3558
Sök

Subaru 1800 4x4 -88 Blurrar/misständer/spikar

16 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
#1
Tjena!
Jag köpte mig en Subaru 1800 för att kunna köra lite ved samt slitoslängbil, men givetvis så finns det ett problem.
Den "blurrar" väldigt mycket när man har låga varv och belastar motorn lite. "Blurret" går över när man varvar motorn lite (skulle tippa på över 3-3500rpm), men istället så spikar motorn.

Vi försökte lite smått då vi inte är superduktiga på bilar. Vi höjde/sänkte tomgången, blev posetivt och blurret gick nästan bort. Men sen kom det tillbaka och vi skruvade lite till, men helt utan resultat, det går inte att få bort blurret.

Samtidigt ser jag att strömmen far ut från tändspolen och gå in i jordningen på tändspolen. Det var en kraftig gnista som kom lite då och då när man belastade motorn.
"Tätar" med eltejp, bilen går bra i 5 minuter. tejpar lite till så att det är bombsäkert att ingen ström kommer ut, men det fortsätter att blurra rätt rejält även med hög/låg tomgång.

Blurret låter lite som att den misständer typ.

Vi har tagit bort lite oxid från rotorn samt fördelarlocket, även tändstiften som verkade vara relativt nya.

Någon som vet vad felet kan vara! sad

All hjälp uppskattas verkligen!
Mycket tacksam för svar!

Fri fart för ett fritt folk!
14 171 Inlägg
17 februari 2012
#2
börja med att byt tändelarna då dom bevisligen är i dåligt skick

att tejpa bort en dålig tändkabel eller en spricka i tändspolen går inte gnistan kommer fara runt som en galning överallt endå

Kör fort så hinner inget hända...

16 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
#3
Jag mätte ohmet på tändkablarna, (tog inte bort kablarna från fördelaren då dom satt som sten, men lossade fördelarlocket och mätte på dom små metallpiggarna)
Och detta resultatet fick jag fram
Cylinder1 = 53k ohm (kortaste)
Cylinder2 = ~9.7k ohm (lång)
Cylinder3 = ~9.14k ohm (ungefär lika lång som Cylinder2)
Cylinder4 = Flippade väldigt mycket mellan 0.5k- 7.0k ohm (lite längre än Cylinder1)

Är det tändkablarna det är fel på? tycker det skiljer otroligt mycket med Cylinder 1 och 2-3?
Eller är det fördelarlocket kanske? eftersom jag mätte genom det?

16 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
#4
Ingen som vet något?sad Är det värt att testa att köpa ny tändspole samt kablar?

The one and only
1 091 Inlägg
17 februari 2012
#5
Om jag vore du så skulle jag byta tändkablar, fördelarlock, rotor och tändstift... Verkar inte som att någon har servat bilen på länge?

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

16 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
#6
Tändstiften tycker jag ser relativt nya ut. jag testade att byta tändkablar på den som visade 53kohm och den som flippade. går något bättre på tomgång men annars så blurrar och vill inte varva upp redigt:(
Jag kollade även bensinfiltret och det var ingen skit i. men det är helt fullt. Ska det vara fullt eller halvfullt ungefär?

The one and only
1 091 Inlägg
17 februari 2012
#7
Skruva ur tändstiften o kolla hur dom ser ut.. Dom ska vara torra (inte dränkta i bensin) och ha en lite beige färg, inte svarta o täckta med sot. O dom ska framförallt se ungefär likadana ut.

Är det något av stiften som avviker från dom andra  så vet du vilken cylinder det är som inte går som den ska och kan fortsätta felsöka därifrån

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

16 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
#8
Det går rättså fint på tomgång. något ojämn men inget superfarligt. alla tändstift är torra dessutom


Sök