3411
Sök

Varför drar volvo så mycket bensin?

128 Inlägg
10 februari 2012
#141
i alla mercedesar ja skruvat i så knickar de till så trummhinnerna sprängs sen kan man gänga med fingrarna men på volvo så skruvar man ur bultarna helavägen med spärrskaft.


128 Inlägg
10 februari 2012
#142
oljetråg på b18/b20 är ett helvete då det är 8 bulltar som är gängat i gjutjärn och 2 i aluminium de är inte skruvarvänligt för 5 öre


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
10 februari 2012
#143
Jacke90 skrev:
i alla mercedesar ja skruvat i så knickar de till så trummhinnerna sprängs sen kan man gänga med fingrarna men på volvo så skruvar man ur bultarna helavägen med spärrskaft.

det har väll inget med bultarna att göra bara att det sitter gänglåsning på volvosarna ;-)

tror du skruvat fel grejer isånt falll
enda jag kan komma på som inte går att skruva med händerna är vattenpumpen på vitmotorerna som är apa jobbiga att släppa

dom bultarna jag släppt på min 740 har faktist gått väldigt lätt
bytte drag i går då någon JÄVLA IDIOT varit frammit och kapat av 75% av dragstången sen låtit det varit

nu skruvade vi loss dom med knack men jag skruvade tillbaka bultarna gjorde jag det förhand utan problem

då har den gått 34.000mil ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
10 februari 2012
#144
Jacke90 skrev:
oljetråg på b18/b20 är ett helvete då det är 8 bulltar som är gängat i gjutjärn och 2 i aluminium de är inte skruvarvänligt för 5 öre

b20? ucha..piss motorer smile

det äldsta jag skruvat med glädje är från 76 faktist hjälp en polare att byta en b20 i en 140 riktigt äkligt skit det där smile

är nog bortskämnd men skulle inte sätta mig i något äldre än en 240 som det stog volvo på

om jag inte fick sätta kapen och byta ut allt gammalt skit och montera drivlina från en nyare volvo osv

ska vara volvos med turbo under huven annars kan jag lika gärna sitta i en lupo 3l och skämmas smile
Senast redigerat av Growe (10 februari 2012)

Kör fort så hinner inget hända...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 februari 2012
#145
Här kan man snacka om att tänka olika, Volvo efter -75 tycker jag är lite småtrist. tongue
Men som alla säger, att skruva Volvo är lätt & kvalitén är god. Däremot är körglädjen tveksam & de dricker skapligt mycket soppa i förhållade till vikt & effekt.
Känns som att vi uttömt det här ämnet nu? smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

2 182 Inlägg
11 februari 2012
#146
Har kört brorsans Volvo 960 i 2 veckor nu å kan bara säga, fan i helvete vad den dricker soppa!
Den dricker med än Cadillacen jag hade förut, ska nu köpa mig en Chevrolet Alero med V6a istället smile

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

320 Inlägg
11 februari 2012
#147
Niklas1987 skrev:
Har kört brorsans Volvo 960 i 2 veckor nu å kan bara säga, fan i helvete vad den dricker soppa!
Den dricker med än Cadillacen jag hade förut, ska nu köpa mig en Chevrolet Alero med V6a istället smile

en orsak att äldre volvo dricker mer tror jag beror mkt på bristande underhåll. de börjar som sagt bli gamla, gått långt.

så de är helt enkelt enligt ägaren inte värt att kosta på nytt tändsystem osv. då drar de mer sås helt enkelt.

min drar inte så farligt nu men jag vet tex att stiften börjar bli gamla så det ska i nya snart.

Bmw Ownz

1 638 Inlägg
11 februari 2012
#148
Frrla skrev:
Niklas1987 skrev:
Har kört brorsans Volvo 960 i 2 veckor nu å kan bara säga, fan i helvete vad den dricker soppa!
Den dricker med än Cadillacen jag hade förut, ska nu köpa mig en Chevrolet Alero med V6a istället smile

en orsak att äldre volvo dricker mer tror jag beror mkt på bristande underhåll. de börjar som sagt bli gamla, gått långt.

så de är helt enkelt enligt ägaren inte värt att kosta på nytt tändsystem osv. då drar de mer sås helt enkelt.

min drar inte så farligt nu men jag vet tex att stiften börjar bli gamla så det ska i nya snart.

När det gäller 960 så är det inte bara bristande underhåll som är boven i dramat. Dom drar faktiskt väldigt mycket sås. Har haft 2st, en 965 3.0aut och en 964 2,5man. Båda hade gått strax under 20000mil och var välservade men ingen av dessa drog under litern hur försiktigt man än körde. Dock så drog dom inte mycket mer än det om man gasade mer heller hmm

Soppaförbrukningen då:

965 3,0 aut - 1,1 blandad körning

964 2,5 man - 1,3 blandad körning


1 412 Inlägg
11 februari 2012
#149
RD_87 skrev:
Här kan man snacka om att tänka olika, Volvo efter -75 tycker jag är lite småtrist. tongue
Men som alla säger, att skruva Volvo är lätt & kvalitén är god. Däremot är körglädjen tveksam & de dricker skapligt mycket soppa i förhållade till vikt & effekt.
Känns som att vi uttömt det här ämnet nu? smile

Jag håller med, skulle aldrig ta i en volvo som inte har en stötstångsmotor.
Inte ens med en tång. tongue

320 Inlägg
11 februari 2012
#150
Munkis skrev:
Frrla skrev:
Niklas1987 skrev:
Har kört brorsans Volvo 960 i 2 veckor nu å kan bara säga, fan i helvete vad den dricker soppa!
Den dricker med än Cadillacen jag hade förut, ska nu köpa mig en Chevrolet Alero med V6a istället smile

en orsak att äldre volvo dricker mer tror jag beror mkt på bristande underhåll. de börjar som sagt bli gamla, gått långt.

så de är helt enkelt enligt ägaren inte värt att kosta på nytt tändsystem osv. då drar de mer sås helt enkelt.

min drar inte så farligt nu men jag vet tex att stiften börjar bli gamla så det ska i nya snart.

När det gäller 960 så är det inte bara bristande underhåll som är boven i dramat. Dom drar faktiskt väldigt mycket sås. Har haft 2st, en 965 3.0aut och en 964 2,5man. Båda hade gått strax under 20000mil och var välservade men ingen av dessa drog under litern hur försiktigt man än körde. Dock så drog dom inte mycket mer än det om man gasade mer heller hmm

Soppaförbrukningen då:

965 3,0 aut - 1,1 blandad körning

964 2,5 man - 1,3 blandad körning

ja missade att de va en "960" har också hört att de drar ganska mycket. vet inte vad de har att göra med...

Bmw Ownz

Smålänning
7 883 Inlägg
11 februari 2012
#151
Det kostar att ligga på topp, heter det ju smile

Nu vintertid är det värt lite extra bensin för att få det varmt och gott i bilen smile

Ca 1 liter blankt drar 940 turbon.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
11 februari 2012
#152
å där är en av anledningarna varför jag vill hissa ner en 940 turbo motor i min 242a  big_smile får mer hästar å få ner soppa förbrukningen på samma gång (Y)

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

One Man Clan
4 287 Inlägg
11 februari 2012
#153
Körde iskörning idag med min kärra, Upp till isen  å hem från isen totalt 10 mil körning , de drog 35 liter soppa....
Min kärra lämnar närmare 400hästar..... så berätta gärna för mig hur ni får era org bilar å dra så mycke sås...
som dom där 3.5-4 liter som ni snackar om... ni kan inte ens få orginal tändsystem å orka antända så mycke soppa...


4 637 Inlägg
12 februari 2012
#154
Oj jävlar vad många inlägg i denna trots att ämnet varit uppe många gånger tidigare.

När kommer tråden om t ex äldre Saabars höga förbrukning? Trots deras modernare motorer.

2 182 Inlägg
12 februari 2012
#155
Munkis skrev:
Frrla skrev:
Niklas1987 skrev:
Har kört brorsans Volvo 960 i 2 veckor nu å kan bara säga, fan i helvete vad den dricker soppa!
Den dricker med än Cadillacen jag hade förut, ska nu köpa mig en Chevrolet Alero med V6a istället smile

en orsak att äldre volvo dricker mer tror jag beror mkt på bristande underhåll. de börjar som sagt bli gamla, gått långt.

så de är helt enkelt enligt ägaren inte värt att kosta på nytt tändsystem osv. då drar de mer sås helt enkelt.

min drar inte så farligt nu men jag vet tex att stiften börjar bli gamla så det ska i nya snart.

När det gäller 960 så är det inte bara bristande underhåll som är boven i dramat. Dom drar faktiskt väldigt mycket sås. Har haft 2st, en 965 3.0aut och en 964 2,5man. Båda hade gått strax under 20000mil och var välservade men ingen av dessa drog under litern hur försiktigt man än körde. Dock så drog dom inte mycket mer än det om man gasade mer heller hmm

Soppaförbrukningen då:

965 3,0 aut - 1,1 blandad körning

964 2,5 man - 1,3 blandad körning

Har med 2,5an å automat,siffran stämmer väldigt bra,ligger på 1-1,3 hela tiden, tung bil med automat är inte den bästa kombinationen, sen har inte gubben som haft den innan servat den särskilt väl, brorsan har inte heller sköt om motorn utan bara karossen.

Blir nog att byta bort den, en väldigt bra bil förövrigt men som sagt soppaförbrukning är inge vidare när man ska spara pengar. tongue

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

187 Inlägg
12 februari 2012
#156
Navkapsel skrev:
Oj jävlar vad många inlägg i denna trots att ämnet varit uppe många gånger tidigare.

När kommer tråden om t ex äldre Saabars höga förbrukning? Trots deras modernare motorer.

saab finns inte längre dom är bortglömda;)

det är inte farten som dödar det är de plötsliga stoppet

Forummoderator
26 342 Inlägg
12 februari 2012
#157
rekord61 skrev:
Navkapsel skrev:
Oj jävlar vad många inlägg i denna trots att ämnet varit uppe många gånger tidigare.

När kommer tråden om t ex äldre Saabars höga förbrukning? Trots deras modernare motorer.

saab finns inte längre dom är bortglömda;)

Trodde tråden handlade om just Volvo?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 111 Inlägg
12 februari 2012
#158
Navkapsel skrev:
Min för sin tid rätt moderna och strömlinjeformade Sierra drack nog 0,8 trots mkt mindre lättare och krockfarligare bil och mindre effekt än 740. Opel Omega som är modernare och på alla sätt sämre är dessutom mkt törstigare än 740!

Opel Omega? A-modellen? I så fall syftar du nog på sexorna, för de med fyror går då otroligt snålt med tanke på bilens storlek, det är något de är värda beröm för. Har dock ingen erfarenhet av B-modellen...

Att den på alla sätt är sämre än 740 skulle jag inte vilja hålla med om heller för den delen - skulle det inte varit för det överjävligt dåliga rostskyddet hade jag nog kunnat utnämna Omega till en av de vettigaste bilarna som producerades på sin tid pga. bland annat driftsekonomi, väghållning och komfort.

Bara ett sidospår dock.


320 Inlägg
12 februari 2012
#159
skruvade ihop generatorn och fixade nya remmar till min andra volvo idag. en 340 -87 B200 81kw. inte den piggaste motorn men den gick ändå väldigt bra!

tankade 5 liter då den va helt snustorr i tanken, lät den stå å tugga sig varm, sen blev de 3 mils sladdande å lek på skogsvägarna (de är 1.5 mil upp). så den hade väll gjort ca 5.5 mil på mätaren wink

sen fick den stå på tomgång en halvtimma till innan jag ställde undan den (glömde av den lite). å soppan va inte slut för de.

tycker jag är ganska bra faktiskt wink

OT: saab med stort KANSKE kan börja producera igen om kina får köpa. hoppas de kommer till bra kompromisser så de blir rullning igen.

Bmw Ownz

Pim_Pim
12 februari 2012
#160
Waahlvik skrev:
hade en 740GL 88a tidigare med b230F och 22 tusen mil. den drog 0,8L/ milen 116hk.

nu har ja en mercedes med 240D och 50 tusen mil, den ligger på 0,72/ milen 72hk. men mersan går ändå billigare om man kör på fuldiesel... trots den lilla effekten den har så är den faktiskt mycket roligare å skönare bil än en volvo. ångrar inte en sekund att ja sålde 740in och köpte mersa! och jag tycker mesan går otroligt billigt med tanke på effekten den har och storleken på bilen

sen finns de ju inget snyggt på en 740 heller..

Helt okej bränsleförbrukning på Volvon ju, inte farligt med 0.8liter /milen.
Lika fula både mercan och volvon lol


Sök