2270
Sök

Den stora extraljus tråden

JFfoto
26 maj 2012
Trådstartare
#1161
Drönirettab skrev:
Om man själv inte blir bländad av mötande bil så är det är ju väldigt onödigt att medvetet blända den mötande bilen bara för att den inte bländar av när man själv gör det. Blir man däremot bländad av mötande bil så kan man göra någon helljusblinkning för att markera att man blir bländad. smile

Man måste även komma ihåg att folk har olika mörkerseende och att tex en "normalseende" 40-åring behöver ungefär dubbelt så mycket ljus som en "normalseende" 20-åring, därför kan detta med att känna sig bländad variera en del.

hur kan mötande då veta att man har känslig mörkerseende? eftersom jag bländar av direkt och denna har på sitt längre kanske jag har det, och det vet ju inte den?.. därför jag bländar på mitt, för den kan omöjligt veta om jag blir bländad eller ej, visa hänsyn.. smile

JFfoto
26 maj 2012
Trådstartare
#1162
MammDiin skrev:
Håller med Mervolic...
Ingen idé att blända av när bilen man möter är 5 kilometer bort på en raka.

Nu menar jag normala svenska vägar.. visst, om den är 5km, så kommer båda med hellyset på, men när ena bländar av.. och den andra fortsätter? är det så det ska va? bara för den inte blir bländad? visa hänsyn till när den andra bländar av..

21 761 Inlägg
26 maj 2012
#1163
Man ska visa hänsyn, absolut, men om den andra bländar av "så fort den ser mötande bils lysen" så kanske avståndet mellan bilarna är väldigt långt och då kör man onödigt länge med halvljuset påslaget (dvs man riskerar att inte se föremål på vägen eller strax utanför vägen). Sånt där är dock alltid en svår avvägning. smile

2 041 Inlägg
26 maj 2012
#1164
Paused skrev:
MammDiin skrev:
Håller med Mervolic...
Ingen idé att blända av när bilen man möter är 5 kilometer bort på en raka.

Nu menar jag normala svenska vägar.. visst, om den är 5km, så kommer båda med hellyset på, men när ena bländar av.. och den andra fortsätter? är det så det ska va? bara för den inte blir bländad? visa hänsyn till när den andra bländar av..

Du skrev väl att du bländar av direkt när du ser ett par lysen?
Inte brukar jag blända av om vägen böjer sig och mina lysen lyser halvt ut i skogen, och knappt något alls på den mötande. Om inte den mötande blinkar och vill att jag ska göra blända av förstås. Och på en längre raka så bländar jag antingen av när den mötande gör det eller när jag tycker det är dags att blända av.

Men en sak förstår jag inte, och det är när vissa inte förstår att lägga av helljusen när de närmar sig toppen på en backe. Och de ser att den mötande som de inte ännu ser, bländat av. Är inte så kul att komma upp på backkrönet och bli bländad av en som är 50-100 meter framför en.

2 041 Inlägg
26 maj 2012
#1165
Drönirettab skrev:
Man ska visa hänsyn, absolut, men om den andra bländar av "så fort den ser mötande bils lysen" så kanske avståndet mellan bilarna är väldigt långt och då kör man onödigt länge med halvljuset påslaget (dvs man riskerar att inte se föremål på vägen eller strax utanför vägen). Sånt där är dock alltid en svår avvägning. smile

Precis, därför bländar man av när man tycker det är dags eller om den andra blinkar med helljuset åt en.

JFfoto
26 maj 2012
Trådstartare
#1166
MammDiin skrev:
Paused skrev:
MammDiin skrev:
Håller med Mervolic...
Ingen idé att blända av när bilen man möter är 5 kilometer bort på en raka.

Nu menar jag normala svenska vägar.. visst, om den är 5km, så kommer båda med hellyset på, men när ena bländar av.. och den andra fortsätter? är det så det ska va? bara för den inte blir bländad? visa hänsyn till när den andra bländar av..

Du skrev väl att du bländar av direkt när du ser ett par lysen?
Inte brukar jag blända av om vägen böjer sig och mina lysen lyser halvt ut i skogen, och knappt något alls på den mötande. Om inte den mötande blinkar och vill att jag ska göra blända av förstås. Och på en längre raka så bländar jag antingen av när den mötande gör det eller när jag tycker det är dags att blända av.

Men en sak förstår jag inte, och det är när vissa inte förstår att lägga av helljusen när de närmar sig toppen på en backe. Och de ser att den mötande som de inte ännu ser, bländat av. Är inte så kul att komma upp på backkrönet och bli bländad av en som är 50-100 meter framför en.

Jag tänkte bara på raksträckor, glömde skriva det, i svängar när man verkligen vet att det inte bländas så är det ju lugnt.

Och ja, det är det jag menar, att på en längre raka, om den ena bländar av medans den andra tänker "äh jag bländas inte, jag har på mitt, eller "jag har så svagt helyse så jag kan ha på lite längre" men det är de, denna kan inte veta hur pass ljuskänslig den mötande är som har slagit av sitt hellyse.

Och ditt sista stycke håller jag med dig om, bländar alltid av innan..

2 041 Inlägg
26 maj 2012
#1167
Paused skrev:
Jag tänkte bara på raksträckor, glömde skriva det, i svängar när man verkligen vet att det inte bländas så är det ju lugnt.

Och ja, det är det jag menar, att på en längre raka, om den ena bländar av medans den andra tänker "äh jag bländas inte, jag har på mitt, eller "jag har så svagt helyse så jag kan ha på lite längre" men det är de, denna kan inte veta hur pass ljuskänslig den mötande är som har slagit av sitt hellyse.

Och ditt sista stycke håller jag med dig om, bländar alltid av innan..

Men om man tycker den andra är långt bort och man fortsätter köra med helljuset på, så är det ju bara för den som blir bländad att blinka med helljusen så vet man att man ska lägga av.

Yawn...
3 151 Inlägg
26 maj 2012
#1168
Givetvis bländar man av när den andra bländar av...men bara onödigt med folk som är vääääldigt långt bort som bländar av direkt dem får syn på en. På samma sätt är det jobbigt med folk som inte bländar av i tid. smile

Forummoderator
26 383 Inlägg
26 maj 2012
#1169
Ehm..jag brukar försöka blända av när ljuset från bådas helljus når varandras områden, om man säger så.
Det, eller så fort man ser varandra i till exempel krön. Gärna lite innan man hinner se den andres lyktor.
När det gäller kurvor så kan ju den som svänger vänster köra lite längre med helljuset, då denne inte bländar till en början.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Meldem
4 137 Inlägg
26 maj 2012
#1170
Paused skrev:
TouchOfRed skrev:
Paused skrev:
Jag har tre pencil, nbb med 75w xenon bara, har typ 5 st fjärr liggandes men ville testa enbart med pencil, men om vi säger såhär, att köra med endast orginal helljus duger egentligen, uppdatera orginal hellyset lite bara så ser man det man behöver se.

Och om man då sätter tre pencil med xenon så lyser det även upp på sidorna, mycket mycket mer än orginal hellyset, så man ser det man behöver se även med pencil, det kommer lite ströljus utav dessa också, blir ju inte en helt rak stråle wink

Så EGENTLIGEN, spelar det ingen roll, för man ser ju ändå fast man bara har pencil.

Uppgradera originalhelljuset med Xenon? Tja.. Det kan man ju göra, men har man en äldre bil som jag, med slöa reflektorer och räfflade glas. Så ger det nog inte så mycket. 

Men sen går det inte jämföra originalhelljuset med extraljus, klart som fan extraljuen brassar på mycket mer ljus wink

Och som nån sa, om man har pencil måste man blända av mycket tidigare än med bara fjärr.

Hehe, jag står fast vid att Bredd = WIN WIN smile

Jag bländar av direkt ändå, även om ja kör med orginal hellyset, så fort jag ser ett par lysen så bländar jag av, och förväntar mig att mötande också gör, annars slår jag på mina tills denne bländar av smile oavsett om jag har 8 NBB med xenon.. och den andra orginal bara..

jämför ju inte orginal hellyset och extraljus, menar bara att man ser det man behöver se med orginal hellyset bara egentligen, jag gör iaf.. smile

Jo jag bländar oxå av direkt jag ser ett par lysen. :p Men det är för att jag kör på såna vägar som kräver det, alltså att det är ganska nära till närmaste mötande bil vart man än är på vägen om du förstår? tongue
Jo ser det man behöver kanske man gör.. Men jag har skitdåliga originallysen, så jag ser inte det jag behöver xP
Senast redigerat av TouchOfRed (26 maj 2012)


Meldem
4 137 Inlägg
26 maj 2012
#1171
På tal om allt det här bländandet. Varför slå folk på helljuset när man inte har hunnit åka förbi varandra?
Det händer jävligt ofta att när mötande bil har cirka 50meter kvar, slår på helljuset. Varför liksom, det räcker gott och väl att blända ordenligt.. Speciellt om mötande bil har extraljus..

Och vissa har en tendens att blända på när dom ligger bakom oxå. Har oxå hänt massvis med gånger att bilen bakom, får för sig att blända på, även om han bara har drygt 300meter till framförvarande bil.. blir så trött.. -_-


21 761 Inlägg
26 maj 2012
#1172
Att man slår på helljuset "två billängder" innan mötet är en gammal rekommendation som troligen många fortfarande följer, så lärde man ut "förr" när bilar inte hade så starka lysen (eller inga extraljus alls). Då hann bilens helljus börja lysa upp vägen så att man inte råkade ut för överraskningar efter mötet, sedan blev man inte så ruskigt bländad heller.

Med de extraljus man har i dag så blir man dock rejält bländad, speciellt om man dessutom slår på ljuset lite väl tidigt innan mötet. Detta med att slå igång helljuset när mötande bil är ungefär två billängder ifrån är inte helt lätt egentligen, man missbedömmer lätt. smile

Att folk slår på helljuset och bländar när de ligger en bit bakom en bil kanske också handlar om missbedömning, man ser kanske inte att ljuskäglan börjar lysa upp på bilen framför. Men även om ljuskäglan inte når fram till bilen framför så kan den bilens förare ändå bli bländad, inte helt lätt att veta faktiskt.

Det är ju bla av den anledningen som bilar har avbländningsläge på innerbackspegeln, men folk tycker oftast att man inte ska behöva fippla med den spegeln en massa. Bakomvarande bil vill knappast köra i onödan med endast halvljus, men ska heller inte blända framförvarande bil.......inte alltid så lätt som man kan tro egentligen. smile

Meldem
4 137 Inlägg
26 maj 2012
#1173
Drönirettab skrev:
Att man slår på helljuset "två billängder" innan mötet är en gammal rekommendation som troligen många fortfarande följer, så lärde man ut "förr" när bilar inte hade så starka lysen (eller inga extraljus alls). Då hann bilens helljus börja lysa upp vägen så att man inte råkade ut för överraskningar efter mötet, sedan blev man inte så ruskigt bländad heller.

Med de extraljus man har i dag så blir man dock rejält bländad, speciellt om man dessutom slår på ljuset lite väl tidigt innan mötet. Detta med att slå igång helljuset när mötande bil är ungefär två billängder ifrån är inte helt lätt egentligen, man missbedömmer lätt. smile

Att folk slår på helljuset och bländar när de ligger en bit bakom en bil kanske också handlar om missbedömning, man ser kanske inte att ljuskäglan börjar lysa upp på bilen framför. Men även om ljuskäglan inte når fram till bilen framför så kan den bilens förare ändå bli bländad, inte helt lätt att veta faktiskt.

Det är ju bla av den anledningen som bilar har avbländningsläge på innerbackspegeln, men folk tycker oftast att man inte ska behöva fippla med den spegeln en massa. Bakomvarande bil vill knappast köra i onödan med endast halvljus, men ska heller inte blända framförvarande bil.......inte alltid så lätt som man kan tro egentligen. smile

Haha, kände du dig träffad? ;P
Nej visserligen, men här snackar vi inte 2 billängder, eller jo. 2st 24meters lastbilar längder isf..

Men det jag tog upp hör ju till vanligt hederligt trafikvett.
Men vem bländar på om man ligger 300meter bakom? Det är väl klart som fan att det bländar ? :p


21 761 Inlägg
26 maj 2012
#1174
Känner mig nog inte så träffad, jag slår igång helljuset ungefär vid mötesögonblicket eftersom jag vet att det lätt blir "för tidigt". smile

I mörker kan det verka som att framförvarande bil ligger längre fram än den egentligen gör, speciellt om den bilen har svaga bakljus. Det kan vara en förklaring iaf.

1 893 Inlägg
27 maj 2012
#1175
Mack skrev:
Ehm..jag brukar försöka blända av när ljuset från bådas helljus når varandras områden, om man säger så.
Det, eller så fort man ser varandra i till exempel krön. Gärna lite innan man hinner se den andres lyktor.
När det gäller kurvor så kan ju den som svänger vänster köra lite längre med helljuset, då denne inte bländar till en början.

Håller med 100%. Och det var precis vad jag menade med inlägget som startade "bländad" debatten.
Det finns rakor som är mer än 5km långa, finns ingen anledning att släcka allt, för man bländar inte ändå. Om man inte har Xenon konverterade X-ljus?
Slår man av dem, kan man utan att blända, fortsätta en km till.
Det blir ganska många sekunder man slipper köra i mörker. Sedan, när den andra bländar av, gör man samma sak.
Eller i mitt fall, som är en "gammal gubbe som blir lätt bländad", (45) så är det jag som bländar av först, då gör mötande samma sak...

X-ljus fanns redan när jag tog lappen.
Vet inte vad de lär ut i körskolorna idag.
Men på 80 talet lärde de att man skulle blända av när ljus käglorna möttes. Det gör de inte när man har 5km till mötet, även om man ser den andra bilens ljus.

Man kan ju försöka att använda sunt förnuft. OCH att visa varandra respekt, i trafiken, så väl som i övriga livet.
Om man möts av bilister som blinkar med helljusen, tutar när man möts osv, då vet man att man beter sig oacceptabelt mot den andra. För man får ju anta att de inte blinkar/tutar för skojs skull?

Blir man ständigt blinkad till, så får man tänka om med hur man använder sina helljus, eller hur?
Har man inga sådana problem, så kan man anta att man handlar OK.

Om det är jobbigt att blända av x-ljusen med extra knapp, ja det är frivilligt, man kan välja att köra nersläckt hela mötet.
Det viktiga är ju att man inte bländar den mötande.
Sedan kan man ju fråga sig hur trafik säkert det är att dra fram i 80, 90, 110 km/h flera hundra meter, kanske kilometer, med halvljusets begränsade räckvidd.


Yawn...
3 151 Inlägg
27 maj 2012
#1176
När jag tog körkortet fick jag lära mig "blända av när den andra gör det, eller när du själv blir bländad" samt att man skulle slå av helljuset innan krön (om man hade möte där eller snart därefter dvs).

Svänger man vänster kan man däremot ha helljuset igång lite längre medan den mötande måste släcka i ett tidigt skede i svängen.

Du har helt rätt Kristian_V, angående att man måste använda sitt sunda förnuft. Det gäller det mesta i trafiken. Personligen föredrar jag dock när folk kör med sitt helljus igång så länge som möjligt, så slipper man krypa fram i flera kilometer tills mötet passerats. Tittar man inte rakt på mötande bil så klarar man sig bra långt utan att bli bländad.

1 893 Inlägg
27 maj 2012
#1177
TouchOfRed skrev:
Jag tycker nog ändå att man ska ha 3 breda. För vem orkar hålla på och blända av med en knapp hela tiden?
Det är ju fortfarande på sidorna djuren kommer. Och varför behöver man en pencil som lyser upp en prick hur långt som helst?

OM det skulle stå något på vägen 1km bort, så lär man nog ändå inte se det i mörket?
Och OM det skulle stå något på vägen, och har 3st fjärr. Så hinner man nog ändå bromsa lugnt och sansat smile

Ursäkta om det låter som att jag är dryg, det är absolut inte menat så. smile

Om alla tyckte som du, skulle ingen köpa pencil beam, de skulle sluta tillverka dem och ....
Nu tillverkas det pencil beam, och det säljs en del pencil beam. Så tydligen är vi ju inte alla stöpta i samma form. Vi är olika, vi har olika behov. smile

Att man har möjligheten att blända av x-ljusen separat, betyder ju inte att man sitter och gör det hela tiden.
De situationer där jag använder knappen, istället för att dra av allt helljus, är mindre än en procent.
Men jag reser en del för att komma till olika arbetsplatser, så jag råkar på de flesta vägtyper.

I höst kommer jag börja veckopendla Gbg-Linköping. Förutom en sträcka mellan Ulricehamn och Jönköping, är vägen så rak att jag i alla fall hinner uppskatta min uppsättning på två pencil, med en flood i mitten.
(Det blir ju lite mer än "en" punkt i mitten, när man har fler! Den vänstra lyser upp vänster vägbank, den högra lyser upp höger vägbank, de är åtskilda så de precis touchar varandra i mitten. Det ger en kon på ca 8 grader. Den förstärks av en flood i mitten som hjälper till på nära håll.)

Om två bilar med X-ljus möts på en 5km lång raksträcka, måste båda blända ner till halvljus och fortsätta 1,5-2km var i halvljusets sken...
Om de istället bara drar ner x-ljusen och fortsätter med original helljuset tills ljus käglorna möts, kan de fortsätta med helljus 1-1,5km till. Vilket scenario låter säkrast?


Xenoholic
2 559 Inlägg
27 maj 2012
#1178
Tänker fortfarande hävda att pencilbeam inte behövs.
Hinner man inte att bromsa för ev djur med med enbart flärrljus så har man ju antingen dåliga extraljus, dåliga bromsar eller åt h e för hög fart.
Men det är ju som med allt annat, som t ex att trimma. MYCKET VILL HA MER wink
Senast redigerat av Aerocombi (27 maj 2012)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 893 Inlägg
27 maj 2012
#1179
Aerocombi skrev:
Tänker fortfarande hävda att pencilbeam inte behövs.
Hinner man inte att bromsa för ev djur med med enbart flärrljus så har man ju antingen dåliga extraljus, dåliga bromsar eller åt h e för hög fart.
Men det är ju som med allt annat, som t ex att trimma. MYCKET VILL HA MER wink

Med den inställningen så kan man ju gå längre... Extraljus behövs inte!
Räcker gott med en modern bils vanliga helljus.
Har man stenskott o rostiga reflektorer på sin bil och "måste komplettera" med x-ljus, kan man lika gärna ta de pengarna och köpa nya fräscha original strålkastare till sin gamla bil...

Viste du att förutom i Skandinavien, så är det olagligt med extraljus på personbilar i de flesta länder i EU. Där har de redan konstaterat att de inte behövs. big_smile big_smile big_smile

Det är skillnad på vad man behöver och vad man vill ha. tongue


2 041 Inlägg
27 maj 2012
#1180
Jag har till och med sett att helljus är onödigt...
Har några gånger blivit omkörd och den som kört om har inte lagt på helljus fastän det var helt mörkt.
Så man kan hur bra som helst klara sig på bara halvljus verkar det som.

Men det är helt klart mycket trevligare att köra bil när man ser ordentligt.
Men kanske lite onödigt med extraljus om man exempelvis bara kör på vägar som är livligt trafikerade.


Sök