3239
Sök

VW Passat -01 Handbroms knepig efter bromsbyte.

Bas Galen
41 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#1
Hejsan garaget !

Det är så att jag och en kompis bytte bromsok v, bromsskivor bägge sidor samt bromsbelägg bägge sidor på hans passat.

Vi fick förklarat att för att få handbromsen rätt skulle vi pumpa upp tryck med bromspedalen först, sen dra handbromsen med bromspedalen nertryckt för att den skulle ställa sig rätt,efter det fungerar det jättebra dom första 3 gångerna men sen blir handbromsen helt kass och tar bara precis lite grann med handbromsen dragen i högsta läget, (så högt att mittkonsoll locket öppnas).

Kan tillägga att handbromsen funkade relativt bra före bytet, så jag misstänker inte vajern. Finns det några justeringar någonstans ?

Jag har själv aldrig tidigare meckat med varken ok med kolv man skruvar tillbaka, eller bromsok med handbromsvajern på oket. Därför kan frågan tyckas vara dum, men vet man inte måste man fråga.

Tackar på förhand, om något är kluddigt eller ni behöver veta mer så säg bara till.

MVH // Fredrik.

...

477 Inlägg
13 februari 2012
#2
funkade troligen bättre tidigare pga. av bromsoket som ni bytte var väll antagligen kärvande och därför säkerligen"fördragen". alltså att handbromsarmen i oket låg kvar lite i spänt läge...
kör bilen en bit och bromsa som vanligt. dra lite i spaken samtidigt så allt "sätter sig"
tar handbromsen högt upp efter det så kan en justering vid spaken behövas...
Obs! kontrollera att vajrarna rör sig lätt och fint så inte problemet ligger där. brukar vara lätt att se på oket om vajrarna går tillbaka eller inte... armen på oket där vajern är fäst ska alltid gå tillbaka till stoppläget av sig självt

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

Bas Galen
41 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#3
blink_pj skrev:
funkade troligen bättre tidigare pga. av bromsoket som ni bytte var väll antagligen kärvande och därför säkerligen"fördragen". alltså att handbromsarmen i oket låg kvar lite i spänt läge...
kör bilen en bit och bromsa som vanligt. dra lite i spaken samtidigt så allt "sätter sig"
tar handbromsen högt upp efter det så kan en justering vid spaken behövas...
Obs! kontrollera att vajrarna rör sig lätt och fint så inte problemet ligger där. brukar vara lätt att se på oket om vajrarna går tillbaka eller inte... armen på oket där vajern är fäst ska alltid gå tillbaka till stoppläget av sig självt

Tackar för svaret. Ska testa direkt imorgon om det hjälper med att bromsa och dra i spaken samtidigt, vajrarna går tillbaka av sig själv utan problem alls. rör sig fint vid oken, Har du en aning om hur det ser ut vid spaken för att justera ? Vad som behöver tas bort och så ?

// Fredrik.

...

477 Inlägg
13 februari 2012
#4
inte den blekaste.... men släpp lite plaster runt spaken så ska du nog snart hitta nån justerskruv. vanligtvis brukar det vara en m6 mutter med 10:a fattning eller liknade

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!


Sök