3248
Sök

Problem att få upp motortemp vid kallt väder!

412 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#1
Har precis inhandlat mig en Passat 1.9tdi -03.
Har varit mellan 30-35 grader kallt hela veckan och jag har problem att få upp motortempen till 90 grader.
Den ligger vid 70-75.

Bilen är utrustad med diselvärmare, ska man köra denna medans man kör bilen efter vägarna då det är såhär kallt ute?

Känns som att motorn skulle må bättre av att gå i sin riktiga arbetstemp istället för 75grader?

Några andra tips?

Mvh

x40
1 209 Inlägg
6 februari 2012
#2
får du värme inne i kupen? annars så kan va termostat som e kass, har du kollat hur mycket glykol du har i bilen?

Volvo S40 turbo.

412 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#3
mr_Hasse skrev:
får du värme inne i kupen? annars så kan va termostat som e kass, har du kollat hur mycket glykol du har i bilen?

Jo jag får upp värme i kupen, kanske inte så att man svettas..
Ska kolla upp glykolmängden imorgon!
Några andra ideer?

Sett folk dom senaste dagarna som haft både plast och kartong framför grillen för att skärma av denna?

3 235 Inlägg
6 februari 2012
#4
Inte alls så märkligt på en dieselbil, många andra har samma problem nu när det är så kallt ute.
Det hjälper att ha dieselvärmaren igång, ja.


412 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#5
engolf skrev:
Inte alls så märkligt på en dieselbil, många andra har samma problem nu när det är så kallt ute.
Det hjälper att ha dieselvärmaren igång, ja.

Rätta mig om jag har fel..
Om jag kör diselvärmaren och så lite fläkt som möjligt i kupen och uppnår 90 grader, ska jag då kunna stänga av diselvärmaren och dra igång fläkten eller kommer motortempen då att sjunka igen?

Om du turbo har, Så kan du ladda bar;)
78 Inlägg
7 februari 2012
#6
Hejsan! Det vanligaste felet är att termostaten börja  ge sig.. Och då står den nästan fullt öppen fast motorn inte upnått sin drftistemp..


P o r s c h e
1 700 Inlägg
7 februari 2012
#7
När det är sådär svinkallt så har motorn fullt sjå att komma upp i arbetstemp, så det är inte direkt något onaturligt. Särskilt diesel, eftersom de avger mindre värme än bensin.

Det kan vara så att din temostat inte ens öppnas för att motorn inte kommer upp i temp, och då finns det inget att göra förutom att köra dieselvärmaren. Annars kan du köra bilen, och när den blir som varmast kan du gå ut och känna på slangarna om kylvätskan cirkulerar. Gör den det så är det nog termostaten som öppnar för tidigt. Annars är det helt enkelt så att termostaten öppnar när den ska men vätskan kyls av för mycket av kylaren så temperaturökningen hejdas

Kan vara så att det är en sommartermostat som sitter i. På äldre bilar brukade man byta termostat på vintern till runt 92, och på sommaren typ 85. Men eftersom det är en så pass ny bil så tycker jag det låter konstigt att det skulle behövas.


412 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#8
Ringde mekonomen idag och beställde en ny termostat, ca 290 kronor.

Idag har det varit mellan 23-25 grader kallt och det har varit samma fenomen!

Om du turbo har, Så kan du ladda bar;)
78 Inlägg
7 februari 2012
#9
Det kan vara så att din temostat inte ens öppnas för att motorn inte kommer upp i temp skrev du?
Detta är helt fel! När en termostat inte alls öppnar så kokar motorn!


P o r s c h e
1 700 Inlägg
7 februari 2012
#10
Volvo-poweer skrev:
Det kan vara så att din temostat inte ens öppnas för att motorn inte kommer upp i temp skrev du?
Detta är helt fel! När en termostat inte alls öppnar så kokar motorn!

Om det är så kallt ute så blocket kyls av snabbare än motorn hinner värme upp sig själv så blir inte kylvätskan varmare och då öppnas inte termostaten.

Körde för några vintrar sedan när det var runt -25 med en 140 och då öppnade inte termostaten alls, kylslangen var helt sval och motorn hade lite halvhög temp.


Om du turbo har, Så kan du ladda bar;)
78 Inlägg
7 februari 2012
#11
Ja då hade du problem med din termostat att den inte kunde öppna men här är det tvärt om!


P o r s c h e
1 700 Inlägg
7 februari 2012
#12
Volvo-poweer skrev:
Ja då hade du problem med din termostat att den inte kunde öppna men här är det tvärt om!

Nej, termostaten fungerade finfint, men motorn blev aldrig så varm så den behövde inte öppnas.

Och det kan vara samma fenomen här, även fast jag mer tror på att den är öppen.

Dock har jag förstått det som att när temostaten ger sig så är det oftast så att den fastnar i stängt läge. Har själv råkat ut för det.
Senast redigerat av Bensinskallen (7 februari 2012)


Om du turbo har, Så kan du ladda bar;)
78 Inlägg
7 februari 2012
#13
Att en motor inte blir varm med en stängd termostat är märkligt! isåall är det fel på tempgivare som känner av fel temp och därmed går fläktarna igång i onödan!


21 761 Inlägg
7 februari 2012
#14
Googlar man lite snabbt och även läser några trådar på nordic audi så är det ju inte direkt ovanligt att en modernare dieselmotor har problem att få upp full arbetstemp vid ordentlig kyla, just för att de är så pass effektiva och inte producerar lika mycket överskottsvärme som äldre "ineffektiva" motorer gör.

En del bilar har tydligen någon form av tillskottsvärmare, antingen bränsledriven för att få upp motortemperatur eller elektrisk för att värma upp luften som kommer från fläktutblåsen (och därmed kompensera för den låga motortemperaturen). Ungefär så har jag tolkat diverse information om dieslar, har dock inte haft en diesel själv. smile

P o r s c h e
1 700 Inlägg
7 februari 2012
#15
Volvo-poweer skrev:
Att en motor inte blir varm med en stängd termostat är märkligt! isåall är det fel på tempgivare som känner av fel temp och därmed går fläktarna igång i onödan!

Är det -25 eller kallare så leder det bort värme ganska bra, särskilt eftersom motorn är gjord av metall. Så kör man inte som en galning så blir inte motorn så varm


412 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
#16
Får termostaten idag, någon på rak hand såhär som vet vart termostaten sitter på 2003's 1.9tdi motor?

926 Inlägg
9 februari 2012
#17
Volvo-poweer skrev:
Att en motor inte blir varm med en stängd termostat är märkligt! isåall är det fel på tempgivare som känner av fel temp och därmed går fläktarna igång i onödan!

Inte alls märkligt, En dieselmotor ger ifrån sig väldigt lite värme vid normal körning, så värmen som går ut till värmepaketet, för cupen, räcker mer än väl till för att kyla motorn. Inte alls ovanligt att termostaten inte öppnar alls. Därför sitter det dieselvärmare i nyare dieselbilar, för att överhuvudtaget få upp värmen.

Även strålningsvärmen kring block och topp kyler

Mats
Senast redigerat av mats757 (9 februari 2012)

412 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
#18
-12 utomhus igår, kom aldrig över 70-75 grader, har hämtat ut termostaten, kanske får tid att byta den på söndag

Forummoderator
26 349 Inlägg
10 februari 2012
#19
elsmurfo skrev:
-12 utomhus igår, kom aldrig över 70-75 grader, har hämtat ut termostaten, kanske får tid att byta den på söndag

Jag tror inte det kommer bli nån skillnad i värmen jag, även om du byter termostat.
Men det är mina spekulationer.

Kör själv en Skoda Octavia diesel i jobbet och det märks skillnad när det blir kallt, för jäklar vad jobbigare den får, att få upp värme.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 313 Inlägg
10 februari 2012
#20
Har en seat med vw 1.9 TDI och den har samma problem även efter termostatbyte..la sedan en pappskiva framför kylaren=Problem löst.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.


Sök