2512
Sök

Skoda Fabia-04 Bromssystemet läcker

32 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
#1
Jaha, idag satt jag och väntade på en vän i bilen, provbromsar lite för att se om trycket byggs upp i systemet. Pang säger det och helt plötsligt går bromspedalen hela vägen ner, givetvis byggs det inte upp något tryck i systemet. Står dumt till så jag kör hem bilen varpå bromssystemet börjar varna, sannolikt beroende på för låg oljenivå. Tog mig hem iaf.

Hur som helst hur felsöker jag lättast vart läckaget har inträffat?
Det ska ju vara två parallella system så att om ett springer läck så ska man kunna ha full effekt på iaf två hjul. Detta upplever jag inte, jag upplever det mer eller mindre som att jag inte har någon broms alls. Vilket tyder på att felet ligger ganska tidigt i systemet? Eller att båda har gått samtidigt?
Hur fungerar eg hydralsystemet, finns det en behållare för vardera system?
Alla tips om hur jag ska gå tillväga vid felsökning tas gladeligen emot.

Slutligen så behöver ni inte påpeka hur dumt det var att köra hem, jag är fullt införstådd i att det var hål i huvudet.

Haynes anger att följande kan orsaka svampig pedal:
-Luft i bromssystemet.
-Ej åtdragna skruvar till huvudcyinder
-Ej funktionell huvudcylinder
-Dåliga bromsslangar
Senast redigerat av Kberg (18 februari 2012)

Latte Saaben ska överleva!

1 313 Inlägg
18 februari 2012
#2
Säkert en bromsslang som gett upp, full bromseffekt får du inte om en krets gått, dock räcker det för att bromsa lite, kolla slangarna du..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 februari 2012
#3
Att kolla upp var det läcker är ju inte särskilt svårt, bara o kolla var det är blött.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

32 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
#4
Problemet är ju att det är blött överallt!
Trodde jag hade hittat felet med givetvis var det itne blött vid kopplingen.
Varför skedde inte detta under sommaren? sad

Oavsett så borde det inte vara huvudcylindern eftersom det läcker?

När jag bromsar så upplever jag att det knappt är någon bromsverkan alls, tyder det verkligen på att det bara är läckage i ett av systemen?

Latte Saaben ska överleva!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 februari 2012
#5
Tyvärr så funkar inte såna där tvåkrets-system så bra som det låter utan även om man bara tappar en krets så förlorar man nästan all bromsverkan. Ha en kompis till att trampa på pedalen så kan du ju själv se var det rinner ner på golvet. Tänk även på att du får fylla på bromsvätska i behållaren allt eftersom du trampar så den inte blir tom, tills du hittat felet. Får du luft i huvudbromscylindern är det inte säkert att det ger så pass tryck att det kan läcka ut nåt mer i skadan.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

32 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
#6
henke_99 skrev:
Tyvärr så funkar inte såna där tvåkrets-system så bra som det låter utan även om man bara tappar en krets så förlorar man nästan all bromsverkan. Ha en kompis till att trampa på pedalen så kan du ju själv se var det rinner ner på golvet. Tänk även på att du får fylla på bromsvätska i behållaren allt eftersom du trampar så den inte blir tom, tills du hittat felet. Får du luft i huvudbromscylindern är det inte säkert att det ger så pass tryck att det kan läcka ut nåt mer i skadan.

Det där var bra att höra. Jag trodde på det som stod i instruktionsboken, dvs att man hade full effekt i andra systemet.

Latte Saaben ska överleva!

32 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#7
Den läcker innuti trumbromsen... Vad är det som kan läcka där?

Latte Saaben ska överleva!

2fast4you
371 Inlägg
19 februari 2012
#8
sitter en liten cylinder bak i trumman som vidgar beläggen när du bromsar. den kan gå sönder o läcka. hade isär bromsarna bak på en octavia igår 00 a. skulle gissa på att det är samma på fabian. skruva loss däcket. sen ser du en stjärn skruv skruva loss den. sen knackar du försiktigt på trumman så borde den lossna.

haru kört fast eller

32 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#9
impresst skrev:
sitter en liten cylinder bak i trumman som vidgar beläggen när du bromsar. den kan gå sönder o läcka. hade isär bromsarna bak på en octavia igår 00 a. skulle gissa på att det är samma på fabian. skruva loss däcket. sen ser du en stjärn skruv skruva loss den. sen knackar du försiktigt på trumman så borde den lossna.

Oh, kan man byta den cylindern eller måste man byta hela trumman?

Någon idiot som har haft bilen innan har skruvat fast trumman med rostfri skruv, så den lär inte komma ur trumman. Om jag drar av den, kan jag få ut trumman iaf?

Latte Saaben ska överleva!

2fast4you
371 Inlägg
19 februari 2012
#10
ja den cylindern är bara o byta ja. sitter det bara en stjärnskruv så är det bara o skruva lös den. hitta en stjärnmejsel som passar bra sen knackar du på skruvmejsel me en hammare lite. då brukar det släppa.

haru kört fast eller

32 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#11
impresst skrev:
ja den cylindern är bara o byta ja. sitter det bara en stjärnskruv så är det bara o skruva lös den. hitta en stjärnmejsel som passar bra sen knackar du på skruvmejsel me en hammare lite. då brukar det släppa.

Problemet är att den är i rostfritt så den lär ha galvat fast i godset på trumman, frågan är om jag får loss den alls, kommer snarare dra av den...Aja

Latte Saaben ska överleva!

2fast4you
371 Inlägg
19 februari 2012
#12
därför en skruvmejsel o smälla till med hammaren.

haru kört fast eller

32 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#13
Den rör sig inte en mm...sad

Latte Saaben ska överleva!

2fast4you
371 Inlägg
19 februari 2012
#14
okay ja jag kan tyvärr inte hjälpa dig. men den måste upp tyvär.

haru kört fast eller

32 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#15
Detta har väl avhandlats åtskilliga gånger på forumet, men hur svårt/enkelt är det att borra ut en rostfri skruv ur en bromstrumma/skiva?
Givetvis har judas som haft bilen innan roat sig med rostfria runt om, dessutom lyckats dra av dem fram på bromsskivorna.

Latte Saaben ska överleva!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 februari 2012
#16
Släpp på stora muttern i mitten, då släpper du hela trumman med lager och allt. Går att göra på så sätt, men se till att få lagret spänt på ett korrekt sätt.

Glöm inte att släppa på handbromsens justering genom ett av hjulbultshålen innan du försöker dra ut trumman, det är en liten kil som du med en mejsel kan trycka uppåt.

När du väl har av trumman kan du lättare på arbetsbänken få ut skruven.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

32 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
#17
te_wik skrev:
Släpp på stora muttern i mitten, då släpper du hela trumman med lager och allt. Går att göra på så sätt, men se till att få lagret spänt på ett korrekt sätt.

Glöm inte att släppa på handbromsens justering genom ett av hjulbultshålen innan du försöker dra ut trumman, det är en liten kil som du med en mejsel kan trycka uppåt.

När du väl har av trumman kan du lättare på arbetsbänken få ut skruven.



Mvh Tommy

Du är lite av en hjälte för mig just nu.

Latte Saaben ska överleva!


Sök