2228
Sök

Vw vento 2.0 -96 startproblem

97 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#1
Tjenare!

Det är såhär att jag har problem med en vw vento 2.0 -96a.
Bilen startar ej, bilen dog mitt under körning och fick bogseras hem.

Det vi vet är att bilen inte får någon gnista ut till tändstiften, motorn går bara runt med startmotorn men tänder inte till.

Vi har mätt spänningen från tändspolen till fördelaren när vi kör på startmotorn, vi får ut ca 12V.

Hallgivaren som sitter i fördelaren? kan den ha lagt av bara direkt? Den kan man väl ohm mäta på stiften i kontaktstycket till givaren för att se om den gett upp? vad ska värdet vara om någon vet? Vad kan det annars vara tror ni?


Är tacksam för svar!

jaha?

97 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
#2
Någon som kanske har en ide?

jaha?

...has left the building...
4 474 Inlägg
10 februari 2012
#3
Det bör sitta en "AGG" i din bil (motorbeteckning!), den motorn går även utan att givaren i fördelaren är inkopplad. Kolla följande: Har du gnista vid stiften? Nej = testa med annan tändspole. Kan du höra bränslepumpen brumma? Nej = kolla säkringar/relän. Om allt verkar OK på både tändningssidan o bränslesidan så återstår 2 alternativ: Trilskande immobileser eller att vevaxellägesgivaren hängt sig...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

552 Inlägg
10 februari 2012
#4
Får du ström fram till fördelaren? Ska vara batterispänning på + & - som står märkt på fördelaren. får du ström är det fördelaren som är kass som inte ger styrdonet eller insprutet information om att det är dags att starta.

...has left the building...
4 474 Inlägg
10 februari 2012
#5
Kibil: Förklara tack. Den enda elektronik som sitter i fördelaren är en hallgivare (kamlägesgivare!). Motorn går även med en defekt sådan. I övrig är det en helt mekanisk, men visst kan rotor/fördelarlock var dåliga, eller att själva fördelaraxeln har gått av, men det håller jag knappas troligt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

552 Inlägg
10 februari 2012
#6
dawwe skrev:
Kibil: Förklara tack. Den enda elektronik som sitter i fördelaren är en hallgivare (kamlägesgivare!). Motorn går även med en defekt sådan. I övrig är det en helt mekanisk, men visst kan rotor/fördelarlock var dåliga, eller att själva fördelaraxeln har gått av, men det håller jag knappas troligt...
Finns det vevaxelläges givare på dom gamlingarna? Isåfall utesluter vi Fördelaren...

...has left the building...
4 474 Inlägg
10 februari 2012
#7
AGG som kom -95/96 har vevaxellägesgivare, likaså föregångaren ADY som kom -94/95, hur det är med andra motorbeteckningar vet jag ej...
Senast redigerat av dawwe (10 februari 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

97 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#8
Okej!

Jag har bara mätt spänningen fram till fördeladen som sagt, de visar 12V när vi kör med startmotorn.

Strömmen är inte mätt än, men om det visar att de kommer ström så är fördeladen trasig menar du?

Bilen får bränsle ända fram vet vi, har kollat så de kommer bränsle fram till sista slangen.

Vevaxelgivaren nämner ni? Är de något lite vanligt på de här? Har ni något tips på hur jag kan kolla upp den?


Tack för era svar

jaha?

97 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#9
Glömde skriva, tändspolen har vi redan testat och bytt, utan resultat.

jaha?

97 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
#10
Är de någon som vet tro?

jaha?


Sök