Post 4
Ok... så vi hade fått hem bilen iaf. Vi hade samtidigt fört en dialog med Daniel Björk gällande hans roll som förare av bilen. Varför just Daniel?
2004 byggde vi en driftingbil åt Thed Björk. Under en sponsordag fick vi se Daniel spaka Theds bil runt Gelleråsen och tänkte - Den där killen kan ratta Drifting! Så när tiden var inne var det det första som jag kom att tänka på. En del har frågat varför jag själv inte kör. En del har sett mig köra och frågar inte sådana frågor

Jag ringde Daniel och berättade lite hur jag hade tänkt mig och han var på!
Skitkul!... eller ja... skräckblandad förtjusning kanske är ett bättre uttryck. För precis då kom jag på att det både fanns en, två, tre och sju historier om olika storslagna avlivningar av fordon som Daniel hade under sitt bälte. Inte minst Thed Björks driftingskyline som hade "stått i lågor" efter en liten incident. Nu började minnena klarna. Daniels samtal till Thed direkt efteråt "Tjena! Jag har bränt upp din bil! ... och Thed "inte igen..."

Men det blev ordning på den där sen iaf.
(Daniel, om du läser detta - du vet att jag tycker att du är bäst!

)
Här är en gammal film ifrån den tiden och bl.a. bygget och lite körning med den bilen:
http://vimeo.com/37493929Så... på gott och ont, Daniel is ON!

Nu gällde det bara att få dit några andra pusselbitar och sen se vad bitarna tålde.
Först rensade vi ur hela bilen, skrapade asfaltsmattor osv. Allt blev plåtrent. Daniel och Peter tog hand om div. byggjobb i inredningen, bl.a. tillverka en ny instrumentpanel och dörrsidor i aluminium och bygga/montera buren. De gjorde ett riktigt kanonjobb! Sen lackade vi alltihop mattsvart för att få en enhetlig och ren look invändigt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/633/633-d86b2651172a3deccfa1a479ec4290f3_large.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/633/633-01ac1e14876c2a786aed6467ed587e8d.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/633/633-de407205c9717a68a85e78b6654b2678.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/633/633-5e002356c947cf65976d939bfca897df.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/633/633-ed780b205924621f0e8f8a427f5c7a52.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/633/633-666fb514b716249b1ff0af85315cab7a.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/633/633-caf0970dc77bbc5fffb447ced0271c55.jpg]()
Nu började det bli tight med tid inför Elmia. Stripningen skulle åka på. Vi testkörde vår egen kinavariant på dekalmaskin. Skoja inte vilken tid det tog att få det hela klart. Med inlärningstid, installation av maskinen, göra div. fel, göra om göra rätt osv. uppskattar jag dekaljobbet på bilen till 100h! Så jäkla talanglöst

Det blev iaf. gjort till slut. Det är det viktigaste.
Stort tack till Mathias Johnsson och Joakim Brantingson som ställde upp och hjälpte till!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/633/633-6efa5ffb071a25fa78215ee057b4065e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/633/633-4cbe4f4d5658ac65849985e9f0a21828.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/633/633-0428fc1d24f632409496cd9a6c11ab60.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/633/633-9728773eccbe5ee8085c2562b083fd87.jpg]()
Sen kirrade vår partner Eurotransport transporten ner till Elmia. Bilen åkte ner i Dicks läckra täckta transport.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/633/633-0dac7ef0585c11463e4f7a51d6afb1e5.jpg]()
Bilen skulle stå hos Svenska Bilsportförbundet i B-hallen. De ville pusha för svensk drifting, det ville vi också. Så det blev som handen i handsken.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/633/633-ea09f931b8c903cdb4e09d34a850df1d.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/633/633-72739feaff60066e3719eec7aac6b0dc.jpg]()
Det gick väl rätt bra måste man erkänna. Bilen vann en tung seger i klassen "Performance Car Proffs".
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/633/633-536ce4f54d0d6bbf4f0b57a23df7838c.jpg]()
+ kändisbild featuring Daniel Björk

![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/633/633-2dd73625a4751d90293d78ce6e3e4712.jpg]()
Det funkade/gick så pass bra på Elmia så jag blev omfrågad att följa med SBF direkt ner till Malmömässan veckan därpå. Det lät bra, så vi körde på. Blev ett samtal igen till Eurotransport som grejade transporten av bilen ner till Malmömässan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/633/633-343fadae8bcc0119aebf3377fcb0954d.jpg]()
I Malmö fick vi finbesök av Kenny Bräck.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/633/633-6a92c0b6fb0d2b62580ea045196065df.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/633/633-15608742d66feb5ba66210b9d4969e31.jpg]()
Nu var det bara att tagga hem till Uppsala igen och förbereda bilen inför racingsäsongen, men först skulle vi hinna med en till träff/mässa, nämligen Street Cars Fest i samarbete med Mekonomen i Uppsala.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/633/633-dbe45116e00a846878054adb7b386b04.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/633/633-a581fb9282c6887d01a41446fed392bb.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/633/633-b4e2d1581e501fae40e52af314f58780.jpg]()
Där blev det även tillfälle för mig att visa upp mina egen amatördrifting

![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/633/633-4b854d855a7ea0979fa2ce5e5e337674.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/633/633-bdda3687df35a91e290c2a20ef4a9314.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/633/633-c4d6e04b9ce6c45da2074c15aa3a7d6b.jpg]()
Vilken jäkla poser

Det fick bli allt för denna gång. I nästa inlägg blir det mappning och driftingtävling i Finland som inte gick riktigt som det var tänkt.

Sen blir det motorbygge och svensk debut på Gatebil på Mantorp (2009).
Bonusmaterial!
1051hk Nissan Skyline byggd i Sverige år 2004. Kan än idag, ca. 8 år senare, sopa mattan med de flesta bilarna på gatan.
Effektdiagram:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/1/633/633-681cb30529a929ff57ad302b723019e2.jpg]()
FILM - inför försäljningen ->
http://vimeo.com/38333356 (bilen gick på 1,6bar i filmen, racemappen var på 2,2bar)
FILM - bromsning av motor ->
http://vimeo.com/38333605FILM - testrepa ->
http://vimeo.com/38333679