2249
Sök

Det eviga problemet med oljereturen på B230.

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej har som säkert alla andra b230 turbo åkare bekymmer med Oljereturen i blocket.

Nu har jag dock rivit ur motorn och byggt smidd botten osv och nu tänkte jag att jag skulle eliminera detta problem. Är ju självklart intresserad av hur ni har gjort och hur det funkar för er. Med hopp om goda svar kanske denna tråd kan hjälpa väldigt många andra som har samma bekymmer smile

Mvh Morgan
Senast redigerat av Mog1 (8 februari 2012)


Sothora <3
1 201 Inlägg
8 februari 2012
#2
vad är problemet??

Bildemonterare samt egen verkstad. !

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 februari 2012
#3
Jag köpte en mässingshylsa med 3/4" invändig gänga på, från hydroscand. den är 26mm utvändigt, satte i svarven och körde ner till 25mm som hålet i blocket är, doppade i locticte fastsättning och tryckte ner i blocket... sitter forfarande efter 3 År och är tätt å bra
vill man kan man även ta å gänga i en "stoppskruv" från sidan.

sen kör jag bara färdigpressad hydralslang och teflontejp/gängtejp på anslutningarna så slipper man läckage och grejerna sätter sig inte så man kan lossan grejerna lätt.


One Man Clan
4 287 Inlägg
8 februari 2012
#4
Xuri skrev:
Jag köpte en mässingshylsa med 3/4" invändig gänga på, från hydroscand. den är 26mm utvändigt, satte i svarven och körde ner till 25mm som hålet i blocket är, doppade i locticte fastsättning och tryckte ner i blocket... sitter forfarande efter 3 År och är tätt å bra
vill man kan man även ta å gänga i en "stoppskruv" från sidan.

sen kör jag bara färdigpressad hydralslang och teflontejp/gängtejp på anslutningarna så slipper man läckage och grejerna sätter sig inte så man kan lossan grejerna lätt.

EDIT:
De bästa är färdigpressad slang från hydralfirman, många köper gummislang å sätter med slangklämmor men olja + gummislang är ingen höjdare å olja letar sig ut vart fan som när den blir varm. riktig slang så slipper man läckage och bränder.....


High on diesel and gasoline
368 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#5
Xuri skrev:
Xuri skrev:
Jag köpte en mässingshylsa med 3/4" invändig gänga på, från hydroscand. den är 26mm utvändigt, satte i svarven och körde ner till 25mm som hålet i blocket är, doppade i locticte fastsättning och tryckte ner i blocket... sitter forfarande efter 3 År och är tätt å bra
vill man kan man även ta å gänga i en "stoppskruv" från sidan.

sen kör jag bara färdigpressad hydralslang och teflontejp/gängtejp på anslutningarna så slipper man läckage och grejerna sätter sig inte så man kan lossan grejerna lätt.

EDIT:
De bästa är färdigpressad slang från hydralfirman, många köper gummislang å sätter med slangklämmor men olja + gummislang är ingen höjdare å olja letar sig ut vart fan som när den blir varm. riktig slang så slipper man läckage och bränder.....

Jo tack att oljan letar sig ut överallt är jag alldeles för väl medveten om smile  det går inte köpa en hydraul hylsa med utvändig gänga då och gänga hålet istället? smile


1 738 Inlägg
8 februari 2012
#6
Att gänga i gjutgärnet är inget o försöka! skaffa en hylsa med gänga eller slanganslutning i ena änden o sedan svarva ner andra änden till nån 10:on del större än hållet som tidigare inlägg rekomenderade! Loctite o sedan i me skiten wink


High on diesel and gasoline
368 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#7
DalleRacing skrev:
Att gänga i gjutgärnet är inget o försöka! skaffa en hylsa med gänga eller slanganslutning i ena änden o sedan svarva ner andra änden till nån 10:on del större än hållet som tidigare inlägg rekomenderade! Loctite o sedan i me skiten wink

gänga i gjutjärn går aldeles utmärkt smile hur annars får dom gängor annars i resten i blocket? smile


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
8 februari 2012
#8
jag brukat ta en 3\4" tapp och gänga blocket och så har jag på loctite.
funkar skit bra smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#9
turboforssen skrev:
jag brukat ta en 3\4" tapp och gänga blocket och så har jag på loctite.
funkar skit bra smile

Japp, blir att göra så för min del med! verkar vara ett vinnande koncept smile


One Man Clan
4 287 Inlägg
8 februari 2012
#10
OM du gängar skulle du kört med en jic koppling sen smile de är hydralisk snabbkoppling utan oring eller dyl, bara stålkona. jävligt smutt å byta turbo sen smile


High on diesel and gasoline
368 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#11
Xuri skrev:
OM du gängar skulle du kört med en jic koppling sen smile de är hydralisk snabbkoppling utan oring eller dyl, bara stålkona. jävligt smutt å byta turbo sen smile

Det var precis så som jag tänkte smile
Senast redigerat av Mog1 (8 februari 2012)


1 738 Inlägg
8 februari 2012
#12
Mog1 skrev:
DalleRacing skrev:
Att gänga i gjutgärnet är inget o försöka! skaffa en hylsa med gänga eller slanganslutning i ena änden o sedan svarva ner andra änden till nån 10:on del större än hållet som tidigare inlägg rekomenderade! Loctite o sedan i me skiten wink

gänga i gjutjärn går aldeles utmärkt smile hur annars får dom gängor annars i resten i blocket? smile

tänkte mest på att gängtappen inte skulle nå in o gänga nåt men värkar ju som nån redan testat big_smile Så kör på det wink


High on diesel and gasoline
368 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#13
DalleRacing skrev:
Mog1 skrev:
DalleRacing skrev:
Att gänga i gjutgärnet är inget o försöka! skaffa en hylsa med gänga eller slanganslutning i ena änden o sedan svarva ner andra änden till nån 10:on del större än hållet som tidigare inlägg rekomenderade! Loctite o sedan i me skiten wink

gänga i gjutjärn går aldeles utmärkt smile hur annars får dom gängor annars i resten i blocket? smile

tänkte mest på att gängtappen inte skulle nå in o gänga nåt men värkar ju som nån redan testat big_smile Så kör på det wink

Jo det vet jag.. men får jag inte gängan tillräckligt långt in så borrar jag upp hålet så det blir samma storlek hela vägen in smile


One Man Clan
4 287 Inlägg
8 februari 2012
#14
Mog1 skrev:
DalleRacing skrev:
Mog1 skrev:

gänga i gjutjärn går aldeles utmärkt smile hur annars får dom gängor annars i resten i blocket? smile

tänkte mest på att gängtappen inte skulle nå in o gänga nåt men värkar ju som nån redan testat big_smile Så kör på det wink

Jo det vet jag.. men får jag inte gängan tillräckligt långt in så borrar jag upp hålet så det blir samma storlek hela vägen in smile

Bara tänk nu också på att om du ska köra med Orginal oljefilterflyttar så kan du inte ha hur grova grejer som helst för då kan du inte "vika" undan de innan filtret kommer i vägen.

Jag lekte lite med Jic kopplingar men de var svårt å få de å lira och lite svårt å komma åt.
åk till närmaste hydralfirma å låna lite delar av dom å klura först innan du gängar eller dyl


Jag fick köra med 1/2 slang eller 16mm slang för att jag skulle kunna vika undan skiten vid oljefiltret


High on diesel and gasoline
368 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#15
Xuri skrev:
Mog1 skrev:
DalleRacing skrev:

tänkte mest på att gängtappen inte skulle nå in o gänga nåt men värkar ju som nån redan testat big_smile Så kör på det wink

Jo det vet jag.. men får jag inte gängan tillräckligt långt in så borrar jag upp hålet så det blir samma storlek hela vägen in smile

Bara tänk nu också på att om du ska köra med Orginal oljefilterflyttar så kan du inte ha hur grova grejer som helst för då kan du inte "vika" undan de innan filtret kommer i vägen.

Jag lekte lite med Jic kopplingar men de var svårt å få de å lira och lite svårt å komma åt.
åk till närmaste hydralfirma å låna lite delar av dom å klura först innan du gängar eller dyl


Jag fick köra med 1/2 slang eller 16mm slang för att jag skulle kunna vika undan skiten vid oljefiltret

Ja precis. Jag har nämligen planer att bygga turbon neråt och då kommer jag ändra så oljefilter flytten kommer sitta framåt eventuellt, har inte kollat så noga på det ännu men det borde funka smile


Sothora <3
1 201 Inlägg
8 februari 2012
#16
Be om att få slangen pressat med en 1 ståls slang

Bildemonterare samt egen verkstad. !

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#17
Mercedesturbodiesel skrev:
Be om att få slangen pressat med en 1 ståls slang

Tror knappast jag behöver 1 ståls slang till en retur...  nylonslangarna klarar ju 10 bar smile


One Man Clan
4 287 Inlägg
8 februari 2012
#18
Mercedesturbodiesel skrev:
Be om att få slangen pressat med en 1 ståls slang

hydroscand har gummislang som är till för olja som funkar ypperligt.
sitter den å utsätts för extrem strålningsvärme så blir den lite torrsprucken efter nått år eller så men innanmätet behåller sig fint. den är armerad fast med väv å inte stål, dvs väldigt lätt å jobba med.


249 Inlägg
11 februari 2012
#19
som xuri säger så svarva till en rörbit och slå ner den i blocket sen, så har jag på min sen kör jag slang och rör till retur funkar kanon bra läcker inte en droppe


Västra Wärmland
236 Inlägg
8 januari 2013
#20
halvgammal tråd men nån som har bilder på va dem använt eller vart man kan köpa nå vettigt till oljereturen??



Sök