2256
Sök

Varför drar volvo så mycket bensin?

1 215 Inlägg
8 februari 2012
#81
CHEEVA skrev:
Pavva skrev:
CHEEVA skrev:

tycker det låter helt sjukt att en 940ltt ska dricka som en lupo bensinare..... inte tro värdigt för 5 öre. Om den nu drar så extremt lite...  varför bygger inte volvo några 940ltt igen och klassar den som miljöbil ?

jag sa att den drog TYP halv tank wink

jo men tycker det låter som om det är så långt från sanningen så jag vet inte vad ... skulle gissa på att ni med en ganska fräsch bil hade klarat av att köra den på 0,8, om ni kör snällt.

jo det låter ju för bra för att vara sant tongue jag börjar tvivla på att jag minns rätt nu när jag läser "0,45 och 0,56" för jag vet att det inte är möjligt xD

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

2 230 Inlägg
8 februari 2012
#82
Pavva skrev:
CHEEVA skrev:
Pavva skrev:

jag sa att den drog TYP halv tank wink

jo men tycker det låter som om det är så långt från sanningen så jag vet inte vad ... skulle gissa på att ni med en ganska fräsch bil hade klarat av att köra den på 0,8, om ni kör snällt.

jo det låter ju för bra för att vara sant tongue jag börjar tvivla på att jag minns rätt nu när jag läser "0,45 och 0,56" för jag vet att det inte är möjligt xD

typ halvtank kan ju vara mellan halv och kvarts med tongue eller kvarts nästan hehe smile
men för den delen, har jag kört med min ltt 70mil med ca kvarts tank kvar dvs mellan kvarts tank och "slut"strecket. men det var självklart väldigt lagligt och lungt smile annars är det normala runt 60mil på en tank (75L)

så kan det vara då det inte blev som det skulle

157 Inlägg
8 februari 2012
#83
Min 940 GLT drar ca 1.25 nu när det är vinter, kallt och kortkörningar. Så hjälper det väl inte att man är ganska tung på högerfoten hmm  Men jag tycker iaf att det är värt det smile

Audi A4 1.8t Quattro

1 804 Inlägg
8 februari 2012
#84
Jag klarade då få ner min 850 till 0,7L milen mellan Eskilstuna och Arjeplog så vet inte vad det finns att klaga på. Allt handlar om körsättet, har man en tung högerfot så blir plånboken lättare! smile

Meguiars_sverige

9 117 Inlägg
8 februari 2012
#85
JimBo__ skrev:
Jag klarade då få ner min 850 till 0,7L milen mellan Eskilstuna och Arjeplog så vet inte vad det finns att klaga på. Allt handlar om körsättet, har man en tung högerfot så blir plånboken lättare! smile

Men plånboken blir fan inte tyngre av lätt högerfot!


1 804 Inlägg
8 februari 2012
#86
Putteliten skrev:
JimBo__ skrev:
Jag klarade då få ner min 850 till 0,7L milen mellan Eskilstuna och Arjeplog så vet inte vad det finns att klaga på. Allt handlar om körsättet, har man en tung högerfot så blir plånboken lättare! smile

Men plånboken blir fan inte tyngre av lätt högerfot!

Haha, nää tyvärr inte!neutral

Meguiars_sverige

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
8 februari 2012
#87
johan_dansk skrev:
Min 940 GLT drar ca 1.25 nu när det är vinter, kallt och kortkörningar. Så hjälper det väl inte att man är ganska tung på högerfoten hmm  Men jag tycker iaf att det är värt det smile

är det 16v du har?

det är helt klart den bästa motorn jag kört vintertid..den slår turbo maskinen med råge så exakt motor med samma effekt och tillräckligt med effekt

doch är min erfarenhet att bara 88b 16v motorn är den enda som är pigg testat både 740 90:a och 91:a 940 med B234f och dom har varit sjukt trötta i klass med B230F motorn nästan

faktist tvingat polarn att öppna huven på sin bil för att motbevisa min teori att det var en B230f under huven smile

Kör fort så hinner inget hända...

157 Inlägg
8 februari 2012
#88
Growe skrev:
det är helt klart den bästa motorn jag kört vintertid..den slår turbo maskinen med råge så exakt motor med samma effekt och tillräckligt med effekt

doch är min erfarenhet att bara 88b 16v motorn är den enda som är pigg testat både 740 90:a och 91:a 940 med B234f och dom har varit sjukt trötta i klass med B230F motorn nästan

faktist tvingat polarn att öppna huven på sin bil för att motbevisa min teori att det var en B230f under huven smile

Ja det är 16 ventilare smile Tycker verkligen inte att en 8 ventilare håller samma klass tongue

Audi A4 1.8t Quattro

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
8 februari 2012
#89
johan_dansk skrev:
Growe skrev:
det är helt klart den bästa motorn jag kört vintertid..den slår turbo maskinen med råge så exakt motor med samma effekt och tillräckligt med effekt

doch är min erfarenhet att bara 88b 16v motorn är den enda som är pigg testat både 740 90:a och 91:a 940 med B234f och dom har varit sjukt trötta i klass med B230F motorn nästan

faktist tvingat polarn att öppna huven på sin bil för att motbevisa min teori att det var en B230f under huven smile

Ja det är 16 ventilare smile Tycker verkligen inte att en 8 ventilare håller samma klass tongue

din erfarenhet..helt ärligt har jag verkligen fått kolla på motorn för att avgöra att det inte var en orginal b230F under huven

trodde det var en engångsföretelse
men icke testade sen en 940 med 16v motorn och den var inte heller speciellt rolig kanske som en B230Fb (131hk)

därimot min 88b och en annan jag testat med aut
så var det helt klart mycket bättre go i maskinen

nu har 88b mest effekt av alla 16v utan turbo men det är stor skillnad

Kör fort så hinner inget hända...

157 Inlägg
8 februari 2012
#90
Growe skrev:
din erfarenhet..helt ärligt har jag verkligen fått kolla på motorn för att avgöra att det inte var en orginal b230F under huven

trodde det var en engångsföretelse
men icke testade sen en 940 med 16v motorn och den var inte heller speciellt rolig kanske som en B230Fb (131hk)

därimot min 88b och en annan jag testat med aut
så var det helt klart mycket bättre go i maskinen

nu har 88b mest effekt av alla 16v utan turbo men det är stor skillnad

Haha får väl leta reda på någon 88b och prova då wink

Audi A4 1.8t Quattro

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
8 februari 2012
#91
johan_dansk skrev:
Growe skrev:
din erfarenhet..helt ärligt har jag verkligen fått kolla på motorn för att avgöra att det inte var en orginal b230F under huven

trodde det var en engångsföretelse
men icke testade sen en 940 med 16v motorn och den var inte heller speciellt rolig kanske som en B230Fb (131hk)

därimot min 88b och en annan jag testat med aut
så var det helt klart mycket bättre go i maskinen

nu har 88b mest effekt av alla 16v utan turbo men det är stor skillnad

Haha får väl leta reda på någon 88b och prova då wink

insug och spjällhus+slangen till lmm är något man ska ha från dom till dom nyare så blir dom bättre

tror du förstår efter att ha testat en 88b som inte är slutkörd smile

hade många mils skoj med min 745:a den var helt otroligt rolig bland dom roligare bilarna jag haft
dock pissa motorn olja överallt
men den var inte välskött när jag fick den så jag är inte förvånad

Kör fort så hinner inget hända...

157 Inlägg
8 februari 2012
#92
Haha okej tongue

Audi A4 1.8t Quattro

4 637 Inlägg
8 februari 2012
#93
740 GLT 16V är väldigt mkt törstigare än GL B230F. Antagligen pga mkt mer effekt.

t o m Turbon är snålare än GLT.

Pim_Pim
8 februari 2012
#94
Navkapsel skrev:
740 GLT 16V är väldigt mkt törstigare än GL B230F. Antagligen pga mkt mer effekt.

t o m Turbon är snålare än GLT.

Kan tyvärr inte hålla med dig.

671 Inlägg
8 februari 2012
#96
Hade en BMW E28a med stora sexan för en herrans massa år sedan...
Låg och rejsade mot en Merca från jönköping och norrut vi hade precis tankat när leken började och höll på en 10 mil. Av intresse till bränsleförbrukningen så tankade vi efter nästan prick 10 mil.
Snittet blev 0,82 lit mil och då hade jag legat på fulla varv på 4an mestadels och då o då låtit motorn vila genom att lägga i 5an som den inte orkade hålla farten på. Så vi låg mellan 180-215 på sträckan.
Ps
På slutet av sträckan började oljelampan lysa men när jag checkade oljenivån så var den OK.... ?
Den gick nog rätt varmt och snålt på soppa därav tröttheten och oljekollaps...


Snålasta jag kört en RWD volvo var vid extremt lugn landsvägskörning i en importvolvo från italien.
2 liters turbofyra med 16v topp o de blev 0,78 lit mil
Den bilen drog 2,5 lit mil vid iskörning gentemot mina 8ventilare som dragit 4 lit mil.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
8 februari 2012
#97
endorfinslaven skrev:
Hade en BMW E28a med stora sexan för en herrans massa år sedan...
Låg och rejsade mot en Merca från jönköping och norrut vi hade precis tankat när leken började och höll på en 10 mil. Av intresse till bränsleförbrukningen så tankade vi efter nästan prick 10 mil.
Snittet blev 0,82 lit mil och då hade jag legat på fulla varv på 4an mestadels och då o då låtit motorn vila genom att lägga i 5an som den inte orkade hålla farten på. Så vi låg mellan 180-215 på sträckan.
Ps
På slutet av sträckan började oljelampan lysa men när jag checkade oljenivån så var den OK.... ?
Den gick nog rätt varmt och snålt på soppa därav tröttheten och oljekollaps...


Snålasta jag kört en RWD volvo var vid extremt lugn landsvägskörning i en importvolvo från italien.
2 liters turbofyra med 16v topp o de blev 0,78 lit mil
Den bilen drog 2,5 lit mil vid iskörning gentemot mina 8ventilare som dragit 4 lit mil.

Säker på att du inte använde fel matematik?
Att du tog liter/sträcka och inte sträcka/liter (eller hur fan det nu ska vara, glömt bort) big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

145 Inlägg
8 februari 2012
#98
Thunderbird88 skrev:
Jag har kommit fram till att det kan inte vara så värst finslipade motorer i dom bilarna.
Bilarna väger inte så mycket. Dom är inte så särskilt stora (nej, en 740 är inte stor), små motorer och låga hästar. Bästa receptet för en soppa snål bil. Så är inte fallet.
Det måste ju ligga i grunden att motorn egentligen inte är så bra som folk tycker. Visst kanske slagtålig men fan inte bra byggd när man kollar på förbrukningen.

Så kan någon försvara Volvo i detta fall för helt seriöst, det är ju värdelös bränsle ekonomi för den bilen. T.ex varför skulle jag köpa en Volvo när en jänkare med stor V8, dubbla hästar samt mycket större bil drar mindre.

du låter som en riktig "cheva" ägare! " min cheva går fett billigt, ALDRIG NÅGONSIN I VÄRLDSHISTORIEN skulle den dra över litern!! fast alla vi som också har haft en jänkare vet att den drar betydligt mer än en voffla från samma årsmodell..

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
8 februari 2012
#99
-HardcOre- skrev:
Thunderbird88 skrev:
Jag har kommit fram till att det kan inte vara så värst finslipade motorer i dom bilarna.
Bilarna väger inte så mycket. Dom är inte så särskilt stora (nej, en 740 är inte stor), små motorer och låga hästar. Bästa receptet för en soppa snål bil. Så är inte fallet.
Det måste ju ligga i grunden att motorn egentligen inte är så bra som folk tycker. Visst kanske slagtålig men fan inte bra byggd när man kollar på förbrukningen.

Så kan någon försvara Volvo i detta fall för helt seriöst, det är ju värdelös bränsle ekonomi för den bilen. T.ex varför skulle jag köpa en Volvo när en jänkare med stor V8, dubbla hästar samt mycket större bil drar mindre.

du låter som en riktig "cheva" ägare! " min cheva går fett billigt, ALDRIG NÅGONSIN I VÄRLDSHISTORIEN skulle den dra över litern!! fast alla vi som också har haft en jänkare vet att den drar betydligt mer än en voffla från samma årsmodell..

Men det roliga är att den drar inte mer än en Volvo 240/740/940! Det som är det lustiga!

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

671 Inlägg
8 februari 2012
#100
Thunderbird88 skrev:
endorfinslaven skrev:
Hade en BMW E28a med stora sexan för en herrans massa år sedan...
Låg och rejsade mot en Merca från jönköping och norrut vi hade precis tankat när leken började och höll på en 10 mil. Av intresse till bränsleförbrukningen så tankade vi efter nästan prick 10 mil.
Snittet blev 0,82 lit mil och då hade jag legat på fulla varv på 4an mestadels och då o då låtit motorn vila genom att lägga i 5an som den inte orkade hålla farten på. Så vi låg mellan 180-215 på sträckan.
Ps
På slutet av sträckan började oljelampan lysa men när jag checkade oljenivån så var den OK.... ?
Den gick nog rätt varmt och snålt på soppa därav tröttheten och oljekollaps...


Snålasta jag kört en RWD volvo var vid extremt lugn landsvägskörning i en importvolvo från italien.
2 liters turbofyra med 16v topp o de blev 0,78 lit mil
Den bilen drog 2,5 lit mil vid iskörning gentemot mina 8ventilare som dragit 4 lit mil.

Säker på att du inte använde fel matematik?
Att du tog liter/sträcka och inte sträcka/liter (eller hur fan det nu ska vara, glömt bort) big_smile

Men snälla om du tycker det är svårt o räkna på bensinförbrukning så borde du inte vädra dina åsikter.
Läs vad jag skrev och TÄNK !
Snålt inställd vilka problem uppstår då ?
Vilka siffror tycker du är konstiga
Senast redigerat av endorfinslaven (8 februari 2012)


Sök