Mack skrev:
Ehm..jag brukar försöka blända av när ljuset från bådas helljus når varandras områden, om man säger så.
Det, eller så fort man ser varandra i till exempel krön. Gärna lite innan man hinner se den andres lyktor.
När det gäller kurvor så kan ju den som svänger vänster köra lite längre med helljuset, då denne inte bländar till en början.
Håller med 100%. Och det var precis vad jag menade med inlägget som startade "bländad" debatten.
Det finns rakor som är mer än 5km långa, finns ingen anledning att släcka allt, för man bländar inte ändå. Om man inte har Xenon konverterade X-ljus?
Slår man av dem, kan man utan att blända, fortsätta en km till.
Det blir ganska många sekunder man slipper köra i mörker. Sedan, när den andra bländar av, gör man samma sak.
Eller i mitt fall, som är en "gammal gubbe som blir lätt bländad", (45) så är det jag som bländar av först, då gör mötande samma sak...
X-ljus fanns redan när jag tog lappen.
Vet inte vad de lär ut i körskolorna idag.
Men på 80 talet lärde de att man skulle blända av när ljus käglorna möttes. Det gör de inte när man har 5km till mötet, även om man ser den andra bilens ljus.
Man kan ju försöka att använda sunt förnuft. OCH att visa varandra respekt, i trafiken, så väl som i övriga livet.
Om man möts av bilister som blinkar med helljusen, tutar när man möts osv, då vet man att man beter sig oacceptabelt mot den andra. För man får ju anta att de inte blinkar/tutar för skojs skull?
Blir man ständigt blinkad till, så får man tänka om med hur man använder sina helljus, eller hur?
Har man inga sådana problem, så kan man anta att man handlar OK.
Om det är jobbigt att blända av x-ljusen med extra knapp, ja det är frivilligt, man kan välja att köra nersläckt hela mötet.
Det viktiga är ju att man inte bländar den mötande.
Sedan kan man ju fråga sig hur trafik säkert det är att dra fram i 80, 90, 110 km/h flera hundra meter, kanske kilometer, med halvljusets begränsade räckvidd.