3672
Sök

Varför drar volvo så mycket bensin?

4 637 Inlägg
8 februari 2012
#61
Vagafraga skrev:
eferm skrev:
Vad är problemet? Tycker man att en bil drar för mycket bensin köper man givetvis en annan?

Jag får inga vettiga svar här då alla snackar om "jag har hört att det är si och så"... Själv vet jag inte hur mycket en Volvo 940 drar, men "jag har hört" att de drar mycket (ca 1 L / mil).

Vet inte om det finns snålare men gissar på att den vanligaste 940 tar runt 1l/mil och den vanligaste 740in tar runt 0,9 (med dagens rätt inkörda men friska motorer.)
940 är tyngre och har (åtminstonde de flesta) mer effekt. 940 GL 1990 har iaf annan motor än 740 GL 1990.
Senast redigerat av Navkapsel (8 februari 2012)

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
8 februari 2012
#62
Navkapsel skrev:
Vagafraga skrev:
eferm skrev:
Vad är problemet? Tycker man att en bil drar för mycket bensin köper man givetvis en annan?

Jag får inga vettiga svar här då alla snackar om "jag har hört att det är si och så"... Själv vet jag inte hur mycket en Volvo 940 drar, men "jag har hört" att de drar mycket (ca 1 L / mil).

Vet inte om det finns snålare men gissar på att den vanligaste 940 tar runt 1l/mil och den vanligaste 740in tar runt 0,9 (med dagens rätt inkörda men friska motorer.)

även om 940 är aningen tyngre så är fronten bättre så jag tror skillnaden är ganska liten

som ett exempel gick min 744Gl 86:a som jag hade 00 10km/h fortare med 940front än med orginal 740 smile
så det säger en hel del om skillnaden på frontens luftmotstånd och det var den enda skillnaden på bilen

Kör fort så hinner inget hända...

1 215 Inlägg
8 februari 2012
#63
Jag och en polare åkte 940 ltt från värmdö till umeå. Vi åkte e4 hela vägen, då drog bilen ungefär halv tank dit (ca 67mil) så några 1l/mil va det inte där
Senast redigerat av Pavva (8 februari 2012)

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

huh?
10 427 Inlägg
8 februari 2012
#64
Haha någon får "pressa" Teknikens Värld att köra en till synes frisk Volvo 740 GL -92 och en BMW 525 92 (E34) i Sverigecykeln och se hur förbrukningen ser ut. De har 0,88 liter/mil respektive 0,99 liter/mil angiven förbrukning
från förr.

Moderna bilars förbrukning är mätta genom "europacykeln" ligger "alltid" 2dl över angivet värde när Teknikens Värld kör sin "Sverigecykel", som mer ska avspegla verkligheten här.
Senast redigerat av steifan (8 februari 2012)


huh?
10 427 Inlägg
8 februari 2012
#65
Pavva skrev:
Jag och en polare åkte 940 ltt från värmdö till umeå. Vi åkte e4 hela vägen, då drog bilen ungefär halv tank dit (ca 67mil) så några 1l/mil va det inte där

0,45liter/mil i 110km/h med en Volvo 940? wink

Edit: 0,56liter/mil, om bilen hade 75l bränsletank.
Senast redigerat av steifan (8 februari 2012)


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
8 februari 2012
#66
steifan skrev:
Haha någon får "pressa" Teknikens Värld att köra en till synes frisk Volvo 740 GL -92 och en BMW 525 92 (E34) i Sverigecykeln och se hur förbrukningen ser ut. De har 0,88 liter/mil respektive 0,99 liter/mil angiven förbrukning
från förr.

Moderna bilars förbrukning är mätta genom "europacykeln" ligger "alltid" 2dl över angivet värde när Teknikens Värld kör sin "Sverigecykel", som mer ska avspegla verkligheten här.

jo biltillverkarna är inte korkade utan dom anpassar sina bilar till cykeln som räknas
med andra ord dom utvecklar motor+växelåda och bakaxel utfrån körcykeln och får då mycket bättre värde än vad verkligheten säger


jag personligen skiter totalt i hur bränsleekonomin ser ut
för då skulle jag varken titta på en bmw eller en volvo saab eller någon liknande bil

utan skulle åka och köpa mig en lupo 3l och troligen ta livet av mig inom någon vecka för att det sista roliga i livet skulle vara borta smile

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
8 februari 2012
#67
steifan skrev:
Pavva skrev:
Jag och en polare åkte 940 ltt från värmdö till umeå. Vi åkte e4 hela vägen, då drog bilen ungefär halv tank dit (ca 67mil) så några 1l/mil va det inte där

0,45liter/mil i 110km/h med en Volvo 940? wink

nog inga problem om man är lite smidig lägg dig bakom en lastbil och kör så där asnära så tror jag faktist att det är möjligt smile och sen se till att hitta den rakaste och finaste vägen du någonsin sätt

och inte köra över 70-80km/h


jag har märkt enorm skillnad i förbrukningen på 855turbosarna med aut att gå från 90km/h till att ligga mellan 70-80km/h och inte använda effekten i uppförslut utan låta bilen tappa en del fart som man hämtar hem i nerförsbackarna

med andra ord ett läge på gaspedalen och aldrig gasa varken mer eller mindre även om man riskerar att tappa 20-30km/h i vissa backar och åka ganska fort i andra

Kör fort så hinner inget hända...

3 354 Inlägg
8 februari 2012
#68
steifan skrev:
Pavva skrev:
Jag och en polare åkte 940 ltt från värmdö till umeå. Vi åkte e4 hela vägen, då drog bilen ungefär halv tank dit (ca 67mil) så några 1l/mil va det inte där

0,45liter/mil i 110km/h med en Volvo 940? wink

känner en viss skepsis med.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

193 Inlägg
8 februari 2012
#69
Haha åååh.. kan bara instämma! man får de man betalar för smile


1 215 Inlägg
8 februari 2012
#70
steifan skrev:
Pavva skrev:
Jag och en polare åkte 940 ltt från värmdö till umeå. Vi åkte e4 hela vägen, då drog bilen ungefär halv tank dit (ca 67mil) så några 1l/mil va det inte där

0,45liter/mil i 110km/h med en Volvo 940? wink

haha jag kommer inte ihåg precis hur mycket den hade dragit smile Men vi åkte från "08" med fulltank och när vi var framme så snackade vi om att den inte hade dragit så mycket och att vi nästan skulle komma hem på det som var kvar (enligt tankmätaren) smile Han körde väldigt försiktigt och laddet va nerställt som fan :p vi snittade 90-100 för han ville inte att bilen skulle ramla ihop tongue
Senast redigerat av Pavva (8 februari 2012)

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

1 215 Inlägg
8 februari 2012
#71
Seth skrev:
steifan skrev:
Pavva skrev:
Jag och en polare åkte 940 ltt från värmdö till umeå. Vi åkte e4 hela vägen, då drog bilen ungefär halv tank dit (ca 67mil) så några 1l/mil va det inte där

0,45liter/mil i 110km/h med en Volvo 940? wink

känner en viss skepsis med.

det förstår jag, 0.45 drog den nog inte iaf.. xD

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

huh?
10 427 Inlägg
8 februari 2012
#72
Pavva skrev:
steifan skrev:
Pavva skrev:
Jag och en polare åkte 940 ltt från värmdö till umeå. Vi åkte e4 hela vägen, då drog bilen ungefär halv tank dit (ca 67mil) så några 1l/mil va det inte där

0,45liter/mil i 110km/h med en Volvo 940? wink

haha jag kommer inte ihåg precis hur mycket den hade dragit smile Men vi åkte från "08" med fulltank och när vi var framme så snackade vi om att den inte hade dragit så mycket och att vi nästan skulle komma hem på det som var kvar (enligt tankmätaren) smile Han körde väldigt försiktigt och laddet va nerställt som fan :p vi snittade 90-100 för han ville inte att bilen skulle ramla ihop tongue

Ljög nog lite grann tidigare för (senare) 940 har 75l bränsletank vilket betyder att den påstådda förbrukningen (wink)
borde legat på ca 0,56liter/mil om det gått åt ungefär hälften av bränslet.

0,75 hade precis varit trovärdigt för min del wink
Senast redigerat av steifan (8 februari 2012)


huh?
10 427 Inlägg
8 februari 2012
#73
Förresten så var det någon här på forumet som hade en Volvo 740 GLT 16V (B234F) som körts i 130km/h på motorväg en längre sträcka och den hade dragit under 0,7liter/mil. Kommer inte ihåg exakt och orkar inte leta. Lite lätt otroligt.
Särskilt med tanke på detta: http://www.forumbilder.se/images/2c2009111954Pe055.jpg

Har pendlat ganska mycket med min Volvo tidigare och när jag låg och kryssade i runt 130km/h
i kanske 9mil av 12mil resväg dagligen tur och retur så fick jag upp förbrukningen till strax över litern/mil sommaren 2009. Inklusive hårda accelerationer i samband med dagliga Volvo V70 XC D5 och BMW 523iAT-dueller wink

Kontraster!


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
8 februari 2012
#74
steifan skrev:
Pavva skrev:
steifan skrev:

0,45liter/mil i 110km/h med en Volvo 940? wink

haha jag kommer inte ihåg precis hur mycket den hade dragit smile Men vi åkte från "08" med fulltank och när vi var framme så snackade vi om att den inte hade dragit så mycket och att vi nästan skulle komma hem på det som var kvar (enligt tankmätaren) smile Han körde väldigt försiktigt och laddet va nerställt som fan :p vi snittade 90-100 för han ville inte att bilen skulle ramla ihop tongue

Ljög nog lite grann tidigare för (senare) 940 har 75l bränsletank vilket betyder att den påstådda förbrukningen (wink)
borde legat på ca 0,56liter/mil om det gått åt ungefär hälften av bränslet.

0,75 hade precis varit trovärdigt för min del wink

tycker det låter helt sjukt att en 940ltt ska dricka som en lupo bensinare..... inte tro värdigt för 5 öre. Om den nu drar så extremt lite...  varför bygger inte volvo några 940ltt igen och klassar den som miljöbil ?


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
8 februari 2012
#75
nu framgår det inte i artikeln vad det är för volvo dom pratar om..smile
iof överväxel så borde det vara en 740 eller en 240
nya motorn borde iof vara B234F

en 16v motor borde vara snålare än en 8v motor rent tekniskt sätt
men det finns så många faktorer som spelar in smile

Kör fort så hinner inget hända...

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
8 februari 2012
#76
steifan skrev:
Förresten så var det någon här på forumet som hade en Volvo 740 GLT 16V (B234F) som körts i 130km/h på motorväg en längre sträcka och den hade dragit under 0,7liter/mil. Kommer inte ihåg exakt och orkar inte leta. Lite lätt otroligt.
Särskilt med tanke på detta: http://www.forumbilder.se/images/2c2009111954Pe055.jpg

Har pendlat ganska mycket med min Volvo tidigare och när jag låg och kryssade i runt 130km/h
i kanske 9mil av 12mil resväg dagligen tur och retur så fick jag upp förbrukningen till strax över litern/mil sommaren 2009. Inklusive hårda accelerationer i samband med dagliga Volvo V70 XC D5 och BMW 523iAT-dueller wink

Kontraster!

och då ser din 740 snuskigt fräsch ut också !


huh?
10 427 Inlägg
8 februari 2012
#77
Growe skrev:
nu framgår det inte i artikeln vad det är för volvo dom pratar om..smile
iof överväxel så borde det vara en 740 eller en 240
nya motorn borde iof vara B234F

en 16v motor borde vara snålare än en 8v motor rent tekniskt sätt
men det finns så många faktorer som spelar in smile

Det är jag som klippt ur det från Teknikens Världs artikel om Volvo 740 GLT 16V från våren 1988 när den var ny.
B234F är törstigare än B230F.


1 215 Inlägg
8 februari 2012
#78
CHEEVA skrev:
steifan skrev:
Pavva skrev:

haha jag kommer inte ihåg precis hur mycket den hade dragit smile Men vi åkte från "08" med fulltank och när vi var framme så snackade vi om att den inte hade dragit så mycket och att vi nästan skulle komma hem på det som var kvar (enligt tankmätaren) smile Han körde väldigt försiktigt och laddet va nerställt som fan :p vi snittade 90-100 för han ville inte att bilen skulle ramla ihop tongue

Ljög nog lite grann tidigare för (senare) 940 har 75l bränsletank vilket betyder att den påstådda förbrukningen (wink)
borde legat på ca 0,56liter/mil om det gått åt ungefär hälften av bränslet.

0,75 hade precis varit trovärdigt för min del wink

tycker det låter helt sjukt att en 940ltt ska dricka som en lupo bensinare..... inte tro värdigt för 5 öre. Om den nu drar så extremt lite...  varför bygger inte volvo några 940ltt igen och klassar den som miljöbil ?

jag sa att den drog TYP halv tank wink

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
8 februari 2012
#79
Pavva skrev:
CHEEVA skrev:
steifan skrev:

Ljög nog lite grann tidigare för (senare) 940 har 75l bränsletank vilket betyder att den påstådda förbrukningen (wink)
borde legat på ca 0,56liter/mil om det gått åt ungefär hälften av bränslet.

0,75 hade precis varit trovärdigt för min del wink

tycker det låter helt sjukt att en 940ltt ska dricka som en lupo bensinare..... inte tro värdigt för 5 öre. Om den nu drar så extremt lite...  varför bygger inte volvo några 940ltt igen och klassar den som miljöbil ?

jag sa att den drog TYP halv tank wink

jo men tycker det låter som om det är så långt från sanningen så jag vet inte vad ... skulle gissa på att ni med en ganska fräsch bil hade klarat av att köra den på 0,8, om ni kör snällt.


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
8 februari 2012
#80
steifan skrev:
Growe skrev:
nu framgår det inte i artikeln vad det är för volvo dom pratar om..smile
iof överväxel så borde det vara en 740 eller en 240
nya motorn borde iof vara B234F

en 16v motor borde vara snålare än en 8v motor rent tekniskt sätt
men det finns så många faktorer som spelar in smile

Det är jag som klippt ur det från Teknikens Världs artikel om Volvo 740 GLT 16V från våren 1988 när den var ny.
B234F är törstigare än B230F.

ruskigt märkligt faktist!  när man pratar 16v så ska dom alltid vara snålare än 8v pga bättre placering av tändstift och uppfyllnad osv

upplevde inte min 16v som speciellt törstig
iof hade jag en 245turbo innan och en golf mk2

volvon landade runt 1.8 vid varje tankning medans golfen aldrig var över litern hur jag än gjorde smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök