2062
Sök

Den stora extraljus tråden

783 Inlägg
30 november 2012
#7701
Stripz skrev:
Tänkte komplettera bmwns och andra audins hel ljus med led ramp. Vars har dom vettigast prismässigt och styrka .
Tänkte ca 5-6k för båda

Kolla merljus.se då får du 2st 120w för 5000kr :-)


1 749 Inlägg
30 november 2012
#7702
munkenpetersen skrev:
Monterade xenon på min 7leifare härom veckan, Noname 55w h4 bi xenon. Och till en början flimrade ena ljuset ytterst lite. Men fixade klockren jord på båda sidor. Och nu har båda sidor börjat flimmra, är det så för det är ''kina'' eller vad kan orsaken vara?

Det är nog inte för att det är "kina" utan för att du kanske har dc ballaster?
Majoriteten av xenonkit tillverkas i kina.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

288 Inlägg
30 november 2012
#7703
fredda_king skrev:
munkenpetersen skrev:
Monterade xenon på min 7leifare härom veckan, Noname 55w h4 bi xenon. Och till en början flimrade ena ljuset ytterst lite. Men fixade klockren jord på båda sidor. Och nu har båda sidor börjat flimmra, är det så för det är ''kina'' eller vad kan orsaken vara?

vart så åt kompisen med på hans 740. slutade med att de brann upp hela kittet. han fick iof nya då han handla i sverige. men balalstrarna vart jätte varma

Jaha ja, det va ju inte nice. Blev dom varma direkt eller efter en stund?


288 Inlägg
30 november 2012
#7704
patrikke skrev:
munkenpetersen skrev:
Monterade xenon på min 7leifare härom veckan, Noname 55w h4 bi xenon. Och till en början flimrade ena ljuset ytterst lite. Men fixade klockren jord på båda sidor. Och nu har båda sidor börjat flimmra, är det så för det är ''kina'' eller vad kan orsaken vara?

Det är nog inte för att det är "kina" utan för att du kanske har dc ballaster?
Majoriteten av xenonkit tillverkas i kina.

Ingen aning får kolla på det idag. Jo det är ju inte så konstigt att det tillverkas där. Men har verklingen den billigaste av dom alla kan jag tänka mig :S


Fotograf
1 319 Inlägg
30 november 2012
#7705
munkenpetersen skrev:
fredda_king skrev:
munkenpetersen skrev:
Monterade xenon på min 7leifare härom veckan, Noname 55w h4 bi xenon. Och till en början flimrade ena ljuset ytterst lite. Men fixade klockren jord på båda sidor. Och nu har båda sidor börjat flimmra, är det så för det är ''kina'' eller vad kan orsaken vara?

vart så åt kompisen med på hans 740. slutade med att de brann upp hela kittet. han fick iof nya då han handla i sverige. men balalstrarna vart jätte varma

Jaha ja, det va ju inte nice. Blev dom varma direkt eller efter en stund?

gick rätt fort då dom börjat flimra en gång

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

388 Inlägg
30 november 2012
#7706
https://www1.garaget.org/archive/127/126222/303356/303356-2963635.jpg

Halvtaskig bild på mitt helljus som inte är inställt än dock haha. (Lat av mig).


GL77
30 november 2012
Trådstartare
#7707
Brådhis skrev:
G-TECH skrev:
offfroad skrev:
har nu införskaffat humanhabit.SE 75w extreme xenon kit , och kopplat in istället för org helljus ( behövde inte reläet ?)

det lyser gött , ( men måste erkänna , lyser mindre än jag hoppades på..sad )

finns det något SNYGGT sätt att montera extraljus på en bmw e39 ?

Använd reläkabelsatsen som du fick med, då ger det mer ljus eftersom de kräver mer ström och får det tack vare de grövre kablarna än vad som sitter original.

Det är en självklarhet att man använder en reläkabelsats när man konverterar.

Är det verkligen så? Är inte xenon uppbyggt så att det antingen har tillräckligt med kräm för att tända (dvs 12-14 volt t.ex. ger samma ljusstyrka) eller så lyser det inte alls/flimrar?

Jag har aldrig märkt nå´n skillnad på styrkan när bilen är avstängd eller på!?

//Brådhis

Så har det varit för mig iaf när en kund inte hade monterat R-satsen på sin bil, visst det flimrade, men sen så lös det inget vidare förrän efter då jag monterade R-satsen åt honom.

278 Inlägg
30 november 2012
#7708
någon här i tråden som är mycket i kontakt med merljus.se ? gjort en beställning men fick ett mejl om en förfrågan om det gick bra med slim ballaster istället för de andra var slut. svarade på mejlet men sen dess har det inte hänt något. får inga svar på mejl heller.

/ Fabian


1 893 Inlägg
30 november 2012
#7709
G-TECH skrev:
Brådhis skrev:
G-TECH skrev:

Använd reläkabelsatsen som du fick med, då ger det mer ljus eftersom de kräver mer ström och får det tack vare de grövre kablarna än vad som sitter original.

Det är en självklarhet att man använder en reläkabelsats när man konverterar.

Är det verkligen så? Är inte xenon uppbyggt så att det antingen har tillräckligt med kräm för att tända (dvs 12-14 volt t.ex. ger samma ljusstyrka) eller så lyser det inte alls/flimrar?

Jag har aldrig märkt nå´n skillnad på styrkan när bilen är avstängd eller på!?

//Brådhis

Så har det varit för mig iaf när en kund inte hade monterat R-satsen på sin bil, visst det flimrade, men sen så lös det inget vidare förrän efter då jag monterade R-satsen åt honom.

Lite tankar!

1. Kablar.
Biltillverkaren installerar knappast X-ljus kablar för mindre än 55-60W. Borde inte vara ett problem med 2x 75W.

2. Relä.
Kan vara fel på relät. Brytar spetsarna kan vara defekta och släppa igenom för lite ström. De flesta reläer går att öppna. Kolla så att kontakt ytorna är plana och gämna, så att hela ytorna träffar varandra.

3. Ballaster.
Att en ballar ur, kunde jag lätt tänka mig. Men att båda beter sig, låter om inte otroligt, så i alla fall inte så sannorlikt.

4. Lamporna.
Är det rätt lampor till ballasterna? Vet inte hur Xenon beter sig om det är knas. Men jag kan föreställa mig att om man försöker tända 100W lampor med 35W ballaster, så lär de knappt orka igång?


Meldem
4 137 Inlägg
30 november 2012
#7710
fabbemannen skrev:
någon här i tråden som är mycket i kontakt med merljus.se ? gjort en beställning men fick ett mejl om en förfrågan om det gick bra med slim ballaster istället för de andra var slut. svarade på mejlet men sen dess har det inte hänt något. får inga svar på mejl heller.

/ Fabian

Ring?


278 Inlägg
30 november 2012
#7711
TouchOfRed skrev:
fabbemannen skrev:
någon här i tråden som är mycket i kontakt med merljus.se ? gjort en beställning men fick ett mejl om en förfrågan om det gick bra med slim ballaster istället för de andra var slut. svarade på mejlet men sen dess har det inte hänt något. får inga svar på mejl heller.

/ Fabian

Ring?

Har prövat men inget svar =/


783 Inlägg
30 november 2012
#7712
fabbemannen skrev:
någon här i tråden som är mycket i kontakt med merljus.se ? gjort en beställning men fick ett mejl om en förfrågan om det gick bra med slim ballaster istället för de andra var slut. svarade på mejlet men sen dess har det inte hänt något. får inga svar på mejl heller.

/ Fabian

Är nog ingen fara:-) han har vare borta i Stockholm några dagar, du får nog svar imorrn :-)
Skulle tro att de ligger till så iaf ;-)
Senast redigerat av Rocknob (30 november 2012)


278 Inlägg
30 november 2012
#7713
Rocknob skrev:
fabbemannen skrev:
någon här i tråden som är mycket i kontakt med merljus.se ? gjort en beställning men fick ett mejl om en förfrågan om det gick bra med slim ballaster istället för de andra var slut. svarade på mejlet men sen dess har det inte hänt något. får inga svar på mejl heller.

/ Fabian

Är nog ingen fara:-) han har vare borta i Stockholm några dagar, du får nog svar imorrn :-)
Skulle tro att de ligger till så iaf ;-)

Okej okej, då inväntar jag svar smile


264 Inlägg
30 november 2012
#7714
Kristian_V skrev:
3. Ballaster.
Att en ballar ur, kunde jag lätt tänka mig. Men att båda beter sig, låter om inte otroligt, så i alla fall inte så sannorlikt.

Det händer...  även om man returnerar och får en ersättningsballast så kan den också vara koko.
Kan hända om säljaren råkat få en dålig serie från tillverkaren.


Kristian_V skrev:
4. Lamporna.
Är det rätt lampor till ballasterna? Vet inte hur Xenon beter sig om det är knas. Men jag kan föreställa mig att om man försöker tända 100W lampor med 35W ballaster, så lär de knappt orka igång?

De kan kanske orka tända i startfasen, men när ballasten går ner på driftsamperen så slocknar den eller antar en mörkgul svag ton.

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

512 Inlägg
30 november 2012
#7715
fabbemannen skrev:
Rocknob skrev:
fabbemannen skrev:
någon här i tråden som är mycket i kontakt med merljus.se ? gjort en beställning men fick ett mejl om en förfrågan om det gick bra med slim ballaster istället för de andra var slut. svarade på mejlet men sen dess har det inte hänt något. får inga svar på mejl heller.

/ Fabian

Är nog ingen fara:-) han har vare borta i Stockholm några dagar, du får nog svar imorrn :-)
Skulle tro att de ligger till så iaf ;-)

Okej okej, då inväntar jag svar smile

Ha beställt 1 st 1,5kit standard och 1st 1,5kit speedstarter. Han sa att han väntar på fler för han hadde slut på standard/speedstarter just nu :]
Senast redigerat av Specialraggarn (30 november 2012)


83 Inlägg
30 november 2012
#7716
Monterade på mina xenon konverterade hella 3003 compact i torsdags kväll på bilen.
I morse när jag var på väg hem från jobbet och skulle blända av till halvljus så släcktes inte extraljusen,
vad kan detta bero på???
Extraljusen är konverterade med oljebarens 55w 10A kit.


1 265 Inlägg
30 november 2012
#7717
noniz skrev:
Monterade på mina xenon konverterade hella 3003 compact i torsdags kväll på bilen.
I morse när jag var på väg hem från jobbet och skulle blända av till halvljus så släcktes inte extraljusen,
vad kan detta bero på???
Extraljusen är konverterade med oljebarens 55w 10A kit.

Antagligen relät som fasnat?

2 037 Inlägg
30 november 2012
#7718
JE71 skrev:
Kristian_V skrev:
3. Ballaster.
Att en ballar ur, kunde jag lätt tänka mig. Men att båda beter sig, låter om inte otroligt, så i alla fall inte så sannorlikt.

Det händer...  även om man returnerar och får en ersättningsballast så kan den också vara koko.
Kan hända om säljaren råkat få en dålig serie från tillverkaren.


Kristian_V skrev:
4. Lamporna.
Är det rätt lampor till ballasterna? Vet inte hur Xenon beter sig om det är knas. Men jag kan föreställa mig att om man försöker tända 100W lampor med 35W ballaster, så lär de knappt orka igång?

De kan kanske orka tända i startfasen, men när ballasten går ner på driftsamperen så slocknar den eller antar en mörkgul svag ton.

Brukar de inte lysa med högre färgtemperatur om de får mindre effekt än de är gjorda för?

1 893 Inlägg
30 november 2012
#7719
noniz skrev:
Monterade på mina xenon konverterade hella 3003 compact i torsdags kväll på bilen.
I morse när jag var på väg hem från jobbet och skulle blända av till halvljus så släcktes inte extraljusen,
vad kan detta bero på???
Extraljusen är konverterade med oljebarens 55w 10A kit.

Kan bara vara reläet.
Köp en bättre.

När man närmar sig gränsen för vad ett relä tål, så bildas det ett magnetfält från strömmen som paserar igenom, som fotsätter hålla reläet, fast man släpper själva spolen (Styrströmmen).

Köp ett märkes relä på minst 40A.
55W xenon drar knappt 5A styck vid drift. Kanske 7-8A vid start. Gånger antalet lampor du har kopplade till reläet.


264 Inlägg
30 november 2012
#7720
MammDiin skrev:
JE71 skrev:
Kristian_V skrev:
3. Ballaster.
Att en ballar ur, kunde jag lätt tänka mig. Men att båda beter sig, låter om inte otroligt, så i alla fall inte så sannorlikt.

Det händer...  även om man returnerar och får en ersättningsballast så kan den också vara koko.
Kan hända om säljaren råkat få en dålig serie från tillverkaren.


Kristian_V skrev:
4. Lamporna.
Är det rätt lampor till ballasterna? Vet inte hur Xenon beter sig om det är knas. Men jag kan föreställa mig att om man försöker tända 100W lampor med 35W ballaster, så lär de knappt orka igång?

De kan kanske orka tända i startfasen, men när ballasten går ner på driftsamperen så slocknar den eller antar en mörkgul svag ton.

Brukar de inte lysa med högre färgtemperatur om de får mindre effekt än de är gjorda för?

Som jag förstått det så blir plasmabågen längre ju högre watt man har, d.v.s. lite längre mellan elektroderna i sfären. Då krävs det mer kräm för att upprätthålla full styrka på bågen.
När jag satte dit en sådan lampa så lös den upp som vanligt under uppstarten när amperen är som högst.
När ballasten trappade ner till driftstyrka så gulnade skenet mer och mer och liknade efter ca 10 sek en ok-ficklampa med dåliga batterier...
Naja, i jämförelse med de friska xenonen i alla fall. wink

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende


Sök