2548
Sök

Den stora extraljus tråden

Soppgubbe
900 Inlägg
30 november 2012
#7721
noniz skrev:
Monterade på mina xenon konverterade hella 3003 compact i torsdags kväll på bilen.
I morse när jag var på väg hem från jobbet och skulle blända av till halvljus så släcktes inte extraljusen,
vad kan detta bero på???
Extraljusen är konverterade med oljebarens 55w 10A kit.

Hur blev ljusbilden med xenon i 3003 c? smile ska slänga i xenon i mina imorgon smile

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

2 037 Inlägg
30 november 2012
#7722
JE71 skrev:
MammDiin skrev:
JE71 skrev:

Det händer...  även om man returnerar och får en ersättningsballast så kan den också vara koko.
Kan hända om säljaren råkat få en dålig serie från tillverkaren.



De kan kanske orka tända i startfasen, men när ballasten går ner på driftsamperen så slocknar den eller antar en mörkgul svag ton.

Brukar de inte lysa med högre färgtemperatur om de får mindre effekt än de är gjorda för?

Som jag förstått det så blir plasmabågen längre ju högre watt man har, d.v.s. lite längre mellan elektroderna i sfären. Då krävs det mer kräm för att upprätthålla full styrka på bågen.
När jag satte dit en sådan lampa så lös den upp som vanligt under uppstarten när amperen är som högst.
När ballasten trappade ner till driftstyrka så gulnade skenet mer och mer och liknade efter ca 10 sek en ok-ficklampa med dåliga batterier...
Naja, i jämförelse med de friska xenonen i alla fall. wink

Men när lampan värms upp så lyser den ''blåare'' pga. att temperaturen inte är den rätta. Och har man då en ballast som ger mindre effekt än vad lampan är gjord för så når den inte upp i rätt temperatur och därmed lyser med högre färgtemperatur.
Finns även ballaster som man kan ställa effekten på, och lampan lyser med högre färgtemperatur om man ställer ner effekten.

83 Inlägg
30 november 2012
#7723
V70Drive skrev:
noniz skrev:
Monterade på mina xenon konverterade hella 3003 compact i torsdags kväll på bilen.
I morse när jag var på väg hem från jobbet och skulle blända av till halvljus så släcktes inte extraljusen,
vad kan detta bero på???
Extraljusen är konverterade med oljebarens 55w 10A kit.

Hur blev ljusbilden med xenon i 3003 c? smile ska slänga i xenon i mina imorgon smile

Hejsan!
Tycker den blev mer punktformad mot tidigare när jag hade 100w halogen i.
Men ljuset blev helt klart vitare mot tidigare smile


83 Inlägg
30 november 2012
#7724
Kristian_V skrev:
noniz skrev:
Monterade på mina xenon konverterade hella 3003 compact i torsdags kväll på bilen.
I morse när jag var på väg hem från jobbet och skulle blända av till halvljus så släcktes inte extraljusen,
vad kan detta bero på???
Extraljusen är konverterade med oljebarens 55w 10A kit.

Kan bara vara reläet.
Köp en bättre.

När man närmar sig gränsen för vad ett relä tål, så bildas det ett magnetfält från strömmen som paserar igenom, som fotsätter hålla reläet, fast man släpper själva spolen (Styrströmmen).

Köp ett märkes relä på minst 40A.
55W xenon drar knappt 5A styck vid drift. Kanske 7-8A vid start. Gånger antalet lampor du har kopplade till reläet.

Okej! så det kan alltså bero på ett taskigt relä?
Köpte en sån där färdig reläsats för 3 lampr när jag köpte xenonkiten.
Får kolla om jag hittar dom gamla hella reläna i gömorna och se om det blir bättre med det.


1 893 Inlägg
30 november 2012
#7725
noniz skrev:
Kristian_V skrev:
noniz skrev:
Monterade på mina xenon konverterade hella 3003 compact i torsdags kväll på bilen.
I morse när jag var på väg hem från jobbet och skulle blända av till halvljus så släcktes inte extraljusen,
vad kan detta bero på???
Extraljusen är konverterade med oljebarens 55w 10A kit.

Kan bara vara reläet.
Köp en bättre.

När man närmar sig gränsen för vad ett relä tål, så bildas det ett magnetfält från strömmen som paserar igenom, som fotsätter hålla reläet, fast man släpper själva spolen (Styrströmmen).

Köp ett märkes relä på minst 40A.
55W xenon drar knappt 5A styck vid drift. Kanske 7-8A vid start. Gånger antalet lampor du har kopplade till reläet.

Okej! så det kan alltså bero på ett taskigt relä?
Köpte en sån där färdig reläsats för 3 lampr när jag köpte xenonkiten.
Får kolla om jag hittar dom gamla hella reläna i gömorna och se om det blir bättre med det.

Jag förutsatte att du tagit signalen till reläet från dina helljus? Som slocknar när du bländar av?

Om man stänger av strömmen som drar reläet, och den fortsätter att lysa, då skickar man mera ström genom reläet, än det klarar av att hantera, oavsett vad det står att den skall klara.


264 Inlägg
30 november 2012
#7726
MammDiin skrev:
Men när lampan värms upp så lyser den ''blåare'' pga. att temperaturen inte är den rätta. Och har man då en ballast som ger mindre effekt än vad lampan är gjord för så når den inte upp i rätt temperatur och därmed lyser med högre färgtemperatur.

?? Undra varför det blev som det blev med mina?

MammDiin skrev:
Finns även ballaster som man kan ställa effekten på, och lampan lyser med högre färgtemperatur om man ställer ner effekten.

VAR????   big_smile big_smile
Drömmen skulle vara att kunna kräma på groteskt med ljus vid optimala förhållanden, för att sedan kunna dimma ner dom vid t.ex. nederbörd!
Senast redigerat av JE71 (30 november 2012)

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
30 november 2012
#7727
offfroad skrev:
har nu införskaffat humanhabit.SE 75w extreme xenon kit , och kopplat in istället för org helljus ( behövde inte reläet ?)

det lyser gött , ( men måste erkänna , lyser mindre än jag hoppades på..sad )

finns det något SNYGGT sätt att montera extraljus på en bmw e39 ?

När det är så kraftigt kitt så är det nästan ett krav att ha ett relä. Det avlastar orginalkablarna.

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

1 265 Inlägg
30 november 2012
#7728
Har nån tips på snygg extraljus montering på en Dodge Ram -05
har ev tänkt köpa en liknande den under:

https://www1.garaget.org/archive/35/34445/303589/303589-2886733.jpg

LÅNAD BILD
Senast redigerat av joakim89 (30 november 2012)

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
30 november 2012
#7729
joakim89 skrev:
Har nån tips på snygg extraljus montering på en Dodge Ram -05
har ev tänkt köpa en liknande den under:

http://www1.garaget.org/archive/35/3444 … 886733.jpg

LÅNAD BILD

4-5 st på rad?
Edit: Har den takbåge så kan du sätta ngr där också.
Senast redigerat av C_A_T (30 november 2012)

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

1 265 Inlägg
30 november 2012
#7730
C_A_T skrev:
joakim89 skrev:
Har nån tips på snygg extraljus montering på en Dodge Ram -05
har ev tänkt köpa en liknande den under:

http://www1.garaget.org/archive/35/3444 … 886733.jpg

LÅNAD BILD

4-5 st på rad?
Edit: Har den takbåge så kan du sätta ngr där också.

Har som ingen ännu så vet inte riktigt, har bara titta på sådana

GL77
30 november 2012
Trådstartare
#7731
Kristian_V skrev:
G-TECH skrev:
Brådhis skrev:

Är det verkligen så? Är inte xenon uppbyggt så att det antingen har tillräckligt med kräm för att tända (dvs 12-14 volt t.ex. ger samma ljusstyrka) eller så lyser det inte alls/flimrar?

Jag har aldrig märkt nå´n skillnad på styrkan när bilen är avstängd eller på!?

//Brådhis

Så har det varit för mig iaf när en kund inte hade monterat R-satsen på sin bil, visst det flimrade, men sen så lös det inget vidare förrän efter då jag monterade R-satsen åt honom.

Lite tankar!

1. Kablar.
Biltillverkaren installerar knappast X-ljus kablar för mindre än 55-60W. Borde inte vara ett problem med 2x 75W.

2. Relä.
Kan vara fel på relät. Brytar spetsarna kan vara defekta och släppa igenom för lite ström. De flesta reläer går att öppna. Kolla så att kontakt ytorna är plana och gämna, så att hela ytorna träffar varandra.

3. Ballaster.
Att en ballar ur, kunde jag lätt tänka mig. Men att båda beter sig, låter om inte otroligt, så i alla fall inte så sannorlikt.

4. Lamporna.
Är det rätt lampor till ballasterna? Vet inte hur Xenon beter sig om det är knas. Men jag kan föreställa mig att om man försöker tända 100W lampor med 35W ballaster, så lär de knappt orka igång?

Kablarna är för tunna original, hur vet jag det? -Jo för har varit med om det själv och när andra har kopplat in utan reläsatsen som medföljer.

1 071 Inlägg
30 november 2012
#7732
Fick hem lite xenon från china kommer monters i 6st nbb 225 och hamna på taket

http://www.oijoij-hd.com/images/KsRb.jpg

http://www.oijoij-hd.com/images/xU4GK.jpg

http://www.oijoij-hd.com/images/Gbc0T.jpg

Onödigt inlägg^^

2 037 Inlägg
30 november 2012
#7733
JE71 skrev:
MammDiin skrev:
Men när lampan värms upp så lyser den ''blåare'' pga. att temperaturen inte är den rätta. Och har man då en ballast som ger mindre effekt än vad lampan är gjord för så når den inte upp i rätt temperatur och därmed lyser med högre färgtemperatur.

?? Undra varför det blev som det blev med mina?

Vad hade du för lampor då?

JE71 skrev:
MammDiin skrev:
Finns även ballaster som man kan ställa effekten på, och lampan lyser med högre färgtemperatur om man ställer ner effekten.

VAR????   big_smile big_smile
Drömmen skulle vara att kunna kräma på groteskt med ljus vid optimala förhållanden, för att sedan kunna dimma ner dom vid t.ex. nederbörd!

Är väl främst till handhållna strålkastare med xenon, som ballaster med reglerbar effekt används.
Och då är det vanligtvis runt 25-50W om 35W lampa används.

Men har sett de som haft idéer att göra så att man kan ställa effekten på original ballaster med en potentiometer.
Exempelvis vissa Bosch ballaster ska vara rätt så lätt att ändra uteffekten på, och även Hella (Philips) Gen 3. Men då måste extra kylning också fixas, för annars brukar de ge upp pga. den extra värme som utvecklas.

19 Inlägg
30 november 2012
#7734
Har problem med min extraljus inkoppling!!!
Bilen är en Toyota Rav4-04 och på bilen satt 2 extraljus när jag köpte den. Köpte 3 nya och satte dit ett dubbelrelä använde samma kablar för styrström samt ström från batteri och drog bara en extra kabel till dom nya. Kopplade dubbelrelät på samma sätt som jag gjorde vid monteringen på en Berlingo-03 (Alltså enligt schema).
Och till problemet:
När jag ska jorda relät gnistrar det.
När jorden är fastskruvad så lyser extraljusen konstant utan att tändningen eller något på bilen är på, när jag vrider på övriga lampor slocknar extraljusen..
HJÄLP!!!!

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
30 november 2012
#7735
Låter konstigt, bilen är väl inte plusjordad? tongue

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Yrkesförare
49 Inlägg
30 november 2012
#7736
50W Xenon i alla extraljus å org helljus, å 35w xenon i halv. cool

http://i288.photobucket.com/albums/ll171/tomaten92/Untitled21212.jpg

83 Inlägg
30 november 2012
#7737
Kristian_V skrev:
noniz skrev:
Kristian_V skrev:

Kan bara vara reläet.
Köp en bättre.

När man närmar sig gränsen för vad ett relä tål, så bildas det ett magnetfält från strömmen som paserar igenom, som fotsätter hålla reläet, fast man släpper själva spolen (Styrströmmen).

Köp ett märkes relä på minst 40A.
55W xenon drar knappt 5A styck vid drift. Kanske 7-8A vid start. Gånger antalet lampor du har kopplade till reläet.

Okej! så det kan alltså bero på ett taskigt relä?
Köpte en sån där färdig reläsats för 3 lampr när jag köpte xenonkiten.
Får kolla om jag hittar dom gamla hella reläna i gömorna och se om det blir bättre med det.

Jag förutsatte att du tagit signalen till reläet från dina helljus? Som slocknar när du bländar av?

Om man stänger av strömmen som drar reläet, och den fortsätter att lysa, då skickar man mera ström genom reläet, än det klarar av att hantera, oavsett vad det står att den skall klara.

Har en Saab 9-3 -06'a
Och på den har jag bi-xenon + h7 halogen som tänds vid helljus, därifrån har jag tagit styrström till relät.


19 Inlägg
30 november 2012
#7738
mrtomas101 skrev:
Har problem med min extraljus inkoppling!!!
Bilen är en Toyota Rav4-04 och på bilen satt 2 extraljus när jag köpte den. Köpte 3 nya och satte dit ett dubbelrelä använde samma kablar för styrström samt ström från batteri och drog bara en extra kabel till dom nya. Kopplade dubbelrelät på samma sätt som jag gjorde vid monteringen på en Berlingo-03 (Alltså enligt schema).
Och till problemet:
När jag ska jorda relät gnistrar det.
När jorden är fastskruvad så lyser extraljusen konstant utan att tändningen eller något på bilen är på, när jag vrider på övriga lampor slocknar extraljusen..
HJÄLP!!!!

Vad jag kan tycka är lite märkligt från den förra monteringen som satt på bilen är att det går 2 kablar från bilens vanliga hel/halvljus till styrströmmen på relät...På berlingon har jag då bara dragit en.
Nu bränner jag säkringar till helljuset i vänstra strålkastaren där styrströmmen är tagen i från både om relät är jordat eller ojordat...Fattar inget och säkringarna är slut. Tips om vad felet kan vara välkommnas gärna!!

21 761 Inlägg
30 november 2012
#7739
mrtomas101 skrev:
Vad jag kan tycka är lite märkligt från den förra monteringen som satt på bilen är att det går 2 kablar från bilens vanliga hel/halvljus till styrströmmen på relät...

Det kan vara så att man har tagit både plus och minus från helljuslampan, ett sånt inkopplingssätt kan ibland användas ifall bilen har minusstyrt helljus.

Det dubbelrelä som du använder nu, är det jordat via sitt eget fäste?
Vilken typ av relä har du?

19 Inlägg
30 november 2012
#7740
Drönirettab skrev:
mrtomas101 skrev:
Vad jag kan tycka är lite märkligt från den förra monteringen som satt på bilen är att det går 2 kablar från bilens vanliga hel/halvljus till styrströmmen på relät...

Det kan vara så att man har tagit både plus och minus från helljuslampan, ett sånt inkopplingssätt kan ibland användas ifall bilen har minusstyrt helljus.

Det dubbelrelä som du använder nu, är det jordat via sitt eget fäste?
Vilken typ av relä har du?

Relät är köpt på laitis 12v 2gånger 30A står det på det inget dyrt 69 kr.
Fårstår inte riktigt vad du menar jordat med sitt eget fäste men det tror jag dock inte det är bara en plast flärp man skruvar fast det i om det är det du menar alltså.


Sök