4439
Sök

Besika Volvo 240 -87 (med katt) med B230FT motor

75 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#1
Tjena.
Mycket står skriven om detta överallt. Men alla säger olika. Vissa påstår att det är att åka rätt in i besikningen och få det genom utan problem, vissa säger att det måste regbesiktas, och vissa säger att det inte alls fungerar.

Det jag håller på att göra:
Jag har en 240 kaross som är i princip helt tom. Jag har en B230FT motor från en 945 -93 med M46 låda.
Jag ska bygga över allting komplett. Jag har en 1031 bakaxel (som vissa säger behövs (annars, passar den från 945n eller vad är det för bakaxel?)), sen har jag elen (LH 2.4) och bromsar.

Sen sätter jag på ett schysst avgassystem komplett med katt, i stort sätt orginalt bara fixa ihop det snyggt så att det passar på 240n.

Jag läste att det finns en effektgräns på 225hk och något liknande i nM. Vem vet vad som är sant? Som sagt så har jag läst olika saker på olika forum.

Vad händer om jag även vässer B230FT motorn som ska i, som tex andra stakar, större IC och större Turbo och ev annat grenrör?

Vad händer då när jag ska besikta bilen i april?

Jag tackar för trevliga och välformulerade svar smile

P o r s c h e
1 700 Inlägg
12 februari 2012
#2
Självklart måste du regbesikta om du byter motor. Bara boka tid för regbes och åka dit, och då kan den vanliga kontrollen göras samtidigt.

Det är dock så att man får åka i en månad från "den dag man bytt motor", vilket i teorin kan vara hur länge som helst till någon stoppar dig, t.ex. polisen, eller en besiktningsman som blir misstänksam. Då har du en månad på dig. Annars kan du som sagt i princip bara åka på, för offentligt sett är ju motorn isatt "idag" alla dagar wink

1031 bakaxeln är inte nödvändig för en 230ft, men det är ju klart en fördel. 940 bakaxeln passar inte rakt på, behövs en del pill med den. Men 1031 satt på eller? Då är det ju bara att köra.

240 har en max gräns på 225hk för karossen ja, har för mig det är 220nm men långt ifrån säker på det dock. För att få ha så hög effekt krävs att man har just 1031 bakaxel och ventilerade frambromsar ( vilket typ alla 240 har ). Utan dessa är gränsen lägre, vet dock inte hur låg.

Du får inte trimma motorn. För att regbesikta bilen måste du ha en motor, inom effektkraven, som dessutom är utrustad med originalkatalysator och lambdastyrd insprutning. Motorn måste vara helt orörd. På bilar -75 och äldre dock får man pilla hur mycket man vill på motorn då dessa inte har samma avgaskrav.

Vad du gör med motorn sedan är ju en annan sak. Så länge du inte smaskar dit ett stort plenumspjäll och hx35 aggregat så är det lugnt. En IC och lite fina slangar är det få besikningsmän som bryr sig om.


75 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#3
Okej, tack för ett fint svar smile.
Då gör jag ju helt rätt för mig att sätta i motorn och regbesikta den och göra allt som ska göras och sätta i andra stakar bla och större Turbo efter regbesikningen. Vilket då jag förstår fortfarande är olagligt att köra med men vid varje årsbesiktning vet ju inte besiktningsgubbarna om det är H-profilstakar eller vanliga och även med turbon om det är en orginal eller om den är 2 cm större? Speciellt om man sänker laddet ytterliggare.

Jag har faktiskt väldigt dålig koll på vad dem kan och inte kan, och hur duktiga dem är på att räkna ut vad som kan dälja sig under huven. Lite pinsamt då jag är 25 år, haft körkort i 6 år och har besiktat en bil en gång hittils tongue.

Jag är ju inte heller ute efter 400hk, snarare 250 så att det går lite fortare till jobbet och hem smile.

Ang. bakaxeln. Jag har ingen 1031 än, inte vad jag vet om, men jag känner en som har en liggandes men det behövs ju inte då. På 240n sitter det en orginal axel och även där har jag inte koll på vad det är riktigt men från en 87a GL. Jag har gjort den erfaringen att diffen har gått sönder på en gammal 84a Turbo jag hade en gång och det vill jag helst slippa. Så vad kan man göra med bakaxeln. Ska den klara 250hk eller ska man byta drivaxlar och diffen eller ändå skaffa fram en 1031 axel?

Japp, det sitter ventilerade skivor på 240n jag har iaf, men jag tänkte ta oken och skivorna som det sitter på 940n då dem ser mycket mycket fräschare ut an dem slitna som sitter på 240n.

Så vad tror du? Om jag fixar motorn efter regbesiktningen och kör in till en vanlig kontrollbesiktning nästa år, tror du att dem märker något? Om det ändå är såpass lite skillnad det handlar om? smile

P o r s c h e
1 700 Inlägg
12 februari 2012
#4
De är nog lugnt wink Bara det inte ser för extremt ut så bryr de sig nog inte. Handlar ju liite om att besikta med rätt gubbe också, men de flesta är väldigt medgörliga och går den inte för hårt så är det lugnt. De brukar ju inte gasa ur motorn fullt direkt...

Ang bakaxeln, sätt på 1031 om du har chansen. Sitter 1030 på din om du bara har en vanlig gl. Och byt diff! Originaldiffen ryker fort om man åker omkring och spinner på ett hjul. Sätt i lamelldiff eller något så blir de perfa wink


75 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#5
Okej det värmde hehe. Då är det ju bättre att köra på det. Haha ja spinner på ett hjul gör dem alltid haha.
Har du någon koll om hur man gör regbesiktning? Jag bor i Strömstad och jag tror inte att dem har möjlighet till det här uppe då deras hall är väldigt liten. Är det bara vissa ställen man kan göra det på? Vart är det man ringer och bokar tid? Iofs är jag väldigt dum som frågar då Google vet allting men jag har tröttnat på sökandet då det verkar som att det bara kommer upp Flashback trådar efter vad man än söker :p

P o r s c h e
1 700 Inlägg
12 februari 2012
#6
Mitsubishi_Colt skrev:
Okej det värmde hehe. Då är det ju bättre att köra på det. Haha ja spinner på ett hjul gör dem alltid haha.
Har du någon koll om hur man gör regbesiktning? Jag bor i Strömstad och jag tror inte att dem har möjlighet till det här uppe då deras hall är väldigt liten. Är det bara vissa ställen man kan göra det på? Vart är det man ringer och bokar tid? Iofs är jag väldigt dum som frågar då Google vet allting men jag har tröttnat på sökandet då det verkar som att det bara kommer upp Flashback trådar efter vad man än söker :p

Ring till bilprovningen bara så löser det sig galant, de har svaret på frågan wink Bäst att ringa å snacka med dom som vet istället för att rådfråga google i den här frågan wink


75 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#7
Okej tack så mycket för alla svar smile.

Då ringer jag dit smile

P o r s c h e
1 700 Inlägg
13 februari 2012
#8
Gör så wink

Det kan vara så att besiktningen vill ha ett litet "certifikat" på att motorn är i originalskick, vet att folk blivit tvungna att fixa det. Vad jag vet finns inget sådant krav hos besiktningen, men säger de så så är det ju bättre att inte streta emot för då minskar ju chanserna att de släpper igenom. Då ger du bara en volvomek 1000kr i handen så skriver han på ett litet fint papper som du skrivit ihop med motornummer och lite sådant som säger att motorn är original wink

Men passa på å fråga om du ringer hur de vill ha så du är förberedd när det gäller.



Sök