3377
Sök

Bilen laddar dåligt trots generatorbyte och omfattande felsökning!

41 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#1
En polare köpte en 360 för någon vecka sedan. Vi körde hem bilen och allt var frid och fröjd.

Någon dag senare drog batteriet ur medans vi var ute och körde. Vi bogserade igång bilen för att kunna köra hem den, iallafall så orkar bilen gå runt precis när man håller den över 1500 rpm, annars laddar den för lite och lägger av.

Nu har vi testat allt för allt. Vi har bytt laddningsregulator/kol, mät jorden samt slipat bort alla ärrningar, mät laddlampskabeln.

Inget kablage eller liknande verkar vara fel, dom sa även på skroten att generatorn skulle vara körd i testbänk innan den såldes.

Vi har även mätt hur mycke ström som går igenom b+ från generatorn som går till startmotorn, ca 5A på tomgång och peakar på 10A, med tanke på att bilen drar ca 13A så säger det ju sig själv att något inte står rätt till.

Hur kan vi fortsätta med vår felsökning? Har lagt märke till att b+ går igenom startmotorn varför de? Kan något med de spöka?

Mvh

21 761 Inlägg
11 februari 2012
#2
På vissa bilar är generatorns laddkabel kopplad till startmotorn där batteripluskabeln också sitter, även 240 har på det viset. Om allting har bra kontakt så är det inga problem med en sån dragning, men vill man istället dra en kabel direkt upp till batteripluspolen så är det naturligtvis inget fel med det. Oftast blir väl kabeln kortare om man gör så. smile

Lyser batterilampan när tändningen är påslagen i läge 2?
Lyser batterilampan när motorn är igång?
Senast redigerat av Drönirettab (11 februari 2012)

41 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
På vissa bilar är generatorns laddkabel kopplad till startmotorn där batteripluskabeln också sitter, även 240 har på det viset. Om allting har bra kontakt så är det inga problem med en sån dragning, men vill man istället dra en kabel direkt upp till batteripluspolen så är det naturligtvis inget fel med det. Oftast blir väl kabeln kortare om man gör så. smile

Lyser batterilampan när tändningen är påslagen i läge 2?
Lyser batterilampan när motorn är igång?

Uhm när tändningen är påslagen motorn av lyser laddlampan.
När bilen är igång lyser inte laddlampan.

Något lurigt som vi också märkt är att precis när man startar bilen och inte har gasat något sticker amperen från generatorn upp mot 20A, när man sedan gasar upp bilen i 2000 rpm eller liknande sjunker sedan amperen. Om man sedan låter bilen gå ner på tomgången igen går dock inte amperen upp.
Amperen peakar precis efter starten om man säger så.

Vad är anledningen till att kabeln är kopplad igenom startmotorn?

Bilen är en Volvo 360 gl -86 förövrigt smile
Senast redigerat av larsss0n (11 februari 2012)

21 761 Inlägg
11 februari 2012
#4
Mät vilken spänning det är nere på generatorn, visar det sig att spänningen där är okej så kan ni sedan göra "spänningsfallsmätning" på både plus och minus. Med spänningsfallsmätning menar jag att ni mäter mellan generatorns B+ och batteripluspol, sedan mellan generatorchassi och batteriminuspol. Då ser ni var felet sitter.

Är spänningen däremot dålig nere vid generatorn så får man nästan misstänka dålig generator eller regulator. smile

Anledningen till att generatorns laddkabel är kopplad på det viset vet jag tyvärr inte, kanske för att den inte ska "hänga fritt" eller så (bara spekulationer).
Senast redigerat av Drönirettab (11 februari 2012)

41 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#5
Okej, vi får ge oss ut och mäta lite till smile

41 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#6
Nu har vi varit ute och mätt.

Mätresultat spänning:
B+ - Batteripluspol 0v
Jord generator - Batteriminuspol 0v
Generatorchassi - Batteriminuspol 0v

Mätresultat motstånd:
B+ - Batteripluspol 0 Ohm
Jord generator - Batteriminuspol 0 Ohm
Generatorchassi - Batteriminuspol 0 Ohm

Alla mätvärden är mätta med tändningen av.

Vilken kabel är det som ska spänningssätta generatorn som gör att den kan ladda?
Ska D+ få 12v från batteri eller ska den skicka ut 12v?

Hoppas att mätvärdena är till hjälp!
Senast redigerat av larsss0n (11 februari 2012)

21 761 Inlägg
11 februari 2012
#7
Eftersom det visar 0 V när du mäter på både plus och minus med motorn av så betyder det att du åtminstone inte har spänningsfall i kablarna när systemet är obelastat, det är bra att veta. Ni kan även göra den mätningen när bilen är igång, men akta fingrar och kläder så att de inte fastnar i drivremmarna.

D+ ska få spänning via batterilampan i instrumenthuset och strömmen som då uppstår gör att generatorlindningen förmagnetiseras, vilket innebär att generatorn kan börja ge laddning när varvtalet stiger över en viss gräns. D+ har en jordpotential när generatorn står stilla, men när generatorn förmagnetiseras och ger laddning så får D+ en pluspotential och därför slocknar batterilampan eftersom den får plus från båda hållen. smile

41 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#8
Okej, men något annat som verkar lite konstigt. Om bilen laddar dåligt borde inte batterilampan lysa då? Eller vad är det som krävs för att den ska börja lysa?

21 761 Inlägg
11 februari 2012
#9
Det är inte alls säkert att batterilampan lyser när generatorn slutar ladda, tex om kolen inte får kontakt med släpringarna så kan inte lampan lysa eftersom den inte får jordpotential från D+. Har kolen kontakt men att själva regulatorn slutar fungera, då ska lampan däremot lysa normalt sett. smile

41 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#10
Okej okej, i alla fall har du något tips på hur vi ska kunna gå till väga för att fortsätta vår felsökning? För just nu står det helt still och vi tycker oss ha testat allt..

Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
399 Inlägg
12 februari 2012
#11
har du provat ladda batteriet med laddare eller provat annat batteri i bilen? kan ju vara så att batteriet är slut o inte klarar att ta emot laddning

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

293 Inlägg
12 februari 2012
#12
Vad är systemspänningen med motorn på tomgång resp förhöjd tomgång?

Det kan ju vara intressant att veta:P

41 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#13
Fladdermusen skrev:
har du provat ladda batteriet med laddare eller provat annat batteri i bilen? kan ju vara så att batteriet är slut o inte klarar att ta emot laddning

Jo, vi har testat med 2 andra batteriet som vi vet ska vara fräscha.


Lasse62 skrev:
Vad är systemspänningen med motorn på tomgång resp förhöjd tomgång?

Det kan ju vara intressant att veta:P

Om du menar det jag tror så är det spänningen på batteriet? Den ligger i alla fall på runt 13v när batteriet är nyladdat men spänningen dimper ju hela tiden ju längre bilen är igång då inte bilen laddar mer än den drar.
Senast redigerat av larsss0n (12 februari 2012)

21 761 Inlägg
12 februari 2012
#14
Ta loss kabeln som sitter på generatorns D+ och mät vilken spänning det kommer fram på kabelskon med tändningen igång, sätt minusmätpinnen på generatorchassit. Spänningen bör ligga omkring batterispänning, kanske någon tiondel under. Gjorde alldeles nyss en sån mätning på min 240 för att vara 100% säker hur det ska vara. smile

Forummoderator
18 038 Inlägg
12 februari 2012
#15
Intressant tråd. Drönerittab är duktig på detta så kolla noga på dennes tips!

Jag är lite funderande över om kablagets dragning gen-start-batteri kan strula. Har ni möjlighet att som även DT nämner att dra kabel separat från gen till batt och start till batt och därefter mäta? Min gamla Hynda har det så och jag hade så sent som igår (se min blogg och bilens bilder) problem med att kabel mellan gen och batt var helt sönderärgad.

Att dra en separat kabel från generator till batt och koppla ur den till startmotorn och rulla igång bilen kan visa på att den nu laddar normalt och felet ligger i startmotorns solenoid (Inte vanligt men...)

Jord mellan motor och batt minuspol var ok eller?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

41 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#16
Dieselsmurfen skrev:
Jord mellan motor och batt minuspol var ok eller?

Den jorden har fått sig en rejäl uppfräschning och ska inte vara några problem.

Något som slog mig när vi var ute i garaget. Det sitter bara 1 rem till generatorn, på remskivan finns alltså 2 spår för rem. På min 240 sitter 2 remmar monterade.

Kikar man på den gamla generatorn ser det ut som att 2 remmar varit monterade, samt att den remmen som sitter i ser rätt sliten ut.

När vi mäter Amperen som går igenom B+ till batteri är det ca 10A vid tomgång som sedan dimper till ca 8A vid 3000rpm. Kan det vara så att remmen inte orkar dra runt ordentligt och på så vis inte laddar tillräckligt.

Bilen är som sagt en Volvo 360 gl -88.

Forummoderator
18 038 Inlägg
12 februari 2012
#17
Antal remmar beror på om bilen har AC eller servopump. Haka inte upp dig på det.

8-10A när bilen går låter om jag har räknat rätt rimligt (10A ggr 12V ger 120W i förbrukning) Som eltekniker fick man lära sig att felsöka bort eventuella fel så nära en känd källa som möjligt.

Det låter som generatorn gör sitt jobb då den pumpar kräm till batteriet i rimlig mängd. Man får absolut inte låta en generator gå utan ett tillkopplat batteri så varför inte ta loss B+ och koppla på en startkabel direkt från denna till ett löst batteri ni har hemma. Batteri jord på gen eller så nära som möjligt.

Starta bilen och nu bör ju batteriet som tar emot laddning visa på ca 14,3 volt. Då kan ni utesluta generatorfel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

293 Inlägg
12 februari 2012
#18
larsss0n skrev:
Lasse62 skrev:
Vad är systemspänningen med motorn på tomgång resp förhöjd tomgång?

Det kan ju vara intressant att veta:P

Om du menar det jag tror så är det spänningen på batteriet? Den ligger i alla fall på runt 13v när batteriet är nyladdat men spänningen dimper ju hela tiden ju längre bilen är igång då inte bilen laddar mer än den drar.

Japp!

Lite beroende på temperatur och laddningstillstånd ska systemspänningen vara minst 13,8 volt med motorn igång, detta är ju det enklaste sättet att mäta innan man arbetar sig nedåt i problemet.

Är spänningen lägre än detta så laddar ju inte generatorn batteriet vilket kan bero på allt från en defekt generator/dåliga anslutningar till en slirande eller felmonterad rem/spännare.

Sjunker spänningen när varvet ökar över tomgång eller flukterar spänningen då så kan man misstänka kol eller kolbanorna.

En bilelektrisk firma kan enkelt köra generatorn i bänk.
Senast redigerat av Lasse62 (12 februari 2012)

41 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#19
Sådär ja! Nu var det fixat.

Fixade två nya remmar och slängde på, nu ligger batterispänningen på stadiga 13.8v vid tomgång.

Tack för all hjälp smile


Sök