Ibland tar saker oväntade vändningar.
Nej, jag har inte sålt Murklan... tvärt om är det inom väldigt kort den enda bil jag har, och således är det min pendlarbil över sommaren.
Med det i åtanke har veckans händelse innehållit onödigt mycket spänning, kan man väl säga... (Ordvalet "spänning" kommer strax förklaras...)
Måndag kväll. På väg hem från jobbet.
Glider genom Uppsala, o kollar på den digitala klockan i bilen. Kolsvart.
Hum...?
Kollar på det digitala kombiinstrumentet. Också kolsvart.
Vaff.... det fungerade ju för 30 sekunder sen...?
stannar, stänger av o startar om bilen. Allt fortfarande kolsvart, med den adderade "bonusen" att kliman nu också är ur funktion. Ingen fläkt, ingenting.
Nåväl, fram med en GPS-hastighetsmätare på telefonen o glida de sista 2 milen hem.
Väl hemma kollas säkringar, och en 15A säkring som går till fyrtioelva olika funktioner visar sig vara grillad.
I med en ny säkring o allt kommer igång igen.
Frid å fröjd? Nja... samma sak hände igen på väg hem från jobbet dagen efter.
Väl hemma konstateras att samma säkring brunnit av en gång till.
I med en ny, POFF direkt.
Suck...
Kan det ha med centrallåset o göra? Nä, det verkar funka... Är det något som har kortat ur med knappen för overdrive då? Verkar vara vanligt.
River isär halva bilen bara för o konstatera att nä, där är allt som det ska...
I med ny säkring igen, denna gång en 20A då mina 15A var slut. POFF.
MEN FÖR HELV......
Ok, nu felsöker vi på Redneck-sätt. I med en BIFFIG säkring o se vad som händer.
30A ska väl för fan hålla en stund??
Jodå, det gör den, o blir varm som bara den. Plötsligt fylls kupén med en massa gott elektronik-doftande rök.
Ajajaj.... av med batteripolen fort som f-n o ur med säkringen, som nu är så varm att den inte går att nudda.
Ok, någon kabel har alltså visat att den inte alls vill vara med o leka längre.
Mer läsning i 20+ år gamla trådar på avdankade forum för Panther-plattformen, o en ledtråd pekar mot belysningen i solskydden som en tänkbar felkälla.
Sagt o gjort, innertaket börjar rivas ner, o nu ser jag inte bara var felet ligger utan även var röken kom från...
Gott om frilagd koppar, som klämts mellan innertaket och insidan av plåttaket.
Ett mindre regn av rester av kabelisolering o sot ramlar ner i sätet.
Oooooo-kej!
Då klipper vi den kabeln, offrar all form av innebelysning som ändå inte fungerat sen jag köpte bilen, o så sätter vi ihop allting igen då.
I med en 10A säkring för o vara på den säkra sidan... poff...? Nope, nu lever allt som det ska igen.
Puh...!
Kunde ha blivit något av en jobbig öronvärmare om innertaket i fluffigt tyg fått för sig att "lysa upp" min tillvaro lite.
Inför den sista felsökingen med starkare säkring hade jag faktiskt tagit fram brandsläckaren ur bakluckan, för säkerhets skull.
Så, med den katastrofen avvärjd åkte jag o köpte lite nya säkringar i rätt valörer.
Och på vägen hem passade jag på o fira min triumf med lite bilder på pärlan i vacker miljö och solnedgång.
Nästa sak på agendan är nu att fixa fram bättre däck samt göra om framvagnsinställningen som utfördes förra året, då bilen e väldigt nervös på spåriga vägar och framdäcken talar sitt tydliga språk.
Inte så skoj nu när det varit en smula blött på vägarna.
Sedan har en väns vän varit snäll och behjälplig, och 3D-printat ut adapters från jänkarnas 6x8" till lite mer standardiserade 6,5" element, så sådana ska införskaffas och monteras i framdörrar och hatthylla.
Så småningom ska en mer avancerad stereo med riktig Android auto också införskaffas, men den som sitter i nu duger så länge.
Så ser planerna ut i alla fall!
Bilen har rullat ca 700 mil sen jag hämtade ut den från sin vinterdvala, och förbrukningen håller sig stadigt runt litern, trots en hel del körning på världens tråkigaste väg, E4an.
Imponerande tycker jag, och komfortmässigt klagar jag definitivt inte. Det största "minus" jag upplever nu är att jag måste ställa ACn på 25 grader, annars fryser jag ihjäl... I-landsproblem? U bet...
Fler uppdateringar kommer när det finns något att skriva!