3320
Sök

Inget oljetryck Sdoda Puckup 1.6 -97

20 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Köpte mig en skoda pickup 1.6 mpi -97 i sommras som hade 1600mil på mätaren. I november förra året åkte jag till USA i 4 veckor och när jag kom hem så fick jag inget oljetryck när jag startade bilen. Kollade olja och det var rätt nivå. Nu har bilen stått ett tag men tänke att jag skulle ta tag i detta nu och därav har jag några frågor ang detta.

Kan man plocka bort tråget underifrån utan att ta lyfta ur motorn om man tex släpper på motorkuddarna och lyfter motorn något?

Om an får av tråget kommer man då åt pumpen och kan byta den?

Någon som vet vad det brukar kunna bli för fel på pumparna eller är det något annat?

Vart köper jag en ny pump? letat lite på nätet utan resultat.

Vad är det för typ av trågpackning, behöver jag en ny eller går det att ersätta med tex silikonpackning?

Ja har ni några andra tips och trix som jag inte tänk på är ni också välkommna att skriva dem här.

Finns det någon motsvarighet till realoem.com för skoda på internet med sprängskisser motsv?

Tack på förhand.
Senast redigerat av Avvah (22 februari 2012)

Mvh Fredrik

577 Inlägg
21 februari 2012
#2
Huuuuuuga!
Hoppas du får svar!

/Hedman

3 235 Inlägg
21 februari 2012
#3
Hu vet du att de inte är nåt tryck? Lyser lampan?
Det kan ju också vara ett elfel att lampan tänds, typ dålig sensor, eller generator som inte laddar.


20 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
#4
engolf skrev:
Hu vet du att de inte är nåt tryck? Lyser lampan?
Det kan ju också vara ett elfel att lampan tänds, typ dålig sensor, eller generator som inte laddar.

Nu var ju inte frågan om jag hade oljetryck eller inte MEN det finns 6 andra frågor att svara på och om du känner att du kan svaret på någon av dem så svara på det istället eller så ger du helt enkelt fan i att skriva nå mer här, Färdigdiskuterat.

Mvh Fredrik

3 235 Inlägg
22 februari 2012
#5
Lycka till.


926 Inlägg
22 februari 2012
#6
Avvah skrev:
engolf skrev:
Hu vet du att de inte är nåt tryck? Lyser lampan?
Det kan ju också vara ett elfel att lampan tänds, typ dålig sensor, eller generator som inte laddar.

Nu var ju inte frågan om jag hade oljetryck eller inte MEN det finns 6 andra frågor att svara på och om du känner att du kan svaret på någon av dem så svara på det istället eller så ger du helt enkelt fan i att skriva nå mer här, Färdigdiskuterat.

Synd att du tar det på det viset. jag hade några tips att komma med, men då hoppar jag över dom......

Mats

577 Inlägg
22 februari 2012
#7
mats757 skrev:
Avvah skrev:
engolf skrev:
Hu vet du att de inte är nåt tryck? Lyser lampan?
Det kan ju också vara ett elfel att lampan tänds, typ dålig sensor, eller generator som inte laddar.

Nu var ju inte frågan om jag hade oljetryck eller inte MEN det finns 6 andra frågor att svara på och om du känner att du kan svaret på någon av dem så svara på det istället eller så ger du helt enkelt fan i att skriva nå mer här, Färdigdiskuterat.

Synd att du tar det på det viset. jag hade några tips att komma med, men då hoppar jag över dom......

Mats

Du Mats!
Frågar man några frågor å får svar på nått annat så blir man less...
Ge han några tips nu på dom frågor han ställt..
Vi använder detta forum till att hjälpa varann å vi motor burna ska hålla ihop...

Hade jag veta nått av dom frågorna skulle jag hjälpt dig Avvah...

/Hedman

20 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#8
mats757 skrev:
Avvah skrev:
engolf skrev:
Hu vet du att de inte är nåt tryck? Lyser lampan?
Det kan ju också vara ett elfel att lampan tänds, typ dålig sensor, eller generator som inte laddar.

Nu var ju inte frågan om jag hade oljetryck eller inte MEN det finns 6 andra frågor att svara på och om du känner att du kan svaret på någon av dem så svara på det istället eller så ger du helt enkelt fan i att skriva nå mer här, Färdigdiskuterat.

Synd att du tar det på det viset. jag hade några tips att komma med, men då hoppar jag över dom......

Mats

Vad är det frågan om? Jag ber ju bara vänligt med bestämt om svar på mina frågor istället för massa OT.

Mvh Fredrik

...has left the building...
4 474 Inlägg
22 februari 2012
#9
Härlig attityd!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

604 Inlägg
22 februari 2012
#10
Avvah skrev:
mats757 skrev:
Avvah skrev:

Nu var ju inte frågan om jag hade oljetryck eller inte MEN det finns 6 andra frågor att svara på och om du känner att du kan svaret på någon av dem så svara på det istället eller så ger du helt enkelt fan i att skriva nå mer här, Färdigdiskuterat.

Synd att du tar det på det viset. jag hade några tips att komma med, men då hoppar jag över dom......

Mats

Vad är det frågan om? Jag ber ju bara vänligt med bestämt om svar på mina frågor istället för massa OT.

Det kan ju vara så att man själv har ett likartat problem och ställer följdfrågor som en slags trådkapning alt att många har väldigt begränsade kunskaper så man ställer motfrågor utan att egentligen svara på frågan så personen i fråga kan hamna på rätt väg. Blir själv undrande när du vet att pumpen skall bytas men kan inte ta fram domkraften och kolla om tråget går fritt eller inte?
Nåja hittar du inte pumpen på nätet så får du ringa till skoda, passa samtidigt på att beställa packning, dom kommer att tala om för dig vad du skall ha.
För övrigt anser jag att Karthago skall jämnas med marken.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

20 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#11
bronco_z skrev:
Det kan ju vara så att man själv har ett likartat problem och ställer följdfrågor som en slags trådkapning alt att många har väldigt begränsade kunskaper så man ställer motfrågor utan att egentligen svara på frågan så personen i fråga kan hamna på rätt väg. Blir själv undrande när du vet att pumpen skall bytas men kan inte ta fram domkraften och kolla om tråget går fritt eller inte?
Nåja hittar du inte pumpen på nätet så får du ringa till skoda, passa samtidigt på att beställa packning, dom kommer att tala om för dig vad du skall ha.
För övrigt anser jag att Karthago skall jämnas med marken.

Jag är med på hur du tänker, Tycker då att det är passande att man säger det helt enkelt.
Anledningen till att jag vill ha så mycket kött på benen som det går innan jag gör ett ryck på bilen är att den står lite dåligt till och tanken är att försöka få till allt på en gång så jag slipper släpa bilen fram och tillbaks om det skulle blir grisnit på något så simpelt som att det sitter skvalpskydd på trågpackningen så man inte kan återanvända den och/eller använda packningssilikon.

Mvh Fredrik

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
22 februari 2012
#12
Innan du ger dig på att byta pumpen, så kan du ju testa dom billigare och enkla sakerna först.
Du kan ju testa att byta filter och hälla i ny olja. Och för att du inte ska skada motorn, ta bort tändkablarna och skruva ur tändstiften, kör en stund med start motorn och se om du får upp tryck.
Efter som bilen har stått ett tag kanske det har satt sig lite skit någonstans, så kör med startmotorn en stund så kanske trycket kommer.
Sen skulle jag ge mig på pumpen om du fortfarande inte har tryck.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

20 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#13
marwin_of_sweden skrev:
Innan du ger dig på att byta pumpen, så kan du ju testa dom billigare och enkla sakerna först.
Du kan ju testa att byta filter och hälla i ny olja. Och för att du inte ska skada motorn, ta bort tändkablarna och skruva ur tändstiften, kör en stund med start motorn och se om du får upp tryck.
Efter som bilen har stått ett tag kanske det har satt sig lite skit någonstans, så kör med startmotorn en stund så kanske trycket kommer.
Sen skulle jag ge mig på pumpen om du fortfarande inte har tryck.

Låter som en plan, ny olja/filter innan jag var bortrest dock, kan vara som du säger att tex den nya oljan har legat och löst upp avlagringar i motorn som täppte till något när jag startade bilen när jag kom hem. Men jag gillar att ta höjd för det värsta när jag skruvar. Det är därför jag vill ha så mycket kött på benen som möjligt innan jag släpar bilen till garaget.

Mvh Fredrik

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
22 februari 2012
#14
Avvah skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Innan du ger dig på att byta pumpen, så kan du ju testa dom billigare och enkla sakerna först.
Du kan ju testa att byta filter och hälla i ny olja. Och för att du inte ska skada motorn, ta bort tändkablarna och skruva ur tändstiften, kör en stund med start motorn och se om du får upp tryck.
Efter som bilen har stått ett tag kanske det har satt sig lite skit någonstans, så kör med startmotorn en stund så kanske trycket kommer.
Sen skulle jag ge mig på pumpen om du fortfarande inte har tryck.

Låter som en plan, ny olja/filter innan jag var bortrest dock, kan vara som du säger att tex den nya oljan har legat och löst upp avlagringar i motorn som täppte till något när jag startade bilen när jag kom hem. Men jag gillar att ta höjd för det värsta när jag skruvar. Det är därför jag vill ha så mycket kött på benen som möjligt innan jag släpar bilen till garaget.

Ja det är klart, är man inställd på det värsta kan det ju bara bli bättre:)
Du kan ju till o med prova att köra med startmotorn innan du byter olja för att eventuellt lösa det så billigt som möjligt. Och efter som du plockar ur tändstiften så har du ingen komp i motorn, så det är ingen risk att du bränner startmotorn även om du håller på en stund.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu


Sök