PDR-tekniker (Buckel fixare) finns det nån marknad? Prisvärt med utbildning på 30k?

JonR
8 februari 2012 · 3 259 Inlägg

Hej! Tror ni det finns nån marknad för buckelfixande som deltidssysselsättning på en mindre ort i mälardalen? (http://www.youtube.com/watch?v=_BYwdhZb … re=related)

Vad jag har sett så kostar det från 500kr upp till 1200kr ungefär för att få en buckla fixad(säkert ännu dyrare för en monsterbuckla), men det tar ju några timmar? Är det värt besväret för dom pengarna?

Har hittat en utbildning på en vecka som kostar 30k(www.bucklor.nu man får med verktyg etc) Nån med erfarenhet från den?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
KarlzZ
8 februari 2012 · 10 Inlägg

JonR skrev:
Hej! Tror ni det finns nån marknad för buckelfixande som deltidssysselsättning på en mindre ort i mälardalen? (http://www.youtube.com/watch?v=_BYwdhZb … re=related)

Vad jag har sett så kostar det från 500kr upp till 1200kr ungefär för att få en buckla fixad(säkert ännu dyrare för en monsterbuckla), men det tar ju några timmar? Är det värt besväret för dom pengarna?

Har hittat en utbildning på en vecka som kostar 30k(www.bucklor.nu man får med verktyg etc) Nån med erfarenhet från den?

Mvh/Jon

Då kommer ja över med passaten så får du träna tongue

Audi GT Quattro "Sportis" (1985)
Darkus
8 februari 2012 ·

Det såg ut som nå hokuspokus. Vaffö knacka bredvid med nå konstig stav??
Ja fattade det då ingenting.

JonR
8 februari 2012 · 3 259 Inlägg

Kalle: Ja gört! smile jag har en s60 jag ska ge mig på nån dag! Hör av mig om den inte ser värre ut än när jag började! wink

Anledningen till knackningarna är nog för att släppa spänningar så plåten kan tryckas ut enklare(om jag får gissa)! Och nej det är inget hokus pokus! smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Darkus
8 februari 2012 ·

Måste det omlackas efteråt??  Om det är en rund mjuk buckla lixom utan skarpa kanter.
Finns många olika tekniker att få ut bucklar tydligen. Såg nå klipp tidigare här på org på en gubbe som knacka en buckla på en Porsche å så satt han nått som såg ut som ett brytjärn å "massera" bucklan från insidan. Den pluppa ut och dom behövde inte lacka om.

JonR skrev:
Kalle: Ja gört! smile jag har en s60 jag ska ge mig på nån dag! Hör av mig om den inte ser värre ut än när jag började! wink

Anledningen till knackningarna är nog för att släppa spänningar så plåten kan tryckas ut enklare(om jag får gissa)! Och nej det är inget hokus pokus! smile

JonR
8 februari 2012 · 3 259 Inlägg

PDR = paintless dent repair. Tydligen så ska risken för att lacken ska släppa från plåten vara mindre om man bearbetar från insidan.

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Pelle84
8 februari 2012 · 179 Inlägg

Det är en enorm marknad!! Vi har en kille som bara pysslar med sånt 7-4 7 dagar i veckan och då hinner han ändå inte med allt..  Vem vill inte få bort sin buckla och ända behålla original lacken och dessutom till halva priset mot vad det skulle kosta att lacka om.

JonR
9 februari 2012 · 3 259 Inlägg

Ja det är ju så jag tänker! Hur lång tid tar varje jobb i genomsnitt samt vad kostar det kunden? Om du har koll på det alltså! smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
F4S4N CAD-konstruktör
9 februari 2012 · 1 392 Inlägg

Är du osäker på marknaden så kan du ju alltid lägga ut en "prov-annons" och se hur många som svarar. Skriv en mail adress som folk kan höra av sig till. Kanske kan ge dig en uppfattning om hur många som är intresserade!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Germax
9 februari 2012 · 12 086 Inlägg

Jag kan tänka mig att bucklor kan variera väldigt, lågt ifrån alla går nog att rädda på det där viset. Tänk dig då att ta dig an jobb som inte blir bra, vilket resulterar i merjobb, missnöjda kunder och kanske obetalt arbete.
Det känns sådär.. to risky

Darkus
9 februari 2012 ·

Känns som ett alternativ till en redan kunnig duktig plåtslagare. Som den personen kan använda sej av som ett alternativ jussom.
Och går det inte att använda den, i nått trångt utrymme till ex eller skarp buckla, så klarar personen av att rätta ut bucklan ändå..användes av nån annan teknik.

prodent ägare
6 december 2012 · 1 Inlägg

Hej jag har sysslat med PDR teknik i ca 12 år nu och jag kan säga att det är fruktansvärt kul och man träffar mycket roligt folk och mycket nötter med för den delen.

jag har blivit lurad hur många gånger som helst av "brorsor" som inte vill betala, det får man räkna med.

det kommer innebära mycket jobb för lite pengar i början, vi jobbar i det tysta, jag vänder mig bara till företagskunder och får på så sätt en stabil marknad, men räkna med att det redan finns en erfaren PDR tekninker som du skall slåss mot.

kontakta bilfirmor och hör om de kan vara intresserade och fråga om de har någon idag som hjälper dom.

OM det finns en erfaren kille/tjej som har funnits länge så kan det innebära att du ser "sämre" i kundens ögon om du inte gör ett kanon jobb med en gång, de har ofta bra personlig  kontakt med sin pdr tekniker och chansen att de är villiga att byta är liten, så länge inte denna tekniker tabbar sig eller beter sig illa, alternativt sällan dyker upp på utsagd tid.
Då är det en möjlighet att visa att du kan bättre, men då är det upp till bevis, det är svårt att konkurera med erfarenhet.

man lär sig inte ett hantverksyrke på ett par veckor, den som påstår det anser jag kommer med osanning, de vill tjäna pengar som alla andra fast fortare.

själv gick jag en utbildning i USA i 6 månader med en praktik på 6 ytterligare, jag kände mig hyffsat säker på vad jag gjorde när jag kom hem till Sverige igen och startade upp min företag.

det finns en anledning till att många som går kortkurser senare säljer sina verktyg på blocket och inser att de kunde lagt pengarna på något bättre.

Om du bara vill testa, så köp ett kit från blocket eller liknande innan du går någon kurs som tar tid och pengar och känn efter hur svårt det är, skulle det falla dig i smaken så tycker jag man kan  gå kursen för att lära sig detaljerna i tekniken bättre.

jag skulle rekommendera en längre kurs då hjärnan har svårt att behandla inlärningen av så mycket kunskap på kort tid.

detta yrke kräver handlag och mycket träning, så ser till att du har möjlighet att lägga mycket tid på detta, själv lägger jag ca 15 timmar om dagen på detta och har gjort det de sista 8 åren.

tänk efter före, detta yrket kräver engagemang och ödmjukhet och mycket tid.

Senast redigerat av prodent (1 februari 2014)

Henrik_L
17 december 2012 · 1 Inlägg

Är man en duktig PDR-tekniker finns det i stort sätt alltid massor av arbete då de flesta bilar har någon buckla eller dörruppslag som behöver åtgärdas. Har man inte tillgång till en bra lokal är det alltid bra att kolla lite med lokala bilfirmor om de behöver hjälp med sina bilar. De har troligtvis någon som hjälper dem redan idag, men kan man erbjuda en bättre service är de säkert villiga att testa.

Som svar på föregående inlägg som inte är helt sakligt, kan jag säga att vi i Malmö har utbildat åtskilliga personer som idag har PDR som komplement till sin verksamhet, eller som har den som sin huvudsyssla. Tekniken i sig är inte särskilt tekniskt komplicerad och grunderna lär man sig relativt snabbt, dock kan det ta tid innan man behärskar den tillräckligt bra för att ge sig på kundbilar. Denna träningen klarar de flesta dock på egen hand och är inget man behöver betala för (om man inte vill). En utbildning på en eller två veckor ger de flesta en bra grund för fortsatt träning.

Vår erfarenhet är att de som vill och har det rätta engagemanget också blir bra PDR tekniker. Det gäller förstås att lägga en del tid intialt för att bli en duktig yrkesman, men det gäller ju för de flesta hantverk. 

Mvh
Henrik
www.bucklor.nu

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang