2983
Sök

Problem med baslåda.

3 187 Inlägg
11 februari 2012
Fismumriken skrev:
Nu börjar ja bli förbannad:( sub står på 25-30. Men det typ låter som att det slår i baslådan när jag drar på lite volym. Ändå så är det typ 7 cm ifrån väggen. Minst. Jag har lagt en plywoodskiva som lucka över reservhjulet för där var bara en krokig masonit innan. Men det verkar vibrera som satan. I vilket fall så vibrerar det och slår ifrån skuffen. Och själva basljudet verkar mestadels vilja stanna där... Ska man inte kunna få bra ljud i en Honda Civic?sad

Har tappat tålamodet nu:(

spelar det bra om du öppnar bakluckan?

533 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
nej de blir bara mindre tryck men samma kvalite

60 Inlägg
11 februari 2012
sub-filtret ska egentligen "filtrera" bort ohälsosamma toner från basen, har jag för mig. Den behöver man inte ens använda egentligen om man inte vill det.

EDIT: Testat att vända på lådan?
Senast redigerat av SPLHell (11 februari 2012)

533 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
SPLHell skrev:
sub-filtret ska egentligen "filtrera" bort ohälsosamma toner från basen, har jag för mig. Den behöver man inte ens använda egentligen om man inte vill det.

Nej byggde lådan för att den skulle spela ut mot luckan, för det var tydligen det bästa i denna bilen. Så den får nog inte plats om jag vänder på den. Den är nämligen lutad mot ryggstödet. Får väl ta bort lådan och testa skruva fast plywooden eller nåt... Den ligger visserligen stumt emot, men det verkar vibrera nånstans från skuffen. Nåt som överröstar...

533 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
Tycker det är konstigt att det blev mer tryck i s40n när ja hade en felberäknad låda med slotportar byggda på måfå än en låda som är rätt i en halvkombi. Får se om den gamla lådan passar i hondan då...

21 761 Inlägg
12 februari 2012
Har du kollat så att knappen som väljer ingångssignal står i läge "Low Level"?

Det kan vara lätt hänt att man råkar komma åt den när man tex ska justera gainen på steget, knappen ska vara i utläge. Enligt manualen fungerar steget när lågnivåkabel används även om knappen står i "High Level", men risken för dåligt ljud och störningar ökar. smile

3 187 Inlägg
12 februari 2012
Fismumriken skrev:
Tycker det är konstigt att det blev mer tryck i s40n när ja hade en felberäknad låda med slotportar byggda på måfå än en låda som är rätt i en halvkombi. Får se om den gamla lådan passar i hondan då...

vad är dom exakta måtten på lådan?

695 Inlägg
12 februari 2012
Hur låter de om du kopplar ur den ena basen, får du bättre dyng i grejjerna då? jag tycker de låter som du har en fasvänd bas, prova annars att vända polerna på ENA basen oavsett hur säker du nu må vara på att inkopplingen är rätt...
Senast redigerat av nesum (12 februari 2012)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

60 Inlägg
12 februari 2012
Fismumriken skrev:
SPLHell skrev:

Nej byggde lådan för att den skulle spela ut mot luckan, för det var tydligen det bästa i denna bilen. Så den får nog inte plats om jag vänder på den. Den är nämligen lutad mot ryggstödet. Får väl ta bort lådan och testa skruva fast plywooden eller nåt... Den ligger visserligen stumt emot, men det verkar vibrera nånstans från skuffen. Nåt som överröstar...

Ja det är väldigt märkligt då om den är rätt byggd speciellt för den bilen så tycker man du borde ju få bra med bas.

Pröva att skruva fast plywooden ja.

EDIT: dubbelkolla alla EQs på din HU, så som sub-level mm.

En fråga bara, när du spelar högt, rör sig dina basar kraftigt? Då vet man iaf att den biten är säker.
Senast redigerat av SPLHell (12 februari 2012)

695 Inlägg
12 februari 2012
SPLHell skrev:

Finns det ohälsosamma bastoner?... tonguebig_smile

®™ Nuclear Performance

60 Inlägg
12 februari 2012
nesum skrev:
SPLHell skrev:

Nej det finns det inte, fast du bör ställa den frågan till de som "skapat" sub-filtret wink

3 187 Inlägg
12 februari 2012
SPLHell skrev:
nesum skrev:
SPLHell skrev:

Nej det finns det inte, fast du bör ställa den frågan till de som "skapat" sub-filtret wink

dock så är det bäst att använda den, lätt att bränna basarna annars.. speciellt om man är lite grön och man inte hör när man inte vad passar pallar med.

60 Inlägg
12 februari 2012
big-jepp skrev:
SPLHell skrev:
nesum skrev:

dock så är det bäst att använda den, lätt att bränna basarna annars.. speciellt om man är lite grön och man inte hör när man inte vad passar pallar med.

Jo juförsig skadar det inte att använda den, blir ju direkt ingen ljudförändring, man skonar väl basen, kanske smile

533 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
Lådan är 45 hög, 80 bred. 22 djup i överkant och 45 djup i underkänt. Räkna bort sidostyckena och mellanväggen.

Fasvänd? Kan det orsaka mindre tryck? Var noga när ja kopplade in dom så fasvänd e dom inte.

Basarna rör sig som fan.

Low level e på.

Kan man göra en mindre låda men ändå få samma avstämning?
Senast redigerat av Fismumriken (12 februari 2012)

60 Inlägg
12 februari 2012
Fismumriken skrev:
Lådan är 45 hög, 80 bred. 22 djup i överkant och 45 djup i underkänt. Räkna bort sidostyckena och mellanväggen.

Fasvänd? Kan det orsaka mindre tryck? Var noga när ja kopplade in dom så fasvänd e dom inte.

Basarna rör sig som fan.

Low level e på.

Kan man göra en mindre låda men ändå få samma avstämning?

Det går o göra mindre låda med samma avstämning, ska inte vara omöjligt.

Med tanke på att subbarna rör sig bra, så kan man utesluta att det inte är dom det är felet på iaf.

Men alltså känner du ingen bas alls i bilen? Synd att du ej kan vända lådan, skulle vara bra och se om det skulle göra en skillnad i din bil annars.

21 761 Inlägg
12 februari 2012
Fismumriken skrev:
Fasvänd? Kan det orsaka mindre tryck?

Absolut, basarna motverkar varandra och det blir knappast något basljud fastän basarna "arbetar ihjäl sig".

Fismumriken skrev:
Var noga när ja kopplade in dom så fasvänd e dom inte.

Testa gärna att koppla ur en bas ändå, för säkerhets skull. smile

533 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
Nu har jag tagit in den gamla lådan igen. Och den är vänd mot ryggstödet. Det spelar bättre, det gör det... Men det vibrerar nånstans ifrån... Tog bort plywooden och klädde in den med STP matta som jag hade över. Istälelt för att skruva fast. Men det vibrerar där nånstans ändå. Men det riktigt konstiga är, att om jag spelar på låg nivå, och håller fingret lite lätt på elementet, så slutar det vibrera. Vibrationerna gör ju så att det inte låter som att basarna slår i takt med musiken:/

60 Inlägg
12 februari 2012
Hmm låter konstigt.

Men lät det då mycket bättre med din gamla låda? Känner/hör du djupbas? Hur stor är gamla lådan?

Skumt att du hör vibrationerna mer än själva basen iaf.. :S

695 Inlägg
12 februari 2012
Kanske har en kass bas helt enkelt?!..... Koppla upp den utan låda och spela försiktigt, hörs de där konstiga ljudet när membranet börjar röra sig?.. OBS, ta de lugnt på volymratten bara..

®™ Nuclear Performance

533 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
Lådan är på totalt 99 l. Basen hörs bättre. Kanske mest inbillade mig att det vibrerade mindre med tryck på basen. Basarna är hela. Måste vinterspel nån annanstans

Sök