2284
Sök

Volvo 940 ltt ombyggd ftt

3 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#1
Tjena, har en 944 ltt som är ombyggd till ftt, med btr och pysventil och aga diffad:P.
Kör på 3,1 bars bränsletryck och 1,1-1,2 ladd tryck, 3 " downpipe. Har även beställt chip nu i dagarna. Men är sugen på att sätta på en 531 topp och e V kam. Vilken kam skulle  ni rekomendera ? Har även letat efter en lite större turbo, men är inte så lätt att hitta. Så om någon har nått liggande som kan hjälpa mig på vägen så gärna smile.

1 146 Inlägg
8 februari 2012
#2
finns trådar om sånt här redan?
har du provat och söka först?


3 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#3
Ja jag har sökt rundor, men nästan alla trådar säger dom olika nån rekomenderar v kam och nån a kam, tänkte bara se vad folket tyckte / rekomendera här..

2 230 Inlägg
8 februari 2012
#4
denna kan du ju kolla på.. är volvos original som dom har.. sen tar du den du gillar spec på H och K kammarna är svårast att få tag på.


Modell   Lyftin   Lyftut   Durin           Dur ut    Overlap lobcin lobcut

M        9,5      10,5    232 0bt-52ab    230 44bb-6at    6   116   109
L        9,8      9,8     233 14br-38ab   233 46bb-6,5at  20  102   112
Y        10,35    10,35   232 11bt-41ab   232 41bb-11at   22  105   105         
T        9,94     9,9     225 9bt-36ab    218 39bb-0at    9   103,5  109,5
X        10,65    10,65   236 14bt-42ab   236 46bb-10at   24  104   108
VX       11,37    10,65   245 12bt-52ab   236 50bb-6at   18,5  110   112
A        10,5     10,5    241 14bt-45ab   240 50bb-10at   27   104   110
B        10,6     10,6    244 23bt-40ab   245 44bb-20at   44   99   102
V        11,37    11,37   245 15bt-49ab   245 53bb-11at   23   107   111
D        11,2     11,2    253 19bt-54ab   253 58bb-16at   35   107   111
K        11,95    11,95   253 22bt-50ab   250 61bb-9at   31,5  104   116
H        12       11,5    258 27bt-51ab   254 57bb-17at   44   102   110

så kan det vara då det inte blev som det skulle

55 Inlägg
8 februari 2012
#5
Du kan ju börja med att sänka laddtrycket innan du har något chip. Den lär spika ganska gott. 531 kan du byta till när du har lite mer hästar. Vill du varva ut växlarna fullt välj en vx,vx3-kam. A-kammen drar lite tidigare än V-kammen, upp till 4000rpm. Leta t.ex. efter en 19t turbo.
Senast redigerat av ekaann (8 februari 2012)

3 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
#6
Ja okej, men har beställt både chip och köpt en 531 topp med vx3 kam, så tänkte att i slutet av månaden tänkte Jag sätta på topp o kam o chip, så bör där ju bli lite mer pulver i den, tycker jag iaf tongue

179 Inlägg
9 februari 2012
#7
Det lär bli mer pulver.

V, VX, A, H, K är fina kamaxlar, H och K är vassare än de andra.
A, bra bottenregister (sen kickar turbon in och skjuter till varvstoppet)
V, Seg botten fram till ca 2300, drar bra till varvstoppet sen
VX lär ha liknande karaktär, har dock mindre lyft på avgas än V, så jag föredrar V

Har du köpt en 531 topp med VX//VX3 kam så kör på det, om du nu inte har ett mål på 400+hk.

Leta efter en 18-19T turbo

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

179 Inlägg
9 februari 2012
#8
Det lär bli mer pulver.

V, VX, A, H, K är fina kamaxlar, H och K är vassare än de andra.
A, bra bottenregister (sen kickar turbon in och skjuter till varvstoppet)
V, Seg botten fram till ca 2300, drar bra till varvstoppet sen
VX lär ha liknande karaktär, har dock mindre lyft på avgas än V, så jag föredrar V

Har du köpt en 531 topp med VX//VX3 kam så kör på det, om du nu inte har ett mål på 400+hk.

Leta efter en 18-19T turbo

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!


Sök