Är det endast 740/940 som är godkända att skriva om här?
Min 345a har ju även den rödblockare, tjänstevikt på 1200kg.
Har som lägst fått den att dra 0,65L BF95/mil med helt original B19A (elr ja, hade bytt ut den fasta höfläkten mot en elfläkt).
Detta på 20mil (enligt google-maps) enkel resa i 90km/h (gps-fart) en solig vårdag i slutet av Mars. (Det är inte kul att köra över 90 med fyrväxlat :X)
Motorn hade då gått 124xxmil (trasig hastighetsmätarwire).
Sen nu för två veckor sedan så körde jag Luleå-Kalix med 345an denna gång med B23A, K-kam, 2,5" avgas, 5-växlat, brytarlös tändning och på E85.
Nästan exakt 8mil från min lägenhet till Shell i Kalix är resan (+-1 till 2km), då hade bilen slurkat i sig endast 0,82L E85/mil. (körde i 90km/h enligt gpsen)
B23an hade gått 28800mil innan jag kastade i den i 345an och denna resa så hade motorn gått runt 100-150mil mer. Toppen byttes vid 25000mil enligt förra ägaren av motorn och då skulle cylinderloppen även varit i nyskick (om man nu vill tro på det eller inte det vet jag då inte, motorn skjuter på bra iaf i lillbilen
)
Kör jag däremot i 110km/h denna 8mil långa resa med samma "setup" så slurkar han i sig 1L E85/mil.
Så om ni frågar mig så drar inte Volvos överdrivet mycket soppa om man kör som folk (men det kanske inte är så ofta man kör som folk
)
En 740 drar inte heller så mycket, runt 0,8L blyfritt/mil om den är fräsch och man kör normalt. Men krämar man däremot på med stereon och extraljus och allt möjligt eltjafs och kör som en dåre så blir bilarna helt plötsligt "något" törstigare.