Mappningen är bokad hos PPF 12 Juni så jag har gott om tid. Jag uppdaterar så fort jag har tid.
To be continued…