3527
Sök

ta bort

6 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#1
........
Senast redigerat av RobertinoAM (1 mars 2013)


4 767 Inlägg
8 februari 2012
#2
Är det lambdavärdet som är för högt?
Om du har stort utblås/japsdämp så beror det på att det suger in tjuvluft in genom slutröret och sen ut igen, och då blir lambdat för högt.
Lösningen är att man stoppar i en typ sådan här:
http://www.stylingbutiken.se/Shop/Page/ … p?iId=1088
Jag brukar tillverka dem själv till mina bilar men ibland har man tur och har ett slutrör där en "färdig" passar. smile

Då förhindras syre från att smita in bakvägen.


Är övriga värden dåliga, tanka i ett gäng liter e85 och kör utav bara heeelvete innan du åker in (ja, så att turbo och downpipe glöder!)

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

6 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#3
så här ser värderna ut innan Lambda bytet samt efter

Utan nya Lambdan samt lite e85

CO 0,6 (0,3) HC 134(100)
CO 2500 0,3(0,2) LAMBDA 1,03(0,90 - 1,10)

Med nya lambdan

CO 0,6 (0,3) HC 122(100)
CO 2500 0,9(0,2) LAMBDA 0,99(0,90 - 1,10)


4 767 Inlägg
9 februari 2012
#4
Hur mycket e85 blandade du i?

Jag hade tankat typ 40-50% e85 och kört motorväg minst 3 mil precis innan jag åkte in och gjorde avgastest, så att hela avgassystemet verkligen är genomvarmt.

Lambdavärdet är ju bra och var innan också så att byta lambdasond var nog egentligen lite onödigt.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård


Sök