2268
Sök

Varför drar volvo så mycket bensin?

Evildan
23 november 2012
#261
Läs detta med förstånd så ser du själv var det har blivit lite fel med decimalerna.

http://www.bilstart.se/bilfakta#SearchT … vo%2520740

huh?
10 427 Inlägg
23 november 2012
#262
Evildan skrev:
Läs detta med förstånd så ser du själv var det har blivit lite fel med decimalerna.

http://www.bilstart.se/bilfakta#SearchT … vo%2520740

Själv är jag mer intresserad av mätningar tongue


Evildan
23 november 2012
#263
steifan skrev:
Evildan skrev:
Läs detta med förstånd så ser du själv var det har blivit lite fel med decimalerna.

http://www.bilstart.se/bilfakta#SearchT … vo%2520740

Själv är jag mer intresserad av mätningar tongue

?vad tror du det där är för siffror då? big_smile
Uppskattade hittapåsiffror från Torslanda? roll
Det är mätningarna som gjorts för respektive bilmodell enligt den tidens körcykel. smile
Senast redigerat av Evildan (23 november 2012)

huh?
10 427 Inlägg
23 november 2012
#264
Evildan skrev:
steifan skrev:
Evildan skrev:
Läs detta med förstånd så ser du själv var det har blivit lite fel med decimalerna.

http://www.bilstart.se/bilfakta#SearchT … vo%2520740

Själv är jag mer intresserad av mätningar tongue

?vad tror du det där är för siffror då? big_smile
Uppskattade hittapåsiffror från Torslanda? roll
Det är mätningarna som gjorts för respektive bilmodell enligt den tidens körcykel. smile

Aha, siffrorna från Teknikens Värld är ju uppmätta med deras egna mätningar - känns vettigare än körcykel wink


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
23 november 2012
#265
steifan skrev:
Evildan skrev:
steifan skrev:

Själv är jag mer intresserad av mätningar tongue

?vad tror du det där är för siffror då? big_smile
Uppskattade hittapåsiffror från Torslanda? roll
Det är mätningarna som gjorts för respektive bilmodell enligt den tidens körcykel. smile

Aha, siffrorna från Teknikens Värld är ju uppmätta med deras egna mätningar - känns vettigare än körcykel wink

helt klart..kollade sifforna på den den där sidan och dom stämmer inte med verkligheten speciellt bra.

Har en seat arosa och gjort mätningar sedan jag köpte den

när jag kör blandad körning kör hårt som fan drar den 0.68
när tanten kör samma bil till och från jobbet 13mil t/r motorväg och ligger på 110-130 hela vägen
så landar den på 0.62

när jag testade att köra lungt som fan landsvägs fart =100 som max fart iof var vi 2vuxna 2barn 9/12år gamla och full skuff och fullt i bilen med packning var jag nere i 0.58 länge ner än så verkar inte gå om man ska ligga på normal fart

enligt sidan ovan så ska den dra 0.61 blandad 0.49 landsväg och 0.83 stadskörning

väldigt skeva siffror då det inte finns en chans att få den att dra mer än 0.68 och då öser jag stumnt hela tiden och då inne i stan

och landsvägs farten lär vara mätt när man kör max 80km/h annars är det omöjligt.

det roliga är att trotts att jag hade full gas i 5mil var uppe i toppfart en längre sträcka (den lilla j-veln visade 180! på mätaren)

så var det inte mer än 0.68 endå


sen har jag kört många volvosar och 0.9 drar dom vid normal landsvägskörning svårt att gå lägre för då kör man aldrig över 80km/h då har jag varit nere i 0.63 med min 855turbo aut.
men det finns ingen utan gubbhatt som orkar ligga ivägen så mycket på vägarna

Kör fort så hinner inget hända...

huh?
10 427 Inlägg
23 november 2012
#266
Growe skrev:
sen har jag kört många volvosar och 0.9 drar dom vid normal landsvägskörning svårt att gå lägre för då kör man aldrig över 80km/h då har jag varit nere i 0.63 med min 855turbo aut.
men det finns ingen utan gubbhatt som orkar ligga ivägen så mycket på vägarna

Själv har jag kört kombis, 740 GL -88 (ca 30 000 mil) och 940 GL -93 (ca 30 000 mil) på 0,82liter/mil (standardförbrukning) på 90/110-vägar. Alltså Falun-Valbo(Gävle)-Falun på vintern fullastad med Ikea-crap på vägen tillbaka och typ 1-2 passagerare. Tror jag även lyckades få min gamle 740 GLE -88 att dra 0,82 på samma sträcka.

Så 0,82 drar dom vid normal landsvägskörning enligt min erfarenhet wink


7 392 Inlägg
23 november 2012
#267
Growe skrev:
steifan skrev:
Evildan skrev:

?vad tror du det där är för siffror då? big_smile
Uppskattade hittapåsiffror från Torslanda? roll
Det är mätningarna som gjorts för respektive bilmodell enligt den tidens körcykel. smile

Aha, siffrorna från Teknikens Värld är ju uppmätta med deras egna mätningar - känns vettigare än körcykel wink

helt klart..kollade sifforna på den den där sidan och dom stämmer inte med verkligheten speciellt bra.

Har en seat arosa och gjort mätningar sedan jag köpte den

när jag kör blandad körning kör hårt som fan drar den 0.68
när tanten kör samma bil till och från jobbet 13mil t/r motorväg och ligger på 110-130 hela vägen
så landar den på 0.62

när jag testade att köra lungt som fan landsvägs fart =100 som max fart iof var vi 2vuxna 2barn 9/12år gamla och full skuff och fullt i bilen med packning var jag nere i 0.58 länge ner än så verkar inte gå om man ska ligga på normal fart

enligt sidan ovan så ska den dra 0.61 blandad 0.49 landsväg och 0.83 stadskörning

väldigt skeva siffror då det inte finns en chans att få den att dra mer än 0.68 och då öser jag stumnt hela tiden och då inne i stan

och landsvägs farten lär vara mätt när man kör max 80km/h annars är det omöjligt.

det roliga är att trotts att jag hade full gas i 5mil var uppe i toppfart en längre sträcka (den lilla j-veln visade 180! på mätaren)

så var det inte mer än 0.68 endå


sen har jag kört många volvosar och 0.9 drar dom vid normal landsvägskörning svårt att gå lägre för då kör man aldrig över 80km/h då har jag varit nere i 0.63 med min 855turbo aut.
men det finns ingen utan gubbhatt som orkar ligga ivägen så mycket på vägarna

joo det gör det,, körde om en tjej i en senare 244 det var sol, ca 18+ ute, motorväg,, och nu till det roliga
jag körde om henne med lastad biltransport,, farthållaren stod på 83 km/h på gpsen wink sååå joo det finns folk som kör tokjävla sakta wink


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
23 november 2012
#268
steifan skrev:
Growe skrev:
sen har jag kört många volvosar och 0.9 drar dom vid normal landsvägskörning svårt att gå lägre för då kör man aldrig över 80km/h då har jag varit nere i 0.63 med min 855turbo aut.
men det finns ingen utan gubbhatt som orkar ligga ivägen så mycket på vägarna

Själv har jag kört kombis, 740 GL -88 (ca 30 000 mil) och 940 GL -93 (ca 30 000 mil) på 0,82liter/mil (standardförbrukning) på 90/110-vägar. Alltså Falun-Valbo(Gävle)-Falun på vintern fullastad med Ikea-crap på vägen tillbaka och typ 1-2 passagerare. Tror jag även lyckades få min gamle 740 GLE -88 att dra 0,82 på samma sträcka.

Så 0,82 drar dom vid normal landsvägskörning enligt min erfarenhet wink

Min 740 är det lägsta jag lyckas få ner den till 0.9 spelar ingen roll hur man än gör så hjälper det inte.
visst en 116hk slöhink så kanske dom blir snålare men det är lätt riktigt lätt högerfot och otroligt inriktat på låg förbrukning

iof har jag aldrig tålamod att köra lungt en hel tank finns alltid någon jävel som klipper ut mitt framför eller gör något annat dumnt så man måste avreagera sig smile

Kör fort så hinner inget hända...

huh?
10 427 Inlägg
23 november 2012
#269
Growe skrev:
steifan skrev:
Growe skrev:
sen har jag kört många volvosar och 0.9 drar dom vid normal landsvägskörning svårt att gå lägre för då kör man aldrig över 80km/h då har jag varit nere i 0.63 med min 855turbo aut.
men det finns ingen utan gubbhatt som orkar ligga ivägen så mycket på vägarna

Själv har jag kört kombis, 740 GL -88 (ca 30 000 mil) och 940 GL -93 (ca 30 000 mil) på 0,82liter/mil (standardförbrukning) på 90/110-vägar. Alltså Falun-Valbo(Gävle)-Falun på vintern fullastad med Ikea-crap på vägen tillbaka och typ 1-2 passagerare. Tror jag även lyckades få min gamle 740 GLE -88 att dra 0,82 på samma sträcka.

Så 0,82 drar dom vid normal landsvägskörning enligt min erfarenhet wink

Min 740 är det lägsta jag lyckas få ner den till 0.9 spelar ingen roll hur man än gör så hjälper det inte.
visst en 116hk slöhink så kanske dom blir snålare men det är lätt riktigt lätt högerfot och otroligt inriktat på låg förbrukning

iof har jag aldrig tålamod att köra lungt en hel tank finns alltid någon jävel som klipper ut mitt framför eller gör något annat dumnt så man måste avreagera sig smile

Haha känner igen det senare wink När jag har nämnt dom där 0,75-körningarna så var det alltså nitisk planerad
hastighetshållning, förutom nån enstaka omkörning på större landsväg när "råttet är mågat" tongue

Och min GLT 16V på 159hk ska formellt vara mindre snål än en 116hk-snålhink.


671 Inlägg
24 november 2012
#270
Rquired skrev:
RD_87 skrev:
En rödblockare drar inte under 0,75 ens om du skjuter på skiten, jag blev utan en natt och slog i en 10l dunk. Lyckades få den skitburken att gå ner på 0,74 förutsatt att trippen fungerade. Detta var en löjligt snålställd biljävel som krävde choke för en omkörning, med OD & något för högt lufttryck.
Jag har aldrig kört så försiktigt i hela mitt liv av rädsla för att bli stående, så gamla 740 som påstås dra 0,65 när man faktisk kör bilen betraktar jag som lögn eller idioti... Visar hastighetsmätaren 10% för mycket vilket inte är ovanligt så gör ju troligen trippen det också.

En manuell drar beroende på körstil 0,85-1,1 om den är frisk. Allt annat tyder på buskörning, slutkörd mekanik inkompetens eller mytomani.
Hur många tår trampade jag på nu?

Sök skydd för säkerhets skull! wink

Mina BMW bilar med M30 2,8-3,5 liter och 2 ventiler per cylinder.
De jag har haft i min ägo med 180-400hk har dragit lika mkt m a o lika per hästkraft och miltal som 2 ventilers Volvos.
Sluta snacka skit !

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
24 november 2012
#271
endorfinslaven skrev:
Rquired skrev:
RD_87 skrev:
En rödblockare drar inte under 0,75 ens om du skjuter på skiten, jag blev utan en natt och slog i en 10l dunk. Lyckades få den skitburken att gå ner på 0,74 förutsatt att trippen fungerade. Detta var en löjligt snålställd biljävel som krävde choke för en omkörning, med OD & något för högt lufttryck.
Jag har aldrig kört så försiktigt i hela mitt liv av rädsla för att bli stående, så gamla 740 som påstås dra 0,65 när man faktisk kör bilen betraktar jag som lögn eller idioti... Visar hastighetsmätaren 10% för mycket vilket inte är ovanligt så gör ju troligen trippen det också.

En manuell drar beroende på körstil 0,85-1,1 om den är frisk. Allt annat tyder på buskörning, slutkörd mekanik inkompetens eller mytomani.
Hur många tår trampade jag på nu?

Sök skydd för säkerhets skull! wink

Mina BMW bilar med M30 2,8-3,5 liter och 2 ventiler per cylinder.
De jag har haft i min ägo med 180-400hk har dragit lika mkt m a o lika per hästkraft och miltal som 2 ventilers Volvos.
Sluta snacka skit !

vofflan jag hade drog lika mycket som audin ja har nu... och då väger audin ca 300kg mer och har 1,4l större maskin och 4 burkar till + 24ventiler extra , tycker inte de är direkt försvarbart

eller ja volvon drog nog lite mer till och med
Senast redigerat av CHEEVA (24 november 2012)


1 638 Inlägg
5 685 Inlägg
24 november 2012
#273
Är det endast 740/940 som är godkända att skriva om här?
Min 345a har ju även den rödblockare, tjänstevikt på 1200kg.
Har som lägst fått den att dra 0,65L BF95/mil med helt original B19A (elr ja, hade bytt ut den fasta höfläkten mot en elfläkt).
Detta på 20mil (enligt google-maps) enkel resa i 90km/h (gps-fart) en solig vårdag i slutet av Mars. (Det är inte kul att köra över 90 med fyrväxlat :X)
Motorn hade då gått 124xxmil (trasig hastighetsmätarwire).

Sen nu för två veckor sedan så körde jag Luleå-Kalix med 345an denna gång med B23A, K-kam, 2,5" avgas, 5-växlat, brytarlös tändning och på E85.
Nästan exakt 8mil från min lägenhet till Shell i Kalix är resan (+-1 till 2km), då hade bilen slurkat i sig endast 0,82L E85/mil. (körde i 90km/h enligt gpsen)
B23an hade gått 28800mil innan jag kastade i den i 345an och denna resa så hade motorn gått runt 100-150mil mer. Toppen byttes vid 25000mil enligt förra ägaren av motorn och då skulle cylinderloppen även varit i nyskick (om man nu vill tro på det eller inte det vet jag då inte, motorn skjuter på bra iaf i lillbilen smile)

Kör jag däremot i 110km/h denna 8mil långa resa med samma "setup" så slurkar han i sig 1L E85/mil.


Så om ni frågar mig så drar inte Volvos överdrivet mycket soppa om man kör som folk (men det kanske inte är så ofta man kör som folk tongue)
En 740 drar inte heller så mycket, runt 0,8L blyfritt/mil om den är fräsch och man kör normalt. Men krämar man däremot på med stereon och extraljus och allt möjligt eltjafs och kör som en dåre så blir bilarna helt plötsligt "något" törstigare.
Senast redigerat av simlar (24 november 2012)


Smålänning
7 883 Inlägg
24 november 2012
#274
Min gamla 740 á 50k mil drog 0,86 långkörning i skaplig fart. Det tycker inte jag är jättetörstigt. En sån där modern snål diesel high tech med samma körsätt och hastighet ligger ibland nära eller t.om över 0,7, det däremot är helt oacceptabelt med modern teknik.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 656 Inlägg
24 november 2012
#275
håller med min 328a drar 0.4 blandat !


Sir
935 Inlägg
24 november 2012
#276
CHEEVA skrev:
jag kör min audi a8 på 0,55 bara så ni vet det !! herregud... ganska rolig tråd detta

hade preics en 745... den drack ca 1,2 blandat, hade dock inte den bilen länge åkte på skroten ganska fort

Hur i hela världen får du ner din a8 i 0,55 milen? Både jag och min far får inte ner våra under litern. Pappa har en 04 med 3,7l V8:an quattro och jag har 4,2 quattro

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

5 685 Inlägg
24 november 2012
#277
Waahlvik skrev:
ingentligen så var tråden till för Varför drar volvo så mycket bensin? just VARFÖR??? inte vad era 740is drar....

tex min mersa drar ca 1.1-1,3L/milen LÅNGKÖRNING!!!!! å jag tankar bara å är glad. jag pendlar 16 mil om dagen och när jag tankade då så hade jag av någon anledning kört extra lungt, då hade den dragit 0,92... å har inte fått den nå billigare än det. och när den ligger på 1,1-1,3 så kör jag lungt. i princip 110 i 8 mil tur och retur...

å inte klagar jag på den förbrukningen??? jag kör ju en snöskoter som drar mycket. som lägst förra vintern drog den 3.7L/milen då var de fiskörning i princip, annars så brukar den ligga på 6-7L/milen

Varför många (däribland jag) skriver förbrukningssiffror på våra Volvos är för att visa att en Volvo drar egentligen inte så mycket bränsle om sakerna är fräscha.

För runt 0,8-1L/mil blandad körning är helt normalt för en bil i 740-storlek och årsmodell (dvs mitten av 80-talet).

Varför många Volvo drar mycket soppa är att folk servar dem inte tillräckligt ofta och tillräckligt ordentligt. Det enda många verkar byta på sina gamla 740is är motoroljan och oljefiltret efter mellan 1500-3000mil, men även tänddelar är viktiga att ha fräscha för att få låg förbrukning.
Min 345a drog 1,2L/mil långkörning med helt original B19A i 90km/h innan jag servade den med ny motorolja, oljefilter, luftfilter, tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor och ny brytarspets och vid servicen rengjorde jag även alla kontakter och kontaktytor som man kommer åt i motorrummet. Efter servicen drog bilen 0,65L/mil långkörning i 90km/h.

Sen att många påstår att en förgasarvolvo går inte att få under 1,5L/mil på vintern är ju bara en skröna, då är förgasaren i dåligt skick eller så kör man endast stadskörning.

Allting är relativt, även bränsleförbrukning på en bil. Är man van vid att köra runt i en maskin som drar runt 4L/mil när man kör normalt så känns 1L/mil väldigt snålt. Är man dock van vid att köra runt i en maskin som drar runt 0,2L/mil (syftar på moped eftersom många byter upp sig från moped till 740) så tycker man att 1L/mil är helt sjukt hög förbrukning.


2 656 Inlägg
24 november 2012
#278
simlar skrev:
Waahlvik skrev:
ingentligen så var tråden till för Varför drar volvo så mycket bensin? just VARFÖR??? inte vad era 740is drar....

tex min mersa drar ca 1.1-1,3L/milen LÅNGKÖRNING!!!!! å jag tankar bara å är glad. jag pendlar 16 mil om dagen och när jag tankade då så hade jag av någon anledning kört extra lungt, då hade den dragit 0,92... å har inte fått den nå billigare än det. och när den ligger på 1,1-1,3 så kör jag lungt. i princip 110 i 8 mil tur och retur...

å inte klagar jag på den förbrukningen??? jag kör ju en snöskoter som drar mycket. som lägst förra vintern drog den 3.7L/milen då var de fiskörning i princip, annars så brukar den ligga på 6-7L/milen

Varför många (däribland jag) skriver förbrukningssiffror på våra Volvos är för att visa att en Volvo drar egentligen inte så mycket bränsle om sakerna är fräscha.

För runt 0,8-1L/mil blandad körning är helt normalt för en bil i 740-storlek och årsmodell (dvs mitten av 80-talet).

Varför många Volvo drar mycket soppa är att folk servar dem inte tillräckligt ofta och tillräckligt ordentligt. Det enda många verkar byta på sina gamla 740is är motoroljan och oljefiltret efter mellan 1500-3000mil, men även tänddelar är viktiga att ha fräscha för att få låg förbrukning.
Min 345a drog 1,2L/mil långkörning med helt original B19A i 90km/h innan jag servade den med ny motorolja, oljefilter, luftfilter, tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor och ny brytarspets och vid servicen rengjorde jag även alla kontakter och kontaktytor som man kommer åt i motorrummet. Efter servicen drog bilen 0,65L/mil långkörning i 90km/h.

Sen att många påstår att en förgasarvolvo går inte att få under 1,5L/mil på vintern är ju bara en skröna, då är förgasaren i dåligt skick eller så kör man endast stadskörning.

Allting är relativt, även bränsleförbrukning på en bil. Är man van vid att köra runt i en maskin som drar runt 4L/mil när man kör normalt så känns 1L/mil väldigt snålt. Är man dock van vid att köra runt i en maskin som drar runt 0,2L/mil (syftar på moped eftersom många byter upp sig från moped till 740) så tycker man att 1L/mil är helt sjukt hög förbrukning.

drar den 0.65 smile billigt undrar varför inte alla skaffat en miljöbil för 5 k


5 685 Inlägg
24 november 2012
#279
ekelund88 skrev:
simlar skrev:
Waahlvik skrev:
ingentligen så var tråden till för Varför drar volvo så mycket bensin? just VARFÖR??? inte vad era 740is drar....

tex min mersa drar ca 1.1-1,3L/milen LÅNGKÖRNING!!!!! å jag tankar bara å är glad. jag pendlar 16 mil om dagen och när jag tankade då så hade jag av någon anledning kört extra lungt, då hade den dragit 0,92... å har inte fått den nå billigare än det. och när den ligger på 1,1-1,3 så kör jag lungt. i princip 110 i 8 mil tur och retur...

å inte klagar jag på den förbrukningen??? jag kör ju en snöskoter som drar mycket. som lägst förra vintern drog den 3.7L/milen då var de fiskörning i princip, annars så brukar den ligga på 6-7L/milen

Varför många (däribland jag) skriver förbrukningssiffror på våra Volvos är för att visa att en Volvo drar egentligen inte så mycket bränsle om sakerna är fräscha.

För runt 0,8-1L/mil blandad körning är helt normalt för en bil i 740-storlek och årsmodell (dvs mitten av 80-talet).

Varför många Volvo drar mycket soppa är att folk servar dem inte tillräckligt ofta och tillräckligt ordentligt. Det enda många verkar byta på sina gamla 740is är motoroljan och oljefiltret efter mellan 1500-3000mil, men även tänddelar är viktiga att ha fräscha för att få låg förbrukning.
Min 345a drog 1,2L/mil långkörning med helt original B19A i 90km/h innan jag servade den med ny motorolja, oljefilter, luftfilter, tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor och ny brytarspets och vid servicen rengjorde jag även alla kontakter och kontaktytor som man kommer åt i motorrummet. Efter servicen drog bilen 0,65L/mil långkörning i 90km/h.

Sen att många påstår att en förgasarvolvo går inte att få under 1,5L/mil på vintern är ju bara en skröna, då är förgasaren i dåligt skick eller så kör man endast stadskörning.

Allting är relativt, även bränsleförbrukning på en bil. Är man van vid att köra runt i en maskin som drar runt 4L/mil när man kör normalt så känns 1L/mil väldigt snålt. Är man dock van vid att köra runt i en maskin som drar runt 0,2L/mil (syftar på moped eftersom många byter upp sig från moped till 740) så tycker man att 1L/mil är helt sjukt hög förbrukning.

drar den 0.65 smile billigt undrar varför inte alla skaffat en miljöbil för 5 k

Japp i alla fall under 20mil långresa med nästan konstant hastighet på 90km/h hela vägen, trodde det inte själv när jag tankade när jag kom fram, förstod inte hur bilen endast kunde dragit så 13L yikes Men då är det som sagt fiskörning i 90km/h, i 110 drog den runt 0,75-0,8L/mil långkörning. Så det gör mycket för förbrukningen att köra lite saktare, tar ändå bara några enstaka minuter längre att köra 90 istället för 110, bara dra igång en skön spellista på stereon så märker man inte ens av de extra minuterna det tar att komma fram smile


Sothora <3
1 201 Inlägg
24 november 2012
#280
förstår inte vad folk vinner på o ljuga om sin förbrukning?! Varför volvo drar så mkt bensin är för att det är stenåldersteknik i dom och välidgt enkla bränslemappar...

Så kort o gott.. väldigt lite bang for the buck per mil.. Jämnfört med större mer väloptimerade motorer,, bmw, mercedes, japanare (kke inte större)

En 740 får man räkna med 1 liter per mil.! det går att köra snålare visst. Men volvo angan 0.9 blandat och alla vet ju att biltilverkarens mätning är i underkant? Så dom som påstår något annat skulle jag vilja påstå är pretty jävla slut och självkär i sin bil, och inte kan erkänna att deras volvo inte alls är en bra bil.
Senast redigerat av Mercedesturbodiesel (24 november 2012)

Bildemonterare samt egen verkstad. !


Sök