4137
Sök

BMW 320i 2008

14 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej

Har en BMW 320i -08 på gång (170hk).
Hur är den motorn kvalitetsmässigt?
Är den snål eller törstig?
Läste att den var direktinsprutad (i cyl), vilket gjorde den mer intressant
Bilen har även start/stopp....vilket jag aldrig hört om en bensinare innan......bra eller dåligt??
Bilen har gått 9000 mil. Något man bör tänka på?
Kamrem eller kamkedja ( vilket jag igentligen förmodar att den har)
Dyr att äga??

Snabba svar då det är många som drar i bilen :-)

Trevlig helg
/Nicke
Senast redigerat av NickeLenkan (11 februari 2012)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 februari 2012
#2
Det är en maskin som verkar hålla bra, och något fruktansvärt snålt går den! Motorn har en kamkedja och servicekostnaderna är låga, jag har själv en BMW med 150hk-varianten av samma motor (Utan direktinsprutning) och den största servicen ("Inspektion 2", ink. tändstift och allt) kostade mig under 4000:- på auktoriserad BMW-verkstad.

Kamkedja finnes, och rent generellt tål moderna bilar långa mil och BMW hör inte till dem sämre. 9000mil skall inte märkas på en BMW om den varit bra skött! Som alla direktinsprutade motorer kan den dock sota igen framför allt om den går mycket korta sträckor och aldrig får "varva ur", var uppmärksam på så att motorn går ordentligt och jag kan tänka mig att det är självklart: Att inte bilens gula motorlampa lyser. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

14 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#3
Tackar för bra svar!!
Verkar vara en bra kärra.

/Nicke

Tomten
1 065 Inlägg
12 februari 2012
#4
Underbar kärra.
start/stopp är bra för miljön och du kan stänga av den på knapp. Den funkar bara när det är varmare än +4 om jag minns rätt


Du blir nöjd kan jag lova


14 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#5
OK!
Ska även kolla på en 320d 2009 år modell med 12000 mil på mätaren (sedan,ej kombi)
De begär 10.000 mer för den.
Är det värt de pengarna före en ett år nyare bil och diesel på 177 hk som är snål som fan?
Nackdelen är att den har gått 3000 mil mer och  är lite dyrare.
Vilken ska man ta? Om man nu tar någon av dem?

Nicke

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 februari 2012
#6
NickeLenkan skrev:
OK!
Ska även kolla på en 320d 2009 år modell med 12000 mil på mätaren (sedan,ej kombi)
De begär 10.000 mer för den.
Är det värt de pengarna före en ett år nyare bil och diesel på 177 hk som är snål som fan?
Nackdelen är att den har gått 3000 mil mer och  är lite dyrare.
Vilken ska man ta? Om man nu tar någon av dem?

Nicke

Kör du tillräckligt mycket för att en diesel skall innebära en besparing? Du har en högre dieselskatt att köra in, literpriset på diesel är idag detsamma som för bensin och trenden är stigande, samt en dieselmotor har ett partikelfilter som kräver byte vilket oftast inträffar runt 20.000mil och kostar cirka 10.000:- (Nytt hos BMW, finns alternativ).

Fällan med ett partikelfilter på alla dieselbilar som är utrustat med ett sådant är dock att kör du inte mycket, framför allt om du kör korta sträckor i lägre farter, fungerar inte den inbyggda rengörningen bilen har som bränner rent filtret från partiklar genom att hetta upp det. Och då kan detta korkas igen och behöva ett byte betydligt tidigare än vid 20.000mil.

Sedan finns det en del som föredrar dieselmotorer och tycker att en 320d är det bättre köpet även om den blir lite dyrare i drift, personligen tycker jag dock den lenare och tystare bensinmotorn är det bättre valet om du inte kör så mycket att en dieselbil innebär en stor besparing.

En sista sak att tänka på är att en E90 från 2009 är en uppdaterad ansiktslyft variant, och det finns självklart en hel del fördelar med att äga en sådan. Bortsett från uppdateringarna så bör en E90 LCI (Life cycle impulse) hålla värdet lite bättre än ett exemplar av sista årsmodellen innan lyftet!
Senast redigerat av Rquired (13 februari 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

14 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#7
Tackar för ananlysen Rquired!

Om jag kör tillräckligt för att "tjäna" på att ta en diesel vet jag inte.....kör ca 1800 mil per år.
Det mesta är dock blandad körning....men det blir även några långresor per år på några hundra mil vardera.
Man skulle kunna se i kristallkulan hur det ser ut i framtiden ang drivmedelspriser ;-) Att det kommer gå upp är det väl ingen tvekan om ....frågan är bara hur mycket dieseln kommer att dra ifrån bensinen.
Som det ser ut idag så skiljer det ca 500 kr i skatt/år och 10.000 kr i inköp mellan bilarna.
10.000 kr kör man nog hem på några år i bränslekostnad om relevansen mellan bensin/diesel står sig som idag.
Sen är det ju det där med partikelfilter osv.....Men så många bilar som har det idag så borde det priset gå ner och det borde väl finnas en 3:e parts marknad för försäljning av filter till en bättre kostnad än orginalfiltret??!!
Fan att man ska behöva ta besluten själv....det bästa vore om någon annan tog besluen åt mej:-)

//Nicke

Tomten
1 065 Inlägg
13 februari 2012
#8
partikelfilter är en fråga om alltid kommer upp.
Jobbar på Bmw och vad jag vet har ingen kund behöva bytt partikelfilter än på sina bilar och då har vi sätt dom dom rullat mera än 20 tusen. 

Vilken bil känner du bäst för? Om jag skulle ta beslutet åt dig ( med tanke på det du skrivit här) Så 320d 2009 år modell med 12000 mil på mätaren.  BMWs diesel bilar är ju undebara.


14 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#9
Ja du Tomten...det lutar åt dieseln.......
Låter bra det där med att ingen har bytt filter än....då finns det många mil att ta på den bilen.
Eftersom den har gått 4000 mil per år så är det nog ingen stadskörning vi snackar om....utan den har nog fått jobba på landsvägarna.


/Nicke

Tomten
1 065 Inlägg
13 februari 2012
#10
Men som sagt jag kan missa någon också för man har ju inte sten koll men jag skulle tippa att du inte kommer byta under tiden du har bilen.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 februari 2012
#11
NickeLenkan skrev:
Ja du Tomten...det lutar åt dieseln.......
Låter bra det där med att ingen har bytt filter än....då finns det många mil att ta på den bilen.
Eftersom den har gått 4000 mil per år så är det nog ingen stadskörning vi snackar om....utan den har nog fått jobba på landsvägarna.


/Nicke

Angående partikelfilter så menade jag aldrig att det var vanligt att dessa sotade igen, men just bilar med knepig körcykel har det inträffat att dessa sotat igen. Det är då främst andrabilar som sällan rullar längre än till affären som kan behöva byte tidigt, det värsta exemplet jag läst om var en 118d i Tyskland som gick som postbil, budbil eller något liknande (Kan inte Tyska något vidare, så översättningen behöver inte vara helt korrekt), men den hade i alla fall tvingats byta filter redan vid 1000mil(!).

Jag tänkte mest att det var värt att nämna eftersom den är en kostnad att räkna med precis som ett kamremsbyte på andra bilmärken, även om det klarar sig 20.000 mil blir det 50 öre per mil extra som en bensindriven bil "slipper". Sedan bör en BMW som rullat 4000mil på tre år vara i väldigt bra skick med litet slitage, min egen bil är av samma årsmodell men har rullat ytterligare lite längre och där finns inget slitage alls än så länge trots att det är en större och tyngre kaross än en 3-serie. Kvalitétsvagnar! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Systemadministratör, Bilbyggare, Rekonditionerare
68 Inlägg
9 januari 2014
#12
lite sent svar kanske men så länge du köper en bil nyare än -09 så ser jag ingen anledning att ha en bensinare
då skatten nästan är lika och dieseln drar mindre och går mer lågvarvat och har ett mycket grymmare register.
och dessutom lättrimmade om man nu vill de



Sök