3626
Sök

Köpråd: Bensinsnål förstabil

21 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
#1
Tjenare!


Jag har kollat runt ett tag på blocket efter en bensinsnål bil, men vet inte riktigt vad jag ska leta efter.
Jag har tittat lite på ett par Mitsubishis men det finns inte så många av dom.


Så jag skulle gärna vilja ha lite tips på bilar.
KRAV:

- Bensinsnål
- Bakhjulsdriven
- Den får kosta max tiotusen kronor
- Det ska vara lätt att få tag på reservdelar


Tack på förhand

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
9 februari 2012
#2
En Mercedes 190 med mindre motor (1,8 eller 2,0) matchar väl dina krav hyfsat. Prestandan kanske inte är modellens starka kort men den är väldigt sparsam med bränslet, slitstark, smidig att köra och någon brist på reservdelar råder det definitivt inte. Nackdelen är att kupéutrymmet är onödigt trångt, men det vänjer man sig vid smile

Annars har du även Ford Sierra och Opel Omega som alternativ. Inte fullt lika pålitliga som 190 men billiga i inköp och snåla om man undviker "herrejösses-versionerna".

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

4 637 Inlägg
9 februari 2012
#3
Håller med IceEyes. 190!!!

Omega och Sierra är ökända, är mkt mer krockfarliga osv men finns nöjda ägare så med rätt exemplar kanske de kan funka?
Ford i Linköping (vet inte hur de har det i andra städer) hade inte så mycket delar till Sierra när jag hade min (uselt) och då var det en betydligt vanligare bil men vill du gå på skroten lär du få tag på det mesta men vissa saker vill man ju köpa nytt...

Men för 10 000 kan du hitta en fin 190!

Eller varför inte var lite mer udda. Corolla halvkombi är bra bilar och var bakhjulsdrivna rätt länge. Eller en äldre Starlet men lite väl små kanske... Volvo 300-serien är okej. de som går på 95 blyfritt bör du kanske välja om du vill åka billigt. Finns säkert fler goa bilar!
Senast redigerat av Navkapsel (9 februari 2012)

21 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
#4
Jo det kanske kan vara något, men har för mig att Mercedes har svåra problem med rost? & hur litet är kupéutrymmet egentligen? Har nämligen rätt så långa ben.

4 637 Inlägg
9 februari 2012
#5
Jockstrom skrev:
Jo det kanske kan vara något, men har för mig att Mercedes har svåra problem med rost? & hur litet är kupéutrymmet egentligen? Har nämligen rätt så långa ben.

Fram sitter du nog lika bra om du är lång. Jag kräver utrymme och sitter bra i dem. Bak är de trängre men vem bryr sig om det? smile
190 är snygga som få! Det är MB nyare än 190 som rostar lite väl mkt, köper du en vettig 190 och inte släpper rosten lös så är det inga problem.
Senast redigerat av Navkapsel (9 februari 2012)

21 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
#6
Navkapsel skrev:
Fram sitter du nog lika bra om du är lång. Jag kräver utrymme och sitter bra i dem. Bak är de trängre men vem bryr sig om det? smile
190 är snygga som få! Det är MB nyare än 190 som rostar lite väl mkt, köper du en vettig 190 och inte släpper rosten lös så är det inga problem.

Det var skönt att höra. Man kanske ska slå till på en sådan då smile

4 637 Inlägg
9 februari 2012
#7
Jockstrom skrev:
Navkapsel skrev:
Fram sitter du nog lika bra om du är lång. Jag kräver utrymme och sitter bra i dem. Bak är de trängre men vem bryr sig om det? smile
190 är snygga som få! Det är MB nyare än 190 som rostar lite väl mkt, köper du en vettig 190 och inte släpper rosten lös så är det inga problem.

Det var skönt att höra. Man kanske ska slå till på en sådan då smile

De är ju inte av rostfritt stål men finns många fina som rullat länge, köper man en vettig och inte vansköter den så ska det inte vara några problem alls. Rostar nog inte värre än snittbilen från samma år.
Riktigt tysta och trevliga bilar som det finns extremt mkt styling till, allt från småsaker till större grejjer om du skulle bli sugen på sådant...

1 365 Inlägg
9 februari 2012
#8
Köp!!!

http://www.blocket.se/kalmar/BMW_325_Co … 11&w=3

190hk skattad och besiktad är roligare än max 160 och mb 190 med 160 hk kostar mer än 10 000 på blocket. för under 10 så får du en MB 190 på 110 hk, då kan du ju lika gärna åka permobil....


21 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
#9
Navkapsel skrev:
trevliga bilar som det finns extremt mkt styling till, allt från småsaker till större grejjer om du skulle bli sugen på sådant...

Är ingen "styling kille", men kan va bra å veta i alla fall smile

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
9 februari 2012
#10
Jockstrom skrev:
Jo det kanske kan vara något, men har för mig att Mercedes har svåra problem med rost? & hur litet är kupéutrymmet egentligen? Har nämligen rätt så långa ben.

190 rostar inte enligt min uppfattning inte värre än någon annan samtida bil. Tvärtom verkar åtminstone de nyare exemplaren stå emot rosten rätt bra. Min tidigare 190 -92 med 30 000 mil på mätaren var praktiskt taget rostfri under min tid som ägare, medan grannens E-klass från 2000-talet var mer eller mindre söndersmulad vid skärmar, dörrar, huv osv.

Kort och gott, de äldre modellerna fram till i mitten av 90-talet klarar sig relativt bra när det gäller rost, medan de senare inte är fullt lika immun mot rötan wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

175 Inlägg
9 februari 2012
#11
För 10 000 får du en fin Omega med en snål 2 liters fyra på 136 hk. Går att köra riktigt snålt, är pålitlig och ganska rolig att köra.
Hade inga problem med att starta i -30 eller att plåga bilfan på isen smile
Största problemet är rost! Kolla även upp när kamremmen är bytt.

165 Inlägg
9 februari 2012
#12
Volvos 300 serie borde ju kunna fungera, dock vet jag inte hur det är med reservdelar men det brukar finnas sånna bilar på skroten.


21 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
#13
Richtenb skrev:
Köp!!!

http://www.blocket.se/kalmar/BMW_325_Co … 11&w=3

190hk skattad och besiktad är roligare än max 160 och mb 190 med 160 hk kostar mer än 10 000 på blocket. för under 10 så får du en MB 190 på 110 hk, då kan du ju lika gärna åka permobil....

Jag vill dock ha en bensinsnål bil.

21 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#14
Hur dan är MB 126:an i bensinkostnaden? För det var ju väldigt frän.

Eller denna, blir ju kär nästan.
http://www.blocket.se/jamtland/Mercedes … 11&w=3
Senast redigerat av Jockstrom (12 februari 2012)

Forummoderator
18 044 Inlägg
12 februari 2012
#15
Jockstrom skrev:
Hur dan är MB 126:an i bensinkostnaden? För det var ju väldigt frän.

Haft många och de är törstiga! 280 kanske och då menar jag KANSKE går att få och dra 1,0L Men de är stryktåliga bilar och pålitliga då inte så många ägare varit ungdomar. Mercedes W124 E220 -96 drar sjukt lite! Ner mot 0,7 brukar inte vara något problem. Fast elen strular på dessa tyvärr.

Givetvis vill du ha en rwd för att köra lite brett men tänk över saken då 10 papp räcker till en bra japs som bara går och går...

MB 190 eller C180 är en bra start annars. 190:n är ökänd för sin hårda kaross och skadar den eventuella motparten i en krock mer än du själv. Inte helt rättvist men bra för dig.

Varför inte skicka lite på BMW E32 730 om du vill ha en stor bil? Inte snåla men mycket prisvärda! För en tia får du en jättefin!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

21 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#16
Dieselsmurfen skrev:
Haft många och de är törstiga! 280 kanske och då menar jag KANSKE går att få och dra 1,0L Men de är stryktåliga bilar och pålitliga då inte så många ägare varit ungdomar. Mercedes W124 E220 -96 drar sjukt lite! Ner mot 0,7 brukar inte vara något problem. Fast elen strular på dessa tyvärr.

Givetvis vill du ha en rwd för att köra lite brett men tänk över saken då 10 papp räcker till en bra japs som bara går och går...

MB 190 eller C180 är en bra start annars. 190:n är ökänd för sin hårda kaross och skadar den eventuella motparten i en krock mer än du själv. Inte helt rättvist men bra för dig.

Varför inte skicka lite på BMW E32 730 om du vill ha en stor bil? Inte snåla men mycket prisvärda! För en tia får du en jättefin!

Ok, men jag är en sådan kille som gillar lite annorlunda. & eftersom var tredje person kör en bmw så har jag inte tittat så mycket på dom.
Men jag har tittat lite på 7-serien, dock så går dom bort som första bil då dom nog drar alldeles för mycket soppa smile

Forummoderator
18 044 Inlägg
12 februari 2012
#17
Jockstrom skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Haft många och de är törstiga! 280 kanske och då menar jag KANSKE går att få och dra 1,0L Men de är stryktåliga bilar och pålitliga då inte så många ägare varit ungdomar. Mercedes W124 E220 -96 drar sjukt lite! Ner mot 0,7 brukar inte vara något problem. Fast elen strular på dessa tyvärr.

Givetvis vill du ha en rwd för att köra lite brett men tänk över saken då 10 papp räcker till en bra japs som bara går och går...

MB 190 eller C180 är en bra start annars. 190:n är ökänd för sin hårda kaross och skadar den eventuella motparten i en krock mer än du själv. Inte helt rättvist men bra för dig.

Varför inte skicka lite på BMW E32 730 om du vill ha en stor bil? Inte snåla men mycket prisvärda! För en tia får du en jättefin!

Ok, men jag är en sådan kille som gillar lite annorlunda. & eftersom var tredje person kör en bmw så har jag inte tittat så mycket på dom.
Men jag har tittat lite på 7-serien, dock så går dom bort som första bil då dom nog drar alldeles för mycket soppa smile

Min andrabil vid 19 års ålder var en 280. Sen var jag både MB-frälst och automat-frälst! Gillar egentligen inte BMW så jag förstår. Fördelen är ju att mersan håller. Det gör inte en gammal BMW. Fast den du länkade till har varit uppe förut. Undvik!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

21 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#18
Dieselsmurfen skrev:
Min andrabil vid 19 års ålder var en 280. Sen var jag både MB-frälst och automat-frälst! Gillar egentligen inte BMW så jag förstår. Fördelen är ju att mersan håller. Det gör inte en gammal BMW. Fast den du länkade till har varit uppe förut. Undvik!

Aha ok, då låter jag den "åka vidare".. smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 februari 2012
#19
Gamla BMW håller precis lika väl som gamla Mercedes men 10.000:- får du inte mycket BMW för, kontrollerar man bilen så att den är i bra skick och inte litar på säljarens ord om att "Den är pedantskött" då bara går och går bayrarna med minimalt underhåll. 10.000:- brukar dock vara svårt att hitta en BMW för som inte varit dåligt skött och/eller där det slarvats med service utan i den prisklassen är det lättare att hitta en äldre gubbkörd Mercedes!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
12 februari 2012
#20
Köp min 318! En BMW för 10k som går relativt billigt o billigt att äga! smile
http://www.blocket.se/alvsborg/BMW_318i … 16&w=1
Kanske inte i närheten men det är det minsta problemet.
Bra historik om man kan kalla det så, 3 kvinnor, en yngre kille i 1,5 mån o jag som är petig med mina bilar.
Grymt nöjd med bilen men liken får inte plats genom luckan! lol
Senast redigerat av Grabber (12 februari 2012)



Sök