2934
Sök

Söker efter ett riktigt bra 3-vägssystem

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 februari 2012
#21
Alpine PDX F4 eller F6, Mosconi AS 100.4 eller ONE 120.4 (finns även med inbyggd DSP, signalprocessor). Finns många andra också men där har du iaf några alternativ som jag själv testat och gillar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

5 852 Inlägg
14 februari 2012
#22
Putteliten skrev:
ChriZtoffer skrev:
TT-Avant skrev:
ChriZtoffer skrev:
Nu har jag inte hört just Hertz HSK163 utan "lillebror" HSK165 (2-vägs) och det kitet tycker jag spelar på rätt trevligt, bra drag i midbasen och trevlig men något vass diskant, det beror dock troligtvis på det låga avståndet mellan diskant och midbas samt avsaknaden av separat mellanregister, så jag kan tänka mig att HSK163 spelar mycket trevligt om man får till en vettig placering av elementen.

Men en fråga, vad har du tänkt driva med för nåt?

har oxå testat hsk miden,men måste säga att jag vart väldigt besviken på den. Hade läst mycke om att den skulle vara så bra och spela så hård midbas, men inte enligt mej. Eller den spelade tight, men saknade den djupare midbas och funkade väl ner till runda 100hz. Sedan va det enligt mej inte mycke att hämta tyvärr.

Märkligt, det kittet sitter i en kompis Opel Astra där dom delas vid 50Hz och dom gräver på rätt bra, vist det är inte som t.ex. RE XXX middar men nog tycker jag Hertzarna spelar på bra.

Putteliten skrev:

Det här steget kan det vara något? Verkar bra pris i alla fall.....

http://www.dBakuten.se/detail-item_id-318351

Nu var vi där ja. Ett fint kit, och ett halvfint steg. Lägg mer pengar på steget så får du ut mer av högtalarna.

Vad rekommenderar du för steg då? Vill ha ett 4 kanalsteg i så fall.

DLS RA40 är ett kanonsteg då smile

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

9 117 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#23
ChriZtoffer skrev:
Alpine PDX F4 eller F6, Mosconi AS 100.4 eller ONE 120.4 (finns även med inbyggd DSP, signalprocessor). Finns många andra också men där har du iaf några alternativ som jag själv testat och gillar.

Ja jävlar, dom där var ju riktigt snygga också! smile. Få fasen bli ett av dom bara för det!
Det där med hötalarna då, om man ska gå upp ett steg med dom vad rekomenderar du då? Eller tror du jag kommer bli nöjd med Hertz kitet? Tänk på att det ska sitta i en cab också.


2 656 Inlägg
14 februari 2012
#24
Putteliten skrev:
ChriZtoffer skrev:
Alpine PDX F4 eller F6, Mosconi AS 100.4 eller ONE 120.4 (finns även med inbyggd DSP, signalprocessor). Finns många andra också men där har du iaf några alternativ som jag själv testat och gillar.

Ja jävlar, dom där var ju riktigt snygga också! smile. Få fasen bli ett av dom bara för det!
Det där med hötalarna då, om man ska gå upp ett steg med dom vad rekomenderar du då? Eller tror du jag kommer bli nöjd med Hertz kitet? Tänk på att det ska sitta i en cab också.

bara så du har koll på de så låter aldrig högtalrna bra om inte källan på ljudet är bra alltså måste du ha en riktigt bra hu och bra steg sen framför allt riktigt bra dämpning smile


6 851 Inlägg
14 februari 2012
#25
ChriZtoffer skrev:
TT-Avant skrev:
ChriZtoffer skrev:
Nu har jag inte hört just Hertz HSK163 utan "lillebror" HSK165 (2-vägs) och det kitet tycker jag spelar på rätt trevligt, bra drag i midbasen och trevlig men något vass diskant, det beror dock troligtvis på det låga avståndet mellan diskant och midbas samt avsaknaden av separat mellanregister, så jag kan tänka mig att HSK163 spelar mycket trevligt om man får till en vettig placering av elementen.

Men en fråga, vad har du tänkt driva med för nåt?

har oxå testat hsk miden,men måste säga att jag vart väldigt besviken på den. Hade läst mycke om att den skulle vara så bra och spela så hård midbas, men inte enligt mej. Eller den spelade tight, men saknade den djupare midbas och funkade väl ner till runda 100hz. Sedan va det enligt mej inte mycke att hämta tyvärr.

Märkligt, det kittet sitter i en kompis Opel Astra där dom delas vid 50Hz och dom gräver på rätt bra, vist det är inte som t.ex. RE XXX middar men nog tycker jag Hertzarna spelar på bra.

Ja allt är väl relativt. Men ja hade ganska stora förväntningar på dem då man läst massor om dem och allt då va bra. Så det vart en besvikelse för mej iaf. Ansåg inte att dem gick djupt nog för min del. Då ställde jag dem mot bla. DLS R6, Soundstream (kommer ej ihåg modell, deras tyngre serie) mf..Men som sagt, allt är ju relativt. Både vad man gillar för ljud samt vad man har att jämföra med.


9 117 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#26
ekelund88 skrev:
Putteliten skrev:
ChriZtoffer skrev:
Alpine PDX F4 eller F6, Mosconi AS 100.4 eller ONE 120.4 (finns även med inbyggd DSP, signalprocessor). Finns många andra också men där har du iaf några alternativ som jag själv testat och gillar.

Ja jävlar, dom där var ju riktigt snygga också! smile. Få fasen bli ett av dom bara för det!
Det där med hötalarna då, om man ska gå upp ett steg med dom vad rekomenderar du då? Eller tror du jag kommer bli nöjd med Hertz kitet? Tänk på att det ska sitta i en cab också.

bara så du har koll på de så låter aldrig högtalrna bra om inte källan på ljudet är bra alltså måste du ha en riktigt bra hu och bra steg sen framför allt riktigt bra dämpning smile

HU blir Pioneer AVH-P6300BT och dom är ju inte någon skit direkt. Dörrarna ska dämpas ordentligt, dörrsidorna är rätt så täta i sig, kommer dessutom att sätta tätningslist mellan dörr och dörrsida. Så det kommer bli seriöst ja lovar!


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 februari 2012
#27
Putteliten skrev:
ChriZtoffer skrev:
Alpine PDX F4 eller F6, Mosconi AS 100.4 eller ONE 120.4 (finns även med inbyggd DSP, signalprocessor). Finns många andra också men där har du iaf några alternativ som jag själv testat och gillar.

Ja jävlar, dom där var ju riktigt snygga också! smile. Få fasen bli ett av dom bara för det!
Det där med hötalarna då, om man ska gå upp ett steg med dom vad rekomenderar du då? Eller tror du jag kommer bli nöjd med Hertz kitet? Tänk på att det ska sitta i en cab också.

Hade du tänkt driva bara framsystemet på det steget? Isåfall skulle nog jag skippa 3-vägssystem och istället köpa antingen ett par 4" koaxialer eller kit, sen komplettera med lösa 6,5" middar i dörrarna. Då kan du dela och ställa nivåer så att dom passar dig och din bil. Har tyvärr väldigt liten erfarenhet av just 4" högtalare så kan inte rekommendera så mycket där, när det sen gäller 6,5" middar så finns ju t.ex. Amega DRVRQ6 och DLS RM6.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

9 117 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#28
ChriZtoffer skrev:
Putteliten skrev:
ChriZtoffer skrev:
Alpine PDX F4 eller F6, Mosconi AS 100.4 eller ONE 120.4 (finns även med inbyggd DSP, signalprocessor). Finns många andra också men där har du iaf några alternativ som jag själv testat och gillar.

Ja jävlar, dom där var ju riktigt snygga också! smile. Få fasen bli ett av dom bara för det!
Det där med hötalarna då, om man ska gå upp ett steg med dom vad rekomenderar du då? Eller tror du jag kommer bli nöjd med Hertz kitet? Tänk på att det ska sitta i en cab också.

Hade du tänkt driva bara framsystemet på det steget? Isåfall skulle nog jag skippa 3-vägssystem och istället köpa antingen ett par 4" koaxialer eller kit, sen komplettera med lösa 6,5" middar i dörrarna. Då kan du dela och ställa nivåer så att dom passar dig och din bil. Har tyvärr väldigt liten erfarenhet av just 4" högtalare så kan inte rekommendera så mycket där, när det sen gäller 6,5" middar så finns ju t.ex. Amega DRVRQ6 och DLS RM6.

Du är nöjd med Amega kitet du har i din Saab va? Men det är 3" du har på instrumentbrädan?

Fick ett tips om det här kitet utav Evilaudio. Kan det vara något?
http://supersonic.se/product.html/faita … ory_id=148
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318878


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 februari 2012
#29
Helt klart nöjd med mina grejer ja, och det är 3,5" koaxialer jag har på brädan. Det kitet som EA tipsade om funkar säkerligen, men lillebror till den där bredbandaren (3") är åt spel högthållet, inte det mest välljudande och njutbara jag hört, men spelar högt med lite effekt gör dom! Så det beror ju på vad du är ute efter.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

9 117 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
#30
ChriZtoffer skrev:
Helt klart nöjd med mina grejer ja, och det är ,5" koaxialer jag har på brädan. Det kitet som EA tipsade om funkar säkerligen, men lillebror till den där bredbandaren (3") är åt spel högthållet, inte det mest välljudande och njutbara jag hört, men spelar högt med lite effekt gör dom! Så det beror ju på vad du är ute efter.

Okej, 5" var ju lite stort för min bil där då.
Det som jag är ute efter är att man ska kunna köra nercabbat utan att allt för mycket ljud försvinner + att det ska låta bra helt enkelt. Vet att det är en svår bil att bygga i men något skapligt borde man ju kunna få till i alla fall.

Setupen jag hade tidigare var. 4" koaxialer på instrumentpanelen, 5,25" koaxialer på sidan i baksätet kopplat på stereon och 4st 8" basar på ett SPL Dynamics DIG 1450. Körde man nercabbat så försvann all bas, och dessutom för att kunna höra något överhuvudtaget var man tvungen att höja volymen rätt skapligt å då lät det skit i högtalarna. Även fast man delade vid 78 eller 125 Hz.


1 727 Inlägg
15 februari 2012
#31
Putteliten skrev:
Körde man nercabbat så försvann all bas

,och dessutom för att kunna höra något överhuvudtaget var man tvungen att höja volymen rätt skapligt å då lät det skit i högtalarna. Även fast man delade vid 78 eller 125 Hz.

Bas i cab kräver lite "annat".

Det kanske helt enkelt inte var riktigt "stabila" grejjor. smile

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

9 117 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
#32
Horsyhorse skrev:
Putteliten skrev:
Körde man nercabbat så försvann all bas

,och dessutom för att kunna höra något överhuvudtaget var man tvungen att höja volymen rätt skapligt å då lät det skit i högtalarna. Även fast man delade vid 78 eller 125 Hz.

Bas i cab kräver lite "annat".

Det kanske helt enkelt inte var riktigt "stabila" grejjor. smile

Pierre

Det lät ju riktigt bra när man stod stilla, men sen är det så i Audin med att tanken ligger mellan koffertutrymme och "coupén" så att ha basen där är ju inte riktigt optimalt. hmm
Med stabila grejer är det 2st 15" som tar upp hela kofferten? tongue
Senast redigerat av Putteliten (15 februari 2012)


1 631 Inlägg
15 februari 2012
#33
Putteliten skrev:
ChriZtoffer skrev:
Helt klart nöjd med mina grejer ja, och det är ,5" koaxialer jag har på brädan. Det kitet som EA tipsade om funkar säkerligen, men lillebror till den där bredbandaren (3") är åt spel högthållet, inte det mest välljudande och njutbara jag hört, men spelar högt med lite effekt gör dom! Så det beror ju på vad du är ute efter.

Okej, 5" var ju lite stort för min bil där då.
Det som jag är ute efter är att man ska kunna köra nercabbat utan att allt för mycket ljud försvinner + att det ska låta bra helt enkelt. Vet att det är en svår bil att bygga i men något skapligt borde man ju kunna få till i alla fall.

Setupen jag hade tidigare var. 4" koaxialer på instrumentpanelen, 5,25" koaxialer på sidan i baksätet kopplat på stereon och 4st 8" basar på ett SPL Dynamics DIG 1450. Körde man nercabbat så försvann all bas, och dessutom för att kunna höra något överhuvudtaget var man tvungen att höja volymen rätt skapligt å då lät det skit i högtalarna. Även fast man delade vid 78 eller 125 Hz.

Att den setup:en inte lät speciellt bra är inget konstigt.

I ner-cabbat läge krävs det lite annat tänk för att det ska bli bra. Är det som Horsyhorse också är inne på. Men det handlar inte om 2x15". Du behöver få fram ljudet så det inte försvinner ut i luften bara.

Jag hade satsat på att få allt ljud framifrån. Ett trevligt mellanregister på brädan (har ett par favoriter här) ihop med minst en bra 6.5" midbas i varje dörr drivet av ett bra och kraftfullt steg. Alternativ till dörrmontering är kickpanalerna. Till detta en 10"-bas som monteras fram (handskfack eller passagerar-golv). Till detta klarar du dig då på två slutsteg och den huvudenhet du har.

Var budgeten större är nästa steg bättre mellanregister + diskant med aktiv delning. Dock kräver det ytterliggare två slutstegskanaler och en processor då vanliga huvudenheter ej fixar 4-vägs-system.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 februari 2012
#34
Putteliten skrev:
ChriZtoffer skrev:
Helt klart nöjd med mina grejer ja, och det är ,5" koaxialer jag har på brädan. Det kitet som EA tipsade om funkar säkerligen, men lillebror till den där bredbandaren (3") är åt spel högthållet, inte det mest välljudande och njutbara jag hört, men spelar högt med lite effekt gör dom! Så det beror ju på vad du är ute efter.

Okej, 5" var ju lite stort för min bil där då.
Det som jag är ute efter är att man ska kunna köra nercabbat utan att allt för mycket ljud försvinner + att det ska låta bra helt enkelt. Vet att det är en svår bil att bygga i men något skapligt borde man ju kunna få till i alla fall.

Setupen jag hade tidigare var. 4" koaxialer på instrumentpanelen, 5,25" koaxialer på sidan i baksätet kopplat på stereon och 4st 8" basar på ett SPL Dynamics DIG 1450. Körde man nercabbat så försvann all bas, och dessutom för att kunna höra något överhuvudtaget var man tvungen att höja volymen rätt skapligt å då lät det skit i högtalarna. Även fast man delade vid 78 eller 125 Hz.

Missade en siffra, 3,5" är det jag har. wink Sen så håller jag helt klart med Gurenius, i med ett sjyst framsystem och en frontsub. Då får du ljudet där du vill ha det. Alternativt om det finns plats, lådor i dörrarna och ett par stöddigare middar som går djupt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

168 Inlägg
15 februari 2012
#35
Jag har kört HSK-kiten både på Hertz Ep4x och Impact HC steg. Med Ep4x delades middarna aktivit på steget och mellanregister+diskant via separata filter. Detta funkade helt okej. Monteringen av diskanten i den anläggningen var dock inte optimal vilket jag tror gjorde att den upplevdes ganska vass.

Med Impact-steget var det betydlig skillnad. Denna kombo tyckte jag funkade alldeles klockrent! smile
Men som tidigare nämnts, steget är extremt avgörande. smile

9 117 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
#36
gurenius skrev:
Putteliten skrev:
ChriZtoffer skrev:
Helt klart nöjd med mina grejer ja, och det är ,5" koaxialer jag har på brädan. Det kitet som EA tipsade om funkar säkerligen, men lillebror till den där bredbandaren (3") är åt spel högthållet, inte det mest välljudande och njutbara jag hört, men spelar högt med lite effekt gör dom! Så det beror ju på vad du är ute efter.

Okej, 5" var ju lite stort för min bil där då.
Det som jag är ute efter är att man ska kunna köra nercabbat utan att allt för mycket ljud försvinner + att det ska låta bra helt enkelt. Vet att det är en svår bil att bygga i men något skapligt borde man ju kunna få till i alla fall.

Setupen jag hade tidigare var. 4" koaxialer på instrumentpanelen, 5,25" koaxialer på sidan i baksätet kopplat på stereon och 4st 8" basar på ett SPL Dynamics DIG 1450. Körde man nercabbat så försvann all bas, och dessutom för att kunna höra något överhuvudtaget var man tvungen att höja volymen rätt skapligt å då lät det skit i högtalarna. Även fast man delade vid 78 eller 125 Hz.

Att den setup:en inte lät speciellt bra är inget konstigt.

I ner-cabbat läge krävs det lite annat tänk för att det ska bli bra. Är det som Horsyhorse också är inne på. Men det handlar inte om 2x15". Du behöver få fram ljudet så det inte försvinner ut i luften bara.

Jag hade satsat på att få allt ljud framifrån. Ett trevligt mellanregister på brädan (har ett par favoriter här) ihop med minst en bra 6.5" midbas i varje dörr drivet av ett bra och kraftfullt steg. Alternativ till dörrmontering är kickpanalerna. Till detta en 10"-bas som monteras fram (handskfack eller passagerar-golv). Till detta klarar du dig då på två slutsteg och den huvudenhet du har.

Var budgeten större är nästa steg bättre mellanregister + diskant med aktiv delning. Dock kräver det ytterliggare två slutstegskanaler och en processor då vanliga huvudenheter ej fixar 4-vägs-system.

Alltså, jag har sedan länge förstått att jag måste ha ett ordentligt framsystem, men hur ordentligt måste det vara egentligen? Som jag skrivit från början i tråden så kommer jag göra iordning dörrsidorna för att kunna ha en 6,5" i varje. Vad rekomenderar du för prylar då?


9 117 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
#37
ChriZtoffer skrev:
Putteliten skrev:
ChriZtoffer skrev:
Helt klart nöjd med mina grejer ja, och det är ,5" koaxialer jag har på brädan. Det kitet som EA tipsade om funkar säkerligen, men lillebror till den där bredbandaren (3") är åt spel högthållet, inte det mest välljudande och njutbara jag hört, men spelar högt med lite effekt gör dom! Så det beror ju på vad du är ute efter.

Okej, 5" var ju lite stort för min bil där då.
Det som jag är ute efter är att man ska kunna köra nercabbat utan att allt för mycket ljud försvinner + att det ska låta bra helt enkelt. Vet att det är en svår bil att bygga i men något skapligt borde man ju kunna få till i alla fall.

Setupen jag hade tidigare var. 4" koaxialer på instrumentpanelen, 5,25" koaxialer på sidan i baksätet kopplat på stereon och 4st 8" basar på ett SPL Dynamics DIG 1450. Körde man nercabbat så försvann all bas, och dessutom för att kunna höra något överhuvudtaget var man tvungen att höja volymen rätt skapligt å då lät det skit i högtalarna. Även fast man delade vid 78 eller 125 Hz.

Missade en siffra, 3,5" är det jag har. wink Sen så håller jag helt klart med Gurenius, i med ett sjyst framsystem och en frontsub. Då får du ljudet där du vill ha det. Alternativt om det finns plats, lådor i dörrarna och ett par stöddigare middar som går djupt.

Okej, gör öronen att dom passar i en plats för 4" högtalare?
Hur stora lådor skulle man behöva ha i dörrarna i så fall? Går det ha högtalarna som i ett rör en bit och sen en låda bakom det? Blir ju inte allt för långt, för dörrsidorna är ganska tjocka där jag ska ha högtalarna.
Tror att det får bli en frontsub framöver, men ska satsa på ordentligt framsystem först är tanken.

Du som har lite koll på prylarna, kan du inte lägga upp ett par förslag med högtalare ihop med slutsteg som kan vara något för mig?


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 februari 2012
#38
Nope, dom passar bara i 3,5" hål. Även om dom nu skulle gå att skruva fast i 4" hål så krävs en adapterplatta eftersom dom är för små i diameter så det kommer läcka luft runtom. Lådorna i dörrarna bör gå att göra 5-10L beroende på vad för högtalare du väljer att köra med.

Om du nu är sugen på Amega så är ju ett förslag Amega Q-Cox350 på brädan och DRVRQ6 i dörrarna (dom vill dock inte ha smålådor) alternativt QW6 i dörrarna (dom vill ha 5L slutet, men då spelar dom bas!) kopplat till antingen ett Mosconi AS100.4 (du bör kliva upp på AS200.4 om du kör QW6 i dörrarna) alternativt Alpine PDX F4 (F6 om du kör QW6).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

9 117 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
#39
ChriZtoffer skrev:
Nope, dom passar bara i 3,5" hål. Även om dom nu skulle gå att skruva fast i 4" hål så krävs en adapterplatta eftersom dom är för små i diameter så det kommer läcka luft runtom. Lådorna i dörrarna bör gå att göra 5-10L beroende på vad för högtalare du väljer att köra med.

Om du nu är sugen på Amega så är ju ett förslag Amega Q-Cox350 på brädan och DRVRQ6 i dörrarna (dom vill dock inte ha smålådor) alternativt QW6 i dörrarna (dom vill ha 5L slutet, men då spelar dom bas!) kopplat till antingen ett Mosconi AS100.4 (du bör kliva upp på AS200.4 om du kör QW6 i dörrarna) alternativt Alpine PDX F4 (F6 om du kör QW6).

Okej, det ska man nog kunna lösa på något sätt.

Hehe, det där med Amega är racer-putte som tycker att jag ska ha. Kan köra med vilket märke som helst förutom MDS då...
Är QW6orna basar alltså? Har fått höra tidigare att man inte ska ha bas på flera ställen, med risk för att dom ska ta ut varandra. Eller går det bra när dom kommer sitta i dörrarna mitt emot varandra?


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 februari 2012
#40
QW6 är basar ja, men dom funkar även en bit upp i registret, helt klart för att möta upp 3,5orna. Du kan ju börja med dom och sen komplettera med frontsub om du vill ha ännu mer drag, delar man rätt och kör tidskomp så är det inga problem mer fler element i samma register.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök