3697
Sök

Kamremsbyte Skoda pickup/caddy 1.9D Instruktioner/Haynes

22 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
Tjenare, ska förmodligen hämta en Caddy 1.9D -98 i som jag tänkte försöka mig på att byta rem på, skulle dock behöva lite info om hur man byter på bästa sätt. Vilken Haynes-bok eller liknande ska jag fixa och står det utförligt i den? Skoda Felicia?

Hittade lite instruktioner på nätet om hur man ska ställa veven och låsa pumpen och kammen osv men skulle gärna vilja ha lite utförligare så man känner sig säker.
Hur funkar spännaren, behövs det specialverktyg eller går det greja "mulle meck style"?

Är det nån som har lite att göra och vill skriva en steg för steg "How to" så skulle jag vara mycket tacksam smile

3 235 Inlägg
19 februari 2012
Att ha en bok är väl bra, då har man beskrivningar och bilder.
Ta bilder medan du håller på, då blir det lätare att montera ihop allt igen.
Det finns markerigar på alla drev, ställ motorn så att dem stämmer överens med markeringarna på blocket, lås pumpen, först då lossar du muttern till spännaren och tar av remmen.
Sen på men ny rem och spännare, kolla så att markeringarna stämmer, dra åt spännaren, dra runt motorn för hand 4 varv och kolla så att markeringarna fortfarande stämmer. Inte glöm att dra ut låspinnen innan du börjar dra runt motorn:)

22 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
Tackar för tipsen, blir att fixa en bok.
Har en fundering som säkert står i boken men tar den i alla fall.

Har efter lite googling förstått att man när man monterat nya remmen och spännare, innan man spänner ska lossa på dreven på pumpen och kammen och sedan spänna. Sen dra fast drev, ta bort låsning pump+kam och sedan dra runt motor några varv och sedan kolla nollorna igen. Korrekt?

22 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
Har nu beställt en Haynesbok iaf.
Borde ju va många som bytt på denna motorn som kan ge lite tips?

1 Inlägg
10 juli 2013
hur gick du till väga`? jag håller på med min caddy nu och de finns inga märkningar på kamdrevet hmm jag var och skrev ut en skiss på adcenter men de fanns inga markeringar eller nått där häller så skulle behöva lite hjälp..

Hej Svejs!! om de är något om så fråga..

Sök