2968
Sök

Hälp gatbil/banbilbygge Bmw e30 325 effektökning med skruvkompressor

60 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#1
tjenare

jag tänkte jag skulle bygga ihop en rolig bil att köra till vardags med och på bana med smile

det jag behöver hjälp med här nästan allt vilka saker är bäst att trycka i och självklart billigast.
kom med tips och ideér vad jag ska använda är väldigt novis än på bilelektronik och allt vad det heter all hjälp är nödvändig inga tips är dåliga.
och slutligen hur många häst ror ni jag kan kräma ur denna bil? smile

detta är vad jag kommit fram till i denna skrivna stund så spawna på bara smile


bmw e30 324td vevaxel

race lager

vassare kammaxel

portad och mira fräst top

smidd botten

intercooler

extraktorgrenrör

eaton m112/m60 skruvkompressor elektronisk koppling

snabb koppling till fuelrail och sprut

dubbla mappar en för gata och en för bana

200 cell racekat x2

m52 zx låda

shortshift

race koppling

lättat svänghjul

låsbar diff

hydralisk handbroms

cherrybomb avgas

extra fullflödesdämpare

ställbara dämpare hårdhet

fia rallystolar x2

ratt

mätare

fuelcell

ta ur all inredning

helbur

större bromsar


och ja jag vet att allt inte ska stå i forumet men lättare att se helheten i bygget med hela listan.

mvh

77 Inlägg
12 februari 2012
#2
ZF-lådan från M52 är definitivt att rekommendera. En av dom starkaste lådor du kan hitta till ett vettigt pris. Om du är bestämd ifråga om kompressorn tycker jag att du ska testa, men det är inte kostnadseffektivt och är väldigt mycket svårare att få rätt på än en turboinstallation. En M20, som jag antar att du bygger på, klarar i alla fall 600 hästar med standard bottendel. Kör du 2-ventilstoppen måste den svetsas i vattenkanalerna om jag minns rätt för att inte flexa vid laddtryck. Svetsningen borde den som portar toppen kunna göra. Eftermarknadskammar och portad topp är alltid bra. Trots att man kör turbo eller kompressor bör man sträva efter ett lågt laddtryck för att minimera lag, men man måste även göra en avvägan mellan varv och laddtryck om man vill ha en lättkörd bil med stor kapabilitet. Till att börja med hade jag nog bara inhandlat stötdämpare, fjädrar och krängningshämmare i chassiväg. Även fjäderbensstag är bra, men inte speciellt viktigt. Vad jag vet ska det bara öka responsen i styrningen.

60 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#3
tackar för svaret riktigt bra att jag vill bygga kompressor är för att lättare komma igenom besikningen jag citerar från andra kompressorbyggen "häng bara av remmen så ska det inte vara några problem att få bilen igenom"

glömde även skriva att jag ska köra med e85.

mvh

77 Inlägg
12 februari 2012
#4
Om du väljer en kompressor önskar jag dig lycka till! Det är väldigt mycket svårare att genomföra men är också väldigt mycket coolare. Kör du med E85 borde du inte stöta på några problem. E85 är ett mycket mer potent bränsle vid överladdning.

60 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#5
jodå det ska nog gå vägen att bygga har ju tillgång till det mesta av leksakerna av diverse slag på jobbet smile och har läst ett antal sidor och forum från världens olika hörn om kompresorkonvertering men visst man blir lite fundersam när dom flesta säger olika hmm


Sök